X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ככל שמתקרבים לגבול רוסיה, כך גוברים החששות וההסתייגויות ממנה - בעוד במרכז אירופה יושבים שליטים המיודדים עם פוטין ומחקים אותו, מנתח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
מטוס בלגי בשמי ליטא בחודש שעבר [צילום: AP]

משרדי עיריית נארבה שבאסטוניה נמצאים במרחק של יידוי כדור שלג מרוסיה. מחלון לשכתה רואה ראש העירייה, קאטרי ראיק, את כלי הרכב העוברים בנקודת הגבול. למעלה מ-80% מתושבי העיר הם רוסים במוצאם. באסטוניה כולה הם מהווים קרוב לרבע מהאוכלוסייה, ולמרות השתלבותם המואצת מאז העצמאות לפני 30 שנה – רובם שולחים את ילדיהם לבתי ספר ברוסית וצורכים תקשורת ברוסית.
ראיק, לשעבר שרת הפנים של אוקראינה, נבחרה בדצמבר שעבר לאחר שהבטיחה לגשר על הפער. בית ספר תיכון באסטונית ייפתח בספטמבר. הכלכלה באיזור, שהסתמכה בעבר על תעשיה בסגנון סובייטי, פונה למערב. אבל ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה מזכיר לנארבה היכן היא נמצאת, מציין אקונומיסט, והדעות בין התושבים חלוקות: האסטונים מאשימים את רוסיה, והרוסים – את המערב. "אנחנו יודעים מה האחרים חושבים, אז פשוט לא מדברים על זה", אומרת ראיק.
החשש מפני מלחמה באוקראינה מעורר חששות במזרח אירופה. רוב המדינות, כולל אסטוניה, חברות בנאט"ו ואין עליהן איום מיידי. אבל ההתפשטות הרוסית והסובייטית עיצבה את הפוליטיקה שלהן במשך עשרות ומאות שנים. חלק מן המזרח-אירופים חלוקים על רוסיה בשל אספקת אנרגיה ושחיתות; אחרים מקיימים יחסים ידידותיים יותר, על בסיס סחר, תושבי דוברי רוסית או פוליטיקאים המסתדרים עם ולדימיר פוטין – אבל גם שם, המשבר עם אוקראינה יוצר בעיות.
המדינות הבלטיות (ליטא, לטביה, אסטוניה) הן התומכות הקולניות ביותר בעיצומים חריפים. ממשלת אסטוניה – בראשותה של קאיה קאלאס, שהוריה גורשו לסיביר בידי ממשל סטאלין – לוחצת על גרמניה שלא להשלים את פרויקט נורדסטרים 2 ולשלוח נשק לאוקראינה, אך ברלין מסרבת. שר ההגנה של לטביה כינה את עמדתה של האחרונה "בלתי מוסרית וצבועה".
העניינים סבוכים יותר ברומניה ובולגריה. שתיהן חברות נאט"ו, אבל הפוליטיקה שלהן נגועה בשחיתות שחלקה קשורה לרוסיה. פוליטיקאים בהן לא נלהבים מהזיקה שיוצרת ארה"ב בין מאבק בשחיתות לבין ביטחון איזורי. רומניה קראה במשך שנים לנאט"ו להגביר את נוכחותה, בעוד בולגריה מסתייגת מכך. אבל שתיהן הגיבו בזעם על הדרישה הרוסית להוציא משטחיהן את כוחות נאט"ו וקידמו בברכה את ההצעה האמריקנית לתגבר אותם.
ישלמו מחיר, בעיקר באנרגיה
הגישה כלפי רוסיה היא דו-ערכית במיוחד במרכז אירופה, ממשיך אקונומיסט. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, מיודד עם פוטין וחיקה את צורת שלטונו בכך שהשתלט על התקשורת ומערכת המשפט; הוא רכש מרוסיה תחנות כוח גרעיניות וחתם על עסקות גז העוקפות את אוקראינה; ממשלתו קוראת בהתמדה להרפיית העיצומים על רוסיה. גם נשיא צ'כיה, מילוש זמאן, מיודד עם פוטין, ובדצמבר עיכב הקמת ממשלה בראשותו של פטר פיאלה משום שבחר אדם פרו-מערבי ומתנגד לשחיתות לתפקיד שר החוץ.
גם לממשלת פולין יש קווי דמיון לפוטין. היא שמרנית, דתית ולאומנית, ונאבקת עם האיחוד האירופי בשל נסיונה להכפיף למרותה את מערכת המשפט. עם זאת, זוהי הממשלה הכי אנטי-רוסית באירופה. מנהיג המפלגה השלטת, ירוסלב קצ'ינסקי, איבד את אחיו בהתרסקות מטוס ב-2010 שלטענתו הופל בידי רוסיה. מוסקבה שלטה בפולין במאה ה-19 וחילקה את המדינה עם היטלר ב-1939. פולנים רבים רואים את רוסיה כמי שמנסה לחסל אותם כאומה.
מדינות מזרח אירופה ישלמו מחיר על בידודה של רוסיה, בעיקר בתחום האנרגיה. בחודש אוקטובר נאלצה מולדובה לחתום על עסקה יקרה עם גזפרום הרוסית, והעלייה במחירי האנרגיה כמעט הפילה בחודש שעבר את ממשלת אסטוניה. אבל רק במדינות הבלטיות רוסיה היא אחד מחמשת שוקי הייצוא העיקריים, ובשום מדינה ההשקעות הרוסיות אינן עולות על עשירית מאלו של האיחוד האירופי, אם כי יש מקומות בהן יש להן תפקיד משמעותי – כמו למשל בנארבה, בה 30% מהמפעלים באזור התעשיה נמצאים בבעלות רוסית.
אנשי עסקים רוסים אוהבים לפעול במדינה בה שלטון החוק מבטיח שעסקיהם לא ייגזלו בידי פוליטיקאים מושחתים. אז מדוע שאסטוניה תתמוך בעיצומים שיפגעו במפעלים בשטחה? אקונומיסט עונה: כי גם רוסיה אוהבת להטיל עיצומים. בשנת 2007 היא קיצצה את אספקת הדלק לאחר הסרת מצבת זיכרון לחיילים הסובייטים בבירה טאלין, ובשנת 2014 הטילה אמברגו לאחר שאסטוניה חתמה על הסכם לחברות חלקית באיחוד האירופי. אם קשריה של רוסיה עם מזרח אירופה ימשיכו להיחלש, פוטין יוכל להאשים רק את עצמו.
תאריך:  02/02/22   |   עודכן:  02/02/22
+עיצומים על פוטין? לא פשוט
08:06 03/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

נשיא רוסיה מחביא היטב את רכושו, ולכן ארה"ב מדברת על פגיעה במקורביו - אבל לא בטוח שזה יגרום לו לשנות את מדיניותו בנושא אוקראינה, מנתח וושינגטון פוסט

קביווה ופוטין ב-2004. בני זוג? [צילום: AP]
+ארה"ב הציבה 3,000 חיילים במזרח אירופה
22:52 02/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הנשיא האמריקני הורה להציב 2,000 חיילים בפולין ובגרמניה ו-1,000 נוספים ברומניה  ▪  רוסיה הגיבה: צעד בלתי מבוסס והרסני

כוחות אמריקניים נוספים למזרח אירופה [צילום: הוברט דלני/צבא ארה"ב/AP]
+המשבר באוקראינה: ביידן אישר תוספת כוחות במזרח אירופה
16:22 02/02/22  |  עידן יוסף

גורמים אמריקנים רשמיים: נשיא ארה"ב ביידן אישר אמש באופן רשמי תוספת כוחות למזרח אירופה. הפנטגון צפוי להכריז על כך באופן רשמי היום ולהודיע שהכוחות יישלחו בימים הקרובים (סי-אן-אן).


מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
 
תגיותמי ומי בפרשה
 ולדימיר זלנסקי / Volodymyr  Zelenskyy ולדימיר פוטין / Vladimir  Putin
 
מושגים
 ארמגדון
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
צילה של רוסיה במזרח אירופה
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
OBYECTIVIT PUTIN TZODEK
Haim Mevin USA  |  2/02/22 19:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
נשיא רוסיה התייחס בפעם הראשונה באופן פומבי למתיחות בגבול אוקראינה    האשים את מדינות המערב בהתעלמות מחששותיה הביטחוניים של רוסיה מהאפשרות של צירוף אוקראינה לנאט"ו והעלה תרחיש עתידי שלפיו אוקראינה, כחברת נאט"ו, תנסה לכבוש מחדש את חצי האי קרים    "האם מישהו חשב על האפשרות הזאת? ככל הנראה - לא"
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מזכיר, כי רבים מעשיריה של רוסיה - המקורבים לפוטין והם יעד לעיצומים אפשריים בשל פלישה לאוקראינה - העבירו סכומי עתק ללונדון    ממשלת בריטניה הבטיחה לפעול נגד הונאות, אבל בפועל עושה מעט מאוד
איתמר לוין
היועץ לביטחון לאומי, ראש מודיעין החוץ ושר ההגנה - אלו האנשים שונאי המערב ומקדמי הקונספירציות, הקרובים ביותר לנשיא רוסיה    השאלה היא - מציין ניו-יורק טיימס - האם פוטין מספיק פרגמטי כדי להימנע ממלחמה באוקראינה
איתמר לוין
השבועון טיים סבור, כי ביידן אינו מצליח להגיב כראוי על הפרובוקציות של פוטין    המתח עם רוסיה חשף סדקים בברית נאט"ו, ויש החוששים מן העובדה שהן ביידן והן הברית לא פירטו כיצד יגיבו אם רוסיה תפלוש לאוקראינה
איתמר לוין
רוסיה דורשת שלא לצרף את אוקראינה לנאט"ו, אבל צעד כזה אינו צפוי בעתיד הנראה לעין - ובמקביל ארה"ב אינה יכולה להסכים לווטו עקרוני שכזה
רשימות נוספות
רוסיה: לא נפתח במלחמה, כל עוד זה תלוי בנו  /  איציק וולף
ביידן אמר לנשיא אוקראינה: פלישה רוסית בפברואר  /  איציק וולף
לברוב: הדרישה הראשית של רוסיה לא נענתה  /  איציק וולף
פלישה יכולה להפיל את פוטין  /  איתמר לוין
פוטין הפך את ביידן למנהיג המאוחד של ארה"ב ואירופה  /  איתמר לוין
זלנסקי מנסה להנמיך את מפלס החרדה  /  יאיר נבות
ראשייומניםבלוגריםערוציםסקופיםקישוריםעוד...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il