X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מנהיג המיעוט ומי שהיה בעל בריתו של הנשיא לשעבר, מגייס כעת מועמדים לקראת בחירות האמצע מול אלו שבהם תומך טראמפ - מדווח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
טראמפ ומקונל. מאבק מאחורי הקלעים [צילום: אוון ווצ'י, AP]

במשך יותר משנה תקף דונלד טראמפ את מושל אריזונה, דאג דוסיי, בשל סירובו להפוך לטובתו את תוצאות הבחירות לנשיאות והתנגד לכוונתו להתמודד השנה לסנאט. בדצמבר שעבר קיבל דוסיי את תמיכתו של נשיא רפובליקני אחר – ג'ורג' בוש הבן, אשר עודד אותו להתמודד באומרו שהמפלגה צריכה יותר אנשים כמותו. היה זה אחד המהלכים של קבוצת מתנגדי טראמפ בראשותו של מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל – כותב ניו-יורק טיימס.
טראמפ פועל לשמר את שליטתו במפלגה באמצעות קידום מועמדיו בבחירות אמצע הקדנציה, בעוד מקונל ובעלי בריתו פועלים בשקט נגדו. הברית הרופפת – מה שנחשב בזמנו לממסד של המפלגה – פועלת מזה חודשים לגיוס מועמדים ומיליוני דולרים. מטרתה היא להגיע מחדש לרוב בסנאט, והבחירות בנובמבר הקרוב יכולות גם להיות ההזדמנות האחרונה של הרפובליקנים לבלום את התפשטות הטראמפיזם לפני שישתלט על מפלגתם.
מקונל קידם במשך שנים את סדר היום של טראמפ ורק לעיתים נדירות חלק עליו בפומבי. אבל כעת הוא מעביר בשיחות פרטיות את המסר לפיו טראמפ מאבד גובה ושוב אין מקום לחשוש מפניו. בשיחותיו עם סנאטורים ומועמדים לסנאט, מקונל גלוי לב לחלוטין לגבי הנזק שטראמפ גרם למפלגה, ואומר שלא יאפשר למועמדים בלתי אפשריים להתמודד מטעמה.
ההיסטוריה אינה מבשרת טובות למי שמאתגר את טראמפ מאחורי הקלעים, ועד עכשיו מקונל משיג תוצאות מעורבות. טראמפ התייצב מאחורי פחות מועמדים מן הימין הקיצוני מכפי שחששו ותיקי המפלגה, אבל כמה מן המועמדים הבולטים סירבו להכפיף את עצמם לטראמפ. נכון שמקונל לא מצליח להריץ את כל המועמדים שהוא רוצה, אבל גם טראמפ אינו זוכה להצלחה מלאה.
אם טראמפ יצליח להוביל את מועמדיו לנצחונות בבחירות המקדימות במפלגה ולאחר מכן בבחירות הכלליות, לא ייוותר ספק בדבר שליטתו ברפובליקנים, ייבנה מומנטום להתמודדות נוספת שלו עצמו ב-2024 והשפעתו תורגש על דור נוסף של מנהיגי המפלגה. אם טראמפ יפסיד בכמה מירוצים, מעמדו ייפגע ויגברו שאיפותיהם של רפובליקנים אחרים לקראת הבחירות לנשיאות. אבל למרות שיש כמה סימנים לכך ששליטתו במפלגה אינה הדוקה כשהייתה, סקרים ממשיכים להראות שטראמפ זוכה לתמיכה נרחבת בה ותמיכתו היא הנחשקת ביותר בין המועמדים בבחירות המקדימות.
המאבק אינו מתנהל רק במירוצים לסנאט, מדגיש הטיימס. טראמפ תומך במועמדים משלו נגד המושלים במדינות ג'ורג'יה ואיידהו, מעודד התמודדות נגד מושל אלבמה והוביל את מושל מסצ'וסטס, צ'רלי בייקר, לוותר על התמודדות נוספת. איגוד המושלים הרפובליקני, בראשותו של דוסיי, החל השבוע במתקפת נגד בדמות פרסומת טלוויזיונית בעד מושל ג'ורג'יה, בריאן קמפ, אל מול יריבו הנתמך בידי טראמפ, הסנאטור לשעבר דייוויד פרדיו.

שניהם לא תמיד מצליחים

מקונל בוחר בזהירות את עימותיו עם טראמפ. בשבוע שעבר הוא גינה את החלטת מטה המפלגה אשר יצא נגד מתנגדיו של טראמפ בבית הנבחרים והגדיר את אירועי 6 בינואר כ"מחאה פוליטית לגיטימית". טראמפ כינה את מקונל "עורב זקן"; מקונל הגיב בהזמנה לקבלת פנים, בה מי שיתרום 5,000 דולר יקבל בקבוק ויסקי במותג "עורב זקן" בחתימתו. במקביל, הוא מסרב להתייחס בפומבי למאבק בינו לבין הנשיא לשעבר, ואפילו אינו מזכיר אותו בשמו.
מקונל אמר בשבוע שעבר, שאם הסנאטורית ליסה מורקובסקי – מבקרת חריפה של טראמפ – תזכה בבחירות המקדימות באלסקה, הדבר יראה ש"התמיכה של אנשים מסוימים אינה מכריעה את המרוץ"; לפי כל הסימנים, זה מה שיקרה. מקונל גם הצהיר, שאם הסנאטור הבכיר ג'ון ת'ון ימצא את עצמו מתמודד בבחירות המקדימות כפי שהבטיח טראמפ – "הוא ימחץ כל מי שיתייצב מולו".
מקונל חושש שטראמפ יבחר מועמדים חלשים מדי שלא יוכלו לנצח בנובמבר, בדומה למה שהוביל את המפלגה לאובדן הרוב בסנאט ב-2010 וב-2012. מקונל אמר אשתקד בשיחה סגורה, כי ב-2014 המפלגה שינתה את הקו שלה ומאז אין לה מועמדים בלתי אפשריים. אבל הוא לא תמיד מצליח לגייס את המועמדים הטובים ביותר בעיניו, גם כאשר בכמה מן המקרים הפעיל מולם את אשתו – שרת התחבורה בממשל טראמפ, איילין צ'ו, שהתפטרה למחרת 6 בינואר – ואת המועמד לשעבר לנשיאות וכיום הסנאטור מיט רומני.
במקביל, באחוזת מאר-א-לאגו החיזור אחרי תמיכתו של טראמפ כה נמרץ והפיתוי מבחינתו לבחור מועמדים כה חזק, עד שבדיעבד טראמפ מתחרט על שהתערב במרוץ מוקדם מדי. כך למשל, בפנסילבניה הוא תמך במועמדותו של שון פארנל, אשר נאלץ לפרוש מן המרוץ בשל מאבק גירושין קשה. ואילו באלבמה הוא תומך ב-מו ברוקס המתקשה לצבור תנופה. אסטרטג רפובליקני שביקר לאחרונה אצל טראמפ אמר לטיימס, כי הנשיא לשעבר חושד יותר ויותר ביועצים ובתורמים המקיפים אותו. "הוא נעשה יותר בררן ולא כל מי שמגיע אליו ביום שישי מקבל תמיכה ביום שני", אומר אחד מבעלי בריתו הבולטים, הסנאטור קווין קריימר.
טראמפ הבהיר שהוא רוצה מועמדים שיתמכו בהדחתו של מקונל מראשות הסיעה, ושוקל אפילו לדרוש מהם התחייבות כזאת כתנאי לקבלת תמיכתו. רק מעטים עשו זאת עד היום, עובדה שבעיני מקונל היא ניצחון. ההישג הגדול ביותר מבחינתו יהיה אם ישכנע את דוסיי להתמודד. דוסיי עצמו אומר שהבחירות המקדימות השנה יקבעו את עתידה של המפלגה הרפובליקנית, אבל אומר שהמשרה אותה רצה באמת הייתה המושל – והשנה הוא מסיים את שלוש הכהונות המותרות לו.

תאריך:  15/02/22   |   עודכן:  15/02/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
דיילי טלגרף מדווח על יוזמה אירופית להקים גוף ביטחוני חדש, אליו לא יצורפו כל מדינות האיחוד - בעוד בריטניה תוזמן להצטרף ואף להיות הראשונה בראשו
איתמר לוין
משרד Mazars אומר שלא מצא הבדלים משמעותיים בין שווי הנכסים עליהם הצהירה קבוצת טראמפ לבין השווי האמיתי, אף מכלול הנסיבות גורם לו למשוך את אישורו מההצהרות - העומדות במרכז החקירות נגד הקבוצה
איתמר לוין
חברת השכרת הרכב פונה למשטרות בארה"ב אלפי פעמים בשנה בטענה שמכוניות נגנבות, למרות שלעיתים הבעיה היא בכלל אצלה - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מספר המתים השנתי גבוה מאשר בתאונות דרכים ונשק חם יחדיו    ארה"ב מפגרת במניעה ובטיפול, מציין ניו-יורק טיימס, התוכניות למאבק בתופעה נותרו על השולחן - והמשק מפסיד גם טריליון דולר בשנה
איתמר לוין
מושלת אלסקה לשעבר תובעת את ניו-יורק טיימס, שהיה שותף ב-1964 לפסק הדין המכונן ולפיו על איש ציבור להוכיח "זדון ממשי" כדי לזכות בתביעה דיבה    מאמר בוושינגטון פוסט מציג את הקריאות לשינוי אותה פסיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il