X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ממשלת בנט. עשתה המון [צילום: יואב ארי דודקביץ'/פלאש 90]
אינפלציה ויוקר המחיה
אין קשר בין אינפלציה ליוקר המחיה, למרות שההדיוט באופן די טבעי חושב שיש קשר, שכן האינפלציה מודדת את עליית המחיר של סל התצרוכת העניין הוא שעם האינפלציה גם ההכנסה עולה, אז היא לא רלוונטית למדידת סעיף התוצר לנפש במונחי כוח קניה

אמל"ק: הטענה של שמחון שהאינפלציה בישראל בתקופת נתניהו הייתה נמוכה מאוד וזו הוכחה לכך שיוקר המחיה כאן עלה מעט בתקופתו היא קשקוש מוחלט.
הסבר: נדמה לי שסביר לחשוב על יוקר המחיה כאן בשתי צורות, וזה גם מה שאני לומד מתגובות לפוסטים על מה אנשים חושבים בהקשר של יוקר מחייה:
1. היחס בין ההכנסה לעלות סל צריכה לאורך זמן או בהשוואה למדינות שונות.
2. עלות סל צריכה בישראל בדולרים בהשוואה לעלות של אותו הסל בדולרים במדינות שונות או בממוצע ה-OECD.
השוואה ראשונה - להשוות מה ניתן לרכוש עם ההכנסה הממוצעת בישראל למדינות אחרות או לאורך זמן, שקול להשוואת התוצר לנפש מתוקן לכוח קנייה. התוצר לנפש (כמעט) זהה להכנסה הממוצעת לנפש. במקרה זה, אנחנו יודעים מה קרה בתקופת נתניהו: נשארנו באותו המקום פחות או יותר בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, אין הרעה ואין שיפור. האגדה שהאזרח הישראלי נהנה מצמיחה כלכלית חריגה, היא רק אגדה (טיעונים שלא צריך להשוות תוצר ממוצע אלא חציון, או משהו כזה, אני משווה ומעלה: אפשר להשוות מצדי את כל התפלגות, אבל תכלס - לא רלוונטי לפוסט הזה).
השוואה שנייה - כאן נתוני ה-OECD ברורים - ישראל נהייתה יקרה יותר לאורך העשור של נתניהו כראש ממשלה, בצורה משמעותית.
אבל פרופסור אבי שמחון מסתכל על נתון אחר, ולא במקרה: האינפלציה בישראל בהשוואה למדינות ה-OECD. למה לא במקרה? כי זה הנתון שמוציא את נתניהו טוב. רק בעיה קטנה: אם הסכמתם איתי שיוקר המחיה נמדד על-ידי אחת משתי האפשרויות שציינתי, או גם וגם, אז מה קשור אינפלציה?
ואכן, אין קשר בין אינפלציה ליוקר המחיה, למרות שההדיוט באופן די טבעי חושב שיש קשר, שכן האינפלציה מודדת את עליית המחיר של סל התצרוכת. העניין הוא שעם האינפלציה גם ההכנסה עולה, אז היא לא רלוונטית למדידת סעיף התוצר לנפש במונחי כוח קניה.
אני לא טוען שאינפלציה לא משפיעה על צמיחה כלכלית ועל חלוקת ההכנסות, אבל ההשפעה נלקחת בחשבון בחישוב (החישוב מנטרל אינפלציה בכל מקרה).
ומה לגבי יוקר סל מוצרים בהשוואה למדינות אחרות? שינויים במדד הזה מושפעים משילוב של שינויים במדד המחירים ושער החליפין. כלומר, האינפלציה כבר בפנים, ולהסתכל על האינפלציה בנפרד זה אומנם נוח לשמחון אבל הטעיה חמורה (מה שקרה בישראל זה שאמנם האינפלציה הייתה נמוכה, אבל השקל התחזק).
לסיכום: לא רק ששמחון מטעה את הציבור שבזמנו של נתניהו יוקר המחיה לא עלה, הוא גם משקר (כן, זה ממש שקר) שיוקר המחיה עלה בתקופת ממשלת בנט - באשמת - ראש הממשלה בנט ושר האוצר ליברמן.
הערה לסיום: בהשוואה בין ממשלות כדאי להתמקד במהלכים שנעשו: ממשלת בנט עשתה יותר ממה שעשתה ממשלת נתניהו בעשור. כן, היו גם לממשלת נתניהו הישגים, אבל בתחומים רבים, מול ההישגים היו גם נסיגות חמורות, בעיקר בהתעצמות ההסתדרות וארגוני העובדים. פתחו את השמיים מצד אחד אבל את נמל האוויר החדש נתנו לארגון העובדים של רשות הנמלים, ולא יצרו תחרות. ויש עוד דוגמאות רבות...

פורסם בבלוג של עומר מואב
תאריך:  11/07/2022   |   עודכן:  11/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איציק וולף
ביום חמישי האחרון, 30 ביוני, סכום ההוצאות היומי הכולל בכרטיסי אשראי חצה לראשונה את ה-100 מיליון שקל ועמד על 100.8 מיליון שקל
איציק וולף
מכירות המשקיעים עלו ב-6% ורכישות המשקיעים צללו ב-23%    מלאי הדירות שבידי משקיעים ירד ב-2,500 דירות - הירידה הרבעונית החדה ביותר מתחילת העשור הקודם    זינוק של 22% ברכישת דירה ראשונה בשוק החופשי
עידן יוסף
מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.8% באפריל 2022, והשלים עלייה של 4% בשנה החולפת    המחיר הממוצע הכלל ארצי של שכר דירה עמד ברבעון הראשון של שנת 2022 על 4153.6 שקל. ברבעון הקודם עמד המחיר הממוצע על 4112.6 שקל
איציק וולף
נשיא ארצות הברית קרא לקונגרס לנסח חוק לפיקוח על מחיריהן של תרופות מצילות חיים באופן שירסן את חברות הפארמה    הציג את הפער שבין עלות ייצור אינסולין - 10 דולר - לעלות החודשית הממוצעת של נזקקים לו - 683 דולר
איתמר לוין
מסביר שהחברות יצטרכו לכסות את העלויות הגדלות בגלל האינפלציה ומחירי הדלק, וגם להחזיר לעצמן חלק מהפסדי העתק של הקורונה; "הלקוחות האמריקנים מבינים את זה ומוכנים לשלם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il