X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ופי ההיי-טק בממשלה: פעילות - יש, פיקוח של הכנסת - יוק [צילום: נתי שוחט/פלאש 90 ]
מצב לא רצוי
היי-טק וחדשנות ללא פיקוח פרלמנטרי
מושב החורף של הכנסת הסתיים כאשר פעילות הממשלה בנושאי התקשוב וההיי-טק נותרת ללא פיקוח פרלמנטרי יש להניח שהמצב לא ישתנה במושב הקיץ - וחבל

הסייבר שוב עלה השבוע לכותרות הראשיות, ושוב בהקשר של העימות שבין ישראל לאירן. ביום ב' האחרון הלכו התוקפים האירנים צעד אחד קדימה במלחמת הסייבר שלהם מול "השטן הקטן", כפי שהם מכנים אותנו - מלחמה שמתחוללת בדרך כלל מתחת לרדאר, ומשמרות המהפכה הודו בפה מלא כי הם אלה שביצעו את מתקפת מניעת השירות המבוזרת (DDoS) על שרתי הממשלה, שהביאה להשבתתם של חלק מהאתרים הממשלתיים למשך כשעה.
הנזק היה מזערי, כל מידע לא נחשף ולא הייתה פריצה. אלא שהאירוע הזה הוא עוד קריאת השכמה - או, אם תרצו, תרגיל פתע על רטוב, כפי שנוהגים להגדיר זאת בצה"ל. יוגב שמני, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, אמר בראיון לאנשים ומחשבים בעקבות האירוע כי אתרי הממשלה חווים ניסיונות התקפה במשך כל השנה, אבל המתקפה הזאת הייתה חריגה בנפח שלה.
יש יסוד להניח שהגופים הממשלתיים יבצעו, ויש לקוות שכבר מבצעים, בדיקה ויחדדו נהלים. אבל בחודשים האחרונים אין עליהם פיקוח של הכנסת, שתפקידה הוא לוודא שהם אכן מיישמים את הלקחים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שמאז כינון הכנסת הנוכחית לא הוקמו עדיין הוועדות שאמורות לפקח על פעילות הממשלה בכל מה שקשור לתקשוב, סייבר ואבטחת מידע. זאת, כחלק מהמחלוקת שבין הקואליציה לאופוזיציה, שטוענת שהיא הופלתה בניהול ובאיוש הוועדות, ומסרבת להשתתף בדיונים שלהן.
הוועדה לביקורת המדינה
כך, למשל, עד היום לא הוקמה בכנסת הנוכחית הוועדה לביקורת המדינה, שהיא הגוף המרכזי שדן בדוחות מבקר המדינה, ושתפקידה הוא לנהל מעקב שוטף אחר יישום הממצאים שעולים בהם. באופן מסורתי, תפקיד יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ניתן לאופוזיציה.
מיד לאחר שנודע על התקיפה האירנית השבוע פרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודעה שהוא עורך בימים אלה ביקורת מקיפה על היערכות הממשלה למתקפות סייבר. בדוח קודם שפרסם מצא המבקר ליקויים באבטחת תשתיות קריטיות למדינה מפני סייבר, ואף קרא להקים "כיפת ברזל סייברית".
העדר הפיקוח של הוועדה לביקורת המדינה מטריד ביותר, על-רקע תפקידו של המבקר ושלל הממצאים הדורשים תיקון שהוא מעלה בדוחות השונים שלו, כולל בדוח שאליו הוא התייחס השבוע. סביר להניח שאם חברי האופוזיציה ימשיכו בברוגז שהם מנהלים מול הקואליציה, גם ממצאי המבקר העתידיים על הערכות משרדי הממשלה לסייבר לא יידונו, לפחות לא בוועדה לביקורת המדינה.
ועדת המדע והטכנולוגיה
ועדה נוספת שלא הוקמה מאז כינון הכנסת הנוכחית ועד היום היא ועדת המדע והטכנולוגיה, שאחד מתפקידיה המרכזיים הוא פיקוח על משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, ובאופן עקיף גם על רשות החדשנות, על הסכומים הגבוהים שהיא מנהלת.

מתי יתעשתו שם, במשכן הכנסת? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

העדר הפיקוח של ועדה זו, כמו של כלל ועדות הכנסת, פוגע בייסוד חשוב מאוד בדמוקרטיה: השקיפות. בקדנציות קודמות, כאשר הוועדה פעלה, נציגי רשות המשרדים והמשרדים שהיו אחראים עליה הגישו דוחות תקופתיים על פעילותה, ובהם היקף המענקים שהיא נתנה לסטארט-אפים וליזמים, והקריטריונים לחלוקתם.
העובדה שאין מנגנון קבוע ושקוף לפיקוח פוגעת באמון הציבור בפעילות הגופים הממשלתיים, ולפעמים גורמת עוול לעוסקים במלאכה שם
צריך להבהיר שהדברים לא נכתבים מפני שמישהו, לרבות כותב שורות אלה, חושד שיש מעשים לא תקינים בפעילות של אותם גופים. אלא שפיקוח פרלמנטרי - תפקידו לעקוב, לסייע ולהתריע היכן שצריך. ועדות כנסת בתחומים מסוימים מנהלות דיונים בנושאים רוחביים, חלקן בעלות סמכות לאשר תקציבים או חוקים, ובמקרים רבים הן מסייעות לגופי הממשלה ליישם את המדיניות שלהם ולחלץ אותם מביורוקרטיה פנים ממשלתית. העובדה שאין מנגנון קבוע ושקוף לפיקוח פוגעת באמון הציבור בפעילות מוסדות אלה, ולפעמים גורמת עוול לעוסקים במלאכה שם.
הגופים שאמונים על ענף ההיי-טק - ללא פיקוח
אם לסכם את מה שנכתב עד כאן בהקשר של הקטר של המשק, אין כל פיקוח פרלמנטרי על הגופים שאמונים לטפל בענף ההיי-טק. יוצאת דופן היא ועדת הכלכלה, שכן הוקמה. זו קיימה כמה דיונים בנושאי ההיי-טק הבוערים, ואף הקימה ועדת משנה לענייני היי-טק, בראשותו של ח"כ רון כץ (יש עתיד). עצם הקמתה של ועדת המשנה הוא שינוי מסוים, אבל עד כה היא קיימה דיון אחד, ערב יציאת הכנסת לפגרה - על המחסור בהון האנושי בענף. ספק אם יש לה סמכות לקיים דיונים על פעילות גופים כמו רשות התקשוב הממשלתי, רשות החדשנות, זרוע העבודה הממשלתית שאמונה על הכשרת כוח אדם ועוד.
תוחזר ועדת השקיפות
בנוסף לכל אלה, הקואליציה הנוכחית ויתרה על הקמת ועדת השקיפות, שהקימה ועמדה בראשה בזמנה ח"כ לשעבר סתיו שפיר. הוועדה עוררה בעת פעילותה תהודה תקשורתית רבה, כי היא עסקה בנושאים חשובים וחשפה את האזורים האפורים ואף החשוכים בעבודת הממשלה והגופים הציבוריים. יש לא מעט בעלי עניין שבוודאי לא הצטערו על כך שהוועדה נפחה את נשמתה, והעובדה שהח"כים, בעיקר מהאופוזיציה, לא דוחפים להקמתה היא תמוהה, כי בעצם פעילותה יש פוטנציאל לממש את תפקידה של האופוזיציה לבקר את הממשלה ולחשוף שחיתויות.
השורה התחתונה: הכנסת סיימה את מושב החורף ללא פיקוח פרלמנטרי מסודר על הפעילות של התקשוב וההיי-טק - במגזר הממשלתי, בתשתיות הקריטיות ובכלל. על פניו נראה שהמצב לא ישתנה במושב הקיץ - וחבל.

תאריך:  20/03/2022   |   עודכן:  20/03/2022
+פצחנים תקפו את שרתי הכנסת בזמן הנאום ונבלמו בידי האבטחה
19:55 20/03/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במהלך נאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי התרחשו מתקפות כנגד תשתית התקשורת של הכנסת  ▪  מערך הסייבר הלאומי והיחידה לאבטחת מידע של הגנסת סיכלו את הנסיונות  ▪  ח"כ אורבך נגד עמיתיו לקואליציה המתנגדים למתווה הפליטים: "חוצפה ועזות מצח"

הזום שבו הועבר הנאום [צילום: דוברות הכנסת]
+ראשי רשויות ביו"ש יחרימו פגישה עם שר הביטחון
19:18 20/03/22  |  עידן יוסף

ראשי רשויות ביהודה ושומרון מתכוונים להחרים מחר (ב') פגישה עם שר הביטחון בני גנץ, במחאה על כך שלא אושרה בנייה חדשה קרוב ל-5 חודשים (כאן חדשות).
בתגובה הצדיקה ח"כ אורית סטרוק את ההחרמה: "גנץ מוסר בידיים חבלי א"י לאבו מאזן, מלבין את המאחזים שלו, משלם את משכורות המחבלים שלו, מחרים נשקים ממתיישבים ערב רמדאן, מעכב חיבור חשמל להתיישבות הצעירה, מתעלל בישיבת חומש על בסיס יומי, מפר ברגל גסה את הסכם אביתר, הקים את 'צוות שוסטר' שמייצר געגועים לצוות שי ניצן. ‏על כל הנ"ל צריך היה להחרים אותו מזמן, ובעיקר את מי שנתן לו לשים יד על ההגה של יו"ש, בעצם הפקיד והפקיר בידיו את ההגה הזה. ראשי המועצות ביו"ש היו, לטעמי, מאופקים מדי, ועכשיו כשהגיעה הקפאת הבנייה - החליטו סוף-סוף למחות כפי שראוי לעשות מול שר ביטחון וממשלה שחותרים נגדם ללא לאות".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוסף חיים שפירא  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכה לינדנשטראוס  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  מתניהו אנגלמן  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היי-טק וחדשנות ללא פיקוח פרלמנטרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
עידן יוסף
עו"ד אפיק קובעת כי ליו"ר הכנסת לא הייתה סמכות להורות על פינוי ח"כ שמחה רוטמן מהפרסה    חילופי הדברים הקשים החלו לאחר שיו"ר הכנסת הורה על פינויו של ח"כ רוטמן בניגוד לחוק
עידן יוסף
מאגר לוויתן ואוצר המדינה מרוויחים מעליית מחיר הנפט שנגרמים מהלחימה באוקראינה    משרד האנרגיה: "אסור לנו לומר מאיפה אנחנו קונים פחם"    "אין השפעה סביבתית משמעותית כתוצאה מהפקת הגז. אנחנו מייצאים גז לירדן ולמצרים"
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה ביטון קרא למשרד התחבורה להאיץ את קידום תכנון תחנת רכבת אחיטוב או להחליט לחלופין על הקמת תחנת בת חפר    הדברים נאמרו בישיבת מעקב של ועדת הכלכלה שעסקה בשינוי בתוכנית להקים תחנת רכבת באזור המועצות עמק חפר ומנשה; מנהל תחום תכנון ארוך טווח במשרד התחבורה: "גם אם יוחלט על הקמת תחנה קטנה יותר - צריך יהיה לחזור לשלב התכנון ההתחלתי, הסרט של 2025 ירד מהפרק"
עידן יוסף
תקנות שאישרה ועדת העבודה והרווחה מסדירות פינוי אוכלוסייה עם מוגבלויות בשעת חירום, הכנת מרכזי קליטה נגישים, כלי רכב מונגשים, אמצעי הסברה מצוירים, שפת סימנים ושפות זרות
עידן יוסף
ועדת חוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק הקובעת שיום שבתון לא יחול על מי שאינו מופיע בספר הבוחרים    ח"כ סעדי: צריך להטיל את התשלום הזה על המדינה ולא על המעסיקים    ח"כ מקלב: אפשר להסתפק בחצי יום שבתון בעת בחירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il