X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בורג' חליפה בדובאי ביום גשום [צילום: ג'ון גרמבל, AP]
החלומות מגיעים עד לעננים, אבל האם הם מעשיים
מדינות רבות במזרח התיכון ובצפון אפריקה משקיעות בטכנולוגיות לזריעת עננים בתקווה להגביר את כמויות הגשמים, אבל ישראל - החלוצה בתחום - יצאה ממנו בשל חוסר כדאיות והיא כנראה צודקת, מדווח ניו-יורק טיימס

אירן חוששת מזה שנים ששכנותיה ימנעו ממנה מקורות מים חיוניים, וכעת החשש הזה אינו ממוקד בסכר כלשהו או באקוויפר (מאגר מי תהום) שיתייבש. בשנת 2018, עם בצורת קשה וטמפרטורות עולות, האירנים הגיעו למסקנה שמישהו גונב להם את המים מהעננים – ולא קשה לנחש את מי מיהרו להאשים: "ישראל ומדינה אחרת פועלות למנוע מהעננים באירן להמטיר גשם", טען הגנרל גאלום ג'לאלי, איש משמרות המהפכה.
המדינה השנייה, מציין ניו-יורק טיימס, הייתה איחוד האמירויות, אשר החלה במבצע שאפתני לזריעת עננים בו חומרים כימיים מוזרקים אליהם בתקווה להוריד בכוח את הגשם. המטרה האמיתית איננה לגנוב מים אלא להשקות אדמות צחיחות. ב-12 מ-19 המדינות במזרח התיכון ובצפון אפריקה הצטמקו כמויות הגשם ב-20% ב-40 השנים האחרונות וכעת הן פחות מ-25 מ"מ בשנה, והן זקוקות נואשות למקורות מים חדשים.
בעוד מדינות עשירות כמו האמירויות מזרימות מאות מיליוני דולרים לתוכניות כאלו, מדינות אחרות נאלצות להצטרף כדי שלא לגלות שלא נותרו די מים עבורן – למרות ספקות רציניים בדבר הכדאיות של זריעת עננים וטכנולוגיות אחרות. לאירן, אתיופיה ומרוקו כבר יש תוכניות לזריעת עננים, סעודיה החלה בתוכנית רחבת היקף וחצי תריסר מדינות נוספות בוחנות זאת. התוכנית השאפתנית ביותר בעולם היא של סין, המקווה להפעיל אותה על פני כמחצית משטח המדינה.
הטכנולוגיה קיימת 75 שנה, אך מובן שהיא התקדמה עם הזמן; ומומחים דוחים את החששות שמא שימוש בה במדינה אחת יפגע במדינה אחרת. מחזור החיים של עננים, ובמיוחד ענני גשם נמשך בדרך כלל שעות אחדות; וגם אם לעיתים רחוקות הוא ארוך יותר – אין די בו כדי שהם יגיעו ממדינה למדינה, אבל במפרץ הפרסי בו שבע מדינות דחוסות בשטח קטן יחסית. אבל חלק ממדינות המזרח התיכון מתעלמות מן המומחים ועושות הכל כדי להפיק כמה שיותר גשם מכמה שיותר עננים.
המובילה הבלתי-מעורערת היא איחוד האמירויות, שם הבינה המשפחה השלטת כבר לפני שלושה עשורים שמקורות המים חיוניים לא פחות מעתודות הנפט והגז העצומות שלה. בשנות ה-1960, כאשר האוכלוסייה הייתה 100,000, היו די מים לכולם; אבל בשנת 2020 היא הגיעה ל-10 מיליון. הצריכה לאדם עלתה פי שלושה מאז תחילת המאה ומגיעה ל-200 ליטר ליום. נכון לעכשיו מכוני התפלה מספקים את הדרישה, אבל כל מתקן כזה עולה מיליארד דולר ותפעולו מצריך כמויות עצומות של אנרגיה; זריעת עננים זולה בהרבה.

קשה עד בלתי אפשרי לאסוף נתונים
הזרעת עננים בצפון דקוטה [צילום: דייב קולפק, AP]

לאחר 20 שנות מחקר ונסיונות, מדווח הטיימס, המרכז הלאומי למטאורולוגיה וססמולוגיה מנהל את זריעת העננים כמו מבצע צבאי. תשעה טייסים מתחלקים בתורנות, מוכנים להמריא ברגע בו המטאורולוגים מזהים עננים בהרי המדינה, והכי טוב – כאלה העשויים להגיע לגובה שעד 40,000 רגל (13 ק"מ). הטייסים מתגוררים במרחק של 40-30 משדה התעופה וממריאים 25 דקות אחרי שהם מגיעים אליו.
האיחוד משתמש בשתי שיטות הזרעה: זו המסורתית המבוססת על דיו כסף, ושיטה חדשה שפותחה באוניברסיטת חליפה באבו דאבי ומתאימה יותר ליובש של האיזור. הטייסים מזריקים את החומרים לבסיס הענן, הללו אמורים לגרום ליצירת מים נוספים והכובד מוביל לגשם – וכל זאת בלא השלכות סביבתיות, אומרים מומחים. זו התיאוריה, אך רבים בקהילה המדעית מטילים ספק ביעילות הרעיון כולו. בעיה מרכזית היא הקושי, שלא לומר חוסר היכולת, לתעד גידול בירידת הגשמים – שכן שיש אינו יכול לקבוע האם הענן היה או לא היה מוריד גשם גם בלא ההזרעה.
ישראל, חלוצה בזריעת עננים, הפסיקה אשתקד לעשות זאת, משום שאחרי 50 שנים בתחום – מצאה שבמקרה הטוב התועלת היא שולית. היא לא הייתה כדאית מבחינה כלכלית, אומר פרופ' פנחס אפרת מאוניברסיטת תל אביב ואחד החוקרים החשובים בעולם של השיטה.
זריעת העננים החלה ב-1947, כאשר מהנדסי ג'נרל אלקטריק מצאו שיטה לעבות עננים לצורך הסתרת כוחות צבאיים. השיטה נוצלה לאחר מכן בווייטנאם כדי להאריך את תקופת המונסונים ולהקשות על צפון וייטנאם להעביר אספקה לכוחותיה. תיאורטית זו שיטה מוצלחת, אך בפועל היא מרובת בעיות. לא לכל ענן יש פוטנציאל להוריד גשם, גם ענן בעל פוטנציאל לא בהכרח מתפתח במידת הצורך, במזג אוויר חם הגשם עלול להתאדות לפני שהוא מגיע ארצה, לעיתים התוצאה היא יותר מדי גשם או שלג (בקיץ 2019 הציפו גשמים קניון בדובאי), והרוחות עלולות להסיע את העננים הרחק מיעדו המבוקש של הגשם.
למרות הקושי באיסוף הנתונים טוען מנהל המכון המטאורולוגי של האמירויות, עבדאללה מאנדוס, כי השיטה מגדילה את כמות הגשם לפחות ב-5% בשנה, וקרוב לוודאי שבהרבה יותר. אבל הוא מודה שיש צורך באיסוף נתונים על פני שנים רבות כדי לספק את הקהילה המדעית. אך כמו מדענים רבים המנסים להשתלט על מזג האוויר, מאנדוס אופטימי: "מי יודע, אולי יום אחד אללה ישלח לנו מישהו שיידע כיצד לייצר עננים".

תאריך:  30/08/22   |   עודכן:  30/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלומות מגיעים עד לעננים, אבל האם הם מעשיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שישה ימים להכרעה במרוץ לראשות ממשלת בריטניה, מסביר דיילי טלגרף מדוע שר האוצר לשעבר מפגר ב-30 נקודות אחרי שרת החוץ, ליז טראס: פניות פרסה, צוות חסר ניסיון וכשלון בהתחברות לבסיס השמרנים
איתמר לוין
חתנו של הנשיא לשעבר מתראיין בעיקר אצל מי שאינם מציגים לו שאלות קשות, ואם זה כן קורה – למשל בנוגע ל-6 בינואר – הוא מתחמק מתשובות ברורות ובוודאי מתשובות ביקורתיות, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הרשת החברתית החילופית של הנשיא לשעבר מתקשה להתרומם מבחינה עסקית ופיננסית, ודיווחים לרשויות מלמדים שכלל אין ביטחון שהיא תשרוד; המיזוג המתכונן שלה נדחה למועד בלתי ידוע - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
עיצומים הם כלי חיוני במאבק של המערב מול רודנים תוקפניים, אך הצלחתה של רוסיה להתמודד מולם, לפחות בטווח הקצר, מלמדת שיש להם פגמים    אי-אפשר לנצח במלחמות באמצעות דולרים ושבבים בלבד; יש צורך גם בכוח ממשי - מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
ראש הממשלה לשעבר, נג'יב רזאק, נשלח ל-12 שנות מאסר על חלקו בגניבת מיליארדי דולרים    אקונומיסט מזהיר מפני האפשרות שיקבל חנינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il