בתקופה האחרונה השתנה עולם השיווק הדיגיטלי בפרט בצורה שמשפיעה רבות ואף פוגעת בעולם יחסי הציבור. אנשי יח"צ שהיו עד כה רגילים להכניס אייטמים מעניינים וכתבות תוכן של הלקוחות שלהם באתרים שונים ברחבי הרשת נתקלים בדרישה לשלם כמעט על כל מאמר אייטם. נדמה שכמעט כל אתר, מגזין אינטרנטי ואפילו בלוג עצמאי החלו לדרוש תשלום עבור הפרסום בפלטפורמה שלהם. לשלם עבור פרסום זה לא דבר חדש, אבל פעולה זו נפלה תמיד תחת החלק הפרסומי של אמצעי התקשורת השונים. אם מעתה אנשי יח"צ נדרשים לשלם עבור פרסום נשאלת השאלה, האם יחסי ציבור עוד רלוונטיים?
יחסי ציבור הם לא רק פרסום כתבות ואייטמים
התשובה לשאלה היא כן, בהחלט. שכן יחסי ציבור בהגדרתם נועדו להשפיע על קהל יעד מסוים ולהרחיב את ההכרות של הציבור עם מותג כלשהו. לצורך כך משתמשים בכל כלי השיווק שעומדים לרשותם - אייטמים צרכניים, כתבות תוכן, שיתופי פעולה, עבודה עם מפורסמים ומובילי דעת קהל, הפקת אירועים וגם כשיש צורך - פרסום נטו.
אם עד כה פרסום בתשלום היה חלק קטן בעבודת היח"צ הרי שהיום יש צורך לשלם, גם אם תשלום סמלי, עבור כל כתבה שמעוניינים לפרסם ולעמוד בתנאי האתר. המצב שנוצר מציב את אנשי היח"צ במקום בעייתי - מצד אחד הם צריכים לספק ללקוחות שלהם פרסומים אך כעת צריכים לשלם עליהם - מה שמחייב אותם להעלות מחירים, מצד שני אותן פלטפורמות פרסומיות פתוחות גם ללקוחות עצמם והם יכולים לשאול את עצמם למה הם בכלל צריכים להמשיך לשלם לאנשי יח"צ?
גם כאשר כל אחד יכול לפנות ישירות לפלטפורמה ולשלם עבור פרסום, וישנם גם אתרים המציעים שירותי כתיבה, עריכה וצילום בנוסף לפרסום, עדיין יש צורך ביחסי ציבור, והסיבות הן רבות. יחסי ציבור הם לא רק לשלוח את הכתבה לפרסום ולוודא שאכן פורסמה, הם הרבה הרבה יותר מכך. בכדי להשיג אייטם טוב יש צורך ביכולות ובמיומנויות רבות - מציאת זווית מעניינת של המותג וכתיבת הסיפור בצורה מעניינת, הכרות עם אנשי מפתח וקשרים אישיים, חשיבה על נושאים לכתבות תוכן לצורך קידום, התאמת כתבות ואייטמים לאתרים השונים. כל אלה דורשים ניסיון בתחום הכתיבה, הכרות עם האתרים השונים, יכולת מעקב בזמן אמת אחר מדורי הצרכנות וקריאת השטח בכדי לייצר שיתופי פעולה לקידום המותג. לא כל אחד יכול לבצע את המשימות האלה ולצורך כך דרוש איש יח"צ מנוסה ומקצועי, שעושה את עבודתו ומשאיר לבעל העסק לתפעל את העסק ולא להתעסק בשיווק וקידום.
יחסי ציבור נחוצים לא רק כאשר פותחים עסק חדש או משיקים מוצר חדש, הם נדרשים לצורך פעולות שגרתיות בין אם מדובר במותג של איש אחד או גוף גדול. כאשר רוצים להגיע לתודעת הציבור ולהישאר שם - אסטרטגיה שיווקית המגובה ביחסי ציבור ותקשורת שיווקית היא חובה לכל עסק.
אי אפשר להסתפק בפרסום בלבד
ההבדל העיקרי בין פרסום ליחסי ציבור הוא שפרסום הוא רכישה של שטח כלשהו לפי טבלת מחירים קבועה ופרסום מודעה שנועדה למשוך את תשומת לב הקורא. ברוב המקרים היא תעבוד כאשר הקורא מחפש ספציפית את התחום בו פורסמה המודעה. כמו-כן, הקוראים יודעים היטב מתי מדובר בפרסום ומתי מנסים רק למכור להם מוצר או שירות. לעומת זאת, יחסי ציבור הם החלק העיתונאי של אמצעי התקשורת ולהם יש השפעה ישירה או עקיפה על הקורא. הקורא יכול להתחבר למותג דרך הסיפור האישי שמאחורי המותג ולהחליט להשתמש בו בעקבות החיבור האישי שנוצר.
אז אומנם תחום יחסי הציבור חוטף מכה לא קטנה בתקופה זו, בה יש צורך לחשב מחדש אסטרטגיה קדימה ובחלק מהמקרים לשלם עבור פרסומים שבעבר היה ניתן להכניס ללא עלות, אך עדיין מוקדם מאוד להספיד את יחסי הציבור שכן הם לא נעלמו, רק השתנו בהתאם לתקופה.