כשתת-אלוף במיל', אפי איתם, התבטא בראיון עיתונאי על המרד הצפוי של ערביי ישראל אשר יותיר את אזרחי המדינה מופתעים, הייתי סבור שתא"ל במיל', איתם, קצת רואה צל הרים כהרים. אף יצאתי בזמנו במכתב פתוח לבל יכליל את ערביי ישראל כמורדים במלכות ישראל. בשנה האחרונה נבואתו החלה קורמת עור וגידים, אט אט חלקים, מצומצמים עדיין, בקרב אזרחי מדינת ישראל הערבים פועלים בעקביות כמורדים במדינת ישראל, בממלכה.
המרד החל לפני עשרים ואחד שנים, בפרעות 2000 והתעצם בפרעות תשפ"א, בביצוע לינצ'ים רצחניים, שריפת בתי כנסת, הצתת בתי עסקים של יהודים, השלכת בקבוקי תבערה על בתי יהודים, הבערת מכוניות של יהודים בלבד. בהמשך סממני המרד במדינת ישראל באו לידי ביטוי בהשפלות וביזוי אזרחים בעלי סממנים יהודים והעלאתם לרשתות החברתיות, מרד הטיקטוק.
המרד נמשך בכל יום בבריונות, בדמי חסות, בהטרדות, במעורבות במעשה טרור ורצח יהודים, בטרור חקלאי, בהצתות, בוונדליזם נגד סמלי המדינה, בהשחתת רכוש, בהצקות להכעיס, בזלזול בשוטרי משטרת ישראל. הטרנד החדש והאחרון הוא טרור אבנים ומופעי בריונות של פורעים ערבים ישראלים כנגד ישראלים המבקשים לבלות באתרי תיירות, בדגש על שייט בנחלי הצפון.
מאות מבלים נפלו קורבן לעבריינות מטילת אימה של אזרחים ערבים ישראלים מכפרי הצפון, אשר ידו אבנים על המטיילים בנחלים, חסמו את הסירות בהן שטו, הפכו סירות, והטילו אימה על המטיילים היהודים. אפשר להתייחס למעשה הבריונות הללו כאירועים פליליים ולא לאומניים, אפשר להתייחס אלי האירועים החמורים כמעשה קונדס, אפשר למצא הסברים מניחים את הדעת כמו הקיפוח, האפליה, הכיבוש, הפקעת הקרקעות, בקיצור הכל רק לא לקרא למציאות בשמה. פעילות לאומנית נגד כל מה שמריח יהודי.
טרור חקלאי
רובם המכריע של ערביי ישראל מבקשים לחיות במדינת העם היהודי, מדינת ישראל היהודית דמוקרטית, מתוך כבוד, שוויון זכויות, חרות וצדק. עדיין אני מסרב לראות את כלל ערביי ישראל כמורדים במדינת ישראל כמאמרו של תא"ל במיל', איתם, ובכל זאת ניצני המרד בקרב חלק לא מבוטל מתעצם וחוצה קווים אדומים וגבולות. אם נשכיל להבין כי הפורעים הערבים ישראלים הם זרעי פורענות של מרד לאומני, גזעני, שונא יהודים יהיה קל ופשוט יותר להתמודד מול האויב הזה ולהכניעו. אם נעדיף לספר לעצמנו סיפורים על קיפוח וכיבוש, התופעה עלולה חלילה להתפשט ולהיות נחלת חלקים רחבים יותר בחברה הערבית בישראל.
כששורפים עשרות אוטובוסים במרכז העיר צפת, אפשר לקרא לזה תופעת דמי חסות ונכון לכנות מעשה זה כטרור לאומני. כשמציתים מחסני מפעלים וציוד חקלאי, אפשר לשייך זאת למאבק על דמי חסות ונכון לזהות באירוע טרור חקלאי. כשמציקים ליהודים רק בשל מראם, מכים, צובטים, שופכים, מבזים יהודים בעלי מראה ורצים להעלות לטיקטוק, זהו טרור לאומני. כשמיידים אבנים על אוטובוסים ומנפצים שמשות הרכבת הקלה זה לא מעשה קונדס, זהו טרור לאומני.
כשחודרים לקיבוץ שליו בעיצומה של השבת עם סוסים ורמקולים ומציגים מופע בריונות אלים של אדוני הארץ, זהו לא מעשה שובבות זוהי לאומנות מופקרת. תא"ל במיל', אפי איתם, דיבר על המרד הערבי, הניצנים שלו התעוררו בשנה האחרונה, עכשיו הזמן לגדוע אותם באיבם.