X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס: בטווח הקצר ישלמו האירופים את המחיר בדמות התייקרות של האנרגיה; מדינות ערביות ייפגעו משמעותית בתחום החיטה בטווח הארוך את רוב הנזק תספוג רוסיה
▪  ▪  ▪
רוסיה היא יצואנית החיטה הגדולה בעולם [צילום: רחמת גול, AP]

לאחר שספג מהלומות מן הקורונה, שיבושים בשרשרת האספקה ועליות מחירים, המשק העולמי שוב בטלטלה – והפעם בשל המשבר בין רוסיה לאוקראינה. עוד לפני ההסלמה בימים האחרונים, המשבר גבה מחיר כלכלי בדמות ירידות בבורסות ועליות בנפט. התקפה מלאה של רוסיה עלולה לגרום לזינוק במחירי האנרגיה והמזון, החמרת החששות האינפלציוניים וירידה בהשקעות – צופה ניו-יורק טיימס.
ההשלכות המיידיות לא יתקרבו לאלו של ראשית הקורונה. רוסיה היא מעצמה גרעינית בת 146 מיליון תושבים וספקית חשובה של נפט, גז וחומרי גלם מרכזיים – אבל היא שחקנית שולית יחסית בכלכלה העולמי. לשם השוואה: התוצר האיטלקי כפול מהרוסי, ופולין מייצא לאיחוד האירופי יותר סחורות מאשר רוסיה. הכלכלן ג'ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד ומיועציו של הנשיא ברק אובמה, אומר: "לא יאמן עד כמה שרוסיה שולית בכלכלה העולמית, למעט בנפט וגז. למעשה, זו תחנת דלק גדולה".
אבל כידוע, סגירה של תחנת דלק יכולה להפריע מאוד למי שתלוי בה – ואירופה מקבלת מרוסיה 49% מהגז הטבעי ו-25% מהנפט. שיבוש באספקה, שלא לדבר על הפסקתה, יביא לזינוק במחירי האנרגיה העולים בצורה חדה גם כך. עתודות הגז הטבעי של היבשת הן שליש בלבד מהכמות המירבית, שבועות של מזג אוויר קר צפויים בקרוב ומנהיגי אירופה טוענים שהנשיא ולדימיר פוטין כבר הפחית את האספקה כאמצעי לחץ פוליטי.
בעיה נוספת היא מחירי המזון, שעלו לרמותיהם הגבוהות ביותר מזה עשור בעיקר בשל הבעיות בשרשרת האספקה שגורמת הקורונה. רוסיה היא הספקית הגדולה ביותר בעולם של חיטה, ויחד עם אוקראינה מדובר ברבע מהייצוא העולמי שלה. מצרים מייבאת מהן 70% מהחיטה הדרושה לה, וטורקיה – המצויה ממילא במשבר קשה ובאינפלציה דוהרת - 100%; לבנון, המצויה על סף קריסה, מייבאת מאוקראינה למעלה מ-50% מצריכת החיטה. אוקראינה שולחת למזרח התיכון ולאפריקה 40% מייצוא החיטה שלה, והיא גם היצואנית הגדולה ביותר בעולם של שמנים דוגמת שמן חמניות.

האטה בפעילות ועלייה במחירים

פרשנים מתארים שורה של תרחישים להמשך המשבר, והשלכותיו על משקי הבית ושוקי ההון תלויות באיזה מהם יתממש. כפי שהוכיחה הקורונה, הפרעות קלות באזור אחד של העולם עלולות לגרום השלכות חמורות בהרבה באזור אחר. מחסור נקודתי ועליות מחירים – בין אם מדובר בגז, חיטה, אלומיניום או ניקל – יכולים ליצור כדור שלג בעולם המנסה להתאושש מן המגיפה. הלחצים הנוספים עשויים להיות קטנים יחסית בפני עצמם, אך במצב הנוכחי – הם יבואו על משק עולמי הסובל משורה של בעיות אחרות.
פלישה לאוקראינה עלולה להוביל להשפעה כפולה – האטה בפעילות ועלייה במחירים. ארה"ב כבר סובלת מן האינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה – 7.5% בחודש ינואר – והפדרל ריזרב צפוי להתחיל בחודש הבא להעלות את הריבית. עלייה במחירי האנרגיה של המשבר באוקראינה עשויה להיות זמנית, אך היא עלולה להגביר את החששות מפני סחרור אינפלציוני של מחירים ושכר.
גורם נוסף המזין את החששות האינפלציוניים הוא האפשרות של מחסור בחומרים חיוניים כמו פלדיום, אלומיניום וניקל. מחיר הפלדיום – בו נעשה שימוש במכוניות, טלפונים סלולריים וסתימות שיניים – כבר זינק בשבועות האחרונים, מחשש שרוסיה, שהיא היצואנית הגדולה ביותר שלו, תנותק מהשווקים העולמיים. זינוק נרשם גם במחיר הניקל, המשמש לייצור פלדה וסוללות למכוניות.
הטיימס מציין, כי המערב נקט מספר צעדים כדי להפחית את ההשלכות הכלכליות על אירופה אם פוטין יחליט להגיב על העיצומים הצפויים. ארה"ב הגדילה את משלוחי הגז הטבעי הנוזלי וביקשה מספקיות אחרות כמו קטאר ללכת בעקבותיה. המחסור בנפט עשוי לזרז את שיחות הגרעין עם אירן, במטרה להסיר את האמברגו על ייצוא הנפט ממנה.

ארה"ב תיפגע הרבה פחות מאירופה

חלק מן העיצומים אותם שוקל הנשיא ג'ו ביידן, כגון ניתוק רוסיה ממערכת התשלומים הבינלאומית SWIFT ישפיעו על כל מי שעושה עסקים איתה. אבל בגדול, ארה"ב פגיעה הרבה פחיות מאשר האיחוד האירופי, שרוסיה היא שותף הסחר הגדול ביותר שלו. כפי שאמר ביידן, האמריקנים צפויים לראות מחירי אנרגיה גבוהים יותר, אבל מאחר שארה"ב עצמה היא המפיקה הגדולה ביותר בעולם של גז טבעי, עליות אלו יהיו מתונות בהרבה מאשר במדינות אחרות.
לעומת זאת, לחברות נפט אירופיות כמו של וטוטאל יש מיזמים משותפים עם רוסיה, ואילו בריטיש פטרוליום (BP) היא אחת המשקיעות הזרות הגדולות ביותר במדינה ובעלת קשרים עם חברת רוסנפט. איירבס רוכשת טיטניום ברוסיה; בנקים אירופיים, במיוחד בגרמניה, צרפת ואיטליה, הלוו מיליארדי דולרים ללקוחות רוסים.
עוד אומר הטיימס, כי ההשלכות המשמעותיות ביותר של פלישה רוסית עלולות להיות בטווח הארוך. אחת מהן היא דחיפתה של רוסיה להידוק יחסיה הכלכליים עם סין; המדינות דנו לאחרונה בחוזה לאספקת גז מרוסיה לסין במשך 30 שנה באמצעות צינור חדש. המשבר גם עשוי לתרום להערכה מחדש של הכלכלה העולמית ולהגביר את הנטייה להסתמכות עצמית, אשר צברה תאוצה בזמן הקורונה. מבחינת אירופה, התוצאה עשויה להיות חיובית – יותר גיוון באנרגיה ובסחר; רוסיה היא שעלולה להיפגע בצורה המשמעותית ביותר, בשל הקושי לסחור איתה ולבצע בה השקעות.

תאריך:  23/02/22   |   עודכן:  23/02/22
+אוקראינה הכריזה על מצב חירום וקראה לאזרחיה שברוסיה להימלט
19:40 23/02/22  |  איציק וולף

אוקראינה הכריזה על מצב חירום במדינה וקראה לאזרחיה הנמצאים ברוסיה להימלט ממנה. זאת, במקביל לפינוי השגרירות הרוסית בקייב שהחל מוקדם יותר הבוקר - שני סימנים בולטים מאוד לחששות הגוברים מפני מתקפה רוסית משמעותית על שטחה של אוקראינה.

+ארה"ב מזהירה: כוחות הצבא הרוסי נעים לעבר חרקוב
19:05 23/02/22  |  עידן יוסף

ארה"ב פרסמה אזהרה חדשה לממשלת אוקראינה בדבר מתקפה רוסית אפשרית על העיר חרקוב, 30 ק"מ מהגבול, לאחר שנצפו כוחות שריון וכלי רכב צבאיים רוסיים בדרכם אל העיר (סי-אן-אן).

+עיצומים על מקורבים לפוטין
17:59 23/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הבולטים ברשימה: שר ההגנה, סגן ראש הסגל, דוברת משרד החוץ, מנהלת ערוץ הטלוויזיה RT והבעלים של חברת שכירי החרב "וגנר"  ▪  העיצומים כוללים איסור כניסה למדינות האיחוד והקפאת נכסים

שויו. "לא עוד קניות במילאנו" [צילום: AP]
פוטין. מושך אש למקורביו [צילום: AP]
+מתקפת סייבר על אתרים ממשלתיים באוקראינה
17:28 23/02/22  |  עידן יוסף

דיווחים באוקראינה על מתקפת סייבר נגד אתרים ממשלתיים בינהם על-פי הדיווחים: אתר קבינט השרים, אתר משרד הפנים, אתר משרד החוץ ואתר משרד הביטחון. אתרים של כמה בנקים הופלו.

+ארה"ב מעריכה: פלישה בתוך 48 שעות
17:02 23/02/22  |  עידן יוסף

ניוזוויק מדווח: ארה"ב מעריכה שרוסיה תיפתח בפלישה בתוך 48 שעות - שתכלול מתקפה אווירית, סייבר ומבצעי הצנחה. הדברים נאמרו גם לנשיא זלנסקי.

+ליטא ופולין תומכות בצירוף אוקראינה לאיחוד האירופי
15:46 23/02/22  |  עידן יוסף

נשיא אוקראינה זלנסקי חתם על הצהרה עם מנהיגי פולין וליטא שבה נכתב כי הן תומכות במעמדה של אוקראינה כמועמדת להיות חלק מהאיחוד האירופי "בעקבות המצב הביטחוני הרגיש".

+משרד החוץ: ישראל תומכת בריבונותה של אוקראינה
14:27 23/02/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לראשונה, ‏ממשלת ישראל מביעה לראשונה עמדה רשמית - אך לא מגנה את רוסיה: "תומכים בשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה"  ▪  ישראל מתייחסת לראשונה רשמית למשבר, בלי להזכיר את רוסיה  ▪  השגריר האוקראיני: "מרגישים את רוחות המלחמה, מזהים סיכוי גדול להסלמה חדה"

נוסעים בתחנת הרכבת בקייב [צילום: אמיליו מורנאטי/AP]
+האוקראינים מייחלים לעצירת הסאגה
14:14 23/02/22  |  מאיר חוטקובסקי   |   לרשימה המלאה

אם לא יקרה נס של הרגע האחרון, ההתלקחות המלחמתית בין רוסיה לאוקראינה היא עניין של זמן  ▪  אלכסנדר טרוסטיאניצין (47) יהודי תושב לבוב מתאר את התחושות הקשות של התושבים

עניין של זמן [צילום: אפרם לוקצקי/AP]
+בעלת הבית
14:10 23/02/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - בת מלך, מסביב ייהום הסער, אדנות, פרס והסברים  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת ואושר

חיות. חוצפה [צילום: לע"מ]
+קובה 1962, אוקראינה 2022
13:30 23/02/22  |  עמית דובקין   |   לרשימה המלאה

ההבדל העצום בין משבר קובה 1962 למשבר אוקראינה 2022, הינו בכך שהעולם הפך במרוצת 60 שנה אלה לשונה לחלוטין  ▪  הרבה יותר גלובליזציה, הרבה יותר שיתוף פעולה טכנולוגי למען האנושות

משבר הטילים בקובה, בניית אתרי טילים סובייטיים, אוקטובר 1962 [צילום: AP]
+אוקראינה החלה בגיוס כוחות מילואים; קראה לאזרחיה לצאת מרוסיה
11:44 23/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הנשיא האוקראיני הודיע גיוס מילואים נרחב לאזרחים בבני 18 עד 60  ▪  רוסיה פרסה יותר מ-100 כלי רכב צבאיים ועשרות אוהלי חיילים בדרום בלארוס  ▪  שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, קרא למדינות המערב להטיל סנקציות נוספות כנגד רוסיה  ▪  דוברת הבית הלבן הודיעה פסגה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן למקבילו הרוסי "בהחלט לא בתוכניות כרגע"

טנקים נעים במהלך התרגילים הצבאיים של רוסיה-בלרוס [צילום: אלכסנדר זמליאניצ'נקו ג'וניור/AP]
+"אנשלוס" 2022
10:00 23/02/22  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה

פוטין הוא דמות אניגמטית לפרשנים ולמומחי מודיעין  ▪  אפשר שהוא מהמר אבל הוא ללא ספק בריון ואיש הק.ג.ב עד הלשד, גם בהופעה שלו, או בהליכה שלו אם שמתם לב, כמו דוֹן גדול, אימפרטור

פוטין. ג'ון בריון [צילום: Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP]
+C’EST LE TON QUI FAIT LA MUSIQUE
08:34 23/02/22  |  יעקב קורי   |   לרשימה המלאה

מי שמבזבז את תחמושת הסנקציות על מעצר נבלני בל יתפלא אם אין לו כוח הרתעה כנגד כיבוש אוקראינה

פוטין. מנצל את ההזדמנות [צילום: אנדריי בסביץ', AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחיר הכלכלי: אנרגיה, חיטה ולחצים אינפלציוניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
עידן יוסף
איתמר לוין
ארה"ב מנתקת את ממשלת רוסיה מן האפשרות לגייס חוב בשוקי ההון, ומטילה עיצומים על שני בנקים מובילים ועל אישים באליטה הרוסית    "אם רוסיה תמשיך, נלך רחוק עוד יותר; אנחנו מוכנים לדיפלומטיה בתנאי שהיא רצינית"
יאיר נבות
חברת פרלמנט רומנייה טוענת מוקדם יותר היום שמנהיגי החבל הפרו רוסי "טרנסיסטריה" במזרח מולדובה שוהים כעת במוסקבה, ומבקשים מהקרמלין להכיר גם בעצמאותם    העיצומים הבריטיים אינם כוללים את שלושת הבנקים הרוסיים הגדולים אלא חמישה בנקים קטנים יחסית
אודי דקל, ענת קורץ, אלדד שביט
למשבר בין אוקראינה לרוסיה יהיו השלכות משמעותיות ואף קשות על המזרח התיכון בכלל ועל ישראל בפרט    ירושלים לא תוכל לשמור על ניטראליות ויהיה עליה להתייצב לצד וושינגטון, תוך שמירה על ערוץ הידברות עם מוסקבה
איתמר לוין, מירב ארד, איציק וולף
ארה"ב צפויה להטיל עיצומים על רוסיה    גרמניה השעתה את האישורים לצינור הגז נורדסטרים 2    בריטניה מטילה עיצומים על שלושה אוליגרכים המקורבים לפוטין ועל חמישה בנקים רוסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il