X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ראש מועצת מצפה רמון ותוכנית האמפי במכתש [צילום: שירי בר-און]
ראש מועצת מצפה רמון:
"אמפי במכתש יגדיל הכנסות העסקים ב-7 מיליון שקל בשנה"
ראש המועצה המקומית מצפה רמון, רוני מרום, יוצא להגנת התוכנית להקמת מתחם הופעות במחצבת הגבס שבמכתש וטוען כי התיירות הנכנסת שתגיע בעקבות הפעלת המתחם תגדיל ב-30% את הכנסות העסקים המקומיים טוען כי מתוך רצון לשמור על הטבע הוגבלה הפעלת המתחם לעשרה לילות בשנה בלבד "בלי המכתש לא נהיה קיימים, להציג אותי כאויב של הטבע זה לא פייר"

ראש המועצה המקומית מצפה רמון, רוני מרום, יוצא להגנת המיזם להקמת מתחם הופעות במכתש רמון וטוען כי מדובר בפרויקט שנעשה תוך התחשבות בערכי הטבע ואשר צפוי להביא לעליה משוערת של כשבעה מיליון שקלים בשנה בהכנסות לעסקים המקומיים במצפה רמון.
בשיחה עם News1 התייחס מרום להתנגדויות שפורסמו בתקשורת להפעלת מתחם הופעות במחצבת הגבס הישנה שבמכתש רמון ואמר כי המכרז שהוציאה המועצה שבראשה הוא עומד נועד למשוך אל מצפה רמון תיירים פוטנציאלים ולהגדיל את מספר הלינות השנתי בעיירה.
המתנגדים, ובהם ארגון 'שומרי המכתש', טוענים כי מדובר בפרויקט שיפגע במרקם האקולוגי הייחודי של מכתש רמון, ואשר יוביל לזיהום אור ורעש סמוך מאוד לשמורת הטבע הייחודית. לטענת נדב סילברט, ממובילי ההתנגדות להפעלת האמפי, מדובר בפרויקט שלא יוסיף תעסוקה משמעוית לתושבי מצפה רמון, ואשר יביא לפגיעה בשמורת אור הכוכבים הייחודית שהוכרזה במכתש רמון. בשיחה עם News1 טען כי אומנם האמפי לא נמצא בתחומי השמורה, אך גב הבמה המתוכננת של האמפי נמצא במרחק של עשרות מטרים בודדים מקצה גבול השמורה, באופן שעלול לגרום לזיהומי אור ורעש משמעותיים.
לעומת המתנגדים להפעלת האמפי, טוען מרום כי השאיפה של המועצה הדוחפת להפעלת המתחם היא הגדלת מספר המבקרים במצפה רמון ויצירת מצב שבו כמה שיותר אנשים שוהים לפחות לילה אחד במצפה רמון. "מתוך שיקולים של כלכלה מקומית ושל פיתוח התיירות רצינו לפתח מוצר שלא קיים כיום באזור - מופעי תרבות במכתש - ובעיקר להגדיל את מספר הלינות במצפה רמון. יש לזה השפעה מרחיקת לכת על העסקים המקומיים הקטנים", אמר והעריך כי מדובר בגידול פוטנציאלי של כ-30% לכלכלה המקומית במצפה רמון בשנה.
לדבריו, התב"ע הרלוונטית שמאפשרת הפעלת מתחם הופעות במכתש רמון אושרה כבר לפני 20 שנה, והמכרז שהוציאה המועצה מצמצם את ההיתר שניתן באותה תב"ע. "התב"ע מאפשרת לנו לקיים 365 אירועים בשנה בהשתתפות 3,000 איש באירוע, ואנחנו הגבלנו את זה לעשרה לילות בשנה ול-1,500 איש באירוע. המגבלות האלה ואחרות ממזערות פגיעה, אם בכלל יש פגיעה, בערכי הטבע כפי שאוהבים לצעוק", אמר. לדבריו, גם משרד התיירות, שאישר את תהליך הקמת האמפי ואף הקצה לטובתו תקציב של כ-7 מיליון שקלים, החליט בעקבות הכתבות שפורסמו נגד ההקמה למשוך את התקציב.

"להציג אותי כאויב של הטבע - זה לא פייר"
מרום. "אפס פגיעה או פגיעה מזערית בערכי הטבע" [צילום: שירי בר-און]

מרום טען כי הגורמים שמתנגדים לפתיחת האמפי במכתש רמון מנסים לייצר תחושה שלפיה הרשות המקומית והוא עיוורים לערכי הטבע. "אבל אם אני לא הייתי עושה את כל המאמץ לייצר את ההכרה בשמורה - זה לא היה קורה. להציג אותי כאויב מר של הטבע זה לא פייר. לדעתי יש פה אפס פגיעה בערכי הטבע, אבל גם אם יש - היא פגיעה מזערית ביחס למה שמנסים לייצר פה רושם שווא שלפיו כאילו מי יודע מה עומד לקרות למכתש רמון. אני לא יודע מה האינטרס שלהם. לא הייתה תוכנית אחת במצפה רמון שניסיתי לקדם שלא הייתה לה התנגדות. אולי הם משוכנעים שיש פה נזק", אמר.
עוד הוסיף כי למועצה המקומית מצפה רמון אינטרס בשמירה על ההגדרה של המכתש כשמורת שמי לילה (שמורת אור כוכבים). מדובר בסטנדרט עולמי שיכולנו לקבל רק בעקבות פעולה משמעותית שעשינו כרשות מקומית. העברנו החלטת ממשלה ובאמצעותה החלפנו את כל גופי התאורה במצפה רמון. בעקבות זה קיבל מכתש רמון את התואר שמורת שמי לילה. אני יודע שזה מאוד פופולרי, וכל מה שירוק תופס חזק מאוד היום, אבל בעיני זו פארסה", אמר תוך שהוא מתייחס לטענות המתנגדים הטוענים כי הפעלת האמפי תפגע בסביבה הטבעית של מכתש רמון ובהגדרה של המכתש כשמורת אור כוכבים המשמשת לתצפיות אסטרונומיות ייחודיות.
"אני גר במצפה רמון 17 שנה, חקלאי במקור ואוהב טבע ומכיר בחשיבות של מצפה רמון ושל הסביבה הטבעית שלנו. אנחנו לא יכולים לכרות את הענף שעליו אנחנו יושבים. בלי המכתש לא נהיה קיימים. אבל זה לא שיש את מי שהורס את הטבע ואת מי ששומר על הטבע. אנחנו רוצים לשמור על הסביבה שלנו", ציין.

"האמינות של רט"ג מוטלת בספק בעיני"
מכתש רמון [צילום: זואי ואיר / פלאש 90]

לוח הזמנים של המכרז להפעלת האמפי במכתש רמון קובע כי ב-27 בספטמבר ייסגר המכרז. המכרז כולל הגבלות על הפעלת המתחם - לעשרה ימים בלבד בשנה במצטבר. ההפעלה תתאפשר אך ורק בימי מילוא הירח ובימים הסמוכים למועד זה, וכאמור - לא יותר מ-10 ימים במצטבר בשנה אחת. זאת, בזמן שהתב"ע מאפשרת להפעיל את המתחם במשך כל השנה.
במסגרת הליך המכרז הפנו אל המועצה המקומית שאלה בנושא זיהומי האור והרעש הפוטנציאליים ובתשובה לה נכתב כי הזוכה במכרז "יישמע להנחיות המועצה, כפי שיינתנו מעת לעת, בכל הנוגע לזיהום אור ורעש". בניגוד לתכנון המקורי - גם לא מדובר בהקמת תשתית קבועה להופעות, אלא במכרז שבמסגרתו הזכיין יקים את הבמה לקראת האירוע ויפרק אותה למחרת.
למה לא להקים את האמפי צפונית למצפה רמון, ולא בתוך המכתש?
"אין שם תב"ע מאושרת צפונית למצפה רמון, וחוץ מזה יש תוכנית של מינהל מקרקעי ישראל להמשיך ולחצוב שם שיש במשך עוד שנים קדימה. אנחנו רוצים לייצר את הדבר הזה [האמפי המתוכנן, א.ו.] כבר מחר בבוקר. חוץ מזה, אין שום ייחודיות למתחם כזה. מה מיוחד שם, ומה יביא אנשים לשם? אני לא יודע אם יצא לך להיות במחצבת הגבס בעיקר בלילה. כשמאירים את קיר הגבס זה פשוט מדהים, ויש שם גם איכויות אקוסטיות יוצאות מן הכלל. המיקום במכתש, המחצבה עצמה שהיא יפהפיה ומי שנמצא בתוכה מרגיש תחום והעובדה שאנחנו יכולים להפעיל את זה מחר בבוקר, ולא בעוד עשר שנים", הסביר מרום.
ראש המועצה המקומית תוקף את רשות הטבע והגנים שהביעה התנגדות להקמת האמפי, אחרי שתמכה באישור התב"ע הרלוונטית, וטוען כי האמינות של הרשות מוטלת בספק בעיניו.
"רשות הטבע והגנים יהיו אמינים בעיני ברגע שהם יקפלו את חניון בארות. חניון בארות נמצא עמוק עמוק בתוך השטח [במכתש רמון, א.ו.], לא ליד כביש 40 אלא בתוך נחל אפור, וכלי רכב נכנסים ויוצאים לתוך החניון שלהם שיכול להכיל גם אלף איש ושמגיעים אליו טיולים שנתיים. בסוף, מי שחובש שני כובעים - גם של תיירן וגם של שומר טבע - האמינות שלו מוטלת בספק בעיני. אגב, הם עצמם חתומים על התב"ע המאושרת ואישרו אותה בזמנו", אמר.
עוד העיר כי הוא יודע בוודאות שההתייחסות שלהם לאמפי הייתה במתכונת הקודמת - של הפעלת האמפי 365 ימים בשנה עבור 3,000 איש באירוע. "במתכונת המצומצמת הנוכחית אני לא חושב שיש להם פתחון פה על העניין הזה ולא חושב שמישהו שאל אותם", טען.

רט"ג: הופתענו מהמכרז במתכונת הנוכחית

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה כי הרשות אמונה על-פי החוק על שמירת הטבע המורשת והנוף בישראל ועל טיפוח ופיתוח אתרי הטבע והמורשת לציבור. "הרשות עושה זאת כ-60 שנה באופן מקצועי ויעידו על כך מיליוני המבקרים הפוקדים את שמורות הטבע והגנים הלאומיים מדי שנה. כמו-כן פיתוח הנעשה מתוך התחשבות בטבע ובאיזון הנכון יכול לשפר באופן משמעותי את שמירת הטבע. אתרי הטבע בשל ייחודם מהווים עוגנים תיירותיים, תושבי המועצה בכלל ובפרט נהנים מכך", ציינו ברשות.
עוד אמרו כי חלפו מעל 10 שנים מאז אושרה התב"ע הנוכחית וכי דברים רבים השתנו בעשור האחרון: המכתש הוכרז כשמורת אור כוכבים ועלתה המודעות למפגעי רעש והשפעתם על האדם והטבע.
"המכתש הוא מקרה יחידאי של טבע ונוף ולכן סוגיות עוצמת השימוש במשאב הזה ואופי השימושים התיירותיים בו הן סוגיות ערכיות הנדרשות להתאמה למציאות הסביבתית של ימינו. רשות הטבע והגנים לא מתכחשת לתהליכים תכנונים שהתקיימו בעבר, אך צריך לשפוט אותם במציאות הסביבתית שהייתה אז ובמערכת האיומים וההזדמנויות שהיו רלוונטיים בזמנו. רשות הטבע והגנים הופתעה מפרסום המכרז במתכונתו הנוכחית. המכרז לא תואם איתנו ולא הובא לידיעתנו. הרשות תפגש עם ראש המועצה בהקדם בנושא", לשון תגובת רט"ג.

תאריך:  20/09/2022   |   עודכן:  20/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רוני מרום / Rony Marom
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"אמפי במכתש יגדיל הכנסות העסקים ב-7 מיליון שקל בשנה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ראש המועצה שדואג לאינטרס שלו
אבידן  |  23/09/22 04:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר העיר
עידן יוסף
שישה חברי מועצה מסיעות לא-דתיות דורשים לאכוף את חוק העזר העירוני המחייב סגירת עסקים בשבת    ידרשו בישיבת המועצה אף לשלול את הרישיון מהמרכול החדש
איתמר לוין
צביקה גנדלמן מואשם בעבירות מרמה, מחשב ושיבוש    כבוב קבע שהשעייתו תימשך עד החלטה אחרת - למרות שוועדת ההשעיה החליטה לסיים אותה בחודש שעבר
איציק וולף
פעיל פוליטי בעיר חדרה פנה לשרת הפנים וליועצת המשפטית לממשלה בטענה כי ראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן, לא יכול לשוב לתפקידו לאחר חצי שנת השעיה, משום שחלק מעדי התביעה הם עובדי עירייה ומשום שלא היה שינוי נסיבות משמעותי בעניינו מאז ינואר 2022
איתמר לוין
איציק וולף, איתמר לוין
נעצרו גם מנכ"ל העירייה יניב בניטה ושני אנשי עסקים    החשד: מאות אלפי שקלים הועברו לקמפיין ב-2018 בתמורה להבטחה לקדם אינטרסים עסקיים    סניגורו של גרינברג: אנשים חושבים שהם מקבלים הבטחות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il