X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמים בחמאס מצביעים על התחזקות במעמדו של בכיר התנועה ח'ליל אלחיה אשר הצליח להתברג לחמישייה המובילה את התנועה. גוברת היריבות הפנימית בצמרת התנועה בין יחיא סינוואר לבין ח'אלד משעל על-רקע התמיכה באירן והשאיפה להיבחר למנהיג התנועה
▪  ▪  ▪
הנהגת חמאס [צילום: עבד ראחים חאטיב/פלאש 90]

גורמים בחמאס אומרים כי דמות חדשה מטפסת לעבר צמרת התנועה בחו"ל בדרכה להפוך לדמות מובילה את התנועה בחמישיה הראשונה של ההנהגה. מדובר בח'ליל אלחיה, שהיה סגנו של יחיא סינוואר ברצועת עזה, הוא עזב את רצועת עזה ביחד עם בני משפחתו לפני כמה חודשים, בהתאם לבקשתו של אסמעיל הניה יו"ר הלשכה המדינית, ועבר לחיות בקטר לאחר שמונה לתפקיד "אחראי הקשרים עם המדינות הערביות והאיסלאמיות" מטעם חמאס.
לדברי מקורות בחמאס, ח'ליל אלחיה הצליח להגיע למקום בולט בהנהגת התנועה ביחד עם אסמעיל הניה, ח'אלד משעל, יחיא סינוואר ומוסא אבו מרזוק. גורמים בכירים בחמאס מעריכים כי בבחירות הפנימיות הבאות בתנועה עשוי ח'ליל אלחיה להיבחר כמנהיג חמאס ברצועת עזה ולהחליף בתפקיד את יחיא סינוואר שיסיים שתי קדנציות רצופות. גורמים אחרים בתנועה מעריכים כי הוא ייבחר לתפקיד מנהיג חמאס בחו"ל שאותו ממלא כעת ח'אלד משעל או לתפקיד ראש מועצת השורא.
מיהו ח'ליל אלחיה?
ח'ליל אלחיה יליד 1960, בעל תואר דוקוטורט בלימודי האיסלאם באוניברסיטה בסודן, הוא נולד בעיר עזה ושימש כחבר המועצה המחוקקת הפלשתינית מטעם חמאס. בעברו היה אסור בכלא הישראלי לתקופה של 3 שנים על עבירות ביטחוניות.
הוא נשוי ואב ל-7 ילדים,ישראל ניסתה לחסל אותו מספר פעמים, במבצע צוק איתן ב-2014 ניסתה ישראל לחסלו ובהפצצה על ביתו בעיר עזה נהרגו אישתו ו-3 מילדיו. הוא עבד עם מייסדי תנועת חמאס השיח' אחמד יאסין ועבד אלעזיז אלרנטיסי ועם אסמעיל הניה. והוא נחשב לזרוע הביצועית של אסמעיל הניה וליועץ הקרוב ביותר שלו. יש עליו ביקורת קשה בתנועת חמאס כי הוא שתלטן ודורסני ובעל כוח רב בתנועה. גורמים בחמאס אומרים כי יש לו תמיכה בזרוע הצבאית של חמאס ויחסים טובים עם ראשי תנועת הג'יהאד האיסלאמי ותנועת פתח, הוא גם מקיים קשרים ענפים עם קטר, אירן וטורקיה. באחרונה ביקר באלג'יריה וייצג את תנועת חמאס בשיחות על יוזמת הפיוס האלג'יראית.
היריבות בצמרת חמאס
על-פי גורמים בחמאס, בצמרת הארגון מחריף המאבק הסמוי בין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה לבין ח'אלד משעל, מנהיג חמאס בחו"ל, כל אחד מהשניים שואף להיבחר לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של התנועה ולהחליף את אסמעיל הניה. על-פי התקנון הפנימי בחמאס, יו"ר הלשכה המדינית אינו יכול לכהן בתפקיד יותר משתי קדנציות רצופות, בין יחיא סינוואר לח'אלד משעל ישנה איבה גדולה עקב חיכוכים קשים שהיו להם עוד במהלך מבצע צוק איתן ב-2014.
ח'אלד משעל הינו ממתנגדי ההשפעה האירנית על התנועה, במהלך "האביב הערבי" הוא הסתכסך עם משטרו של בשאר אסד ועם אירן על-רקע מלחמת האזרחים בסוריה שבה טבח בשאר אסד במאות אלפי סונים מבני עמו, עקב הסכסוך עברה מפקדת חמאס מדמשק לדוחא שבקטר.
ח'אלד משעל סבור שהשפעת חמאס במדינות ערב נחלשה וכי בתקופת אסמעיל הניה הודק הקשר עם אירן על חשבון הקשר עם מדינות ערב, הדרך ליציאה מהמשבר לדעתו הינה הידוק הקשר עם סעודיה שבה מוגדרת תנועת חמאס כ"ארגון טרור". אסמעיל הניה ויחיא סינוואר סבורים כי עתיד התנועה תלוי באירן, אסמעיל הניה אמר בפומבי בכמה הזדמנויות כי "אירן היא העומק האסטרטגי של חמאס". בין התומכים בבחירתו מחדש של ח'אלד משעל לתפקיד יו"ר הלשכה המדינית אפשר למנות את מוסא אבו מרזוק,מוחמד נזאל ואוסאמה חמדאן.
אסמעיל הניה ומחמוד א-זהאר שומרים על ניטרליות עם נטייה קלה להעדיף את ח'אלד משעל על פניו של יחיא סינוואר. שני המועמדים, יחיא סינוואר וח'אלד משעל מנסים לגייס את מספר התומכים הגדול ביותר במועצת השורא שיש לה השפעה גדולה על הבחירות הפנימיות ועל החלטות התנועה.
הניסיון הפוליטי והמדיני של ח'אלד משעל גדול מעין שיעור על ניסיונו של יחיא סינוואר, הוא שימש כבר בתפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס במשך שנים רבות וכרגע נראה שהוא יזכה לתמיכה גדולה יותר בגלל הניסיון הזה שמאפשר לו להעניק לתנועת חמאס מרחב תמרון מדיני גדול יותר מול מדינות ערב מאשר יכול לעשות יחיא סינוואר.

תאריך:  21/02/2022   |   עודכן:  21/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
סגידת האייתולות לציוני-דרך אלו הפכה את אירן למוקד אזורי ועולמי של הפצת חתרנות וטרור אנטי-אמריקנים, במטרה למוטט כל משטר ערבי פרו-אמריקני
צילה שיר-אל
אתם נמצאים בתקופה נהדרת של התחלות חדשות בגלל הימצאותו של כוכב ההזדמנויות המוכר בשמו יופיטר במזל שלכם וגם מאחר שכוכב התקשורת נמצא בבית תת-המודע שלכם
שמחה סיאני
יש מצבות רבות שהעלו ירוקת עד שאין רואים את הכתוב על גביהן. יש קברים שניזוקו במשך השנים, נשברו ושם המנוח נמחק ואין מי שיתקן/יחדש את המצבה
עמנואל בן-סבו
לצד האומיקרון ושאר הווריאנטים של מגיפת הקורונה, התפתח גל תוקפן ואלים יותר, גל שגובה מחירים עצומים אשר סופם מי יישורנו
עדי דקל
הספר הוא כמו ביקור במוזאון, ובכל גוף האדם; הוא צבעוני, מפורט, מלמד ואפשר להתבונן בו שעות על גבי שעות    הוא סוקר את מערכות הגוף השונות, מפרט פעולות שהגוף שלנו עושה, כאלה שאנו מודעים להן וכאלה שפחות, ויוצר תמונה בהירה ונהירה של המערכת המופלאה הזאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il