X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עסקת וורנר-דיסקברי נראית פחות מוצלחת [צילום: כרמן ג'ברילי, AP]
ממזגים, רוכשים, מפסידים - ועושים זאת שוב ושוב
עושי העסקות של 2021 נכנסו לעידן האינפלציוני של 2022 כאשר מולם רף גבוה בדרכם להצדיק את העסקות המנופחות שביצעו. אין ספק שיצוצו אסונות ענק שינבעו מעסקות ענק, אבל המנהלים ימשיכו לבצע אותן - מנתח אקונומיסט

פעמוני ההלוויה של הניסיון הגדול ביותר במיזוגים ורכישות בתולדות ארה"ב נשמעו בנובמבר אשתקד, כאשר ג'נרל אלקטריק הודיעה על כוונתה להתפצל לשלוש חברות. המנכ"ל ג'ק וולש ביצע 1,000 רכישות ב-20 השנים (עד 2001) בהן ניהל את החברה, ויורשו ג'פרי אימלט המשיך באותו הקצב. התוצאה הייתה השמדת ערך עצומה: שווי החברה ירד מ-594 מיליארד דולר ב-2000 ל-83 מיליארד דולר כיום.
אבל מנהלי החברות לא הצליחו להימלט מהלחץ ללחוץ ידיים, מציין אקונומיסט. בשנה שעברו הוכרזו ברחבי בעולם עסקות בסכום שיא של 5.9 טריליון דולר, מתוכן 3.8 טריליון דולר בידי חברות פעילות והיתרה בידי קרנות השקעה וחברות מיועדות רכישה. מחיר ההון היה בשפל והקונים שילמו מחירי שיא: השווי החציוני היה פי 15.4 מאשר הרווחים לפני מס, ריבית ומימון. רבע מהעסקות היו בחברות היי-טק.
אם ההיסטוריה תחזור על עצמה, רבות מן העסקות ישמידו ערך. קל לזהות עסקות הרות אסון, אך קשה לבחון את התוצאות של עסקות ממוצעות, כי שווי המניות הוא קנה מידה לטווח קצר בלבד. מחקר באוניברסיטת קיימברידג' מצא, כי רק חמישית מהמחקרים הקודמים העלו שעסקות כאלו הובילו את החברה המאוחדת לרווחים גבוהים יותר או להשאת ערך לבעלים. חברת הייעוץ מקינזי אומרת כי לעסקות גדולות בשנים 2019-2010 היה סיכוי קלוש בלבד להגדיל את התשואה לבעלי המניות.
סיכויי ההצלחה הנמוכים הללו יורדים עוד יותר בנסיבות הנוכחיות. זמנים סוערים, כמו 2021, אינם מתאימים להתאמות מוצלחים בין קונים ומוכרים. עסקות נוטות להתרחב כמו כדור שלג, כאשר מנהלים הלהוטים להרחיב את ממלכתם (ושכרם) רואים את עמיתיהם פועלים ולא מסוגלים להתאפק. התחרות חסרת התקדים מצד הקרנות רק הגבירה את הדחף לפעול במהירות. הבנקים להשקעות, המקבלים עמלות, משכנעים את לקוחותיהם שהם יכולים לעשות הכל; חנופה היא מטבע עובר לסוחר בשוק הייעוץ.
לרכבת הזאת יש בלמים מועטים בלבד, ממשיך אקונומיסט. בעוד משקיעים פעלתנים יכולים להעלות את המחיר, אין מי שירסן את הקונים. התנגדות עזה של בעלי המניות, כמו אלו של יוניליבר לרכישת חטיבת הבריאות של גלסקו-סמית-קליין בדצמבר אשתקד ב-66 מיליארד דולר, היא נדירה. כיום החטיבה נסחרת בבורסה של לונדון במחצית ממחיר זה. התוצאה לרוב היא עסקות שאפתניות המבוצעות במחירים גבוהים מדי.

חיי הזוגיות שאחרי החיזור

השנה שוקי ההון מצויים בטלטלה, וחתונות הענק של השנה שעברה נראות פחות קסומות. לאחר ההתרגשות של החיזור, מתחילה המשימה הקשה של חיי הזוגיות. הליך סבור זה הוא נחלתם של יועצים, תרשימי זרימה ותקציב – ולא הרומנטיקה של שיחות לאור נרות ותחזיות ורודות. האינפלציה ותחזיות המיתון הופכות על ראשיהן רבות מאותן חתונות. בוסים הימרו בגדול על כך שרווחים גבוהים יותר יצדיקו את המחירים הגבוהים; כעת הם מתעוררים למציאות של עסקים חדשים בעולם חדש.
הקונים נוטים להגזים בתועלת התפעולית של מיזוג חברות ("סינגריה" בלשון המגזר העסקי). התחזיות הללו נפוצות, אך התממשותן נדירה. העסקות של 2021 התמקדו ביתרונות לגודל, אך קיצוץ העלויות קשה בהרבה בעידן של אינפלציה. לכך יש להוסיף את הקשיים בשרשרת האספקה, והמנהלים מגלים עד מהרה שידיהם קשורות. קחו לדוגמה את המיזוג בין האחים וורנר ודיסקברי, שהושלם באפריל: הציפייה הייתה לחיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר, אך כעת הרווח התפעולי הצפוי הוא 12 במקום 14 מיליארד דולר.
מחיר העבודה הוא לרוב התחום הראשון בו מטפלים המנהלים, גם אם פיטורים נרחבים מעלים את הסכנה לעימות בין בני הזוג הטריים. רבים מן המשברים הגדולים ביותר כללו השתלת תרבויות כושלת ברמות הגבוהות ביותר, אך הסכנות החמורות באמת מצויות במורד הסולם. היכולת לשכור עובדים טובים היא קריטית, וכיום שוק העבודה לוהט וקשה מאוד למלא משרות פנויות. כשלונות כאלו הם מהגורמים העיקריים לכשלונות של העסקות בכלל.
אקונומיסט מסכם: עושי העסקות של 2021 נכנסו לעידן האינפלציוני של 2022 כאשר מולם רף גבוה בדרכם להצדיק את העסקות המנופחות שביצעו. אסונות הענק שינבעו מעסקות הענק הם כרגע עניין של השערות, אבל אין ספק שהם יצוצו. אבל גם בכך לא יהיה די כדי לגרום לנטוש את הרגל המיזוגים והרכישות, לפחות כל עוד מצבן הפיננסי של החברות מאפשר לבצע אותן. עד שהמנהלים ישתכנעו למצוא שימושים אחרים לרווחיהם, האתגרים החדשים רק יולידו עסקות חדשות. נחמה פורתא היא, שהשנה יש פחות מציאות בשוק.

תאריך:  26/08/22   |   עודכן:  26/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממזגים, רוכשים, מפסידים - ועושים זאת שוב ושוב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המדינות העשירות העניקו מיליארדים ומחסה למיליוני הפליטים מאוקראינה - אך על חשבון עשרות מיליונים אחרים, בעיקר במזרח התיכון ובאירופה    סוכנויות הסיוע נאלצות להפסיק שירותים חיוניים, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הסבר מרכזי הוא היבול המפתיע לטובה של רוסיה, לצד התפוגגות הספקולציות של הסוחרים - אך אקונומיסט מבהיר שההוזלות לא בהכרח יגיעו בקרוב לצרכנים
איתמר לוין
אקונומיסט מגיע למסקנה, שהמשק הרוסי מתפקד טוב יותר אפילו מהתחזיות האופטימיות ביותר    הסיבות: מדיניות נכונה, תלות מועטה יחסית במערב ומכירות הדלקים    השפעת העיצומים תורגש רק בהמשך
איתמר לוין
אקונומיסט: מערכת החינוך הציבורי מתפקדת היטב, יש מורים וההורים מרוצים; הבעיות קיימות היכן שהן נוטות להיווצר - בבתי הספר המשרתים את השכבות החלשות
איתמר לוין
מסביר בניו-יורק טיימס: הקפאת שכר ומחירים כמו בישראל לא תעבוד בארה"ב; ויידרשו שנים לקטיפת הפירות של ההשקעות הנוכחיות בתשתיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il