אם סופרים וספרים היו תבנית נוף מולדתו של ז'בוטינסקי, הרי ראש וראשון בהם היה התנ"ך. לא באזכורים של חז"ל, במשנה, בתלמוד ובפרשנים לאחר מכן, אלא בהתמודדות ישירה אתו, כספר קריאה והגות.
בהיותו בן עשרים וארבע הוא סיכם את התובנות הספרותיות של ילדותו ונעוריו בסיפורו "עשרת הספרים". הוא שאל: "נגזר לשרוף עד תומם את כל הספרים ולא ישאירו בעולם כי אם עשרה ספרים לפי בחירתנו - באילו ספרים נבחר?" הבחירה הראשונה של המתדיינים נפלה על התנ"ך והברית החדשה. ז'בוטינסקי לא נימק בסיפורו את טעם הבחירה. מכל מקום, אוניברסליות אנטי-לאומית של מומר לציונות, נוסח נורדאו, כפי שטען סטניסלבסקי 1, לא היה בה. אם להשתמש במונחים של סטניסלבסקי, ובתזה המרכזית של מחקרו, הרי הבחירה בתנ"ך ובברית החדשה ביטאה, דווקא, אוניברסליות, או לחלופין – שלב ראשון בהמרתו לציונות. שהרי הלאומיות היהודית, עד הציונות, הייתה תלמודית. המחקר הנוכחי מצביע על פירוש המתקרב יותר לאמת: ז'בוטינסקי לא היה מומר לציונות, אלא מומר, חלקית, לאוניברסליות, מבלי לנטוש את שורשיו היהודיים, כפי שנטשו נורדאו ואחרים. האוניברסליות האבירית-ביטחונית, יצרה אצל ז'בוטינסקי סינתזה עם אבירות התנ"ך שלה הומר, והובילה אותו לציונות האבירית-ביטחונית.
בפסח 1906, שנתיים אחרי שחיבר את "עשרת הספרים", הסביר ז'בוטינסקי לישראל טריווש את יחסו לתנ"ך: "אנו גדלנו והושפענו על-ידי החומרנות שבסוציולוגיה, הרציונליזם שבפילוסופיה, והמכניזם בחיי יום-יום. ספוגים אנו ספקנות ושוללים אנו כל דבר שאינו הולם את חכמת המאה ה-19. אולם אם נחשוב בשקט ובאופן עצמאי, נבין היטב את התופעה הנפלאה ושמה תנ"ך. הרי אין ספר בין כל ספרי העולם, שיכול להידמות לתנ"ך שלנו והשפעתו על כל התרבות האנושית. לא האיליאדה והאודיסיאה של הומרוס, לא תורותיו של אפלטון ואריסטו, לא יצירותיהם של שכספיר, קנט, גטה, וולטר והאנציקלופדיסטים הצרפתיים – אף אחד מהם, אינו יכול להתחרות בתנ"ך מבחינת מידת השפעתו על האנושות. העובדה שבמאה האפיקורסית הזאת, נפוצה יצירה זו במאות אלפים אקסמפלרים, וכמעט בכל לשונות העולם, מדברת בעד עצמה. כנראה שיש בספר זה משהו הכובש את נשמת האדם, כפי שאינו יכול לעשות שום ספר אחר. את התנ"ך יכול לקרוא בהתפעלות כושי ערום באפריקה המרכזית ופרופסור מעודן באוניברסיטה.
"לא זו הבעיה, אם כך או אחרת דיבר אלוהים, או אם בכלל דיבר. הרי מוזר שלפני אלפיים, שלושת אלפים שנה, הוא דיבר יום-יום, ועכשיו הוא שותק. דברי אלוהים אינם אלא צורתן המוחשית של החוויות הרוחניות של עמנו. ... כך צריך היה לדבר, כי כך חשבו והרגישו היהודים בזמן ההוא. ואם כך נבין את התנ"ך, נראה כי כאן בספר נקבצו, הוסברו, נוסחו ורוכזו, רעיונות העם ורגשותיו. בכל עמוד נמצא את הפילוסופיה, ההיסטוריה, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. אין למצוא ספר אחר בספרות העולמית שישפיע בצורה כה בולטת על האדם במשך עשרות דורות וישחרר אותו מטרדות החיים היום-יומיים. כאן אתה נדבק בלהט יוקד; כאן אתה נמצא תחת רושם דבריו החמורים של השופט; כאן הדמיון וההזיה; כאן תיאורים היסטוריים; כאן מיסטיקה לאין גבול. יחד עם האומה מתקדם אלוהינו, ומנקמה וקפדנות הוא מגיע לרחמים וחסד".
|