X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פורים שמח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
היהודים מסירים את הקפוטה הקדושה
מכיוון שילדים יש להם הכי פחות עכבות, לא הייתה להם שום בעיה להתחפש לדמויות שברוב ימות השנה נחשבו למוקצות מחמת מיאוס אדרבה, ככל שהצליח הילד להופיע בדמות מעוותת יותר, כן זכה להערכה של הגדולים

סיפור של פעם
לפחות פעם בשנה נהפך היהודי מגוי קדוש, נבחר ונאצל לעם הארץ. הילדים התחפשו לפיראטים, לשודדים, לשוטרים והילדות התחפשו לגבירות, ולעלמות מופקרות רחמנא ליצלן. מן כמיהה פנימית להיות פעם בשנה כאחד האדם מן היישוב הלא יהודי. לפחות פעם בשנה לפרוק את המוסרות, את הטאבו. לפרוץ את מסגרת הגטו הפסיכולוגי שנכפה על היהודים ושהיהודים כפו אותו על עצמם באותה מידה.
מכיוון שילדים יש להם הכי פחות עכבות, לא הייתה להם שום בעיה להתחפש לדמויות שברוב ימות השנה נחשבו למוקצות מחמת מיאוס. אדרבה, ככל שהצליח הילד להופיע בדמות מעוותת יותר, כן זכה להערכה של הגדולים. פורים היה חג שבו הילדים היו השנוררים ולא הגדולים. כך הלכנו מבית לבית, בדרך כלל בזוגות, עמדנו בפתח וצעקנו: "היינט איז פירים מורגען איז אויז, געט מיר א גרושען און ווארפט מיך ארויס". ובתרגום חופשי: היום פורים, מחר ייגמר, תנו לי אגורה והשליכוני מן החצר. בניגוד לחנוכה שבו היינו צריכים להמתין לנדיבותם של קרובי המשפחה, להעניק לנו מעות חנוכה, בפורים דרשנו וקיבלנו.

פורים שפיל [צילום: דניאל קפלן/לע"מ]

במיוחד הקפידו החסידים "עשה אותו יום משתה ושמחה", כמצווה במגילת אסתר. כשם שהם עשו כל דבר בהתלהבות, כך גם בפורים, שאותו חגגו בשמחה ובששון. היו שעשו זאת מפני שכך נהגה התנועה החסידית מאז הבעש"ט, אף שמטבעם לא היו טיפוסים עליזים, כמו אבי. והיו שהדבר בא להם בטבעיות. כזה היה שלמה ז׳ליכובסקי. שלמה היה ידיד נעורים של אבי, אף הוא מפאביאניצה. אביו, ר' משה גדליה, היה ממקורבי האדמו"ר מגור וידידו של סבי שלמה גלזר.
משה גדליה הוגדר כמפוח של להט חסידי. שלמה שנשא אישה מקומית, בא לבקר אצל אבי לעתים קרובות והוא התחבב מאוד על כולנו. הוא היה יפה תואר. שערו היה בלונדי מקורזל, זקנו מטופח, עיניים כחולות ניבטו מאחורי משקפי המסגרת המוזהבים שלו, מצחו גבוה ואפו סולד. בקיצור, חזות של אציל פולני. ושלמה ז׳ליכובסקי היה אדם עליז ומשעשע, מה שלא הפריע לו להיות למדן חריף ששמו יצא לפניו. ואם לא די בכל אלה, שלמה ז׳ליכובסקי היטיב גם לשיר. כאשר הוא נתן קולו בשיר נעצרו הנשים בבית ובחוץ פעורות פה, וכאשר בפורים עשה פרודיה על קטעי אופרה, אמרו הבריות שאלמלא הזקן, יכול היה למלא את מקומו של יוזף שמידט ולשיר בלה-סקאלה. שלמה ז׳ליכובסקי היה אדם מצודד נפש, חבר טוב, תלמיד חכם ואוהב בריות, ובעיקר ילדים, ואנו החזרנו לו אהבה. באותו פורים מסוים התברכנו ששלמה ביקר אצלנו בבית והשמחה הייתה שלמה. לימים, אירוע שקשור בו ובעקיפין גם בפורים הביא עלינו יגון כבד.
אך באותם ימים שלפני המלחמה שאבנו רק שמחה וששון מפורים. ואם לא די היה בתחפושות ובשעשועי פורים הרי היה גם משלוח מנות. בדרך כלל הייתה זו קערה מקושטת, עמוסה משקאות ומטעמים. בימים עברו הוטלה מלאכת המשלוח על "שלחמוניס טרייגר" (סבל למשלוח מנות), שהרוויח את לחמו לכמה חודשים משירות זה והיה רוצה, כמונו הילדים, שפורים יחול ברוב ימות השנה. בימיי הוטלה המשימה על הילדים שרצו לכל המכרים והמודעים ברחבי העיירה. הכיכר המתה מתנועת שליחי המנות שעברו אחד על פני השני, וחיככו אחד את גופו של השני, כדי לראות מה יש בצלחת. ליתר ביטחון כיבדו איש את רעהו בטעימה, ולא אחת מרוב הטיית הצלחת לשם חשיפת תכולתה, נפלו המעדנים והתפזרו על הכביש. אחי הקטן שמואל לא התכבד בשליחות זאת לאחר כמה מקרים שבהם החליף צלחות עם נערים אחרים. הדבר נודע כרגיל לסבתי שמצאה דרכים לבדוק כיצד התקבלה המנה שהיא שלחה. כאשר הגברת בבית המקבל שיבחה פרט מסוים בצלחת, נהיר היה לסבתי, שמוצר זה לא היה כלול במשלוח. מכל מקום, שמוליק, שהיה תמיד על הכוונת, הודח ממשרת השליחות.
היהודים התחפשו, השליחים יצאו בהולים והגויים התבוננו מן הצד על התופעה הזאת שחזרה מדי שנה. הם ודאי חשבו לעצמם שלפחות פעם בשנה היהודים מתנהגים כאנשים נורמאליים, שותים, נוהגים בגילופין, צוחקים ונותנים מתנות. כזה היה פורים, חג שבו השלכת את כל הנטל, שבו שברת מסגרת, שבו בעטת במוסכמות, ונתת דרור למאוויים סמויים וכל עוד זה נחשב למצווה. אהבנו מצוות כאלה, כשם שאהבנו את המאכלים שנלוו לחגים. אהבנו את פורים אהבה רבה, ואף שנפרדנו ממנו בצער, ידוע ידענו כי אנו עומדים בפתחו של עידן חדש ויפה. חג הפסח, חג החרות, חג האביב.

מתוך "גשר של נייר" משרד הביטחון הוצאה לאור 1996. מהדורה דיגיטלית "ניב הוצאה לאור" 2021.
תאריך:  19/03/2022   |   עודכן:  19/03/2022
+מבחן יהדות הדמוקרטיה הישראלית
20:35 19/03/22  |  חנן שי   |   לרשימה המלאה

הערך, "רעות" נגזר מהערך "ואהבת לרעך כמוך" המוטמע בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" ולכן איסור הכנסת חמץ לצה"ל הוא כשר מוסרית - חברתית וגם חוקית - משפטית

[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היהודים מסירים את הקפוטה הקדושה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
חנן שי
הערך, "רעות" נגזר מהערך "ואהבת לרעך כמוך" המוטמע בחוק יסוד "כבוד האדם וחרותו" ולכן איסור הכנסת חמץ לצה"ל הוא כשר מוסרית - חברתית וגם חוקית - משפטית
איציק וולף
מגילת סרגוסה שנמצאה בספריה הלאומית נכתבה בסגנון דומה למגילת אסתר ומספרת על משומד שהלשין שהיהודים נוהגים להראות את עצמם מכבדים את המלך בהוצאת מעילי ספרי תורה ריקים מתוכן, אך בעקבות חזיון לילי החזירו היהודים את ספרי התורה למעיליהם    " מגילת סרגוסה מוכיחה את היכולת המיוחדת של העם היהודי לשמר את ההיסטוריה היהודית, תוך הדגשת הניסים והנפלאות שאירעו לעם היהודי בשרשרת הדורות"
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל את הביטוי "ויעשו בשונאיהם כרצונם"    גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה
ציפי לידר
מי אמר שמסיבה צריכה להיות ההצגה הכי טובה בעיר? תשאלו את תלמידי מדרשת נועם    ומי אמר שבפורים צריך להשתכר ולא להתבסם? שיקום! תשאלו את רבי זירא
בלפור חקק
אסתר ביקשה את בקשתה לעתיד: היא פונה אל "המלך" (שהוא הקב"ה), כאן לא נאמר "המלך אחשוורוש"    היא מבקשת את תלייתם של עשרת בני המן, בשידור חוזר בהיסטוריה בשנת תש"ז בנירנברג    מה בדיוק קרה שם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il