X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
משבר האקלים והצורך להתמודד עימו בתחום האנרגיה תופסים מקום חשוב בדיפלומטיה המצרית לישראל ומצרים יש אינטרסים חופפים בתחומים אלו, והן יכולות להשתמש בהם כדי לפתח את היחסים המתחממים ביניהן
▪  ▪  ▪
בסיני אין פרויקטים משמעותיים [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

בשנים האחרונות זוכה נושא האקלים למקום בולט בשיח הפוליטי והציבורי במצרים. ב-2015 הקימה מצרים את "המועצה הלאומית לשינויי אקלים" כגוף האחראי על גיבוש אסטרטגיה כוללת וריכוז מאמצים ממשלתיים בנושא, ובהמשך עדכנה את הרכבה וסמכויותיה. ב-2016 השיקה מצרים מסמך חזון לשנת 2030, ובמרכזו יעדים בתחום הפחתת זיהום האוויר, מעבר לאנרגיות ירוקות ולתחבורה נקייה, טיפול במי שפכים ושמירה על המגוון הביולוגי.
ב-2020 השיקה מצרים מרכז מצוינות ללימודים סביבתיים שנועד להציבה בחזית העולמית של חקר שינויי האקלים, והנפיקה איגרות חוב ירוקות בסך 750 מיליון דולר לגיוס מימון לפרויקטים סביבתיים. בוועידת האקלים שנערכה בגלזגו בנובמבר 2021, הציגה מצרים אסטרטגיה לאומית מעודכנת להתמודדות עם שינויי אקלים עד 2050, שמטרתה יצירת הלימה בין מאמצי הפיתוח הפנימיים במדינה לפרוטוקולים הבינלאומיים בנושאי סביבה.
הפעלתנות המצרית בסוגיית האקלים נובעת מארבעה שיקולים. ראשית, האיום הישיר שמשקף משבר האקלים על מצרים. ראש הממשלה, מוצטפא מדבולי, ציין בפורום הצעירים העולמי, כי מצרים היא אחת המדינות הפגיעות ביותר להתחממות הגלובלית, אף על-פי שתרומתה לפליטת גזי החממה בעולם עומדת על 0.6% בלבד. עליית הטמפרטורות ומפלס מי הים מאיימים לפגוע באזורי החוף שבהם מתגוררים 22% מתושבי מצרים, באתרי תיירות מרכזיים ובשטחי חקלאות בדלתא של הנילוס. פגעי האקלים עלולים לגרור בעקבותיהם עוני, גלי הגירה וחוסר יציבות פוליטית. הנזק הכספי הכולל שצפוי להיגרם למדינה בעשורים הקרובים עקב השלכות משבר האקלים נאמד על-ידי המכון המצרי למחקרים אסטרטגיים (ECSS) ב-500-100 מיליארד לירות מצריות.
שנית, מצרים רואה עצמה כנציגת המדינות המתפתחות, במיוחד באפריקה, בשל היותה המדינה המובילה ביבשת בתחום ההתמודדות עם פגעי האקלים וניסיונה העשיר בארגון כנסים בינלאומיים. באמצעות אירוח ועידת האקלים בשרם א-שייח מבקשת מצרים להעמיד את עצמה ואת יתר מדינות אפריקה במוקד סדר היום העולמי ולרתום את הקהילה הבינלאומית לסייע להן דרך מענקים והלוואות, השקעות בפרויקטים ירוקים וידע טכנולוגי. לתפיסתה, רק סיוע חיצוני מאסיבי יבטיח את יכולתן של מדינות מתפתחות למלא את חלקן במאמץ הגלובלי להפחתת פליטת גזי החממה.

מצרים רוצה להנהיג

שלישית, התפקיד המצרי המוביל בהתמודדות עם משבר האקלים, משמש את קהיר ככלי דיפלומטי בטיפוח עוצמתה הרכה. באמצעות הנושא הסביבתי – שהפך אקוטי בשנים האחרונות – שואפת מצרים למצב את עצמה כשחקנית קונסטרוקטיבית בעיני המערב בכלל וארה"ב בפרט, לבסס את מנהיגותה האזורית ולהסתמן כיעד אטרקטיבי להשקעות הון בפרויקטים ירוקים.
ואכן, רבים מהדוברים בפורום הצעירים העולמי שיבחו את מצרים על היותה "מופת לעולם" ו"מובילת דרך" בסוגיות סביבתיות. הנכסיות המיוחסת למצרים בנושא הסביבתי מחזקת את האינטרס הבינלאומי ביציבותה ומייצרת מיתוג חיובי, המאזן במידת מה ביקורות הנמתחות עליה במערב בנושאי זכויות אדם.
רביעית, מצרים מעוניינת להרים תרומה ישירה להתמודדות עם משברי האקלים והאנרגיה העולמיים דרך הפיכתה למרכז של גז בטווח הקצר ואנרגיות מתחדשות בטווח הבינוני-ארוך, בפרט עבור מדינות אירופה, אפריקה והמזרח התיכון. בפורום הצעירים העולמי הצהיר א-סיסי, כי בכל משבר יש הזדמנות והביע תקווה שמצרים תשמש מקור אנרגיה זול ונקי עבור אירופה דרך חיבור עם רשתות החשמל של יוון וקפריסין וכן עבור שכנות נוספות, בהן סודן, לוב, סעודיה, ירדן וישראל.
מדבולי הוסיף, כי אנרגיות מתחדשות אמורות להיות מקור ל-20% מכלל האנרגיה במדינה ב-2022 ו-42% ב-2035. שר החשמל והאנרגיות המתחדשות, מוחמד שאכר, העריך בפורום, כי עלותן של אנרגיות שמש ורוח הופכת נמוכה ותחרותית יותר הודות לפיתוח טכנולוגיות המאפשרות את אגירתן.
למצרים שורת מיזמי דגל בתחום האנרגיות הירוקות: הפארק הסולארי "בנבאן" במחוז אסואן, הגדול מסוגו במזרח התיכון ומהגדולים בעולם, אחראי על ייצור יותר חשמל מאשר סכר אסואן; טורבינות הרוח בראס ראע'ב וג'בל אל-זית מספקות חשמל נקי לכמיליון משפחות; תחנת הכוח הגרעינית בדבעה אמורה להתחיל לפעול ב-2028 ולספק שבע שנים מאוחר יותר 3% מהאנרגיה במצרים; ערים ירוקות, בראשן הבירה האדמיניסטרטיבית החדשה, אמורות להסתמך על אנרגיות מתחדשות. כמו-כן, מקודמים מיזמים להפקת מימן ירוק לתעשיות, להסבת מכוניות מדלק לגז ולייצור מכוניות חשמליות.
משבר האקלים מציב בפני האנושות אתגר חובק עולם, המצריך שילוב ידיים בין מדינות ועמים, והדבר נכון בוודאי למצרים ולישראל החולקות סביבה אקלימית משותפת, שממנה נגזרים אתגרים דומים. הללו כוללים אספקת אנרגיה נקייה, מניעת זיהומי ים ויבשה, מניעת הצפות יישובי החוף עקב עליית מפלס מי הים, שמירה על המגוון הביולוגי בים וביבשה, דאגה לביטחון מים ומזון, עצירת המדבור והתמודדות עם אסונות טבע דוגמת שיטפונות ושריפות. מהלכיה של מצרים לעידוד פעילות אזורית משותפת עם מדינות שכנות בנושאי אקלים, כפי שבאו לידי ביטוי בפורום הצעירים העולמי, עולים בקנה אחד עם האינטרס הישראלי ויוצרים בסיס להעמקת ולהרחבת הקשרים בין קהיר לירושלים.

לא רק שת"פ בגז הטבעי

בשנים האחרונות מילא הגז הטבעי תפקיד מרכזי בחימום השלום בין ישראל למצרים: מצרים סיפקה לישראל יעד לייצוא גז טבעי ומתקני הנזלה, ואילו ישראל סיפקה למצרים מקור גז נוסף ותמכה במיצובה כמרכז אנרגיה אזורי ובכינון פורום הגז של מזרח הים התיכון (EMGF) בהובלת קהיר. הגז הישראלי צפוי להמשיך לזרום למצרים לפחות עד סוף העשור ולשתי המדינות יש אינטרס לעגן את מעמדו כ"תחנת ביניים" במעבר מפחם לאנרגיות נקיות יותר.
בטווח הקצר, ייצוא הגז הישראלי למצרים אף צפוי לגדול על-רקע משברי האנרגיה באירופה ובלבנון, שהחמירו עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. בה בעת, נוכח המגמה העולמית להסתמכות גוברת על אנרגיות מתחדשות, נראה, כי השימוש בגז צפוי להצטמצם בטווח הבינוני והארוך, ועל שתי המדינות להתחיל להיערך יחדיו, כבר עתה, לעידן שאחרי הדלקים הפוסיליים.
המשך שיתוף הפעולה הפורה בתחום האנרגיה מצריך, אפוא, את המדינות לגוון את קשריהן ולעסוק לצד הגז באנרגיות מתחדשות. גם בתחום זה פוטנציאל הסינרגיה מבטיח. שתי המדינות שמו לעצמן כיעד להשקיע בשנים הקרובות בפיתוח מואץ של מקורות אנרגיה מתחדשים; לישראל ידע טכנולוגי ייחודי ואילו למצרים תשתיות מפותחות, שטחים נרחבים להצבת קולטים סולאריים וחזון שאפתני לחיבור רשתות האנרגיה האזוריות. בחצי-האי סיני, למשל, אין עדיין פרויקטים משמעותיים בתחום האנרגיה המתחדשת. אלה, אם יקומו, עשויים לשרת בעתיד את מצרים, ישראל ורצועת עזה, וארגונים כמו ה-EMGF, האיחוד למען הים התיכון (UfM) וסוכנות האנרגיה הבינלאומית יכולים לשמש פלטפורמה לקידומם.
השתתפות ישראל, בפעם הראשונה, בכנס האנרגיה EGYPS (Egypt Petroleum Show) שנערך החודש בקהיר, מהווה איתות נוסף לתנופה ביחסי המדינות. שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הובילה את המשלחת הישראלית לכנס, וזכתה למחווה אישית מהנשיא א-סיסי, שניגש לברך אותה למול מצלמות הטלוויזיה. מחווה זו שיקפה את הערכת הנשיא לתרומתה של ישראל לחיזוק מעמדה של מצרים כמרכז אנרגיה אזורי ואת נכונותו להחצין את הקשרים המתהדקים בין המדינות בתחום הגז.
בטקס הסיום של פורום הצעירים העולמי הודיע א-סיסי על עידוד שיח בין קבוצות של צעירים ממצרים וממדינות נוספות בעולם לקראת ועידת האקלים בשרם א-שייח. בחודש שעבר השרה הישראלית להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ציינה אף היא את ועידת האקלים הקרובה כהזדמנות לחיזוק שיתופי פעולה אזוריים, וחשפה, כי היא פועלת עם מקבילתה המצרית, יאסמין פואד, להקמת פורום אקלים אזורי של מדינות המזרח התיכון.
בעוד מצרים עסוקה זה מספר שנים בנושא האקלים, ישראל מנסה להדביק את המתרחש בעולם בהקשר זה על-ידי גיבוש אסטרטגיה כוללת והצבת יעדים ארוכי טווח. שני הצדדים ייצאו נשכרים מהרחבת השיח בין גורמי ממשל, חברה אזרחית, מומחים וצעירים, במטרה לגבש חזון סביבתי מתואם ולעצב מדיניות שתשרת את צרכיהם המשותפים.

הכותב הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/03/2022   |   עודכן:  19/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לתת זריקת אנרגיה ליחסי ישראל-מצרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יוני בן-מנחם
מנסה לפגוע בקשרים הביטחוניים של ישראל עם הכורדים בעירק ולהרתיע אותם משיתוף פעולה נגדה. החבל הכורדי בעירק הוא אזור אסטרטגי חשוב לישראל למעקב אחרי הפעילות באירן, בעירק ובסוריה. גורם ביטחוני בכיר מעריך שמאמצי אירן ייכשלו
ירון פרידמן
בכל שנה מרוויחה סעודיה מיליארדי דולרים שאינם משוק הנפט אלא מתיירות דתית. האם למדינת ישראל יש פוטנציאל דומה? התשובה בהחלט חיובית. להלן הסיכויים לעומת הסיכונים
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
חיזבאללה מתהדר בהצלחות שלא היו וביכולות שאינן קיימות, בעיקר משום שהוא חושש מפני מכה קשה בבחירות הקרובות בלבנון    ישראל מצידה צריכה לתת מענה לאיומיו החדשים בתחום האווירי
ד"ר ערן לרמן
פנייתו של נשיא מצרים לקארין אלהרר בוועידה בקהיר, מסעותיו של הרצוג במזרח הים התיכון וחיזוריו של נשיא טורקיה אחרי ישראל - כל אלו מלמדים על מעמדה המתבסס של ישראל כשחקן בעל חשיבות אסטרטגית
יוני בן-מנחם
ישראל נערכת לתגובה אירנית על מות שניים מקציניה בסוריה ומעריכה כי אירן מנצלת את הפלישה הרוסית לאוקראינה להעמקת התבססותה הצבאית בסוריה    אירן הגבירה את פעילות המליציות האירניות בדרום סוריה ואת העברת אמצעי הלחימה לסוריה ולבנון, הרוסים מאותתים כי חופש הפעולה של ישראל בסוריה לא ייפגע, אך הדברים עלולים להשתנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il