X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אבו-מאזן והמלך עבדאללה [צילום: איסאם רימאווי/פלאש 90]
מדוע ירדן לא השתתפה בפסגת שרי החוץ בשדה בוקר
ירדן התחמקה מהשתתפות במפגש שרי החוץ הערביים בשדה בוקר והמלך עבדאללה נפגש עם יו"ר הרש"פ כאקט של תמיכה בפלשתינים. ירדן חוששת מהסלמה בשטחים במהלך חודש רמדאן שעלולה לזלוג לשטחה ולערער את יציבות הממלכה

ירדן לא השתתפה בפסגת שרי החוץ הערביים בהשתתפות שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שהתקיימה לראשונה בשדה בוקר שבנגב למרות שהיא חתומה על הסכם שלום עם ישראל, דבר שמעורר דאגה בקרב הצמרת המדינית בירושלים, במיוחד לאור העובדה ששר החוץ יאיר לפיד נפגש עם המלך עבדאללה בארמונו ברבת עמון לפני שבועיים ודן עמו בצעדים למניעת הסלמה בירושלים ובשטחי הגדה במהלך חודש רמדאן.
ירדן התחמקה ממפגש הפסגה בטענה הפורמלית כי שר החוץ שלה אימן א-צפדי עסוק בפגישה של המלך עבדאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שהתקיימה באותה העת במוקאטעה ברמאללה, ונמנעה מלשלוח נציג אחר במקומו למפגש הפסגה בשדה בוקר. הימנעות ירדן מהשתתפות במפגש הפסגה הייתה מלווה בשתיקה רועמת של הרש"פ אשר מתנגדת להסכמי הנורמליזציה עם ישראל, נראה כי המלך עבדאללה ניסה באמצעות היעדרות ארצו ממפגש הפסגה בשדה בוקר להעביר כמה מסרים לישראל, למדינות ערב ולממשל ביידן:
  • הסתייגות ירדנית מהפסגה שנתפסת כברית נגד אירן והסכם הגרעין הצפוי ותורמת לבידוד הרש"פ.
  • הפגנת תמיכה ירדנית ברש"פ והתייצבות לצידו של אבו מאזן. המלך אינו רוצה להשתתף בשום מהלך מדיני שממנו עלול להשתמע באופן כלשהו על האפשרות להחיות אלמנטים מ"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ או הקמת "מטרייה ערבית-איסלאמית" שתפגע במעמדה של ירדן בהר-הבית.
  • איתות לישראל כי ירדן כועסת על הנעשה במזרח ירושלים ובמיוחד בהר-הבית,ישראל לא נענתה עד כה בחיוב לדרישת המלך עבדאללה משר החוץ יאיר לפיד להפסיק את עליית היהודים להר-הבית בתקופת חודש רמדאן. בפגישה אתמול של המלך הירדני ברמאללה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קרא המלך "לעצור את הצעדים החד-צדדיים של ישראל בירושלים ובמיוחד בהר-הבית", כזכור, על-פי הסכם השלום בין ישראל לירדן לממלכה ההאשמית יש מעמד מיוחד בהר-הבית והיא נחשבת לאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.
  • גורמים ירדנים מעריכים כי המלך חשש גם מהזעם העממי בירדן נגד מפגש הפסגה בשדה בוקר על-רקע ההחלטה של ממשלת ישראל להקים חמישה ישובים חדשים בנגב. ברשתות החברתיות בירדן נמתחה ביקורת קשה על מפגש הפסגה בשדה בוקר, גולשים כתבו כי הוא מתקיים סמוך לקיבוץ שדה בוקר שבו גיבש ראש הממשלה דוד בן-גוריון את מדיניות "הטיהור האתני" של הפלשתינים וכי הפסגה דומה "לקנונייה של השבטים של קורייש נגד הנביא מוחמד".
הפסגה ברמאללה
ירדן תפסה מרחק ממפגש הפסגה בשדה בוקר והמלך עבדאללה, מלווה בבנו יורש העצר חוסיין בן עבדאללה, הגיע ביום הפסגה בשדה בוקר למפגש פסגה אחר ברמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. כלי תקשורת בירדן הציגו את ביקור המלך ברמאללה כביקור שמפורר את הבידוד המדיני של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
המלך עבדאללה התקבל ברמאללה בטקס רשמי, היה זה הביקור הראשון של המלך ברמאללה מאז 2017 וביקורו השישי מאז נכנס לתפקידו ב-1999. על-פי גורמים בכירים ברש"פ, הפגישה בין המלך עבדאללה למחמוד עבאס הגבירה את התיאום המדיני הירדני-פלשתיני במיוחד בנושא ירושלים והר-הבית ואת הצעדים להרגעת השטח במהלך חודש רמדאן, ירדן והרש"פ אינן מעוניינות בהסלמה במהלך רמדאן שעלולה לערער את היציבות של הרש"פ, לחזק את מעמדה של תנועת חמאס בשטחי הגדה ולעורר את הרחוב הירדני להפגנות כפי שהיה במהלך מבצע "שומר החומות".
לכן, המלך עבדאללה יצא מגדרו כדי להפגין את תמיכתו בפלשתינים, הוא הדגיש כי לא תהייה יציבות באזור ללא פתרון הבעיה הפלשתינית, הוא הדגיש את פתרון שתי המדינות והקמת מדינה פלשתינית עצמאית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים ואמר למחמוד עבאס: "ירדן תמיד תהיה עם אחינו הפלשתינים וזכויותיהם, אנו עומדים עמכם כל הזמן למרות כל האתגרים". יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השיב לו "אנחנו אחד, ירדן ופלשתין הן אחד, האינטרס הוא אחד, החששות זהים והתקוות מאוחדות".

תאריך:  29/03/2022   |   עודכן:  29/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדוע ירדן לא השתתפה בפסגת שרי החוץ בשדה בוקר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
איציק וולף
מטוסי חיל-האוויר הוזנקו לטיסות באזור הנגב לקראת נחיתת מטוסיהם של שרי החוץ של האמירויות, מצרים, בחריין ומרוקו    ראש הממשלה עורר את זעם מצביעי הימין כשכינה את יהודה והשומרון 'הגדה המערבית'
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני המבקר בישראל השיב כי יש עיצומים כלכליים רבים על משמרות המהפכה כשנשאל האם מדובר בארגון טרור    בנט: מקווים ופועלים עדיין שהממשל האמריקני לא יוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור
איציק וולף
שר החוץ של מצרים הודיע כי ישתתף בוועידה שמארגן משרד החוץ בשדה בוקר בהשתתפות שרי החוץ של ישראל, ארצות הברית, האמירויות, בחריין ומרוקו    "בישראל לא הייתה מעולם פסגה בסדר גודל כזה, שבה ישראל מארחת ארבע שרי חוץ ממדינות ערב"
איציק וולף
ביקורו של בלינקן בישראל הוא חלק ממסע דילוגים שמתוכנן לו במזרח התיכון בשבוע הבא    ישתתף בוועידת שרי חוץ שבה ישתתפו גם שרי החוץ של האמירויות, של בחריין ושל מרוקו    מחלקת המדינה: הביקור מדגיש את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל
עידן יוסף
ראש הממשלה יצא למצרים שם ייוועד עם נשיא מצרים ושליט האמירויות    לביקור נלוו ראש המל"ל איל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר וגורמי ביטחון    בנט צפוי לחנוך את קו הטיסות הישירות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il