X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן [צילום: ארמון המלוכה הירדני]
חשש ירדני מברית צבאית נגד אירן
ביידן צפוי להודיע במהלך ביקורו במזה"ת על הקמת ברית הגנה אווירית ישראלית-ערבית-אמריקנית מפני סכנת הטילים והכטב"מים האירניים. ירדן תהיה חלק מהברית הזו אך עבדאללה חושש מתגובת אירן ודורש שיובהר כי מדובר בברית הגנתית בלבד. המלך מודאג מהעדר תוכנית שלום אמריקנית בנושא הפלשתיני, דבר שעלול להביא לפיצוץ באזור

לפני כמה ימים התראיין עבדאללה מלך ירדן בערוץ הטלוויזיה האמריקני CNBC ונשאל האם הוא בעד הקמת ברית צבאית במזרח התיכון בסגנון ברית נאט"ו. המלך השיב: "אהיה הראשון שיתמוך בהקמת ברית נאט"ו מזרח תיכונית", אך מייד הציב תנאי: "לברית הזו צריכות להיות מטרות קבועות וברורות ואני רוצה לראות מדינות נוספות באזור מצטרפות לברית הזו".
לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא ביידן במזרח התיכון ב-13 ביולי, שיכלול ביקור בישראל, ברש"פ ובסעודיה, גוברת הפעילות המדינית באזור. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שנחשב ל"איש החזק בסעודיה" יצא לביקור בירדן, במצרים ובטורקיה כדי לתאם עימן עמדות לקראת ביקורו של ביידן.
אחד הנושאים העיקריים שבהן ידון ביידן בביקורו בארץ ובסעודיה יהיה הסכנה האירנית בתחום הגרעיני וגם בתחום שאיפות ההתפשטות האזורית שלה. ממשל ביידן מודאג מההתקפות האירניות, באמצעות שלוחותיה כמו המורדים החו'תים בתימן והמיליציות הפרו אירניות בעירק ובסוריה, על הבסיסים האמריקנים באזור ועל מתקני הנפט בסעודיה ובאיחוד האמירויות באמצעות טילים בליסטיים וכטב"מים מתאבדים.
הסכנה הזו מאיימת גם על ישראל וירדן. היו כבר כמה ניסיונות של כטב"מים אירניים לחדור לישראל, אך בירדן התופעה הזו יותר שכיחה, כטב"מים אירניים חודרים לתחומה האווירי למטרות ריגול, וגם לצורך הברחות סמים מדרום סוריה לצפון ירדן באמצעות הכטב"מים, בעיקר הברחות של סם הקפטגון.
הפנטגון גיבש תוכנית להקמת ברית הגנה אווירית שתכלול את כל המדינות במזרח התיכון שיש להן הסכמי שיתוף פעולה אסטרטגיים עם ארה"ב. מדובר במדינות כמו ישראל, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, קטר וירדן, אבל ייתכן שארה"ב תנסה לצרף לברית הזו גם את עירק ומצרים.
ברית ההגנה האווירית המתוכננת תכלול הקמת חמ"ל משותף, ייתכן במפקדת פיקוד המרכז של הצבא האמריקני (CENTCOM), שיש לה בסיס קדמי בקטר, ופריסת מערכות רדאר, מעקב והתראה במדינות ערב לאיתור טילים בליסטיים וכטב"מים אירניים לצורך יירוטם.

החשש הירדני

גורמים אמריקנים בכירים מעריכים כי בעקבות ביקור ביידן בישראל ובסעודיה יהיו במזרח התיכון התפתחויות מדיניות וצבאיות חשובות בכל הקשור לסכנה האירנית וההשפעה של רוסיה וסין על האזור, במיוחד לאור ביקורו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב באירן בשבוע שעבר, שבמהלכו הוא חתם עם בכירי המשטר על הסכם אסטרטגי.
ירדן היא המדינה השנייה במזרח התיכון, אחרי ישראל, שמקבלת סיוע אמריקני מסיבי, צבאי וכלכלי. לכן היא לא יכולה לסרב לתוכנית האמריקנית להקמת ברית הגנה אווירית אזורית מפני אירן, במיוחד כשכטב"מים אירניים חודרים לשטח ירדן, אבל המלך עבדאללה חושש מהתגובה האירנית והוא רוצה שיהיה ברור שמדובר בברית צבאית הגנתית ללא מטרות התקפיות שתכלול כמה שיותר מדינות ערביות.
בראיון לערוץ CNBC הוא טען כי לירדן יש כוח התערבות מהירה שעובד כבר עשרות שנים עם נאט"ו ברחבי העולם. המלך הירדני מנסה ללכת בין הטיפות מבלי להירטב. הוא מעריך היטב מה תהיה תגובתה של אירן להכרזה על הקמת ברית צבאית כזו, וסביר להניח שהיא תנסה לאתגר אותה בשטח באמצעות התקפות נוספות של טילים בליסטיים וכטב"מים.
לכן, שר החוץ הירדני אימן א-צפדי יצא לתקשורת והכחיש כי ירדן תומכת בהקמת ברית צבאית נגד אירן. ערוץ אלג'זירה דיווח ב-29 ביוני כי הוא אמר: "אין הצעה כזו וכי ירדן לא תהיה בברית כזו, הנושא גם לא נמצא על סדר היום במהלך ביקורו של הנשיא ביידן במזה"ת".
אין זו הפעם הראשונה שהרעיון הזה נדון בין ארה"ב לישראל ולמדינות ערב המתונות. הוא נבדק עוד בתקופת ממשל טראמפ. המלך עבדאללה חושש משני תהליכים מסוכנים, מבחינתו במקרה שיוכרז במהלך ביקורו של הנשיא ביידן על הקמת הברית הזו:
א. החלשת הסוגיה הפלשתינית ודחיקתה הצידה לטובת חיזוק תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב.
ב. פיצול העולם הערבי על בסיס עדתי - המחנה הסוני יהיה בברית צבאית עם ישראל בעוד המחנה השיעי יהיה עם אירן, דבר שיגביר את הקיטוב בעולם הערבי.
עבדאללה מודאג מאוד מכך שלממשל ביידן אין שום תוכנית מדינית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני והוא מתמקד בנושאים אזוריים. הוא אירח את יו"ר הרש"פ אבו מאזן לתיאום עמדות. מבחינתו, ההתעלמות מהנושא הפלשתיני עלולה להביא לפיצוץ גדול שיערער את היציבות בירדן שרוב תושביה הם פלשתינים.

תאריך:  01/07/2022   |   עודכן:  01/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
סאנדיי טיימס חושף: יורש העצר הבריטי קיבל 3 מיליון אירו מידי חאמד אל-ת'אני, שהיה ראש ממשלת קטר - בניגוד לנוהלי בית המלוכה ובפגישות בארבע עיניים    לשכתו של צ'רלס: הכסף הועבר מיד לקרן הצדקה של הנסיך    בעבר נתן אל-ת'אני לצ'רלס סוס יקר ערך והשתתף במימון טירתו בסקוטלנד
איתמר לוין
אקונומיסט קובע: ביידן לא קיים את הבטחותיו במזרח התיכון. הוא לא חידש את ההסכם עם אירן, נאלץ לדבר עם מוחמד בן סלמאן וזכויות האדם לא על השולחן    הצד החיובי: הכרה סעודית בישראל היא רק שאלה של זמן
יוני בן-מנחם
הנשיא ביידן יגיע לביקור במזרח התיכון במחצית החודש הבא בישראל, ברש"פ ובסעודיה שנועד לשפר בעיקר את מצבו הפוליטי. במרכז הביקור יעמוד נושא משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו להוריד את מחירי הנפט וכן הסכנה האירנית וקידום ברית צבאית ישראלית עם מדינות המפרץ. לא צפויה פריצת דרך בנושא הפלשתיני
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
בבחירות לפרלמנט בחודש שעבר איבד הארגון את הרוב המוחלט שהיה לו יחד עם שותפיו, אך קרוב לוודאי שלא ניתן יהיה להקים ממשלה בלעדיו    התסריט הסביר ביותר הוא המשך השיתוק המוביל את המדינה אל עברי פי פחת
איתמר לוין
הנשיא מתח ביקורת קשה על יורש העצר בתחום זכויות האדם, אך כאשר מחירי הנפט מאיימים על מדיניותו ומפלגתו – אין לו ברירה אלא לבקש את סיועה של סעודיה, מנתח ניוזוויק    גם לממלכה יהיו דרישות משלה, במיוחד בנושאי אירן ותימן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il