X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסרט החדש על לנסקי - התסריט שנכתב על-ידי הבמאי עצמו - מוצלח הדיאלוגים שנונים ורצופים אמרות שפר על החיים עצמם בתיבול של הומור
▪  ▪  ▪
לנסקי. דמות מרתקת [צילום: יוטיוב]

מאיר לנסקי היה דמות אניגמטית בהיסטוריה האמריקנית-יהודית. לישראלים וליהודים ההתייחסות לדמות זו מורכבת. מצד אחד גנגסטר, רוצח, מאפיונר, מצד שני גאון מתמטי, מוכשר בפיננסים, אדם שלא נכנע לסביבתו האלימה ועמד על שלו, בניגוד לדמות המקובלת על היהודי הכנוע והמושפל. מי אתה, מאיר לנסקי?
סרט חדש של הבמאי איתן רוקאווי חושף דמות זו. הבמאי הוא בנה של סוכנת הדוגמנות הישראלית בטי רוקאווי ואביו הוא ההיסטוריון והסופר רוברט רוקאוויי שעסק בתופעת הגנגסטרים היהודים האמריקניים, זכה לראיין את לנסקי לפני מותו וכתב עליו.
לנסקי נולד בשנת 1902 בעיירה גרודנו (אז, שטח האימפריה הרוסית והיום בשטח בלארוס) להורים ממוצא פולני. בילדותו היגרו הוריו לאמריקה והתיישבו בלואר איסט סייד של מנהטן. סיפור המסגרת הוא הזמנת סופר מובטל לכתוב את האוטוביוגרפיה של לנסקי - על-ידי לנסקי עצמו. כך, המעברים בפלאשבק לעבר מוסברים היטב על-ידי לנסקי. בניגוד לסרטו של הבמאי הגאוני סרג'יו לאונה "היו זמנים באמריקה" שעסק גם הוא בלנסקי ובמאפיה היהודית, סרט ארוך של כארבע שעות שזכה לעריכות וקיצורים שונים, כך שלעיתים המעברים בזמנים בלתי מוסברים, כאן ההיגיון ברור.
וזו לא המחמאה היחידה לסרט: התסריט שנכתב על-ידי הבמאי עצמו - מוצלח. הדיאלוגים שנונים ורצופים אמרות שפר על החיים עצמם בתיבול של הומור. אגב, בסרטים צרפתים רבים יש מומחה (נוסף לתסריטאי) שכותב את הדיאלוגים. גם הצילומים ובניית האווירה והאתרים בתקופת המשבר הכלכלי בארה"ב, הקזינו, ההימורים - מרשימים.
קאסט
מן הידוע הוא שקאסט טוב הוא ערובה להצלחת הסרט. כאן, את לנסקי המזדקן מגלם השחקן המהולל הרווי קייטל. הישג גדול להפקה, שכן קייטל מסרב להופיע בסרטים לאחרונה. אבל לא הוא המעיר את העלילה כאן, אלא צוות השחקנים המגלמים את הגנגסטרים בימי המאפיה. גם השחקן המגלם את הסופר הוא דמות שולית שהיה מיותר להתרכז בה. לנסקי הצעיר (ג'ון מגארו), הוא דמות אמינה ומרגשת וכן גם חברו בן "באגסי" (דייוויד קייד), הבריון יפה התואר.
מילת המפתח - נאמנות
הבמאי תסריטאי מנסה להעביר את שני הצדדים של לנסקי, הגנגסטר ובעל המצפון, אך אין ספק שהצד החיובי גובר כאן על השלילי. לנסקי מבהיר כי הוא היה המוח מאחרי המפעל אך הוא עצמו לעולם לא הרג איש. לנסקי שומר אמונים לחבריו. הוא מצליח לשחרר את חברו מהכלא, אומנם גם מתוך רצון לעזור לממסד האמריקני, אך בעיקר מתוך "חסד נעורים". הוא יודע כי חברו בן, המכונה "באגסי", שהיה יד ימינו במאפיה היהודית ושיחק את הבריון בעוד לנסקי היה איש השכל, מאבד את השליטה על עסקי ההימורים בקליפורניה, אך הוא מלמד עליו זכות לפני אדוני המאפיה. במשפט הציבורי שערכו לו נקבע מותו של באגסי, לצערו של לנסקי.
נאמנות לארה"ב מפגין לנסקי כאשר הוא נענה לבקשת ה-FBI למצוא את המרגלים הנאצים בתוך איגוד אנשי החופים. המרגלים נתפסים ונקטלים.
לנסקי מעולם לא הסתיר את יהדותו. גם המאפיה האמריקנית לא הבדילה בין מוצא יהודי, איטלקי או אירי. את נאמנות למולדתו הרוחנית, ישראל, מגלה לנסקי כאשר הוא תורם ממון רב למדינת ישראל לקניית נשק, לאור בקשתה של גולדה מאיר. אך פעולה זו לא עומדת לזכותו כאשר לנסקי מבקש מקלט מדיני בישראל לאחר שהואשם בהעלמת מס בארה"ב. כידוע, באשמה זו נתפס, הואשם ונאסר אל קפונה, ולכן הייתה הצדקה לבריחתו של לנסקי ובקשתו להסדר עם ממשלת ישראל. הסגרתו לארה"ב על-ידי ממשלת ישראל נחשבה בעיניו בגידה באמון של היהודי במולדתו הרוחנית. למזלו, לא הצליח ה-FBI האמריקני להאשים את לנסקי והוא חזר לארה"ב והמשיך לחיות שם. הוא נפטר בפלורידה בשנת 1983 בגיל 80.
לנסקי היה אחד הדמויות שתרמו לפריחתה של לאס-וגאס שצמחה כעיר הימורים באמצע המדבר. הוא השאיר את חותמו גם על מיאמי ועל הוואנה, קובה, ועסקי ההימורים עליהם שלט בימי בטיסטה בשנות ה-40', עד עלייתו של קאסטרו לשלטון. מאפיונר או איש נאמן לעקרונותיו - הסרט על לנסקי מרתק וכדאי מאוד לראותו.

תאריך:  09/03/2022   |   עודכן:  09/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
מלחמת רוסיה אוקראינה 2022 היא תקלה היסטורית הנובעת מאי-הבנה של השחקן האוקראיני את ההבדל בין מדינה למעצמה עולמית. בעבר הייתה אוקראינה חלק מרוסיה וגם בתקופת האימפריה הסובייטית נחשבה לחלק ממנה. פירוק בריה"מ לדידה של רוסיה איננה בהכרח ויתור על מעמדה כמעצמה עולמית והחולשה הזמנית שגילתה בעבר מוחלפת עתה בחולשה אמריקנית, בהופעת מעצמה עולמית נוספת בסדר עולמי חדש ובניסיון רוסי לתקן שגיאות-עבר לפני התייצבותו של סדר עולמי חדש
ציפורה בראבי
ספר שירים חדש למשורר הידוע אביחי קמחי    שירים אישיים, חושפים עולם של בדידות ועצב אין סופי
יורם אטינגר
פלישת רוסיה לאוקראינה, תגובת המערב ומזכר בודפשט מ-1994 שופכים אור על תחושת הביטחון המזויפת וההרסנית המאפיינת הסכמים
יוני בן-מנחם
הנסיך חמזה, אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, הנתון במעצר בית כשנה, פירסם מכתב התנצלות ובקשת מחילה מאחיו על שקשר קשר נגדו. ההערכה בירדן היא שהמלך עבדאללה ישחרר את אחיו ממעצר לקראת עיד אלפיטר בניסיון להרגיע את הסכסוך במשפחת המלוכה ולשפר את תדמיתו בירדן ובקרב הקהילה הבינלאומית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חילל שבת, לסדום דמִינו, דראון עולם ועמי-ארצות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת ואושר    "משנכנס אדר - מרבין בשמחה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il