X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יותר מתעות בגרות [צילום: קובי גדעון/פלאש 90]
תראו אותו לפני שאחרים יאספו אותו
הפיכת הזכאות לבגרות, לקודש קודשים, יצרה מערכות אנטי חינוכיות בעליל, כאשר ראש הרשות נמדד לפי אחוזי הזכאות, כאשר מנהלי בתי הספר מוערכים על-פי אחוזי הזכאות

ראיתי אותו, נטוש, בלי כוחות, כובש עיניו בקרקע, פורך אצבעותיו, שומע הברות מעל ראשו המשייטות בחלל האוויר ואינן חודרות את השריון שעטה בטרם עת. ראיתי אותו, נער מבוהל מעצמו, מוקף מחנכים, יועצים, הורים, חש בודד בעולמו, חשוף ולא מוגן, מבולבל, מייחל לחיבוק, למילה טובה, לטפיחה קלה על השכם, להתעניינות בשלומו, לא התעניינות רק בהישגיו והיעדרויותיו, כישלונותיו ותסכוליו. ראיתי אותו ושמעתי את אוושות ליבו החרד, מי ירוויח אותו? הרחוב על סכנותיו, או בית החינוך על אתגריו ומורכבויותיו.
שמעתי את הפחד, ראיתי את השתיקה, חשתי את המתח המתרחש בין שניהם ומאיים על עתידו. ראיתי אותו נמתח לרגע לאחור, מרים ראשו לרסיס שנייה, סוקר את פני הנוכחים, אלו האמונים על קביעת עתידו, והוא מתקפד ומשתבלל אל עולמו החסוי והסגור בפני מבקשי טובתו. מצפה לגזר דינם לחסד או לשבט, לרחוב או לחזרה אל דרך המלך.
דווקא בימים אלה, בהם המורים מובילים את המאבק החשוב ומהמוצדקים ביותר שהיו במדינה, אני מבקש להציב את הנער הבודד, במרכז השיח. כמוהו, אלפים הנמצאים בימים אלה על פרשת דרכים, מסיימים בטרם עת את לימודיהם ונגרעים ממצבת התלמידים לא כנשירה אלא במודע. הדיון, אשר אורכו כאורך הגלות, המתקיים עשרות שנים ומהותו היא, האם בית הספר הינו בית חינוך לערכים ולמידה או שמא הינו בית חרושת לדעת ולזכאות לתעודת בגרות. נדמה כי בעשוריים האחרונים, עגל הזהב אליו סוגדים ראשי ערים ועל פיו נמדדים מנהלי בתי הספר, הזכאות לבגרות, הפכה להיות חזות הכל.
נערות ונערים רבים נפלטים ממערכת החינוך בימים אלה למסגרות חלופיות או אל הרחוב, חלק משמעותי הוא אך ורק בגלל החשש שמא לא ייגשו לבחינות הבגרות, וחמור יותר, ייגשו ויכשלו וישפיעו על הזכאות לבגרות. הפיכת הזכאות לבגרות, לקודש קודשים, יצרה מערכות אנטי חינוכיות בעליל, כאשר ראש הרשות נמדד לפי אחוזי הזכאות, כאשר מנהלי בתי הספר מוערכים על-פי אחוזי הזכאות, כאשר מורים זוכים לבונוס אישי ובית ספרי על-פי אחוזי הזכאות, נער או נערה אשר עונים על ציפייה וצורך זה מתייתרים ומאבדים ממשמעותם.
עובדי החינוך ראויים לתגמול ראוי בהחלט, מאבקם צודק, עם זאת אם ניצור קהילות בית ספריות אשר מהותן הוא אך ורק מדד אחוזי הזכאות לבגרות, הרי שוויתרנו על נערות ונערים נפלאים אשר ייפלטו למסגרות שונות והמובילה בהם היא מסגרת הרחוב. ארגוני המורים המובילים מאבק צודק לתגמול אנשי חינוך, חייבים גם לנהל מאבק עיקש, חסר פשרות בו לא יהיו התלמידים, המחנכים והמורים בני ערובה של תובעי ודורשי הזכאות לבגרות. זו הזדמנות מצוינת לחזור לתפקיד הבסיסי של בתי הספר, חינוך לערכים, חינוך מתוך אהבה, חינוך להישגיות, חינוך שאינו מותיר בשולי הדרך את מי שאינם מסוגלים לבצר את העלייה בזכאות לבגרות.
כל זמן שבתי הספר נמדדים ברמת הזכאות לבגרות, נמשיך למצא בצידי הדרך מוטלים ונטושים נערים ונערות העלולים חלילה להוריד את מספר הזכאים לבגרות. בית הספר חייב לחזור להיות בית חינוך לערכים לצד בית דעת ורכישת כלים לימודיים משמעותיים ואחוזי הבגרות? יהיו כלי נוסף לא הכלי הראשון והיחיד. הנערות והנערים כמהים לערכים, לחיוך, לחיבוק, ללמידה, אל תהפכו אותם לאחוזי זכאות בבגרות.

מחנך, משורר, סופר ופובליציסט.
תאריך:  26/06/2022   |   עודכן:  26/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תראו אותו לפני שאחרים יאספו אותו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לידיעת המגיבים שלא הניחו לי, אני מוצא לנכון לתת הפעם מידע ביוגרפי - לסופר "האשכנזי" שלי, א. ב. יהושע, הייתה אמא, שנולדה וגדלה במרוקו "האשכנזית"    האבא הוא בן למשפחה ספרדית מכובדת, ששורשיה בעיר "האשכנזית ביותר" סלוניקי    האמא "האשכנזית" של א.ב. יהושע שמה מלכה, עלתה ממרוקו "האשכנזית" ב-1932
עדי דקל
זהו רומן החוקר את הג'נטריפיקציה, את בעיית הפליטים והשינויים המתרחשים בעקבות מלחמה העוטפת את החיים בערפל סמיך
יעקב קורי
הנרטיב הוא רק של מאבק והכל כשר במאבק, לרבות התכחשות מוחלטת לעם היהודי, לאמת ההיסטורית    מותר לשקר, לסלף, לשתול ידיעות לא נכונות, לצייר אותנו כנאצים ורוצחי ילדים
יוני בן-מנחם
למרות שיו"ר הרש"פ אבו-מאזן סימן את מקורבו חוסיין א-שיח' ליורשו האפשרי, תנועת חמאס איננה מתכוונת לוותר על קרב הירושה. חמאס דורשת כי ד"ר עזיז דוויק, יו"ר המועצה המחוקקת ימונה ליו"ר הרש"פ הזמני אחרי מותו של אבו-מאזן ועד לעריכת בחירות, במקביל היא נערכת ליזום כאוס ביטחוני בגדה
רפי לאופרט
במאמר של ק. טוכולסקי באתר "עבודה שחורה"{1} (23.6.2022) מצאתי אמירה נחושה הגורסת שאין להצביע בבחירות הקרובות הצבעה אסטרטגית אלא "דעתנית". לדעת הכותב, הצרה הפוליטית שלנו מעוגנת כביכול בשאלה "כן ביבי – לא ביבי" שהעסיקה את מערכות הבחירות האחרונות, ועומדת בליבת המערכת החמישית אליה אנו נכנסים זה עתה; גם על כך אני חלוק עימו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il