X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
פרטי פרטים [צילום: סטיב הלבר/AP]
בינו לבין מקומו
על שירתו של דורון מנשה המשורר נותן הצצה למקורות ההשראה שלו המראה, מדפי הספרים, המצוקות שלו, הפיתויים שהופכים אותו גבה לב, כהה חושים כביכול

שיריו של דורון מנשה נעים כצלילי מוזיקה "מקצה אל קצה", כשם אחד משיריו. "לנו אין את חכמת הכלל, אנחנו פוסעים לאורך ההיסטוריה". למי מתכוון המשורר כשהוא אומר "אנחנו"? נדמה כי הוא מדבר על אנשים שיש להם אלוהים. לא רק במובן הדתי. אנשים שאינם שבויים בהבלי העולם כמקסם האיפור וחוכמת הכריזמה. בשיר "האיש שהולך אתי", הוא למעשה מצייר פורטרט. האיש החבוט שהולך אתו הוא בעצם הוא עצמו: חתרן, ספקן, מצולק. איש מאמין. מאמין באלוקים. אוהב אותו.
אפילו כשהוא כותב שיר אהבה, "האסיר", לנערה שהלכה, מילות האהבה ארוגות באהבה לשם. בתפילות העקרות הוא מבקש למצוא מפלט, מבקש סליחה, מנסה לכפר, מבלי דעת. בקשת הסליחה היא מכל מי שפגע בו, כאילו הוא עצמו אינו יודע על מה הוא מבקש סליחה וממי. הוא מתגעגע, אולי לנערה, אולי לימים בהם לא היה לכוד באהבה לנערה שהלכה. ואגב סליחות, בשיר "על המיטה" המשורר סולח גם לכל מי שחטא כנגדו.
המשורר נותן הצצה למקורות ההשראה שלו ("שירים זעירים"). המראה, מדפי הספרים, המצוקות שלו, הפיתויים שהופכים אותו גבה לב, כהה חושים כביכול. מעשה הכתיבה בוקע ממנו ורודף אותו בעת ובעונה. שיריו הם כזביו, לדבריו, ועם זאת כמה אמת יוצאת מהשירים שהוא מכזב. השירים בוקעים ממנו גם כשהוא לא רואה את פועלם, או לא כשר לעדות, כפי שניכר בשיר "לא ראיתי". השירים האבודים ממתינים לו, גם כשהמילים מחליקות לו בין האצבעות ("אבדות"), העולם כולו מסתופף אל הנייר, כדבריו ("לפני השיר"), בכאב ובאושר. יותר בכאב, אם יורשה לי.
שיריו של מנשה נגעו בי. הלבטים שלו, הייסורים שנובעים מחסרונותיו, מהכרה במגבלותיו, האהבה הגדולה שמבצבצת בין השורות גם בצער. הפליאה שהוא חש אל מול העולם. כמה מעורר השראה לקרוא מילים מנוסחות בקפידה, מילים שמתמצתות רגשות, מילים שמביעות כניעה וגדלות רוח בו בזמן. שיריו הרגישים מנחמים, מעוררי מחשבה, חמלה, הזדהות והתפעלות. שירה במיטבה.
כמה טוב שיש בעולמנו אנשים שכותבים שירים כאלו. וכמה מזל נפל בחלקי שהמשורר היה המרצה שלי בחוג למשפטים. לא בכדי מחקריו מצוטטים בבית המשפט העליון, במשפטים חשובים ומדוברים כמשפט זדורוב, דרעי, הולילנד ועוד. נפלה בחלקי הזכות לשתות בצמא את הרצאותיו בתחום המשפט.
ראיית העולם הרחבה, שבאה לידי ביטוי בהרצאותיו בנושאים המשפטיים, נמצאת גם בשיריו, כמו גם הדקדקנות וההתעכבות על פרטי הפרטים, כנהוג בדיני הראיות. "עד אחרון חוטי החשמל במורד הכרמל" ("פרורים של נס"), אור השירים מאיר "עצים חלולים", "גורים נטושים", "ציפור שאיבדה את ביתה" ובעיקר: "בכל מרחבי האדם".
מנשה כותב בצנעה שאין בשיריו עובדות, ושאין בהן נים מנימתה של האמת, רק חסד התקווה ("צרור השירים"), אבל כקורא - אם יש משהו שלמדתי ממנשה זה להיות ביקורתי - אני כופר בכך: יש בהם גם אמת וגם חסד. ביני ובינו, בינו ובין כל אוהבי השירה. "ביני לבין מקומו" - ממליץ בחום.
עו"ד יהונתן חסון הוא תלמיד מחקר לתואר שלישי במשפטים ומלגאי נשיא באונ' חיפה.

[צילום: סלונט]
"ביני לבין מקומו". דורון מנשה הוצאת סלונט 2022, עורכת: לילי פרי, 103 עמ'.
תאריך:  07/09/2022   |   עודכן:  07/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
אמצע שום מקום, ספרה ה"אחר" של שרה פכטר, מצטרף לרבי-המכר שלה, וביניהם: אימא זה לא משחק ילדים, חצויה לשניים, איש לא מבין אותי, הקרב על הבית, יצאתי מדעתי תכף אשוב, ורטיגו ועוד
משה ניסנבוים
הקורא ימצא בספר תשובות לשאלות כמו האם העושר של קורח משתווה לעושר של מארק צוקרברג מייסד פייסבוק? האם המלאך שפצע את יעקב היה צריך לפצות אותו על כך? וכן הלאה
משה ניסנבוים
מציע תפישה חדשה ומרעננת באשר לתפקידה של היהדות בעידן הנוכחי    כתוב בבהירות ובצורה קולחת, תוך מתן דוגמאות וסיפורי חיים עכשוויים
משה ניסנבוים
סיפור ייחודי וציורים מקוריים מתחברים יחד בספר ילדים חדש    "סיפורה של קשת", מביא את עולמה המיוחד של קשת, ילדה רגישה המתבוננת בעולם בעיניים בוחנות ובלב מבין
משה ניסנבוים
"עם השנים הכתה בי ההכרה שהסיפור שסיפרה התורה על ההבטחה שנתן הבורא לאבי האומה, הסיפור שסיפר לי אבי על ראשית משפחתנו בתקופת גירוש ספרד, והמציאות שהוא עצמו חווה של עלייה מאפר המשרפות אל מימוש ההבטחה בדור התקומה - אחד הם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il