X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מצפן חברתי-סוציאלי [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
להקשיב לקולות של פרשות "בהר"
שהחברה הישראלית חייבת ליצוק בתוכה נדבכי קיומיות חברתית שוויונית, בה יש איסור מוחלט על באי החברה לאפשר מציאות, בה "ימוך אחיך" ואם זה קרה, חובה מיד לחלצו

פרשת "בְּהַר" ממשיכה להשרות עלינו את האווירה של הביטוי "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" מספר "ויקרא" בפרק י"ט ובפרשת "קְדוֹשִׁים" בפרק כ"א בפרשת "אֱמֹר". בפרשה שלנו, פרשת "בְּהַר", הקדושה באה לידי ביטוי לא במישור דתי, אלא בהיענות למצפן ולמצפון החברתי-סוציאלי, התובע מכל אחד מאתנו להקשיב לקול האנושי של אזרח, אשר הגיע למצב כלכלי קשה מנשוא. תביעה זו באה לידי ביטוי בדרישה לגלולת ערנות ולא להפקיר מי שהגיע למצב "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ". ("ויקרא", פרק כ"ה, פסוק ל"ה).
פרשת "בְּהַר" מבהירה לנו, שהחברה הישראלית חייבת ליצוק בתוכה נדבכי קיומיות חברתית שוויונית, בה יש איסור מוחלט על באי החברה לאפשר מציאות, בה "יָמוּךְ אָחִיךָ". ואם זה קרה, חובה מיד לחלצו. לצערי, אנו עדים לעוצמת פער תהומית בין השמימיות האידאית הערכית, שפרשת השבוע שלנו על מכלול דפוסיה המוסריים משדרת לנו ובין המראות הקשים, שחיי החברה הישראלית חוֹוָה אותם במציאות היום-יומית.
אין היום קשב לערכי פרשת "בְּהַר", אם המציאות הישראלית העכשווית חוֹוָה גילוח ותספורות של סכומי עתק לבעלי הון, אך אינה ממהרת לבצע את הגילוח הפעוט או תספורת לחובות של לַמָּך וְלָרָש, שנקלעו לקשיים בפירעון משכנתא, ומצאו עצמם ובני משפחתם ברחוב. למרבה הכאב, אנו עדים במציאות חיינו לעדויות על מקרים לא מעטים של התנכרות בחסות החוק לַמָּך" ו"לָרָש".
השבוע, המפגיש אותנו עם ערכי פרשת "בְהַר" לקראת תום קריאת פרשות השבוע בספר ויקרא, מחייב אותנו להקשיב לקול הזעקה העולה מתוך המציאות "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ". פרשת "בְּהַר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות שלנו למנוע נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית. אם אדם נפל, יש להושיט לו מיד יד תומכת ומחלצת. כחברה מחויבותנו למנוע, שאדם בחברה יָמוּךְ.
אני מביע את כאבי לנוכח עוצמת הפער בין ערכי התביעה המוסרית של המחוקק בפרשת "בהר" ובין היישום במציאות יומיומית עכשווית. נדבכי הקיום שלנו כחברה זועקים, שנממש בחיי היום-יום את ערכי פרשת "בְּהַר" ולא נותירם רק במישוריות השמימית הספרותית. הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" הוא ייחודי לפרשת שלנו, הוא מופיע בפרשה שלוש פעמים - בפסוק ל"ה, בפסוק ל"ט ובפסוק מ"ז. אבות דרבי נתן רואה במילה "מָךְ" אחד משבעת הכינויים לביטוי של עוני: עָנִי, רָשׁ, דָּךְ, דַּל, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ.
בית ושדה
פרשת "בְּהַר" מדגישה בפרק כ"ה את המחויבות שלנו כחברה למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים כמו בית ושדה. מצער, שכיום איננו מחייבים את הבנקים ברוח פרשת "בְּהַר" למנוע סילוק משפחה מביתה, אם לא עמדה בהתחייבות כספית כתוצאה ממעידה כלכלית. בפרק כ"ה נדרשת החברה למצוא פתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שאין בידיו כלים לחלץ את עצמו, את ביתו או את שדהו מאיימת נושים.
זו פשיטת רגל מוסרית שלנו כחברה, שלא הקמנו מנגנונים, שיהיו מותאמים למציאות של המאה ה-21, שיחייבו את רשויות החוק לאמץ את צוויה הסוציאליים של פרשת "בהר" רוויי רגישות מוסרית ואנושית. יש להמיר את הדיון הפרשני השמימי של הפרשה בתרגום מידי למציאות חיינו. אנו עדים למציאות חיים מכוערת בה מפונים אנשים מבתיהם. יש להמיר את הדיון בזעקת הַמָּךְ בספר ויקרא כ"ה לחקיקה חברתית, שתיצור עוגני הצלה לַמָּךְ.
בפרק כ"ה בפסוקים ל"ה - ל"ז מְצֻוָּה החברה הישראלית בביטול מוחלט של נשך (רִבִּית) כלפי אדם. הפרשה מגלה את כל הרגישות כלפי אדם, שמתקשה לעמוד בעול פירעון הנשך. כדי שרגישות זו לא תישאר תחומה רק במלל הכתובים וגווילי ספר קדוש יש להעביר את הרגישות לדפוסי מעשיות מגובה במישוריות משפטית נחרצת ונוקבת מציאות חיינו כיום.
ראוי שנעמוד על הקשר בין הפועל "יָמוּךְ" ושם התואר "נָמוּךְ". הקשר הלשוני בין שתי המלים מעיד על כמיהת המחוקק לדפוסי שוויון חברתי, כמיהה לחברה בה לא יהיו קטבים חברתיים, כמיהה לחברה בה לא יהיו אזרחים נמוכים במעמדם כלכלי. קובעי המדיניות החברתית בישראל מתנכרים לרוח פרשת השבוע. מהלכים דורסניים כלפי הַמָּךְ וְהָרָשׁ בשכונת גבעת עמל בתל אביב, לצערי הרב, קיבלה את מלוא הגיבוי המשפטי.
פרשת "בהר" מעלה נושא ערכי המחייב אותנו כחברה לשמוט חובות. יבול הארץ והחובות נשמטים בשנה השביעית. לכן אנחנו מְצֻוִּים, שאדם במצוקה החי בתוכנו לא יישמט. כדי שזה יקוים, מחובתנו להשתית בתוכנו חברה, שאדניה הכלכליים כרויים לא רק לרחשי לבו של ההון, אלא יהיו קשובים יותר להון האנושי היוצר והעובד שחי בתוכה. במציאות חיינו מתאפשרת שמיטת חובות של מיליארדים למי שעונה לשם יצחק תשובה, אך לא לַמָּךְ ולא לָרָשׁ בשכונת גבעת עמל בתל אביב או בשכונת עג'מי ביפו.

תאריך:  18/05/2022   |   עודכן:  18/05/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להקשיב לקולות של פרשות "בהר"
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
ברוך שובך איתן.
ברוך שובך   |  18/05/22 12:08
2
איתן, תורתך פשטה רגל
ה.א  |  18/05/22 12:50
 
- לועגים לגישה של המגיב ה.א
חוקי שמיטה ויובל  |  18/05/22 14:21
 
- שמיטה בוטלה לפני 2000 שנה
ה.א  |  18/05/22 21:44
 
- בוקר טוב לגסות הרוח של ה.א.
בוקר טוב.  |  19/05/22 05:37
 
- אין גבול לבורות, ובורים מנבלים
ה.א  |  19/05/22 11:37
 
- תודה לך ה.א על בורותך ורדידותך
הבורות והרדידות   |  19/05/22 12:59
 
- לשון מלוכלכת יש לך
ה.א  |  19/05/22 14:47
 
- ה.א מסלף את תורת ישראל
ה.א מסלף בזדון  |  19/05/22 17:34
 
- אפשר לזקק בדיוק את השקר בבקשה ל"ת
ה.א  |  19/05/22 20:40
 
- חוקי שמיטה ויובל לועגים ל-ה.א
חוקי שמיטה ויובל  |  18/05/22 15:57
3
יום טוב לעם ישראל
יום טוב.  |  18/05/22 13:03
4
שהילולה במירון תעבור בשלום ל"ת
ל"ג בעומר  |  18/05/22 15:28
5
להקשיב לקולות של פרשת בהר
להקשיב לקולות   |  18/05/22 15:46
6
מאחלת בריאות ועוד הפעם בריאות ל"ת
ברוך שובך, איתן  |  18/05/22 19:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עדי דקל
עמית צפריר, המגיעה מתחום המוזיקה והתיאטרון, מוכרת בעיקר מעולם הספוקן וורד    זהו ספרה הראשון    ספר זה נכתב ונערך לאורך שנים, וקיימות גרסאות מוקדמות וחלקיות של השירים המרכיבים אותו ביומנים ובמחברות ישנות
מרדכי שחם
בהר מירון, הגבוה בהרי הגליל, מעלים המוני בית-ישראל על נס את זיכרו ואת שבחיו של ר' שמעון בר-יוחאי, ממובילי המאבק ברומי ובשלטונה. בראייה רחבה וממרחק הזמן - ראויים להערכה גם זיכרם ופועלם של כלל חכמי הגליל
אפרים הלפרין
צפיתי באינטרנט בראיון המוקלט של עמית סגל ויאיר לפיד    עמית נראה מתוח ולפיד נראה נינוח    לפיד הוא תותח של מילים    תשובותיו של לפיד נשלפו לפני שנשאלו השאלות    לפיד הוא נמ"ר של נייר - נודניק ממדרגה ראשונה העשוי מנייר ממש כשם שהיה מעל דפי ידיעות אחרונות
אלכסנדר ס' שכטמן
הרפורמה החדשה שעליה הודיע משרד החינוך במקצועות מדעי החברה והרוח היא מהלך המבטא מענה לצרכי האקדמיה, אך כדי להצליח עליה לקחת בחשבון גם את צרכיהם של המורים
יורם אטינגר
מאז השתלטותו על אירן בפברואר 1979, משטר האייתולות רואה באמריקה הלטינית - עד לגבול ארה"ב-מקסיקו - את הבטן הרכה של "השטן הגדול האמריקני"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il