X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לקיים דיאלוג [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
הקושיות שלי לקראת הפסח
לא להסתפק רק בהנאה, אלא גם לנהל דיאלוג עם שלל הערכים המוסריים והאנושיים, שמצאו להם מקום של כבוד בארון הספרים היהודי וגם אם הדיאלוג יהיה נוקב, כואב ומכאיב, יש לנהלו מתוך מתן כבוד לאוצר הספרותי היקר, אותו אנחנו נושאים כבר אלפי שנים

במיוחד בימים הקודרים של אימת מוות ברחובות ערי ישראל מטרידות כל אחד מאתנו שאלות רבות. השאלות מתייצבות במלוא כובד משקלן כשמוות אימתני אורב לכל אחד מאתנו בלב לבן של הערים בישראל וטובח יהודים רק כי כל "עוונם" שהם יהודים. לתופעה מזוויעה זו היינו עדים באלו הימים בערים כמו: תל אביב, באר שבע, בני ברק וחדרה. לשלל השאלות המטרידות ממציאות זו מתווספת לנו אווירת חג הפסח, חג שכל משמעותו וכל הווייתו נעוצות במילה אחת מרגשת - חֵרוּת.
כל אחד מאתנו יסכים, שחיי חֵרוּת אישית וְחֵרוּת מדינית אינם יכולים לדור בכפיפה אחת עם אימת מוות בלתי צפויה האורבת לנו בפינת רחוב או בבית קפה, בו אנחנו מבלים. אך גם אם לא נסכים, השבוע הזה נחוג בכל בית בישראל את חג הפסח - חג הַחֵרוּת - כשאימת המוות אורבת לה, לחברה הישראלית, ברחובות הערים בישראל.
אנחנו נעלה על נס את הווייה והמשמעות, המזדקרות להן מהיגוי המילה חרות בהגדה של פסח ואימת קטילת החיים ומציאות של חיים מדממים תמשיך לארוב לנו בערי ישראל. מכאיב לציין את חג היציאה מעבדות לחרות, כשאימת המוות נוכחת בכל פינה בחיינו. אין כמו הצירוף הזה של ימי האימה ממציאות מדממת, שעלולה לפקוד אותנו בצאתנו לרחוב עם שלל ההכנות שכל אחד מאתנו נוטל לקראת החג כמועד מתאים להתפנות רק במעט, פשוט למצוא זמן מתאים, כדי גם לשהות בחיקם של הספרים בארון הספרים היהודי.
לא להסתפק רק בהנאה, אלא גם לנהל דיאלוג עם שלל הערכים המוסריים והאנושיים, שמצאו להם מקום של כבוד בארון הספרים היהודי. וגם אם הדיאלוג יהיה נוקב, כואב ומכאיב, יש לנהלו מתוך מתן כבוד לאוצר הספרותי היקר, אותו אנחנו נושאים כבר אלפי שנים.
יש מקום לבחון את יחסה של ההלכה אל הנוכרי. דברי ההלכה המצויים במקורות ישראל אינם מיצגים עמדה אחת ואחידה ביחס אל הנוכרי. דווקא במציאות קשה של מזרח תיכון גועש, במיוחד במציאות שרצח וטבח כדוגמת ביצועי הטבח של דאעש, המשתלטים על ארצות שמסביבנו ובתוך ארצנו, יש משמעות רבה לקולו של ארון ספרים יהודי. עולם הערכים של ארון הספרים היהודי חייב לנווט את חיינו הלאומיים ואת הפעולות המדיניות של הממשלה הנבחרת בבחירות דמוקרטיות.
בתפיסת העולם היהודית ישנם שני יסודות מרכזיים:
1. האדם (כל אדם באשר הוא אדם ) נברא בצלם "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אוֹתוֹ" (בראשית, פרק א', פסוק כ"ז).
2. עם ישראל עם סגולה: "עַם קָדוֹש אַתָּה... בְּךָ בָּחַר ה' אֱלוֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגוּלָה מִכָּל הָעַמִּים..." (דברים, ז', ו').
שני עקרונות אלו מקבלים ביטוי גם בספרות ההלכה. הגרסה של הרמב"ם - "כל אדם המאבד נפש אחת מן העולם ... כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת בעולם... כאילו קיים עולם מלא (משנה תורה הלכות סנהדרין, פרק י"ב, הלכה ג'). לעומתה קיימת הגרסה המנוגדת: "...שכל המאבד נפש אחת מישראל ... כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא (סנהדרין, פרק ד' משנה ה'). כשהעמדתי ביני ובין עצמי את שתי הגרסות זו מול זו, מצאתי עצמי מאמץ ללוח לבי את הגרסה הראשונה, ודוחה על הסף את הגרסה השנייה.
סגולת ישראל - עיקרה נובע ממעמדו המיוחד של עם ישראל, בשל חובות היתר שהטיל עליו ה' - "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כּוֹהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות פרק י"ט, פסוק ו'). רבי עקיבא במשנה בפרקי אבות פרק ג' משנה י"ד - מעמיד את חביב אדם שנברא בצלם מול חביבין ישראל, שנקראו בנים למקום, כי חיבה יתרה נודעת לישראל שנקראו בנים למקום. אודה, שבין שתי הגישות המנוגדות אני מקבל את הגישה שעם ישראל הוא עם ככל העמים. אינני רואה עצמי שייך לעם שסגולתו עדיפה מעל כל העמים. וכאשר אני מתייצב מול טקסט האומר "כִּי בָּנוּ בָּחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים", אני נוהג לקרוא: "אוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ עִם כָּל הָעַמִּים".
אודה, שהעיון שלי במקורות הוא ביקורתי ומאמץ מתוכו את הקו "כל התורה כולה - מפני דרכי שלום היא" (גיטין נ"ט, ע"ב) לפיה אנחנו חייבים לנהוג עם כל אדם בדרכי נועם ושלום. המושג "מפני דרכי שלום" נטבע בתקופת המשנה כלפי עובדי עבודה זרה, שגם נגע שפיכות דמים דבק בם. ובכל זאת חכמים חייבו אותנו לנהוג כלפיהם בדרכי שלום, מושג המבוסס על המוסר התנכ"י לפיו התורה "דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". לצערי, נמצא גם מקורות המייחלים ואף דורשים לפעול בדרכים אחרות.
במיוחד בימים אלו אני מצר על כך, שהקו המנווט בחברה הישראלית אינו מעוגן בתקנה - "כל התורה כולה - מפני דרכי שלום היא". אני מסיים את המאמר בהבעת תקווה, שאימת הרצח ברחובות ישראל תחלוף. מי ייתן ואוהבי האדם בשני העמים יקרבו את האופק המדיני ויעטפו אותו בנוכחות איתנה של אמון הדדי בין העמים, כשכל צד רגיש למאוויי האחר.

תאריך:  17/04/2022   |   עודכן:  17/04/2022
+רע"ם מקפיאה את חברותה
17:40 17/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מועצת השורא הורתה לנהל מו"מ על התפטרות הח"כים הערבים  ▪  לשני הצעדים אין משמעות מעשית: הכנסת בפגרה וספק אם מבחינה חוקית יכולות סיעות שלמות להתפטר

עבאס. לא רוצה לפרוש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מפקד משטרת ירושלים: נהג סייע למיידי האבנים
16:31 17/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בנט: יד חופשית לכוחות הביטחון; יש לעשות כל מאמץ לאפשר לבני שלוש הדתות לציין בירושלים את חגיהן ולטפל בפורעים ובמפיצי חדשות כזב  ▪  הורה לתגבר את אבטחת האוטובוסים בדרך לכותל ולעיר העתיקה

חג הפסחא, היום בכנסיית הקבר [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+האזעקה בעוטף עזה: התרעת שווא‎
15:33 17/04/22  |  מירב ארד

צה"ל מעדכן: בהמשך לדיווח על הפעלת התרעה בקיבוץ נחל עוז, מדובר בהתרעת שווא.

+משרד החוץ הירדני: "הצעדים של ישראל לשיני הסטטוס קוו - הסלמה מסוכנת"
14:45 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

משרד החוץ הירדני: "המשך הצעדים של ישראל שנועדו לשנות את הסטטוס קוו ההיסטורי במסגד אל-אקצא - הסלמה מסוכנת"

עבדאללה מלך ירדן [צילום: אלכס ברנדון, AP]
+הר-הבית בידי מי
14:43 17/04/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

תצלום חיכוכו של אחמד טיבי אתמול עם לוחמי מג"ב על הר-הבית שב והעיד הן על קוצר הרוח שלו, הן על האינטרס הפוליטי להפגין בפני בוחריו, שהוא קיצוני יותר מכפי כשמכריו ומיודעיו מעריכים

בסיס לאלימות [צילום: ג'מאל אוואד/פלאש 90]
+זירת קודש שהייתה לזירת פשע
14:24 17/04/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

דרך משונה לחגוג  ▪  מסגד אל-אקצה חייבים להיות מקום של שלום, של סובלנות של כבוד הדדי, של חיבורים, מקום המפיץ אהבה לעולם

מציאות מוזרה [צילום: מחמוד איליאן/AP]
+לייבש את ביצת הטרור
13:55 17/04/22  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה

כדי לחסל את היתושים צריך לייבש את הביצה  ▪  ברור לחלוטין מה נדרש כדי להפסיק את מסע הטרור  ▪  לשם כך, עלינו להפסיק לרמות את עצמנו ולהעמיד פנים שמדובר בטרור יחידים ולהכיר בעובדה שמדובר במאבק דמים בין שתי תנועות לאומיות

[צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
+חוסיין א-שיח': "ההסלמה הישראלית - תוקפות בוטה נגד מקומותינו הקדושים"
12:48 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

חוסיין א-שיח', יורשו האפשרי של אבו- מאזן: "ההסלמה הישראלית המסוכנת באל-חרם אל-שריף במטרה לחלק את מסגד אל-אקצא במונחים של זמן ומרחב היא תוקפנות בוטה נגד מקומותינו הקדושים".

חוסיין א-שיח' [צילום: מג'די מוחמד/AP]
+המופתי של התנועה האיסלאמית מפציר בחברי רע"מ לפרוש מהקואליציה
12:46 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

המופתי של התנועה האיסלאמית, השייח' מוחמד סלאמה חסן, הפציר בחברי מפלגת רע"מ לפרוש מהקואליציה: "למען אל-אקצא, פרשו באופן מיידי מהקואליציה שתוקפת את קודש הקודשים שלנו בפלשתין". הוא הוסיף כי "אלוהים לא נענה לממשלה שתוקפת אזרחים דרך המשטרה"

חברית מפלגת רע"מ [צילום: פלאש 90]
+משטרת ירושלים בפעולה בהר-הבית
12:23 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

+הנייה: "אל-אקצא הוא המסגד שלנו, שלנו בלבד"
12:22 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר: "הבהרנו לכל הצדדים שפנו אלינו שאל-אקצא הוא המסגד שלנו, שלנו בלבד, וליהודים אין שום זכות עליו.

איסמעיל הנייה [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]
+פצוע בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים
12:19 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

בהמשך להפרות הסדר בהר-הבית: פצוע בשער האריות בעיר העתיקה בירושלים

+הג'יהאד האסלאמי מזהיר מפני עימות כולל בגלל אירועי הר הבית
12:18 17/04/22  |  יוני בן-מנחם

הג'יהאד האסלאמי מזהיר מפני עימות כולל בגלל אירועי הר הבית: "התחדשות הפריצות והמתקפות על אל-אקצא חושפת את הכוונות האמיתיות של הכיבוש - להוציא לפועל את תכניותיו הטרוריסטיות באמצעות הולכת שולל"

+מכתב גלוי לאיימן עודה
10:43 17/04/22  |  רבקה שפק-ליסק   |   לרשימה המלאה

ברגע שייחתם ההסכם החמאס ואירן ישתלטו על המדינה  ▪  ישראל לא יכולה להרשות לעצמה חמאס ואירן ממערב ומזרח  ▪  המשמעות - המשך המאבק לחיסול ישראל

עודה. פישל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+כנגד ארבע זירות טרור
09:11 17/04/22  |  גדי חיטמן   |   לרשימה המלאה

אל מול כל זירת טרור יש צורך כל הזמן במעגל סיכול מלא שמתחיל באיסוף מודיעין, תרגום שלו לכלל פעילות מבצעית ויצירת הרתעה  ▪  זהו אתגר סיזיפי אך הוא הכרחי

פעילות סיכול [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]
+פלשתינים רגמו באבנים אוטובוסים שנסעו לכיוון הכותל בירושלים
08:24 17/04/22  |  מירב ארד

המתיחות בירושלים: מתפרעים פלשתינים רגמו באבנים שלושה אוטובוסים שהיו בדרכם לכותל המערבי. חמישה פצועים קל פונו לבית חולים שערי צדק.

+הפרות סדר בהר-הבית; אוטובוס נרגם באבנים
07:45 17/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

מאות צעירים אגרו אבנים ברחבת ההר בניסיון להפר את הסדר  ▪  כוחות משטרה נכנסו להר-הבית ופועלים להרחקתם  ▪  אוטובוס נרגם באבנים וכתוצאה מכך נפצעו חמישה באורח קל  ▪  ארבעה חשודים במעשה נעצרו  ▪  ביום שישי נעצרו למעלה מ-400 מפרי סדר ומתפרעים, שהתבצרו במסגד בהר-הבית לאחר עימותים קשים  ▪  גנץ החליט להסיר את הסגר מעל יו"ש

הפרות סדר ופעילות המשטרה בהר-הבית
כוחות הביטחון בעיר העתיקה בירושלים [צילום: מחמוד איליאן/AP]
ידויי אבנים בהר-הבית [צילום: משטרת ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקושיות שלי לקראת הפסח
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
ליקר שלנו, שמור על בריאותך
ברכה מהשמוצניקיות  |  17/04/22 09:47
 
- איחולי בריאות לאיתן היקר
מצטרפת לברכה   |  17/04/22 10:30
2
שפוך אהבתך על גויים שלא ידעוך
מרגלית צנען  |  17/04/22 10:21
3
כעת הצבוע מלהג על "שלל ערכים"
מגיב ותיק  |  17/04/22 10:23
4
בחרתנו עם כל העמים
יעלה ע..  |  17/04/22 10:53
5
סדרה בלתי פוסקת של טעויות
ה.א  |  17/04/22 12:23
6
למה ולא אהבת את כל הגויים
VVVהקושיה שלי  |  17/04/22 14:56
7
משנה תורה - הלכות שבת
ה.א  |  17/04/22 17:47
 
- ניתן להיות חלוקים בדעותינו.
מגיבה ל-ה.א  |  18/04/22 06:15
 
- אני מסכים אתך
ה.א  |  18/04/22 10:06
8
אני מכיר איזה עבריין אחד
ה.א  |  18/04/22 07:55
 
- תודה ל-ה.א היטבת לתאר את עצמך
תודה ל-ה.א  |  20/04/22 04:56
9
זה אפרים הלפרין
אם המגיב א.ה  |  20/04/22 21:29
10
מאחלת לעם ישראל רק ימים מאושרי
מאחלת לעם ישראל   |  21/04/22 19:02
11
שבת של תקווה לימים חדשים
שבת שלום   |  22/04/22 16:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
גדי חיטמן
אל מול כל זירת טרור יש צורך כל הזמן במעגל סיכול מלא שמתחיל באיסוף מודיעין, תרגום שלו לכלל פעילות מבצעית ויצירת הרתעה    זהו אתגר סיזיפי אך הוא הכרחי
מירב ארד
מאות צעירים אגרו אבנים ברחבת ההר בניסיון להפר את הסדר    כוחות משטרה נכנסו להר-הבית ופועלים להרחקתם    אוטובוס נרגם באבנים וכתוצאה מכך נפצעו חמישה באורח קל    ארבעה חשודים במעשה נעצרו    ביום שישי נעצרו למעלה מ-400 מפרי סדר ומתפרעים, שהתבצרו במסגד בהר-הבית לאחר עימותים קשים    גנץ החליט להסיר את הסגר מעל יו"ש
יוני בן-מנחם
ההסכם הושג בערב ליל לאחר מגעים קדחתניים בין ישראל לרשות הפלשתינית, בהשתתפות מצרים, קטאר, חמאס והאו"ם, במטרה להשיג רגיעה בהר-הבית ובשטחי הגדה    המודיעין המצרי הזהיר את הנהגת חמאס מפני שיגור רקטות לעבר ישראל שיביא את המצב לנקודה בלתי הפיכה    במסגרת ההסכם הסכימה ישראל לשחרר את מרבית הפלשתינים שנעצרו ביום שישי בהתפרעויות באזור הר-הבית   
איציק וולף
אביה של הדוקרת התקשר למשטרה עשר דקות לפני הפיגוע ודיווח כי בתו מתכוונת לבצע פיגוע    בזמן שהמשטרה בדקה את הפרטים הגיע דיווח על אירוע דקירה בגן הזיכרון, בשכונת הדר    הדקור פונה במצב בינוני לבית החולים רמב"ם
איציק וולף
יו"ר מפלגת רע"ם טוען כי פגיעה במסגד אל-אקצה על-ידי ישראל עלולה להפיל את הקואליציה    "בעניין של מסגד אל-אקצה אין שיקול פוליטי"    הדברים נאמרו בצל התפרעויות אלימות של מאות פלשתינים בהר-הבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il