X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ברנר וגולדבלט. הוא לא צריך "אימון" [צילום: יוסי זליגר]
שיפוט מהיר / חגי ברנר
תהיות על מינוי בעלי התפקידים בידי חגי ברנר
שופט חדלות הפרעון הבכיר בישראל ממנה נאמנים בשתי שיטות: או הראשון ברשימה שמציע לו הממונה על חדלות פרעון, או השם הידוע ביותר ברשימה לא לכך התכוון המחוקק ברפורמה שביצע

השופט: חגי ברנר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב
המועד: יום ראשון, 30.1.2022,שעה 10:00
הנושא: חדלות פרעון
חגי ברנר הוא כיום שופט חדלות הפרעון הבכיר בישראל ומנהל כמה וכמה תיקים משמעותיים, אך אין הוא מזלזל גם בקטנות. כעת על שולחנו בקשות לפירוק שורה של חברות בעלות חובות של לכל היותר מיליוני שקלים בודדים, ואשר רובן אינן פעילות מזה שנים אחדות.
עד מהרה מתברר, כי מדובר בשיטת הסרט הנע - והדברים אינם נאמרים כביקורת אלא כציון עובדה, ומיד נעמוד על משמעותה. בא-כוח הממונה על חדלות פרעון (לשעבר הכנ"ר) מגיב לבקשות, מציע שמות של נאמנים, ברנר בוחר אחד וקובע דיון חיסול לעוד שנה או שנה וחצי. בדרך ברנר שם לב לפרטים, חלקם איזוטריים וחלקם מהותיים. כך למשל, הוא מנסה לזהות את עורכת הדין המוצעת לנאמנת: "היא לא ממשרד [פלוני]? אני רוצה לוודא שאני מקשר את השם לפנים. לא משנה".
ברנר מתעניין לגבי רשימת בעלי התפקידים עליהם ממליץ בא-כוח הממונה - קצת משונה, בהתחשב בכך שהיינו מצפים שהוא יידע זאת בתפקידו ובנסיונו. אבל אולי ברנר באמת עוסק יותר בתיקים הגדולים בהם בעלי התפקידים באים מתוך מבחר קטן יחסית של עורכי דין בכירים, ופחות מכיר את הפרקטיקה של הפירוקים הקטנים. "זה ברשימה של ממוני חברות סטנדרטיים, נכון? ויש [מומלצים ל]פירוקים מורכבים. כמה רשימות יש?" - שתיים, ותהיה עוד תת=רשימה לפירוקים מורכבים במיוחד.
"אז יש שתי רשימות", מסכם ברנר, "ותהיה רשימה שלישית שהיא תת-רשימה, וזה בנוסף לרשימת [בעלי התפקידים לחייבים] יחידים. אבל עכשיו איבדתם את ראש המערכת", הוא אומר בחיוך, בעקבות מינויה של מי שהייתה כונסת הנכסים הרשמית, סיגל יעקבי, לשופטת במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שלושה ימים לפני כן.
"אה, אז זה בטח מישהו מנצרת"
אחד התיקים מעורר שאלה יוצאת דופן. חברה שאיננה פעילה מאז 2013 וחובותיה מסתכמים ב-1.2 מיליון שקל. ברנר שם לב שבעליה מצוי כבר בהפטר מפשיטת הרגל האישית שלו, ושואל מי היה בעל התפקיד בתיק שלו. הצדדים אינם יודעים, ובא-כוח הממונה מסביר שתיקו של הבעלים התנהל בבית המשפט המחוזי בנצרת. "אה, אז זה בטח מישהו מנצרת", מגיב ברנר. אבל זו בדיוק הנקודה: בא-כוח הממונה מבקש להבין את פשר הפיצול - הבעלים בנצרת והחברה בתל אביב.
ברנר מעיין בתיק: "יש פה שלוש חברות באותה כתובת. אני אגיד לך למה - כי כתובתו של בעל המניות היא בחיפה". אבל ברנר מבקש לוודא שהחברה לא נרשמה בתל אביב רק כדי שהפירוק שלה יתנהל כאן ולא בנצרת, תהא הסיבה אשר תהא. הוא פונה לבא-כוח החברה: "אני אתן צו פתיחה [להליכי חדלות פרעון על תנאי], בתנאי שאדוני יבדוק תוך שבעה ימים שזו הכתובת. אם שינו את הכתובת עכשיו, ברור שזה לא תופס". ברנר מכתיב בשמו של בא-כוח הממונה: "יש לבדוק מתי שינו את הכתובת, כדי למצוא מצב של forum shopping". בהחלטתו מציין ברנר, שעל בא-כוח החברה לבדוק האם מדובר בשינוי כתובת שנעשה לאחר הפסקת הפעילות".
החברה הבאה שייכת לאותו מארג חברות, וברנר נותן הוראה זהה. בא-כוח הממונה מציין ש"אלה חברות בלי כלום", וברנר רואה בכך הזדמנות לבעלי תפקידים: "אז שיתאמנו על חברות בלי כלום". אלא שהוא ממנה לנאמן את עו"ד שולי גולדבלט, מן המובילים בתחום שבוודאי אינו צריך "להתאמן על חברות בלי כלום" - וזה מוביל אותנו לאחת משתי שאלות הרוחב המשמעותיות העולות מ-20 הדקות בהן התנהלו דיונים אלו.
מדוע צריך לנהל דיונים
האחת היא, מדוע בכלל יש צורך בדיונים הגוזלים את זמנם של כל המעורבים. אם יש בקשה של החברה ויש הסכמה של הממונה על חדלות פרעון, לכאורה אפשר לסגור את הכל בהחלטה של בית המשפט ולקיים דיונים רק כאשר עולות שאלות כמו זו של כתובת החברה. כאשר מספרים לנו ללא הרף שהזמן השיפוטי הוא המשאב היקר ביותר והמצוי במחסור מתמיד, 20 דקות ועוד 20 דקות מצטרפות לשעות רבות.
השאלה השנייה והחשובה עוד יותר היא אופן מינוי בעלי התפקידים. אחד ההיבטים המרכזיים של חוק חדלות הפרעון החדש היה העברת ההמלצה על בעלי התפקידים לידי הממונה על חדלות פרעון (צעד לו התנגד בחריפות הנשיא דאז של בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, שהיה שופט הפירוקים המוביל לפני פרישתו). הרעיון המבורך היה לתת עבודה ליותר עורכי דין (ולפעמים רואי חשבון) מאשר הקבוצה המצומצמת שהייתה מוכרת לשופטים. אבל הביקור באולמו של ברנר מעלה, לפחות כדוגמית, שזה לא ממש עובד.
ראשית, ראינו שלא תמיד ברנר יודע בבירור את מי הוא ממנה - באותה שאלה על עורכת הדין שהוא מנסה לקשר את שמה לפניה; וכך בית המשפט הוא סוג של חותמת גומי להמלצות הממונה. שנית, כאשר בא-כוח הממונה הציע שלושה שמות - ברנר כמעט תמיד בחר את הראשון, ומיד נראה מתי לא עשה זאת. זו איננה בחירה מושכלת והיא מעניקה כוח עצום לממונה, שבאי-כוחו מן הסתם שמו לב עוד לפני המדור לדרך המינוי הזאת.
שלישית והחשוב ביותר: כאשר ברשימת המומלצים של הממונה היו עורכי דין ידועים, ברנר בחר בהם גם אם שמותיהם לא היו הראשונים. ראינו כיצד הוא מינה את גולדבלט לחברה קטנטנה וחסרת חשיבות, ולפני כן הוא בחר את עו"ד אביחי ורדי - עוד אחד מן המוכרים בתחום. מה שמלמד, שהמצב הנוכחי יוצר שורה של עיוותים: בית המשפט ממנה עורכי דין בצורה אקראית על-פי סדר הופעתם ברשימת הממונה, גם אינו מכיר אותם; ועדיין יש הטיה ברורה לטובת עורכי הדין המובילים. לא לכך התכוון המחוקק, והדבר טעון בדיקה ותיקון.

תאריך:  08/02/2022   |   עודכן:  08/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תהיות על מינוי בעלי התפקידים בידי חגי ברנר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צריך למנות לפי סדר רץ ברשימה
חשדנית  |  8/02/22 08:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
השופט המחוזי שמואל מלמד בקיא בפרטיהם של תיקי המעצרים הרבים שלפניו, קולט במהירות ומגיב במהירות    סניגורית ללא גלימה הנכנסת לדבריו ואף מרימה את קולה, יוצאת פטורה בלא כל הערה
איתמר לוין
השופטת קרין וישינסקי מתקשה לדון בתיקי חדלות הפרעון שלפניה, בשל איחורים ואי-התייצבות - מה שמחייב טיפול רוחבי. בדיונים שמתקיימים היא מפגינה בקיאות, יעילות ואנושיות - תכונות חשובות בסוג זה של תיקים
איתמר לוין
מטרתו המרכזית של השופט עמית מיכלס בתיקי תביעות קטנות היא להגיע לפשרות. הוא עושה זאת בסבלנות ואנושיות, תוך בקיאות בפרטים והקפדה על הנהלים; אפשר לנהל את הדיונים ביותר יעילות
איתמר לוין
יום מוקד פלילי בפני השופטת אליענא דניאלי אינו משיג הרבה התקדמות, למרות בקיאותה ויעילותה, בשל הקשיים הקבועים שהוא מעורר    צריך למצוא פתרונות רוחב, ולמדור יש כמה הצעות בנושא
איתמר לוין
השופטת אופיר כתבי-ריבלין מאשרת מפקחים מוצעים במעצר בית ומציינת בהחלטתה שהתרשמה מהם באופן ישיר - מה שלא ממש משקף את המציאות, כי היא שוחחה איתם אולי דקה
רשימות נוספות
"לאחל לך לשנה החדשה"  /  איתמר לוין
"אני חושבת גם בכיפור"  /  איתמר לוין
כולם שכחו שמדובר באנשים כלואים שטרם הורשעו  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il