X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מחאה בעד ישיבה נפרדת [צילום: פלאש 90]
כך ניתן למנוע הדרת נשים בתחבורה הציבורית
הרעיונות שמציעה שרת התחבורה מרב מיכאלי למניעת הדרת נשים פסולה בתחבורה הציבורית אינם ישימים בקווי הציבור החרדי. מה בכל זאת יכול משרד התחבורה לעשות על-מנת למגר או לכל הפחות לצמצם את המקרים הללו? רשימה שנייה ואחרונה
סיירת החרדים של מרב מיכאלי
עידן יוסף
שרת התחבורה טוענת שקיימת "תופעה" של הדרת נשים בקווי התחבורה הציבורית, אך במשרדה מסרבים להציג כל הוכחה לכך. בקשת News1 לקבל נתונים מספריים בעניין נותרה בלא מענה. ההצעות של מיכאלי לפתרון הבעיה אינן מציאותיות * רשימה ראשונה
לרשימה המלאה

עידן יוסף
בקרים סמויים יבדקו הדרת נשים בקווי אוטובוס בציבור החרדי

ברשימה הקודמת, פירטתי בהרחבה מדוע הרעיונות שמציעה שרת התחבורה למניעת הדרת נשים פסולה בתחבורה הציבורית אינם ישימים. ברשימה זו אסביר מה בכל זאת ניתן לעשות על-מנת למגר ולמצער לצמצם את המקרים הללו.
שורש הבעיה נעוץ בתכנון מסלול הקווים. משרד התחבורה אינו נוהג בתום לב בכל הקשור לתכנון מסלולי קווים בתחבורה הציבורית, ו"תופר" אותם כך שיתאמו לאוכלוסייה חרדית בלבד, ידלגו על תחנות בהן נוסעים מהציבור הכללי, וכך תימנע/תצומצם עליית נוסעים לא-חרדים לקווים אלה [ועל כך ארחיב בהמשך].
לצורך כך נוקט משרד התחבורה בשורת תכסיסים הנוגדת את עקרונות התחבורה הציבורית. התכסיסים יפורטו להלן, אולם קודם לכן כמה עקרונות שחובה להבהיר:
  • 1. האוכלוסייה החרדית זכאית לתחבורה ציבורית, ככל אוכלוסייה אחרת. החוק מתיר קווי תחבורה ציבורית יעודיים (כגון קווים שמסלולם מותאם לעובדים), אך לא קווים יחודיים המיוחדים לאוכלוסיות מסוימות (חרדים, ערבים, תלמידים וכדומה).
    2. בג"ץ אסר קווי תחבורה ציבורית נפרדים ("מהדרין"), אך התיר הפרדה וולונטרית בה בוחרים נוסעים לשבת בנפרד. ממילא, "על הנייר" כל הקווים הם מעורבים ולא לחרדים בלבד.
בדצמבר 2014 הכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך מקיף על תופעת הקווים המדלגים, ונכתב בו כי תכנון קווים אלה מנוגד לעמדת הממשלה, וגורם להמשך הסדר ההפרדה בין המינים בקווים המשרתים את המגזר החרדי, ומה עשה משרד התחבורה לתיקון המצב? כלום.
"הקווים המדלגים" מהווים מעין שעטנז תחבורתי - הכלאה לא-טבעית בין קו מאסף שעוצר בתחנות רבות בתוך העיר, לבין קו ישיר/מהיר שנוסע ללא עצירות בין שתי ערים. מצד אחד, יש להם תחנות רבות בעיר המוצא ותחנות רבות בעיר היעד; ומצד שני הם אינם עוצרים בתחנות בין עיר המוצא לעיר היעד, או עוצרים בתחנות ספורות בלבד. בחלק מ"הקווים המדלגים" יש עצירות בין עיר המוצא לעיר היעד, שנעשות ליד ערים או ריכוזי אוכלוסייה חרדיים.
בפועל משרד התחבורה פותח עוד ועוד קווים בין-עירוניים "לחרדים בלבד", אך נמנע מלקרוא להם "קווי מהדרין". השיטה לעשות זאת זהה, ומתבססת על שלושה תכסיסים - (1) שירות מדלת לדלת, (2) דילוג על תחנות אסטרטגיות, (3) מידע בררני:
  • שירות מדלת לדלת - במקום להתחיל את השירות מתחנה אסטרטגית (תחנה מרכזית, מסוף, צומת מרכזי וכדומה, שאליה/ממנה יוצאים הרבה קווים עירוניים) ולסיים את הנסיעה בתחנה אסטרטגית - יוצאים קווים מתחנות קצה נידחות או משכונות בהן מתגוררת רק אוכלוסייה חרדית, ומבצעים פיזור בעיקר בשכונות חרדיות בעיר היעד. תחילת מסלול הקו בשכונת קצה חרדית במקום בתחנה אסטרטגית גורמת לכך שיתמלא כבר בתחילת הנסיעה באוכלוסייה שבאופן אוטומטי מתיישבת בנפרד, ויוצרת לחץ חברתי על כל מי שיעלה אחר כך לאוטובוס להתיישב ב"חלק המיועד לבני מינו".
  • דילוג על תחנות אסטרטגיות - מסלול הנסיעה בתוך העיר פוסח על תחנות אסטרטגיות בהן כל יתר הקווים הבין-עירוניים מבצעים עצירה לאיסוף נוסעים.
לעיתים נפתחים קווים בין-עירוניים חדשים במתווה הנ"ל למרות שאין להם חלופה של קווים רגילים. למשל: קו 357 פ"ת-ב"ש (קו שלא מבצע עצירה בשני צמתים אסטרטגיים - צומת גנים וצומת סירקין ויעדו הסופי הוא דימונה), או קו 426 פ"ת-ירושלים שאינו עוצר ליד מחנה סירקין.

קווים מדלת לדלת

הדברים אמורים אומנם לגבי אוכלוסייה חרדית, בה התופעה נפוצה, אך תקפים גם לגבי תכנון קווים ייחודיים מדלת לדלת לכל סוג אחר של אוכלוסייה.
לכן הפתרון הוא: לחייב את תכנון כל הקווים הבין-עירוניים בישראל כך שיענו לדרישות הבאות:
  • תחנת המוצא תהיה תמיד תחנה אסטרטגית, כזו שתמהיל העולים בה יהיה מגוון. במקרה של קו יחיד בין ערים, תחול חובת יציאה מתחנה אסטרטגית במרכז העיר.
  • כל קו בין-עירוני יהיה חייב לעצור בתחנות אסטרטגיות בדרך, שבהן יתר הקווים הבין-עירוניים עוצרים.
  • כל קו שבו קיים חשש להדרה ירושת במצלמות, כפוף לחוקי הגנת הפרטיות.
כמו-כן, על ברירת המחדש של החיפוש באתר משרד התחבורה להיות כזו המציגה קווים בין ערים.
ככלל, תחבורה ציבורית בין-עירונית מיטבית (בפרט בקווים ארוכים) אמורה להיות מתוכננת כך שלא תחליף את התחבורה העירונית, ותצא מעיר המוצא לעיר היעד תוך שמירה על הכללים הבאים:
  • נקודת האיסוף בעיר המוצא תהיה ממסוף תחבורתי או נקודה מרכזית אחרת ממנה יוצאים יתר האוטובוסים הבין-עירוניים, ולא מתחנת קצה.
  • על מסלול הנסיעה מתחנת האיסוף הראשונה בעיר המוצא עד היציאה מעיר המוצא וכן מהכניסה לעיר היעד ועד התחנה הסופית בעיר היעד חייב להיות קצר, ללא פיתולים ועם אפס עצירות בתוך העיר בתחנות קטנות.
  • יוצאי דופן: חלופות נסיעה באותו קו בשעות מסוימות. למשל, יציאה משכונה פרברית בעיר מסוימת כדי להגיע לעיר אחרת בשעות הבוקר (בעיקר עבור פועלים) או פיזור בתחנות מרכזיות בתוך עיר היעד בשעות לילה מאוחרות בהן אין שירות תחבורה ציבורית או שהשירות מצומצם. תנאי למימוש יוצאי הדופן הוא שלא יתארך משך הנסיעה בין המסופים המרכזיים בין שתי הערים, ובמקרה של פועלים (שבו היציאה אינה ממסוף) - שתהיה חלופה אל עיר היעד למי שמבקש לצאת מהמסוף. לדוגמה: הנסיעה הבודדת בקו 51 של דן שיוצא מוקדם בבוקר משכונת יוספטל בפתח תקוה לתל אביב אינה באה על-חשבון הנסיעות האחרות של קו 51 מתחנה מרכזית פ"ת לת"א.
  • לא ייתכן מצב - וסליחה שאני חוזר ומדגיש זאת - שבו בין הערים יעצור הקו בתחנות שוליים וידלג על תחנות עיקריות בהן עוצרים יתר הקווים הבין-עירוניים.
בשורה התחתונה משרד התחבורה מתכנן קווים "תפורים" לציבור החרדי שהשיקול מאחוריהם הוא בעיקר פוליטי (תוצאת לחץ מעסקנים) ופחות מקצועי.
לחרדים בהחלט מגיעה תחבורה ציבורית מסיבית בהתאם לשימוש, אך לא כזו שעומדת בניגוד להיגיון תחבורתי באופן שגורם לקווים לדלג על תחנות בהן "עלולים" לעלות גם חילוניים. כך הופכת תחבורה שאמורה להיות ציבורית לתחבורה עם מאפיינים של תחבורה פרטית.
אמנה שלוש דוגמאות:
1. קו 978 (נתיב אקספרס) נוסע מבני ברק לכרמיאל (דרך שכונה חרדית בעיר). בדרך הוא עוצר גם בחדרה. אבל במקום לעצור בתחנה המרכזית בחדרה הוא עוצר כ-500 מ' בלבד ממנה (מרחק הליכה) בתחנת עמוּד שולית ברחוב רש"י פינת הסיגליות, שבה עוצר רק קו פנימי אחד, רק בגלל שיש שם כולל אברכים...
2. קו 980 (נתיב אקספרס) נוסע מבני ברק לצפת. יש לו תחנת עצירה בכרמיאל, אבל בִּמקום לנהוג כמו כל יתר הקווים הבין-עירוניים ולעצור בתחנה המרכזית כרמיאל, הוא עוצר בצומת כרמיאל.
3. עד לכניסתה לתוקף של רפורמת "דרך שווה" היו גם פערי מחירים בין קווים, וטוב שעניין זה בא על תיקונו.
כאמור, כל זה נועד כדי לצמצם למינימום את הסיכוי שלאוטובוס יעלו נוסעים שאינה חרדים.
בכל/כמעט בכל המקרים של "קווים מדלגים" אין חלופה תחבורתית אחרת. כלומר, זו לא חלופה חריגה שנועדה לשעות מסוימות אלא מסלול הנסיעה היחיד.
בעיית הדרת הנשים בקווי החרדים אינה הבעיה בה"א הידיעה של התחבורה הציבורית, כפי שאולי סבורה מיכאלי. היא רק סימפטום לבעיה רצינית בהרבה - תכנון הקווים בישראל אינו מקצועי לפי ביקוש וכד'. הוא מיושן ונגוע בשיקולים פוליטיים תוך פגיעה ממשית בתחבורה העירונית.
לאורך השנים, משרד התחבורה טען (בשקר) שתכנון הקווים כלל אינו תלוי בסוג האוכלוסייה. בתשובה למרכז המחקר והמידע של הכנסת שנתנו משרד התחבורה וחברת עדליא שמתכננת עבורו, ניתנו כמה הסברים, שכולם ניתנים להידחות:
א. "יש קווים בין-עירוניים רבים שאינם יוצאים מהתחנה המרכזית של העיר. דוגמאות לכך הן קו 480 שיוצא בשעות הבוקר מקמפוס הדסה עין-כרם לאור זיהוי ביקושים במקום זה; קווי לילה שיוצאים מאזורי מגורים ועוד קווים רבים בכל חלקי הארץ" - מעטים הקווים שיוצאים שלא מהתחנה המרכזית, ואלה שלא - יוצאים ממסוף מרכזי אחר ובלי לעשות פיתולים מיותרים. כמו-כן, הקווים עליהם מדבר המשרד מיועדים לעובדים ומהווים חלופה נדירה. למשל, קו 480 שהוזכר עושה ביום 100 נסיעות לת"א, אבל רק 2 מהן מהדסה עין כרם.
ב. "ניתן משקל רב בתכנון הקווים גם לאיתור תשתיות עבור קווי האוטובוס. באזורי התחנות המרכזיות חסר מקום לקווים וקיימים עומסי תנועה רבים, ולכן קווים רבים מופנים למסופי משנה, כדוגמת מסוף עתירות מדע בירושלים" - אם כך, מדוע בהחלטה איזה קווים יוכנסו לתחנה המרכזית ואלו לתחנה אחרת - החרדיים הם אלה שלא מוכנסים. כמו-כן, אין מענה לשאלה מדוע יוצאים/מגיעים קווים מ/לתחנות קצה שוליות ולא מ/למסופים.
ג. "אוטובוסים שיוצאים מלאים מעיר המוצא. במקרה כזה האוטובוס לא יוכל לעצור בתחנות הביניים בשל מגבלה על העלאת נוסעים, ואין טעם לטעת בנוסעים של תחנות הביניים אשליה שמגיע אוטובוס, כאשר בפועל הוא לא יכולה להעלות אותם" - התשובה הזו עונה לשאלה מדוע אין איסוף בתחנות גדולות במסלול, אך אינה עונה לשאלה מדוע אין הורדה. יתרה מכך, התשובה הזו רלוונטית רק בשעות העומס (שניתן למצוא להן פתרון). אבל ברוב שעות השירות, האוטובוסים נוסעים חצי ריקים ואין בעיה שיהיו חלופות איסוף והורדה גם בתחנות גדולות בדרך.
ד. "תחנות ביניים שהגישה אליהן קשה, ויוצרת עיכוב גדול בנסיעה. דוגמה בולטת לכך היא מסוף האוטובוסים במחלף אלוף שדה, שהכניסה אליו והיציאה ממנו מתארכות עקב עומסי תנועה" - זו בהחלט תשובה, אבל אין קשר בינה לשאלה. כלומר, לא מדובר על סטייה ממסלול שמאריכה את הדרך אלא על תחנות במסלול שהקווים מדלגים עליהן.
יש טענה נוספת שלא הופיעה במסמך של הכנסת, והיא שיש לאפשר איסוף מהשכונות כדי למנוע מנוסעים שלהם עגלות וילדים רבים להיטלטל איתם בקו פנימי. זו טענה מופרכת מכמה סיבות:
  • הדבר פוגע בשירות הקווים העירוניים הפועל ממילא, בפרט כאשר המפעיל באשכול הוא חברה אחרת.
  • הארכת מסלול הקווים הבין-עירוניים בתוך הערים מגדילה משמעותית את הנסועה. מספר הקילומטרים שצריכה המדינה לסבסד גדל וזה בא על חשבון סובסידיה לקווים אחרים. כמו-כן, גם ייחסכו מהקווים הבין-עירוניים פקקים בתוך הערים וכך יתאפשר להגדיל את תדירות הנסיעות של קווים בין-עירוניים.
  • הקווים העירוניים נוחים דיים להעלאת עגלות. הפניית נוסעים להשתמש בקווים הפנימיים גם תאפשר מילוי שלהם בשעות השפל, ואולי גם תביא להגדלת התדירות שלהם בשעות העומס כדי לענות על הביקוש.
הדבר היחידי ב"קווים המדלגים" שיוצאים מתחנת קצה בשכונה ולא ממסוף הוא שבנסיעה בודדת הם חוסכים לנוסע תשלום עבור קו עירוני כדי להגיע למסוף שממנו יוצא קו בין-עירוני. אבל "יתרון" זה הפך לפחות נחוץ כאשר רפורמת התעריפים נכנסה לתוקף.

תאריך:  01/09/2022   |   עודכן:  01/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך ניתן למנוע הדרת נשים בתחבורה הציבורית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הדרת נשים
עידן יוסף
ענבר בזק פנתה לשרת התחבורה בעקבות שני מקרים של הדרת נשים באוטובוס בידי חרדיים    הגורם העיקרי להדרה - מסלולים לאוכלוסייה הומוגנית
יצחק דנון
פנו לבית המשפט לאחר שהמפלגה דחתה אותן בנימוק שאינה מקבלת חברים חדשים משום שאינה עורכת מפקד    טוענות שנשים נדחות על הסף בלא לבדוק האם הן עומדות בתנאי הקבלה
עידן יוסף
בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה על הדרת נשים במרחב הציבורי אמרה יו"ר הוועדה ח"כ תומא-סלימאן: "החלטות הממשלה בסוגיית הדרת הנשים לא כללו שום צעד שיש בו סמכות לביצוע. להעביר החלטות ממשלה נגד הדרת נשים בלי להקצות תקציבים זה מס שפתיים"
איציק וולף
ראש המטה הכללי הכריע כי צה"ל יתחיל בניסוי להקמת מחלקת לוחמות, שתשמש כמחלקת ניוד באחת מחטיבות החי"ר    הודיע על אפשרות גיוס נשים ל-669 וליחידת יהל"ם    השירות - תוך עמידה בתנאי הסף הפיזיולוגיים ובהליכי המיון    לוחמת ביחידה מיוחדת תצטרך לשקול 78 ק"ג ולהצליח לעשות לפחות 10 עליות מתח
איציק וולף
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הודיע על שורת צעדים לצמצום ופעת שלטי הצניעות וכתובות הגרפיטי המדירות נשים בעיר בית שמש    המצלמות העירוניות יחוברו לתחנת המשטרה המקומית וישמשו גם לאכיפת חוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il