X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דברים לזכרה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר מרים נאור, בית המשפט העליון [כ"ח באדר א' תשפ"ב, 01.03.2022]
▪  ▪  ▪
נושאת חן בעיני ריבונו של עולם [צילום: לע"מ]

מרים נאור נלקחה בחתף, מתוך עשייה למען מדינת ישראל. חבל שבטרם עת, ואיננו יודעים את חשבונות מעלה, אולם באופן שכל כך מתאים לה ערכית - היא נפלה על משמרתה, בעיצומה של עבודתה בשליחות המדינה. כשבירכתיה על בחירתה ליו"ר ועדת החקירה בעניין אסון מירון, כתבה לי שקיבלה זאת "בחיל וברעדה". הא הידהדה בזאת דברי חכמים "לעולם יראה דיין עצמו כאילו חרב חדה מונחת לו בין ירכותיו", האחריות השיפוטית במיטבה. חייה היו השירות הציבורי, במסירות, ביושר, בפסיקה קפדנית. כשפרשה חברתנו אילה פרוקצ'יה תבל"א, עשיתי שימוש בדברי חכמינו "מעולם לא ניצחני אלא בעל מלאכה אחת". מירה במובהק הייתה "בעלת מלאכה אחת". השפיטה הייתה - לצד המשפחה כמובן - תמצית חייה ואורח חייה. לא רבים השופטים שישבו על מדין בכל דרגות השיפוט למשך 38 שנים.
מילה אישית: הכרנו בימי הסטודנטיאליות הנשכחת. מירה הייתה צנועה ונחבאת אל הכלים, הגם שכבר יצא שמה כמצטיינת. מרים רעייתי, עוד בטרם נישאנו, חלקה עימה לימים חדר בפרקליטות המדינה - בראשות חברנו השופט גבי בך ע"ה, שנפרד מעימנו זה עתה. התרשמה, לצד הכישרון, המיומנות והיעילות, מן הבשלות והבגרות, חרף היותה של מירה פרקליטה צעירה מאוד. כשנתמניתי ב-1995 לבית המשפט המחוזי, לא היה לי אולם בשל מצוקת מקום. מירה, שהייתה לאורך תקופה ממושכת במשפט אריה דרעי, הציעה לי באבירות את אולמה שהיה פנוי.
חלפו שנים ושבנו ונזדמנו בבית המשפט העליון, אחרוני ילידי המנדט יחד עם חברנו השופט סלים ג'ובראן; ועד פרישתנו בסמוך זו לזה ישבנו בהרכבים רבים יחדיו, והיא הייתה הבכירה. ולבסוף הייתי משנה לה בשנות שירותי האחרונות. ראינו עין בעין במרבית הפרשות, אף שזכורים לי מקרים לא מעטים שבהם חלקנו. אך לעולם לא הטלתי, ולו גם לרגע קט, ספק בשיקול דעתה המקצועי ובכנות אמונתה השיפוטית.

תוקף מוסרי מכוח הכרת התיק

מירה הייתה ירושלמית מלידתה עד פרידתה. "ילדה ירושלמית", כפי שכינתה עצמה בשיחותינו. באופן סמלי עצוב הייתה התקשורת האחרונה בינינו כשבירכתיה, שלושה ימים בטרם נלקחה, על הענקת התואר "יקירת ירושלים", ועל ברכתי השיבה: "אותי כירושלמית מאז ומעולם ולתמיד זה מרגש". הגימנסיה העברית רחביה, מקום לימודיה, הייתה גם מקור חברותיה וחבריה שבהם הייתה קשורה בכל נימי הנפש. היא למדה באוניברסיטה העברית, והכתרתה כיקירת הפקולטה למשפטים ותואר לדוקטור כבוד מן האוניברסיטה היו שיאים משמעותיים.
השפעה עצומה על חייה הייתה התמחותה בשני ראשים – אצל השופט, לימים הנשיא, משה לנדוי בבית המשפט העליון, חוויה ערכית מעצבת שהשפיעה על דרכה השיפוטית; ובמיוחד הדגשתו, כי על שופט לזכור שאמנם יש לפניו תיקים רבים, אך לבעל הדין זהו התיק האחד והיחיד וכל עולמו. ושנית, אצל מנהל מחלקת הבג"צים, לימים השופט והמשנה לנשיא מישאל חשין, שממנו הושפעה בכיוונים מקצועיים אחרים. בין השאר למדה ממנו אמנות שמעולם לא הצלחתי להגיע אליה – הכתבה של פסקי דין בסדר מופתי מבלי שנייר לפניך. אבל חשוב מזה ערכית, האמירה שהמדינה אינה מפסידה במשפט, כי אם הפסידה, כנראה שגתה והצדק ניצח. מירה נעה בין לנדוי לחשין – בין ראיית השופט, כפי שכתבה על לנדוי, כמי שחובתו הראשונית "לספק שירותי משפט לצרכניו" ו"לעשות צדק למתדיין המייחל למוצא פיו" – לבין משיחות המכחול הארוכות של חשין. אעז לומר שבמידה מסוימת הייתה מירה יותר לנדוי מאשר חשין.
באולם בית המשפט לא הייתה מירה קלה, אך כל מי שטענותיו היו דבר הנשמע מצא אוזן קשבת – ורק מי שחזר וחזר על דבריו שוב ושוב זכה להערה של סדר טוב, לשם "אחיזת השור בקרניו". אבל היה למירה תוקף מוסרי שבעלי הדין הבינו היטב, שכן היא הכירה את התיקים על בוריים. הבו גודל. בפסיקתה ברוח השופט לנדוי, לא חיפשה תיאוריות אלא תוצאה משפטית על-פי הדין, הנגזר מן העובדות; שופטת שלפני הכל עמדו בפניה התיק ובעל הדין שבו.

כנשיאה לא גבה ליבה

מירה הייתה ציונית בלב ונפש. כתב על כך דברים נפלאים אריה אישהּ. ציוניותה באה מבית אימא ואבא, והיא התחברה בלב ונפש למשפחת נאור (את השם נאור הביאה גם מביתה) ונקשרה לחמותה אסתר רזיאל-נאור, לוחמת אצ"ל, אחותו של המפקד דוד רזיאל וחברת הכנסת, רעיית איש אצ"ל ואסיר מחנות אפריקה. זכורות לי ההקפות השניות השנתיות בבית אסתר רזיאל-נאור, ומעורבותה של מירה בהכנות להן, הכל באותה צניעות שקטה.
מירה התאפיינה בישרות שאין למעלה הימנה – תובענית כלפי הזולת ולא פחות כלפי עצמה. שיחותינו הרבות כללו אינטימיות, במישור המקצועי והאישי, ושיקפו תמיד את התכונה הנהדרת הזאת. אך בראש ובראשונה הייתה מירה חיילת של המשפט ומשרתת של מדינת ישראל. את עמדתה בנושא חוק האזרחות (הוראת שעה) תיארה כשמירה על הבית, ביטוי שמאחוריו דאגה ואף חרדה למדינת ישראל. תמיכתה הרעיונית בהתיישבות היהודית ביהודה ושומרון לא חלה על קרקע פרטית של פלשתינים. בנושאי דת ומדינה הייתה ליברלית במידה ניכרת, אך מכבדת מסורת. ועוד: היא האמינה כמותי, אף שחלקנו במקרים שונים ביישום ספציפי, שאין סתירה בין ערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית לבין ערכיה כמדינה דמוקרטית, אלא ששתי אלה משלימות זו את זו, בזיקת גומלין מייחדת.
פסיקתה של מירה הייתה עניינית, בסגנון "רזה" ללא צלצלי שמע וצלצלי תרועה, אך עם פרצי מכתמים כמו "לקרוא ולא להאמין". הנמקותיה היו מלאות ומפורטות.
גם כשהתמנתה לנשיאות לא גבה ליבה, והגם שלא נתנסתה בעבר במינהל, הצליחה – כדבריה – "לשמור על הפיקדון", וגם לעבוד בהרמוניה עם שרת המשפטים, איילת שקד. ועם זאת היא הייתה רעיה לאריה, אם לתלי ומיכאל, וסבתא נהדרת, וגם על כך שוחחנו פעמים אינספור. והיא דאגה לחברים; יום אחד קיבלתי ממנה ווטסאפ על תרופה שקיבלתי, וששמעה על השלכותיה ושאלה אם באמת הצר שווה בנזק. לאנשי לשכתה הייתה מעין אמא.
בשבת קראנו את הפטרת שקלים. שבת שקלים, אחת מארבע התוספות לקריאה בתורה שבין אדר לניסן, באה להזכיר את חובות התרומה למקדש בימים ההם. על הכהן המוציא את השקלים מקופות המקדש נאמר במשנה שקלים (ג', ב') "אין התורם נכנס לא בפרגוד חפות, לא במנעל, ולא בסנדל, ולא בתפילין, ולא בקמע, שמא ייעני ויאמרו מעון הלשכה העני, או שמא יעשיר, ויאמרו מתרומת הלשכה העשיר, לפי שאדם צריך לצאת ידי הבריות כדרך שצריך לצאת ידי המקום, שנאמר 'והייתם נקיים מה' ומישראל', ואומר 'ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם'. השופט מנחם אלון וגם אנכי כינינו זאת "המשפט המינהלי העברי".
ואכן, דברים אלה בנקיותם תואמים את מירה, שנשאה חן ושכל בעיני אדם, בנקיון דעת מופתי. באמונה היהודית נכללת הישארות הנפש. אני מאמין, כי מירה נושאת חן ושכל טוב בפני ריבונו של עולם.

תאריך:  04/03/2022   |   עודכן:  08/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חיילת של המשפט ומשרתת של המדינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמה צביעות שיקרית
BS  |  5/03/22 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פוטין ורוסיה ספגו השבוע מהלומות גם בתחום הספורט    זה לא מה שיגרום להם לסגת מאוקראינה, אבל יש חשיבות לכך שארגוני הספורט הגדולים נוקטים עמדה    בעתיד גם אנחנו עלולים להיפגע, אך בינתיים פוטין חוטף – וזה מצוין
אודי דקל
תם עידן השלווה שאחרי קריסת בריה"מ, ועל המערב להגיב לא רק בעיצומים אלא גם בחיזוקה והרחבתה של ברית נאט"ו    ישראל חייבת להתייצב בצורה חד-משמעית לצד ארה"ב ובעלות בריתה
איתמר לוין
השופטת התל אביבית שלומית בן-יצחק מנהלת למופת דיוני מעצרים, תוך שימת לב מרובה לפרטים, קליטה מהירה של הטענות והקפדה על זכויות העצורים - ואפילו יש שקט בין הדיונים
איתמר לוין
ההגנה טוענת שהשימוש ברוגלה היה בלתי חוקי, התביעה טוענת שהכל נעשה כדין    המשמעות המעשית של המחלוקת היא פחות לגבי מסירת חומרי חקירה כעת, ויותר לקראת בקשת ההגנה לזיכוי בשל הגנה מן הצדק
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה חקיקת חוק יסוד החקיקה - יעד מרכזי למבנה חוקתי איתן ויציב    אליקים רובינשטיין: האמירה כאילו בית המשפט מחפש להתעסק בחוקי הכנסת היא פוליטית ולא נכונה    ח"כ רוטמן: העם הוא הריבון וצריך להחליט מהם הערכים הבסיסיים של חייו ולא פרופסורים ושופטים    אוריאל לין: העם לא נתן למחוקקים כוח לשלול את זכויות היסוד שלו    דן מרידור: הליכוד לא דגלה בשלטון החוק אלא בעליונות המשפט    אמנון רובינשטיין: לא צריך לבנות עוד פרק בחוקה העתידית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il