X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התנועה זורמת באיטיות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
איטי בעיר
מאחורי האידיליה של קידום הנת"צים, מסתתר פספוס גדול ובעל משמעות רבה הן לפתרון בעיית הפקקים והן לרצון של מקבלי ההחלטות לבזר את שוק הדיור אל מחוף למדינת תל אביב
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

אין ספק שאחת הדרכים, המהירות, זולות, היעילות והכלכליות, לקדם את תשתית התחבורה במדינת ישראל, ובדיעבד גם לסייע לשוק הדיור, הינה באמצעות קידום נת"צים, אותם נתיבי תחבורה ציבורית מבודלים מיתר המסלולים בכבישים העירוניים וכן בלא מעט צירי תנועה פרבריים בין-עירוניים.
כל אחד מאיתנו שם לב לעבודות האינטנסיביות בכבישים על נת"צים, כולל הרחבת מסלולים ובמיוחד סימון המסלולים הייעודיים לתחבורה ציבורית בצבע כתום. ומי שהעז לאחרונה לנטוש את הרכב הפרטי לטובת נסיעה באוטובוס, הופתע לגלות כי אכן הנסיעה קצרה ומהירה הרבה יותר ואפשר בנקל גם להתרווח על הכיסא ולעבוד, בדיוק כמו בחו"ל.
אולם, וזה אולם גדול, מאחורי האידיליה של קידום הנת"צים, מסתתר פספוס גדול ובעל משמעות רבה הן לפתרון בעיית הפקקים והן לרצון של מקבלי ההחלטות לבזר את שוק הדיור אל מחוף למדינת תל אביב. פספוס זה בא לידי ביטוי, לדוגמה, שלמרות הנת"צים שכבר נסללו עד כה, מהירות התחבורה הציבורית בגוש-דן המורחב עומדת כיום על כ-16 קילומטרים לשעה בלבד, זאת לעומת כ-25 קילומטרים לשעה בערי עולם גדולות פי כמה וכמה.
ובכן, הסיפור הינו כזה: ב-2016, כלומר לפני שש שנים תמימות, הכריזה ממשלת ישראל על תוכנית ענק בשם "מהיר בעיר", בה הועבר לחברת "נתיבי איילון" תקציב אסטרונומי בן כ-3.5 מיליארדי שקלים, זאת על-מנת לקדם כ-130 נת"צים, בעיקר בלב אזור הביקוש ובצירי התנועה הממשקים את ערי הלווין עם תל אביב.
תושבים נזעמים
תוכנית זו עוררה תקוות רבות לפתרון בעיית הפקקים, למעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית וכן בסיוע לביזור שוק הדיור אל מחוץ לתל אביב וערי גוש-דן הצמודות לו. אולם עד כה, בחלוף שש שנים, בוצעו מתוך 130 הנת"צים המיועדים פחות מ-20, ומתוך 3.5 מיליארדי השקלים שהיו כאמור בבחינת "צ'ק פתוח", נוצלו רק כ-900 מיליון. ובמילים אחרות: פחות משישית מתוכנית הנת"צים בוצעו עד כה.
הסיבות לכך, לא ייאמן, אזוטריות לחלוטין. פקידים בכירים בעלי תפקידים ברשויות המקומיות, גדולות כקטנות, שהותקפו לא אחת על-ידי תושבים נזעמים, כולל אנשי עסקים שהיו בדרכם לעבודה בתל אביב ברכבם המפואר, ונאלצו להיתקע בפקק כזה או אחר בשל עבודות הנת"צים המתמשכות. ובכן אותם פקידים לא רק שלא סייעו לקידום התוכנית, במקרים רבים הם אף עיכבו את ביצועה מסיבות שונות ומשונות.
ועכשיו, דמיינו לעצמכם מה יקרה כשתוכנית גדולה בעשרות מונים דוגמת המטרו תצא לדרך במהלך השנים הקרובות. האם אז קול הזעקה שיעוררו תושבים, כולל אינספור עתירות משפטיות, לא ייגרמו להאטת, אם לא עצירה כוללת של ביצוע התוכנית? הפספוס הגדול של תוכנית "מהיר בעיר", הינה אם כן תסמונת ברורה לתסמונת גדולה בהרבה אצלנו של תוכניות תחבורה ודיור אסטרטגיות שיוצאות לדרך בקול רעש וצלצולים והולכות לעולמן בקול דממה דקה.
יתרה מכך: דווקא כישלון תוכנית הנת"צים, שאינה כרוכה כלל בשינוי תשתית התחבורה הקיימת, ביצוען עודנו זול בהרבה לעומת תוכניות ענק דוגמת המטרו שעלותה כ-150 מיליארדי שקלים לפחות, ואף איננו כרוך בתביעות משפטיות על הזזת בניינים וכו', דווקא כישלון תוכנית זו ממחיש עד כמה השלטון המרכזי אצלנו הינו חסר אונים מול גחמות של פקידים בעירייה או רשות מקומות זו או אחרת. חומר למחשבה.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  04/04/2022   |   עודכן:  04/04/2022
+מסתמן: רפורמת התחבורה הציבורית תוקדם
22:41 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

פרסום ראשון: תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן כבר בחודש הבא, עוד לפני יום העצמאות  ▪  ועדת הכלכלה צפויה לקיים דיון חרום בפרטי הרפורמה

מיכאלי. לא מחכה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+דרך שווה - רפורמה אמיצה
13:19 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

במשך שנים רבות היו עיוותים בתעריפי הנסיעה הבודדת. שרי התחבורה, בעיקר ישראל כ"ץ, חששו לגעת בתפוח האדמה הלוהט, ולא עזרו לכך החלטות חלוטות של בג"ץ, הכנסת, מבקר המדינה וגורמי המקצוע במשרד. מיכאלי וליברמן הרימו את הכפפה  ▪  רשימה ראשונה בסדרה

נעה ליטמנוביץ מנהלת אגף בכיר כלכלה, המנכ"ל מיכל פרנק, השרה מרב מיכאלי ומ"מ מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית רן שדמי [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
+אופטימיות במנהל התכנון: "המטרו יעבוד ב-2031"
13:18 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו: "בעוד עשור תוספת של עוד מיליון נפש במרכז הארץ"  ▪  האדריכל גיל שנהב: "אירוע של חמש פעמים תקציב המדינה, ואיש לא מנהל אותו. זו לא בעיה של כסף או של שכל זו בעיית ניהול"

דני קושמרו, זיו יעקובי אקרו, גיל שנהב, יעל סלומון, ישראל גל [צילום: ים לביא]
+פורסם צו השתתפות הרשויות המקומיות במטרו
01:37 04/04/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

24 רשויות מקומיות ישתתפו בסכום כולל של כ-4.5 מיליארד ש"ח על פני תקופה משתנה  ▪  שעלות המיזם כולו נאמדת ב-150 מיליארד ש"ח, מחציתו במימון המדינה

אביגדור ליברמן [צילום: יוסי זמיר/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
24 רשויות מקומיות ישתתפו בסכום כולל של כ-4.5 מיליארד ש"ח על פני תקופה משתנה    שעלות המיזם כולו נאמדת ב-150 מיליארד ש"ח, מחציתו במימון המדינה
עידן יוסף
בחלק מן המקומות, בעיקר בנסיעה מהפריפריה למרכז, יעלה מחיר הנסיעה העולל שימוש ברכבת ישראל בעשרות שקלים    המשמעות: רכבות לעשירים בלבד, שירות לקוי לערים הרחוקות והכבדה על שירות האוטובוסים הבין-עירוני
עידן יוסף
לצד ביטול הערך הצבור והתעריפים העירוניים הנמוכים, תונהג שיטה חדשה למחיר אחיד של 5.50 שקלים לנסיעה ברדיוס 15 ק"מ    הרפורמה כוללת מינויי חופשי חודשי אזוריים ב-99 שקלים ומינוי ארצי ב-225 שקלים
עידן יוסף
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מפעילה מעל עשור אתר מידע ממשלתי, אך אינה ממלאת אחר הוראות החוק המחייב הצגת מידע מלא ומהימן    חלק מתעריפי הנסיעה כלל אינם מופיעים באתר ולגבי חלק מן הנסיעות נמסר מידע כוזב    משרד התחבורה: פועלים בעניין
עידן יוסף
פרסום ראשון: מזרחי, ששימש כיו"ר מזכירות אגד וכמנכ"ל אלקטרה אפיקים (אגד תעבורה לשעבר) מסיים את תפקידו כמנכ"ל אחרי שש שנים    במקומו ייכנס ליאור פופוביץ לנעלי המנכ"ל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il