X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רחוב היהודים, חלם, המאה ה-19 [צילום: הספרייה הלאומית]
אנשים קטנים ומאבקים תמימים
מהיכן צצה התפיסה על טיפשותם של "חכמי חלם"? כיצד ראו יהודי העיר את עצמם? האם המיתוס הזה באמת מרושע, או שמא אפשר להסתכל עליו בצורה אחרת?

הסיפור המוכר ביותר על טיפשותם של חכמי חלם, זה שחוזר בכל ספר על אודותיהם, מתאר את הפעם ההיא שניסו החלמאים להזיז את ההר הצמוד לעיר. שנים רבות לאחר שהוקמה העיר חלם, הלכו ורבו תושביה. החלמאים התחתנו והולידו צאצאים עד שנעשה צפוף לכולם - ותיקים וצעירים כאחד. על-אף השמועות על יכולותיהם המנטליות הלוקות בחסר, התושבים הבינו שעירם חייבת לגדול מיד יחד איתם. אלא שצצה בעיה. ההר שלמרגלותיו שכנה העיר חסם את יכולת ההתפשטות הטבעית שלה.
שבעה ימים ושבעה לילות התדיינו ביניהם תושבי חלם לגבי הפתרון הראוי עד שהחליטו (כמה פשוט) לדחוף את ההר הרחק מהעיר. כל בני העיר התגייסו למבצע והתחילו לדחוף ולדחוף בכל כוחם. עד מהרה זרחה השמש מעל גופיהם העמלים, הם התחממו והזיעו, ובשל כך פשטו את מעיליהם. גנבים שעברו באזור הבחינו במעילים ולא היססו: הם הרימו את כל הערימה והסתלקו בשקט בשקט מהמקום. כשסיימו החלמאים את מלאכת יומם - דחיפת ההר - פנו לאחור והביטו סביב. בגלל שלא ראו את מעיליהם, הסיקו שהמשימה הושלמה בהצלחה ושההר נדחף למרחק רב כ-כך עד שנעלמו מעיליהם מאחור.
אם נתקלנו באחד מספרי ההומור הרבים על חכמי חלם עוד בילדותנו, ייתכן שראינו בה עיר אגדית. מעין אטלנטיס יהודית המאוכלסת ביהודים כסילים. אבל טיול קצר בתולדותיהם של חכמי חלם מגלה שלא מדובר באגדה על מקום בדוי אלא בעיר אמיתית עם היסטוריה יהודית ענפה ועשירה. העיירה חלם שבפולין.
מעל 500 שנה התקיים יישוב יהודי משגשג בעיר חלם שבדרום-מזרח פולין, והקהילה היהודית בה אף הייתה פעילה בולטת ב"ועד ארבע ארצות". בזכות מיפקדי אוכלוסין שנעשו בפולין, מתברר שעם פרוץ מלחמת העולם השנייה, בטרם החריבה השואה את יהדות פולין, גרו בעיר כ-15,000 יהודים, שהיו מחצית מתושביה. השואה לא פסחה על יהדות חלם ומרבית תושביה נספו. חלק נרצחו בעירם, אך רובם נרצחו במחנה ההשמדה סוביבור.
בניגוד לתדמית הגורפת, יהדות חלם הנפיקה כמה וכמה חכמים אמיתיים. אחד הבולטים בהם הוא ר' שלמה מחלם, שהתפרסם בחיבורו "מרכבת המשנה". ר' שלמה היה רב ומלומד, שעל-פי עדותו עסק גם בלימוד פילוסופיה ומדעים - תופעה נדירה בימיו - ונחשב לאחד ממבשרי ההשכלה היהודית. בהקדמה ל"מרכבת המשנה" התגאה ר' שלמה בבקיאותו בחוכמת העמים, ואף קרא לאחרים ללמוד לימודי חול: "ומקרא עומד ורווח 'חצבה עמודיה שבעה', ולמה זה ימוש מפיכם, והיא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים", כתב בהתייחסו לשבע האומנויות החופשיות (מקצועות הליבה בגרסת ימי הביניים).
ואכן נראה שהתיוג של חלם כקהילת טיפשים די מגוחך כשלעצמו. זאת אומרת, הוא לא מבוסס על אמת היסטורית (וכי איך הוא יכול להיות מבוסס?) ואפילו לא על קבוצת כסילים ידועה שמוצאה בחלם. ההשערה המקובלת למקור התיוג השגוי פשוטה וישירה בהרבה. כך כותב הסופר וחוקר הלשון אורי סלע בספרו "מילה בסלע": "בלשונות הסלאביות חוֹלֶם פירושו כסיל. ומכיוון שחולם וחלם הגייתם קרובה, הייתה חלם-של-מעלה לעיר הטיפשים החלמאית של אוצר ניבינו". ובמילים אחרות: הדמיון בהגייה הדביק לקהילה שלמה תווית שאינה ניתנת עוד לניעור.
גם תושבי חלם ההיסטורית היו מודעים היטב לסיפורים המצחיקים (המרושעים מבחינתם) על אודות חוכמתם המופלגת - או שמא העדרה המשעשע. כותבי פנקס הזיכרון של העיר חלם העידו דווקא על התקבצות מופלאה של חכמים גדולים בעירם. לדבריהם, מיד לאחר ששת ימי הבריאה סחבו המלאכים מעולם הנשמות שלושה שקים מלאים בנשמות: שק שבו נשמות כסילים, שק שני שבו נשמות חכמים ושק שלישי ואחרון שבו נשמות חכמים דגולים. המלאך שעליו הוטל לפזר את הנשמות עף בשמיהם של ערים וכפרים ופיזר במידה מכל אחד מהשקים. כשהגיע לעיר חלם כבר התעייף ולא נתן את דעתו לעץ הגדול שצמח על ההר העצום שלמרגלותיו שכנה העיר הפולנית. השק הקטן שבו נשמות החכמים הדגולים נוקר ונשמותיהם התפזרו על חלם. ומאז הייתה העיר שופעת חכמים מופלגים.
הרעיון של עיר מאוכלסת בכסילים אינו יהודי במקור. העיר ההיסטורית הראשונה שדבק בה הסטריאוטיפ הלא-מחמיא היא העיר היוונית העתיקה אבדרה. למרות שהייתה מהמרכזים הגדולים של סחר החוץ היווני, ושממנה יצאו הפילוסופים דמוקריטוס, פרוטגורס והקטאיוס, נודע שמם של בני אבדרה בכל יוון כשוטים מופלגים. האבדראים הם החלמאים של העולם הקדום.
אם כן, המקור המדויק של הביטוי חכמי חלם איננו ידוע לאשורו, ואגדות דומות כבר רווחו על ערים אחרות עוד לפני הספירה. ובכל זאת לא נוכל להתעלם משאלה שהציקה לנו במהלך הכתיבה: האם המעשייה החלמאית (כפי שכונו הבדיחות על חוכמתם של אנשי חלם) באמת כל כך מרושעת? ואולי יש לה מניע אחר?

רגע של עצבות? החיוך מובטח
בית הכנסת הקטן ובית הרב, חלם

ברור שהסיפורים על חכמי חלם אינם סיפורי גבורה והקרבה, ולא נמצא בהם אף לא רמז דק לגיבורים מסורתיים. איש מחכמי חלם לא הציל נסיכה מדרקון או הביס אויב אכזר בקרב. ובעצם, בזה כוחם של החלמאים: הסיפורים והבדיחות על חכמי חלם הם סיפורים "של היומיום, של האנשים הקטנים והמאבקים התמימים, ולעיתים המגוחכים, כדי לשרוד, כדי להתגבר על מצוקות, כדי לחיות". כך מסביר הסופר והחוקר אדיר כהן, מומחה לחינוך וביבליותרפיה, במאמרו על ההומור של חכמי חלם.
המשורר וחוקר הספרות ישראל חיים בילצקי, שתיעד רבות מהמעשיות, כותב על היבט נוסף: "המעשייה החלמאית שותקת במקום שחוכמתה מצווה עליה לשתוק. עיניה פקוחות לרווחה בכל מקום שהמצב מחייב. היא טעונה ניסיונות חיים. היא פיוס עם האדם ועם האלוהים ואיננה אגרוף מקומץ. כל אשר ידבנו ליבו - יאסוף אותה לאוצר חייו". כלומר: אם נהיה פרקטיים, בפעם הבאה שתמצאו את עצמכם ברגע של עצבות, שִכחו שנייה מהקומדיה החדשה בנטפליקס או מהופעת הסטאנדאפ החמה האחרונה. במקומן נסו לקרוא מעשייה או שתיים על חלם וחוכמתה. החיוך מובטח.
ונסיים עם מעשייה חלמאית אחרונה להעלאת המורל, והפעם סיפור בניית חלם. אחרי שפוזרו נשמות החכמים למרגלות ההר, החליטו החלמאים לבנות לעצמם עיר גדולה ויפה למגוריהם. את הבתים בנו מעץ, ואת העצים חטבו בראש ההר. כדי להורידם מטה סחב כל חלמאי קורת עץ גדולה על גבו. יום אחד הזדמן לאתר הבנייה יהודי מעיר אחרת ותהה בפני התושבים, מדוע אינם פשוט מגלגלים את הקורות מטה. כשניסו החלמאים את הצעתו גילו שהיא חכמה ונכונה. שוב כינסו את מועצת העיר והתדיינו בהצעה שבעה ימים ושבעה לילות. בסוף סיכמו שאכן עדיף לגלגל את הקורות מראש ההר אל תחתיתו. ברגע שהתקבלה ההחלטה, הבינו החלמאים את שמוטל עליהם, ואת כל הקורות שכבר נחו למרגלות ההר סחבו עד לראשו, ומשם גלגלו אותן חזרה למטה.

המאמר התפרסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית
תאריך:  09/04/2022   |   עודכן:  10/04/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רמי דניאל, גליה לינדנשטראוס
התיווך בין הצדדים מעלה את קרנה וחשיבותה של אנקרה בעיני נאט"ו לאחר שנים של מתיחות, והמל"ט מתוצרתה זוכה להצלחות בצד האוקראיני    במקביל, המלחמה עלולה לפגוע קשות בכלכלה הטורקית המצויה ממילא במשבר עמוק
אודי דקל, קובי מיכאל
הפיגועים האחרונים אינם גל נקודתי אלא מערכה שאותה מנהל חמאס מאחורי הקלעים, בשיתוף הג'יהאד האיסלאמי ובסיוע אירני, כדי לשמר את הישגיו מ"שומר החומות"    ישראל צריכה להתמודד עימה גם בצעדים לא-צבאיים, כולל מול מצרים וירדן
איתמר לוין
בכל מלחמה קשה מאוד לדעת לאלו דיווחים להאמין, ובמלחמת רוסיה-אוקראינה יש עוד יותר בעיות    התפתחות ה-deep fake תחריף עוד יותר את הקושי    ההתמודדות מצריכה חקיקה, חינוך ואחריות אישית
איתמר לוין
עדותו של שלמה פילבר, לפחות בחקירה הראשית, מהווה הוכחה לכאורה לעבירת מרמה והפרת אמונים בשל טיפולו של נתניהו בנושאים שעניינו את מילצ'ן    העדות גם מחזקת את השאלה מדוע לא הואשם נתניהו בשוחד בתיק זה
איגור דוסקלוביץ
קראת חג הפסח קורא הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשיה לציבור: "היזהרו בשימוש בחומרי ניקוי, מדליקי פחמים, צבעים, דבקים ולכות, והקפידו על הרחקתם מהישג ידם של ילדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il