X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפצצה באודסה, 3.4.22 [צילום: פטרוס גינקוריס, AP]
וושינגטון פוסט על שתי המלחמות
זוהי אפגניסטן של פוטין?
קיימות נקודות דמיון רבות בין הפלישה הסובייטית לאפגניסטן לבין הפלישה הרוסית לאוקראינה יש גם הבדלים משמעותיים, אך פוטין זוכר היטב שבריה"מ קרסה אחרי אותו כשלון

הקרמלין הכין תוכנית מהירה ופשוטה לפתור את הבעיה של שכנה שנראתה כמנסה להתרחק יותר מדי מתחום שליטתו, אבל ברגע בו כוחותיו חצו את הגבול – מעט מאוד התרחש בהתאם למצופה. הכוחות הפולשים נתקלו בהתנגדות עזה מצד לוחמים בנחיתות שהגנו על מולדתם. בעלי ברית בינלאומיים, כולל ארה"ב, מיהרו לסייע לחלשים. מוסקבה קיוותה למלחמה שתפגין את עוצמתה, ובמקום זאת קיבלה מרחץ דמים שהפגין את חולשתה ואשר איימה על יציבות המשטר.
זהו תיאור של המלחמה באפגניסטן – ויותר ויותר גם של המלחמה באוקראינה, מציין וושינגטון פוסט. הסובייטים לא העריכו נכונה את האפגנים והרוסים לא העריכו נכונה את האוקראינים. האירוניה היא בכך שוולדימיר פוטין רצה לשקם את היוקרה שאבדה עם קריסת בריה"מ, אך חזר על הטעויות של אותם שליטים וכעת הוא מעמיד בספק את עוצמתה של ארצו ואת עתידו שלו. פוטין רצה לשנות את ההיסטוריה; בפועל הוא חוזר עליה.
מובן שיש הבדלים ניכרים בין שתי המלחמות. ממשלת אוקראינה נבחרה בצורה דמוקרטית, בעוד זו של אפגניסטן הייתה ממשלת בובות קומוניסטית. המלחמה הנוכחית מתנהלת קרוב מאוד לגבולות נאט"ו, לעומת מרחק של אלפי ק"מ מן המערב במלחמה הקודמת. הכוחות הרוסיים מצויים באוקראינה רק חודש וקצת; באפגניסטן הם נתקעו עשר שנים. אבל ככלל, המלחמה מתנהלת בצורה הגרועה ביותר מבחינת מוסקבה.
כאשר נכנסו הכוחות הסובייטיים לאפגניסטן בערב חג המולד 1979, נראה היה שהם בדרך לניצחון מהיר, במיוחד לאחר חיסולו של המנהיג חפיזוללה אמין. פוטין קיווה לתוצאה דומה בה ולדימיר זלנסקי יברח וההתנגדות האוקראינית תקרוס. בשני המקרים התוכניות נכשלו. באפגניסטן לא הביאו הסובייטים בחשבון את המורדים – המוג'הידין – אשר התקוממו נגד הצבא הקונבנציונלי הגדול ביותר בעולם, כמו גם את התלכדות יריביהם לניהול מערכה חשאית שגרמה לצבאם לדמם.
הסובייטים סברו שארה"ב ונשיאה, ג'ימי קרטר, כה טרודים בבעיות פנים ובכשלונות במדיניות החוץ, עד שלא יעסקו ברצינות באפגניסטן. אבל תוך שבועות אחדים החלו להגיע לזירה כלי נשק במימון אמריקני, אשר הועברו דרך פקיסטן למוג'הידין. מקבלי ההחלטות האמריקניים הגיעו במהירות למסקנה, כי אפגניסטן תהיה "וייטנאם של בריה"מ" וכי ביכולתם לסייע לממש זאת באמצעות עזרה למורדים באמצעות פקיסטן.

יחפש מוצא או יסלים

גם הפעם נתפסה מוסקבה בלתי מוכנה אל מול הסיוע לו זוכה אוקראינה, מציין הפוסט. לפני הפלישה היו ארה"ב, נאט"ו והאיחוד האירופי שקועים במחלוקות, והנשיא ג'ו ביידן ספג נסיגה משפילה מאפגניסטן ונתפס כמי שלא ירצה להתעמת. בפועל, המערב הפגין אחדות בלתי צפויה והתמיכה באוקראינה ניתנת בגלוי. לעומת נשק קל שניתן למוג'הידין, אוקראינה מקבלת אלפי טילים נ"מ ונ"ט. רוסיה כבר איבדה 10,000 חיילים באוקראינה, לעומת 15,000 בכל שנותיה באפגניסטן. באפגניסטן נדרשו תשע שנים לצייר תמונה של תבוסה סובייטית; באוקראינה היא מצטיירת כבר כעת – מה שעשוי לגרום לפוטין לחפש מוצא דיפלומטי כדי לצמצם את נזקיו.
אפשרות אחרת היא הסלמה נוספת מכיוונה של מוסקבה, כפי שעשתה בצ'צ'ניה בשנות ה-1990. לאחר שהתפוגגו תקוותיה לניצחון מהיר, עבר הצבא להפצצות שטיח ולהרס שיטתי של ערים ועיירות. התוצאה הייתה מלחמה הרסנית שהותירה את רוב צ'צ'ניה בחורבות. באוקראינה, ובמיוחד בעיר מריופול, דומה היה שהרוסים חוזרים לאותן שיטות. לפולשים לא הייתה תוכנית למקרה שקייב לא תיפול, ולכן הם פנו להפצצות כבדות. התוצאה הייתה בריחתם של 4 מיליון אוקראינים ממולדתם מאז פרוץ המלחמה ו-1,200 הרוגים אזרחים; המלחמה באפגניסטן עלתה בחייהם של מיליון הרוגים ו-6 מיליון פליטים.
כאשר הכוחות הסובייטיים נלחמו במתנגדיהם באפגניסטן, שכאמור היו מצוידים בנשק במימון אמריקני, שני הצדדים נזהרו מהסלמה בלתי מכוונת. האמריקנים נותרו מחוץ לשדה הקרב והסובייטים לא הרחיבו את המלחמה לפקיסטן. בשונה מאותה מלחמה, כיום פוטין מתעלם מכללי המשחק. לסכנה מוסיפה העובדה שפקיסטן מעולם לא הייתה חברה בנאט"ו, בעוד ארבע משכנותיה של אוקראינה חברות בברית – פולין, רומניה, סלובקיה והונגריה. אם אחת מהן תותקף, הברית כולה תהיה מחויבת להגן עליה.
בעוד האפשרויות של פוטין הולכות ומצטמצמות, חוסר היכולת לצפות את מהלכיו עלול להחמיר – מזהיר הפוסט. שלוש שנים לאחר שהכוחות הסובייטיים האחרונים יצאו מאפגניסטן, בריה"מ שוב לא הייתה קיימת. פוטין מודע לכך ויעשה הכל כדי למנוע את הפיכת טעויותיו באוקראינה לקטלניות מבחינתו.

תאריך:  07/04/22   |   עודכן:  07/04/22
+האו"ם השעה את חברות רוסיה במועצת זכויות האדם
20:49 07/04/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+ראש עיריית מריופול: יותר מ-5,000 בני אדם מתו בעיר מתחילת הפלישה
14:25 07/04/22  |  מירב ארד

יותר מ-5,000 בני אדם מתו בעיר מריופול שבאוקראינה מאז תחילת הפלישה של רוסיה, אמר ראש עיריית העיר.בעקבות הנתונים המדאיגים, קרא אמש ראש עיריית של מריופול להחמיר את העיצומים נגד רוסיה ואמר ש"פשעי המלחמה הרוסיים תועדו על ידי מוסדות בין-לאומיים". לדבריו, יותר מ-90% מתשתיות העיר הושמדו על ידי רוסיה ולפחות 40% מהן "אינן ברות שיקום".

מריופול [צילום: יבגני מאלולטקה/AP]
+בוריס ג'ונסון: "פעולות החיילים הרוסים בבוצ'ה אינן רחוקות מרצח עם"
11:23 07/04/22  |  מירב ארד

"פעולות הכוחות הרוסיים בבוצ'ה לא נראות רחוקות מרצח עם" - אומר (יום ה') רה"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון בנאום במהלך ביקור בבית חולים בעיר ולוין גארדן. לדברי ג'ונסון יוטלו סנקציות בינלאומיות נוספות על משטרו של ולדימיר פוטין.

בוריס ג'ונסון [צילום: ג'ף מיטשל, AP]
+המערב ממשיך לצייד את הצבא האוקראיני בטילי נ"ט
11:16 07/04/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

אתמול אישר הסנאט בוושינגטון פה אחד חקיקה המאפשרת לנשיא ביידן להפעיל שוב את המנגנון "השאל-החכר", שהופעל בפעם האחרונה במלחה"ע ה-2, כדי להאיץ את האספקה של ציוד צבאי לצבא אוקראינה. באופן אירוני למדי, במלחה"ע ה-2 איפשר המנגנון הזה לארה"ב לספק סיוע חשוב מאוד גם לברה"מ, ע"ב הסכם מאוקטובר 1941, שסייע לה להדוף את המתקפה הנאצית נגדה

שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה עם מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג [צילום: אוליבייה מאתיס/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
אתמול אישר הסנאט בוושינגטון פה אחד חקיקה המאפשרת לנשיא ביידן להפעיל שוב את המנגנון "השאל-החכר", שהופעל בפעם האחרונה במלחה"ע ה-2, כדי להאיץ את האספקה של ציוד צבאי לצבא אוקראינה. באופן אירוני למדי, במלחה"ע ה-2 איפשר המנגנון הזה לארה"ב לספק סיוע חשוב מאוד גם לברה"מ, ע"ב הסכם מאוקטובר 1941, שסייע לה להדוף את המתקפה הנאצית נגדה
איתמר לוין
סטיבנס מציע שיעדו של פוטין הוא להשתלט על עתודות האנרגיה האוקראיניות ולהבטיח את מעמדה של רוסיה בשוק זה – וכך האסטרטגיה שלו דווקא עשויה להצליח
יאיר נבות
מרכז העיר בורודיאנקה נחרב כמעט לחלוטין וישנו חשש לחייהם של מאות אזרחים שנותרו לכודים מתחת לעיי החורבות    ארצות הברית מבהירה: מתוכננים מהלכים שיחזירו את אזרחי רוסיה לרמת החיים של אמצע שנות ה-80 בברית המועצות
רפי לאופרט
המלחמה הרוסית-אוקראינית נכנסת היום (5.4.2022) ליומה ה-43. מי שסבר שמדובר במלחמת-בזק ובגחמה רוסית שגה. כמו-כן רבים אינם מעריכים נכון את משמעות כיבושה של מדינה ששטחה גדול מ-600,000 קמ"ר ומספר תושביה עולה על 42 מיליון כמו גם את הבנת האסטרטגיה הרוסית שאותה שרטט פוטין לפני המלחמה בדיוק רב
יאיר נבות
התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה והפעלת כוח אש אדיר מול אוכלוסייה אזרחית דחפו לשינוי דרמטי בדעת הקהל הפינית. סקר שנערך בסוף מארס הראה ש 61% מהפינים תומכים בהצטרפות לנאט"ו, 16% מתנגדים ו 23% לא החליטו עדיין. בכל מקרה יש פה רוב דרמטי לתומכים. מה שמעניין הוא שהתומכים מגיעים מכל שכבות הגיל, ממעמדות סוציו אקונומים שונים וממנעד מפלגתי רחב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il