X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פגיעה קשה באמון הציבור [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
האם חברי קונגרס נעזרים במידע פנימי
תחקיר של ניו-יורק מלמד, כי קרוב לחמישית מהם ביצעו עסקות במניות של חברות המטופלות בידי הוועדות בהן הם חברים

לחברי הקונגרס האמריקני יש גישה למידע שאינו פתוח בפני אזרחים מן השורה, מידע המעניק להם ולמשפחותיהם יתרונות בתחום ההשקעות. תחקיר של ניו-יורק טיימס מצא, כי כמעט חמישית מחברי הקונגרס – משתי המדינות – קנו בשנים האחרונות מניות של חברות המטופלות בידי החברות בהן הם חברים. קרוב לוודאי שזוהי הערכה ממעיטה, שכן עבודת המחוקקים נרחבת בהרבה מאשר רק בוועדות.
בין ניגודי העניינים שחשף הטיימס: רעייתו של אלן לוונטל (דמוקרט מקליפורניה, חבר בית הנבחרים) מכרה מניות של בואינג יום לפני שהוועדה בה בעלה חבר, פרסמה דוח החושף את כשליה של החברה בתקלות הקטלניות בדגם ה-737-מקס. ג'ון רוז (רפובליקני מטנסי, חבר בית הנבחרים) מכר מניות של בנק וולס פארגו בשווי של 250,000-100,000 דולר כמה חודשים לפני שהוועדה בה הוא חבר פרסמה דוח ביקורתי על הבנק. טומי טוברוויל (סנאטור רפובליקני מאלבמה), החבר בוועדת הכוחות המזוינים, מכר (עם רעייתו) אופציות הקשורות למיקרוסופט פחות משבועיים לפני שהחברה הפסידה בהתמודדות על מכרז של הפנטגון ב-10 מיליארד דולר.
ברבים מן המקרים האלו יש הוכחות של ממש לקשר בין עבודת המחוקקים לבין החלטותיהם הפיננסיות. רובם אמרו בתגובה, כי פעלון בהתאם לחוק, או שהעסקות בוצעו בידי בן משפחה או ברוקר ללא ידיעתם. אבל זה בדיוק מה שמדגים את הבעיה, טוען הטיימס: המחוקקים יכולים להרוויח ממידע הפנים שברשותם, לא לעבור על החוק – אבל להיות לכל הפחות במראית עין של ניגוד עניינים.
העסקות הללו מחזקות את התחושה של רבים מן הבוחרים ולפיה פוליטיקאים שמים את האינטרסים האישיים שלהם לפני אלו של הציבור והמדינה. תחושה זו מגבירה את חוסר האמון של האמריקנים בממשלתם; הקונגרס סובל באופן קבוע מדירוג נמוך בסקרי אמון במוסדות הממשל. חוסר האמון הזה עלול לסכן את הדמוקרטיה, מזהירים מומחים. אם האמריקנים אינם מאמינים שממשלתם עובדת למענם, גובר הסיכוי שיתמכו בחלופות – כולל בלתי דמוקרטיות. במדינות אחרות משתמשים מנהיגים סמכותנים בחוסר האמון הציבורי כצידוק לצעדים הפוגעים בדמוקרטיה.
הטיימס מצביע גם על פתרונות אפשריים. חלק מן המחוקקים הגישו הצעות חוק להגביל את הסחר שלהם במניות. חלקן מגיעות לכדי איסור מוחלט על המחוקקים ובני/בנות זוגם, צעד בו תומכים רוב המצביעים. אחרים הציעו חובת העברה של ההשקעות לנאמנות עיוורת. בשבוע שעבר הבטיחה יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, להעלות החודש להצבעה חוק בנושא ההשקעות, אבל לשום הצעה אין התמיכה הדו-מפלגתית הדרושה כדי לעבור בסנאט. מדוע? משום שחלק מן ההשקעות בעייתיות, כמו למשל כפיית בני/בנות הזוג לוותר בפועל על קריירות ארוכות שהחלו לפני הכהונה בקונגרס. זה יכול למשל להיות המקרה אצל פלוסי עצמה והסנאטורית טינה סמית, שבעליהן הם מנהלי השקעות.
קשה גם לדעת היכן למתוח את הקו. האם יש לאסור את המסחר גם על ילדיהם של המחוקקים? חלקם סבורים שכן: חברת בית הנבחרים אנג'י קרייג אמרה כי בנה – תלמיד קולג' – קנה מניות בלא ידיעתה, הדגישה שהדבר אינו לרוחה ואמרה שהיא תומכת בחוק ש"יכריח אותו להקשיב לאמו". ולמרות מראית העין, חברי הקונגרס לא מרוויחים הרבה מהעסקות הללו. העסקות שביצעו בשנים 2020-2010 לא הניבו יותר מאשר עסקות במניות דומות. אבל עדיין, מדגיש הטיימס, יש הסבר פשוט מדוע החוק לא עובר: הוא לא עולה בקנה אחד עם האינטרסים של המחוקקים.

תאריך:  18/09/22   |   עודכן:  18/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם חברי קונגרס נעזרים במידע פנימי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
הפרשן הבכיר פריד זכריה מתאר בוושינגטון פוסט ביקור בבירת אוקראינה ומסביר מדוע המערב לא יוותר גם במחיר של חורף קשה
איתמר לוין
האסטרטגיה הסינית למלחמה באוקראינה לא השתנתה - להחליש את המערב - אך תבוסה רוסית תהיה סיפור אחר, מנתח אקונומיסט
איתמר לוין
הנסיך שהסתבך בפרשת ג'פרי אפשטיין הוא אחד מחמשת "יועצי המדינה" - מי שממלאים את מקומו של המונרך במקרה של נבצרות, מדווח גארדיאן
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: התובעת הכללית של מדינת ניו-יורק דחתה הצעת פשרה שהגישו עורכי דינו של טראמפ, במסגרת חקירת החשד שניפח את שווי נכסיו לצורך קבלת הלוואות
איתמר לוין
אקונומיסט מנתח את הסיכויים שהתבוסות הרוסיות באוקראינה יובילו לשימוש בנשק גרעיני טקטי ואת ההשלכות האפשריות של צעד כזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il