X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זך. חוויה מיוחדת [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
פרשת "משפטים" ונתן זך שלי
נתן זך הצליח לרתק את התלמידים, בציינו, שהוא אוהב את פרשת "משפטים" בספר "דברים", המגלה רגישויות אנושיות והומאניות בעיצומה של מציאות קוטלת חיים

לכבוד פרשת "משפטים" שפקדה אוותנו ביום שבת, אני מוצא לנכון לכתוב על חוויה מרגשת, שהיה לי בעקבות קריאת הפרשה לפני למעלה משלושים שנה. בשנת 1992 ארגנה הנהלת כפר הנוער "ניצנה" בנגב פסטיבל שירה, אליו הגיעו תושבים מכל יישובי הנגב לשמוע את שירי מיטב המשוררים: חיים חפר, חיים גורי, יעקב בסר, נתן זך ועוד. בתום פסטיבל השירה חלק מהמשוררים נשארו ללון בכפר ולמחרת הם נכנסו לכתות, שהיו מאוכלסות בצעירות ובצעירים עולים חדשים מארצות חבר העמים. היה זה יום חוויתי לתלמידים ולמשוררים.
אני התלוויתי למשורר נתן זך, שנכנס לאחת הכיתות ובידיו שני ספרי תנ"ך, האחד בשפה העברית ואחד בשפה הרוסית. נתן זך אמר לתלמידים, כי בכוונתו לקרוא להם פסוק מספר "דברים". הוא קרא בפניהם מפרק כ' את הפסוקים "ט-כ': "כיִֹ תָּצוּר אל-עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עֲלֶיהָ לְתָפְשָה, לֹא תַּשְׁחִית אֶת-עֵצָהֹ לִנְדּוֹחַ עָלָיו גַּרְזֶן, כִּי מִמֶּנּוּ תֹּאכַל, וְאוֹתוֹ לֹֹא תִּּּּּּכְרוֹת, כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׁדֶה לָבוֹא מִפָּנֶיךָ בְּמָצוֹר, רק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא-עֵץ מַאֲכָל אוֹתוֹ תַּשְׁחִית...".
התלמידים, שעשו את צעדיהם הראשונים בשפה העברית, התקשו מאוד להבין את מה שקרא נתן זך בשפה העברית מספר "דברים". לכן הוא ביקש מאחד התלמידים לקרוא את שני הפסוקים מפרק כ' בספר "דברים" מספר תנ"ך בשפה הרוסית שהיה בידיו, ואף הנחה אותו להסביר בשפה הרוסית מה הוא הבין למקרא שני הפסוקים.
ההסבר בשפה הרוסית הוסיף רבות להבנת המשמעות של שני הפסוקים. הגם שהיו תלמידים, שלא הכל היה נהיר וברור להם, אך כולם היו מרותקים לנאום החוצב להבות של נתן זך, בו הבהיר מדוע שני הפסוקים אלו שימשו לו מקור השראה לשיר. נתן זך הבליט בפני התלמידים את חיבתו לספר התנ"ך שהוא מחזיק בידיו, כי ישנה בו בשורה מוסרית והומאנית לחברה האנושית - אין לפגוע בעת מלחמה בעץ שנותן סעד קיומי לחברה האנושית. אם צרכי הקרב מחייבים כריתת עצים, מותר לכרות רק עץ שאינו נושא פרי למאכל אדם. השפה האנגלית, הרוסית והעברית התערבבו להם ביחד כשנתן זך מבהיר לתלמידים, שכבש אותו הפסוק המְעַדֵּן את האדם בעת התלהטות יצרים של מלחמה.
נתן זך הצליח לרתק את התלמידים, בציינו, שהוא אוהב את פרשת "משפטים" בספר "דברים", המגלה רגישויות אנושיות והומאניות בעיצומה של מציאות קוטלת חיים. הוא מיין את היותו אתיאיסט, אבל הוא אוהב ספר, בו מזדקרת הדרישה לא לפגוע באזרחים בעת מלחמה וקיים איסור מוחלט לפגיעה בנשים ובטף וגם איסור לפגיעה בבהמה.
הצלצול, המורה כי תם השיעור, לא דיבר לא למשורר ולא לתלמידים, שכמה מהם הוציאו מפוחיות פה ואחד שהיה לו חליל בידו ותלמידה שניגשה לפסנתר, כשכולם שרים בהתלהבות רבה את שירו של נתן זך "כי האדם עץ השדה הוא". פרשת משפטים בספר" דברים" באותן שעתיים בכתה בכפר הנוער ניצנה הרקיעה שחקים, ותודתי נתונה למשורר נתן זך על החוויה שהעניק לי ולעשרות נערות ונערים, שעשו את צעדיהם הראשונים כעולים חדשים במדינת ישראל.

תאריך:  03/09/2022   |   עודכן:  03/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "משפטים" ונתן זך שלי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
תוגה לנתן זך
תודה ..  |  4/09/22 06:10
2
Please I want peace  ל"ת
Please I want  |  4/09/22 08:47
3
בחוקי המלחמה בפרשת שופטים
יש בעיה גדולה  |  4/09/22 09:44
4
"חזק ואמץ" ל"ת
,שמוצניקית"  |  5/09/22 17:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלון שגב
אם לא נתעורר ומהר משבר הדיור במדינת ישראל יראה כמו משחק ילדים לעומת משבר האנרגיה והמחסור בחשמל
עמנואל בן-סבו
יהודי המיידה בקבוק תבערה ואבנים על פלשתינים מייד מקוטלג כטרוריסט יהודי ובצדק, מדוע פלשתינים המזנבים בלוחמי צה"ל, ללא מורא וללא פחד, מבעירים את רכביהם הצה"ליים בעת מנוסתם, אין זה טרור?
רפי לאופרט
מכתבי האזהרה של הוועדה לחקירת אסון מירון 2021 הציפו מחדש בתודעת הציבור תחושה שוועדת החקירה מיותרת למעשה ומה שנחוץ באמת הוא ועדת בדיקה מקצועית שתגדיר תוכנית-אב מחייבת להסדרת האירועים במקום: נהלים, דרכי גישה, סידורי ביטחון ובעיקר מספר משתתפים, דרכי כניסתם ופינויים בנוהל רגיל ובהסדרי חירום
עידן יוסף
לטיקטוק יש 1.2 מיליארד משתמשים מדי יום, וכל אחד מהם יכול להיות יעד למתקפה. ביישומון שבו המשתמשים גוללים סרטונים במשך דקות ארוכות ואף שעות, התרמיות יכולות לתפוס את המשתמשים כשאינם ערניים ולגרום להם לאבד כסף, את הגישה לחשבון שלהם ואפילו את המוניטין שלהם
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו מאזן מתכנן להדיח את תאופיק אלטיראווי, חבר הנהגת פתח מהתנועה באשמות של שחיתות כדי להקל על חוסיין א-שיח' בקרב הירושה. אלטיראווי, שהיה ראש המודיעין הפלשתיני, מחזיק בסודות רבים כולל פרשת מותו של יאסר ערפאת, האם הוא יפתח את תיבת הפנדורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il