X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אתר השיחות, וינה [צילום: פלוריאן שרוטר, AP]
דרוש שיח אסטרטגי דיסקרטי עם ארה"ב
התגובה הישראלית המיטבית לנוכח הדשדוש בשיחות הגרעין עם אירן היא התמקדות בצרכיה הצבאיים והאסטרטגיים שלה

ארה"ב ואירן ממשיכות להתכתש לגבי ההתחייבויות ההדדיות, שיאפשרו חזרה להסכם הגרעין, על בסיס המסמך שהוגש לצדדים על-ידי האיחוד האירופי לפני מספר שבועות. הממשל האמריקני קבע, כי תגובת אירן אינה מעודדת; ובהודעה שפרסמו צרפת, בריטניה וגרמניה ב-10 בספטמבר נאמר כי "דרישות אירן מעוררות ספקות משמעותיים בנוגע לכוונותיה והמחויבות שלה להסכם גרעין מחודש".
לב המחלוקת הוא הדרישה האירנית לסגור את תיקי החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפני יום היישום מחדש של ההסכם (ביום ה-120 לאחר החתימה). הממשל האמריקני והשותפות האירופיות למו"מ הדגישו, כי לא ניתן להתנות את החזרה להסכם הגרעין בהפסקת חקירות סבא"א שאינן קשורות להסכם הגרעין; ומנגד נשיא אירן, איברהים ראיסי, קבע, כי "בלי פתרון החקירות הפתוחות של סבא"א חזרה להסכם הגרעין חסרת טעם". מנכ"ל סבא"א, רפאל גרוסי, הבהיר מצידו, כי לא יסגור את התיקים עד שאירן תספק הסברים מניחים את הדעת לראיות שנמצאו בשלושה אתרים לא מוצהרים.
בד בבד, אירן ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין. בימים האחרונים החלה להעשיר אורניום לרמה של 5% בקסקדה השנייה מתוך שלוש של הצנטריפוגות המתקדמות (IR-6), שהותקנו במתחם תת-קרקעי באתר נתנז. אלה מצטרפות להעשרה שהחלה בשנה האחרונה באמצעות צנטריפוגות מתקדמות לרמה של 60% במתקן העילי בנתנז, ובחודש שעבר הופעלה קסקדה שניה של צנטריפוגות 6-IR במתקן התת-קרקעי באתר פורדו. הדוח האחרון של סבא"א (7 בספטמבר) קובע, כי בידי אירן 55.6 ק"ג של אורניום מועשר ל-60% - כמות המספיקה להעשרה לפצצה אחת.
לפי דוח של ISIS, מכון מוביל בוושינגטון העוקב אחר התקדמות תוכנית הגרעין של אירן, במצב המלאי הנוכחי אירן תוכל תוך חודש להעשיר לרמה צבאית כמות מספקת של אורניום מועשר לשלוש פצצות, ותוך ארבעה חודשים - לחמש פצצות. זאת ועוד: לפי דוח זה, אירן צוברת ניסיון חשוב, רלוונטי להחלטה לפרוץ לפצצה, בנוגע להעשרה ישירה לרמה גבוהה תוך ויתור על שלבי ביניים. מעבר לכך, הפיקוח של סבא"א, שצומצם מאוד בשטח, וחוסר הנכונות של טהרן להשיב לשאלות לגבי הסוגיות הפתוחות בינה לבין הסוכנות, מקשים על המעקב אחר הסטה אפשרית של חומר מועשר. דובר הוועדה האירנית לאנרגיה גרעינית תקף את דוח סבא"א האחרון באומרו, כי מדובר בחזרה מונעת מאינטרסים פוליטיים על אירועים קודמים, בעקבות לחצים שמפעילות מדינות ובראשן ישראל.
סוגיית חקירות סבא"א היא סלע מחלוקת מהותי. סוגיה זאת וההד הפומבי שלה, מקשים מאוד על ארה"ב ואירן להסכים על הניסוח העמום בנושא, כפי שהופיע בטיוטה האירופית ואשר נועד לאפשר חתימה על ההסכם והתחלת יישומו, תוך דחיית פתרון סוגיית החקירות להמשך. קשה לראות כיצד ניתן לגשר על העמדות המקוטבות של וושינגטון וטהרן לגבי הסוגיה.

איש אינו רוצה להודות שהשיחות נכשלו
ראיסי. דרישות קשוחות [צילום: AP]

עם זאת נראה, כי בשלב הנוכחי לכל הצדדים המעורבים - ארה"ב, אירן והמדינות האירופיות - אין עניין להכריז על קריסת המו"מ. מבחינת הממשל האמריקני, האינטרס נותר כשהיה - השגת פתרון דיפלומטי שיבלום את ההתקדמות האירנית בתוכנית הגרעין. לארה"ב גם ברור, כי החלופות הן בעייתיות עד מאוד. בחודשים הקרובים יהיו הממשל והנשיא ג'ו ביידן בראשו שקועים בקמפיין לקראת בחירות האמצע לקונגרס (תחילת נובמבר). ייתכן בהחלט שהממשל מעוניין לדחות את העיסוק בסוגיה לאחר הבחירות, בפרט כשהוא ניצב בפני התנגדות גוברת גם של מחוקקים מהמפלגה הדמוקרטית.
גם טהרן רואה במצב הנוכחי את הטוב מכל האפשרויות, שכן הוא מאפשר לה להמשיך להתקדם בתוכנית הגרעין מבלי שמופעלים עליה לחצים חדשים. לכן שר החוץ האירני הצהיר שהמו"מ נמשך, קיים שיחות עם עמיתיו בעומאן ובקטאר בנושא, ואף הפעיל לחץ עקיף על השותפות האירופיות תוך שרמז על היכולת שתהיה לאירן לענות על הצורך שלהן בגז, אם יוסרו מעליה העיצומים.
מדינות אירופה מצידן שקועות בעיקר במשבר סביב אוקראינה ובסוגיות פנים כלכליות ואינן מעוניינות אף הן להכריז על סיום המו"מ, שיחייב אותן להתמודד עם התדרדרות אפשרית. שתי השותפות הנוספות להסכם הגרעין - רוסיה וסין - המצויות במעין "ירח דבש" ביחסיהן עם אירן, אינן מוטרדות מההתקדמות האירנית בתוכנית, אינן מעוניינות בהישג לביידן, ורוסיה אף אינה מעוניינת בהזרמת נפט וגז נוסף לשוק.

המשך המצב הנוכחי הוא המסוכן ביותר
נציגי אירן לשיחות הגרעין [צילום: פלוריאן שרוטר, AP]

על-רקע זה ייתכנו שלושה תרחישים: פתרון המשבר וחתימה על ההסכם; המשך דשדוש - מגעים בעצימות נמוכה; קריסת המו"מ והודאה בכישלון המאמצים לחזרה להסכם הגרעין.
הגעה להסכם נראית כרגע בעייתית, אבל הצדדים ממשיכים להצהיר כי ברצונם להשיגו. אם בכל זאת יחודש ההסכם וימומש, ההישגים העיקריים יהיו הסגה לאחור של כמויות האורניום המועשר שבידי אירן, הורדת רמת ההעשרה וכן הקפאה של התקנת צנטריפוגות מתקדמות, ולמעשה הרחקת אירן כחצי שנה מהיכולת לפרוץ לנשק גרעיני. זאת לצד חידוש הפיקוח המלא של סבא"א על תוכנית הגרעין. מנגד, הידע הרב שנצבר באירן אינו ניתן למחיקה, הצנטריפוגות המתקדמות יישארו באירן ובעתיד היא תוכל לחזור להעשרה בזמן קצר, בעוד היא נהנית מהפשרת מאות מיליוני דולרים שמחוץ לשטחה ומרווחים מייצוא נפט וגז.
המשך הדשדוש, אומנם בדימוי של מו"מ העשוי להניב הסכם, הוא החמור ביותר מבחינת ישראל. בתרחיש זה נמשכים העיצומים המוטלים על אירן, אולם האחרונה תמשיך ואולי אף תאיץ את קידום תוכנית הגרעין, תוך שהיא ממשיכה להצהיר כי אם יושג הסכם - תוכל לגלגל לאחור את ההתקדמות בתוכנית. בתרחיש זה, אירן עשויה להגיע תוך זמן לא-ארוך לצבירת חומר בקיע מספיק להעשרה לרמה צבאית למספר מתקנים גרעיניים, ומשם הפיתוי לפריצה לנשק גרעיני צפוי לגבור.
קריסת המו"מ והודאה של וושינגטון והאירופיות בכך ייתפסו אומנם בעיני מתנגדי ההסכם כהישג גדול, אך ספק אם למי מהם יש מענה אפקטיבי להמשך ההתקדמות של אירן בצבירת אורניום מועשר ברמה גבוהה, כמו גם להמשך הפיתוח והקידום של היכולות האחרות בתוכנית הגרעין. הממשל האמריקני הצהיר, כי הוא נערך גם לאפשרות שיידרש לממש אלטרנטיבות לאי-חזרה להסכם, אך נראה כי מעבר לאמירות כלליות, אין בידיו תוכנית סדורה להתמודדות עם אירן, אם המגעים הנוכחיים יקרסו. יתר על כן: גם לאחר בחירות האמצע ממשל ביידן ימשיך להתמודד עם צורך במתן מענה לשורת בעיות פנים ארוכה (מצב כלכלי, קיטוב חברתי גובר ועוד) ועם אתגרים חיצוניים המאיימים על אינטרסים אמריקניים ובראשם התחרות מול סין והמערכה באוקראינה.

לא תהיה קואליציה אפקטיבית נגד אירן
הוא יהיה גם אחרי נובמבר [צילום: אלכס ברנדון, AP]

מציאות חמורה זו מחייבת את ישראל לגבש לאלתר אסטרטגיה חדשה מול אירן. ישראל אומנם מעודדת אי-חזרה להסכם, אך עד כה לא הציגה חלופה אסטרטגית בת-קיימא להתמודדות עם מצב זה. ספק האם המענה של המערכת הבינלאומית ובפרט של ארה"ב לקריסת ההסכם יהלום את שאיפת ישראל, שעיקרה החרפה ניכרת של העיצומים ובניית "אופציה צבאית אמינה" במטרה לכפות על אירן הסכם "חזק וממושך יותר".
בארה"ב ניכרת הסכמה גורפת ודו-מפלגתית, לפיה יש להימנע ממעורבות במלחמות מיותרות ובעיקר במזרח התיכון, מה גם שמשאביה כיום מושקעים בהתמודדות עם ההשלכות של המלחמה באוקראינה וההיערכות מול סין. בנסיבות אלה, הסבירות לבניית קואליציה אפקטיבית מול אירן היא נמוכה, כל עוד האחרונה מתמקדת בעיקר בפיתוח העשרה ולא תהיה הוכחה חד-משמעית לפיה פניה לפצצה.
בהנחה שתרחיש של הסכם בקרוב סביר פחות משני התרחישים האחרים, ייטב אם ממשלת ישראל תמשיך בשיח אסטרטגי דיסקרטי עם הממשל האמריקני. עליה למקד את מהלכיה בקידום הצעות שמטרתן אינה חבלה בסיכויים הנמוכים להתקדמות להסכם, אלא בצרכיה הצבאיים והאסטרטגיים, ובכלל זה בביסוס מערך שיתוף פעולה חשאי ואפקטיבי עם מדינות האזור בחסות ארה"ב.
זאת, בעיקר נוכח האפשרות הסבירה שאי-השגת הסכם תעודד את אירן ליזום מהלכים תוקפניים נגד שכנותיה בדגש על הנוכחות האמריקנית באזור, שאותה תוקפת טהרן בחריפות. על ישראל לקחת בחשבון, כי גם אם הממשל לא ישמר בבחירות האמצע את הרוב בשני בתי המחוקקים, עדיין נותרו שנתיים לכהונתו, וחשיבות רבה נודעת ליכולת של ישראל לשמור על מערכת יחסים טובה עימו לגבי מכלול הסוגיות המדיניות-ביטחוניות שעל סדר היום.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  17/09/2022   |   עודכן:  17/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דרוש שיח אסטרטגי דיסקרטי עם ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
בכנס ביטחוני אמר ראש המל"ל איל חולתא: "אנחנו מתמודדים בימים אלה עם איומי נסראללה ואנחנו חשים בתעוזה גוברת של הפעילים שלו בשטח. ישראל מעוניינת בלבנון יציבה ואין לישראל עניין בהתפרקות לבנון, אלא בהיחלשות חיזבאללה בלבנון"
מחלקה ראשונה
ערב עיון לזכרה של ד"ר אמילי לנדאו 13.9.22
עידן יוסף
שר הביטחון גנץ חשף מפה של למעלה מעשרה מתקנים של התעשיה הצבאית הסורית (סרס) ובהם המתקן התת-קרקעי במסיאף שמשמש ליצור טילים מדויקים עבור אירן והמילציות השיעיות באזור
עידן יוסף
בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה: "ישראל מנהלת מערכה מדינית מוצלחת. זה עוד לא נגמר, זו דרך ארוכה, אבל יש סימנים מעודדים"    "בעקבות האמריקנים, אתמול הודיעו מדינות אירופה שהסכם הגרעין עם אירן אינו עומד להיחתם"
איציק וולף
צרפת, בריטניה וגרמניה הביעו ספקות ביחס לכוונה של אירן לחתום על הסכם הגרעין    בהודעה משותפת שמסרו בעקבות תגובת אירן לטיוטת ההסכם ציינו כי יש ספק ביחס למחויבות האירנית להצלחת המו"מ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il