X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מוג'תבא חמנאי (שני מימין) בכנס אנשי דת [צילום: אתר המנהיג העליון]
האם אירן המוסלמית תחזור לימי המלוכה
האם מוג'תבא, בנו של עלי חמנאי, יירש את אביו כמנהיג העליון של אירן? הסיכויים לא ברורים, אך הוויכוח כבר מתנהל

בשבועות האחרונים התחדש באירן הדיון הציבורי באפשרות, כי לאחר מותו של המנהיג הנוכחי, עלי חמנאי, יועבר השלטון לידי בנו מוג'תבא. זאת, בעקבות פרסום בחודש שעבר באתר הרפורמיסטי "כלמה", בו מנהיג האופוזיציה הרפורמיסטית, מיר-חוסיין מוסוי, (הנתון מאז פברואר 2011 במעצר בית) מזהיר מפני "מזימה" מצד תומכי המשטר להכשיר את הדרך לבחירתו של מוג'תבא כיורשו של אביו. הוא התייחס לשמועות הרווחות מזה שנים בנוגע לטיפוחו של מוג'תבא כיורש אפשרי ותהה האם השושלות המלוכניות בנות ה-2,500 חזרו לשלטון, ומדוע בכירי המשטר אינם מכחישים שמועות אלה אם אין בהן אמת.
לאורך השנים הצביעו מקורות באופוזיציה האירנית על מוג'תבא, בנו השני של חמנאי, כמי שנהנה מהשפעה רבה, מעורב בנושאים רגישים ומשתתף בהתייעצויות בלתי רשמיות בלשכתו של אביו. מוג'תבא בן ה-53 נחשב גם לבעל קשרים טובים עם הצמרת הביטחונית-מודיעינית, ובמיוחד עם ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאא'ב, שהועבר מתפקידו לפני שלושה חודשים. דיווחים אלה היוו בסיס להערכות בנוגע לאפשרות, כי מוג'תבא אף עתיד לרשת את אביו בבוא היום. אף על-פי כן, עוררה התייחסותו של מוסוי עניין רב, במיוחד לקראת כינוסה החודש של "מועצת המומחים", שאחראית לפי חוקת אירן למנות יורש למנהיג העליון לאחר מותו.
שבועות ספורים לאחר פרסום דבריו של מוסוי פרסם האתר רסא ניוז, המזוהה עם הממסד הדתי השיעי בעיר קום, ידיעה על תחילת רישום תלמידים לסמינר בתיאולוגיה בהדרכתו של מוג'תבא חמנאי במכללה הדתית בעיר. אף כי מוג'תבא מעביר שיעורי הלכה מזה מספר שנים, עוררה הידיעה עניין מיוחד בשל כינויו בתואר איתואללה, מה שעשוי להעיד על קידומו ממעמד של חוג'ת אל-איסלאם למעמד דתי גבוה. מוג'תבא כונה אומנם בתואר זה במספר דיווחים שהתפרסמו בשנים האחרונות בתקשורת האירנית, אך ההתייחסות אליו כאיתואללה באתר המזוהה עם הממסד הדתי עשויה להצביע על כוונה אפשרית לטפחו כמנהיג.
אישוש אפשרי נוסף לסימון מוג'תבא כיורש ניתן למצוא בתגובה לדברי מוסוי מצד מהדי תאג'זאדה, דרשן תפילות יום השישי בעיר בהארסתאן שבמחוז איספהן. הוא שיבח את חמנאי-הבן והציג אותו כמי שעומד בקריטריונים הדרושים לפי החוק לשמש כמנהיג. תאג'זאדה כינה את מוג'תבא "קוץ בעיניהם של אויבי האיסלאם והמערב" וטען, כי אם תחליט "מועצת המומחים" למנותו כמנהיג, לא יהיה בכך ביטוי למשטר שושלתי, משום שגם לאחר מותו של האימאם השיעי הראשון, עלי, מונה בנו, חסן, כשליט אחריו.
תזכורת: חמנאי התנגד לשושלות
עלי חמנאי. עשוי להתערב בירושה [צילום: AP]

דברי מוסוי עוררו ביקורת חריפה, בעיקר מצד תומכי המשטר במחנה השמרני. עיקר הביקורת התמקדה אומנם בעמדתו המסויגת ממעורבות אירן בסוריה ומתמיכתה במשטר אסד, אך גם התייחסותו לסוגיית ירושת המנהיג עוררה הדים. יו"ר ועדת התרבות של המג'לס, מורתזא אקא-תהראני, תקף בחריפות את מוסוי והאשים אותו בהפצת שקרים. בראיון לסוכנות הידיעות פארס אמר הפוליטיקאי הרדיקלי, כי מי שמפיץ מחדש דיווחים שקריים מעין אלה, חותר לפגוע במדינה, להסית את דעת הקהל ולשרת את התקשורת הזרה ואויבי אירן. גם עורכו הראשי של העיתון השמרני המשהרי, עבדאללה גנג'י, הסתייג מדברי מוסוי וציין, כי מוסוי לא הביא כל הוכחה לדבריו, בדומה לטענות שהועלו על ידו בנוגע לזיוף תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2009.
יתר על כן: האפשרות כי בנו של חמנאי יירש את אביו נתקלת בביקורת ציבורית חריפה. במאמר שהתפרסם באוגוסט בעיתון הרפורמיסטי הם-מיהן תחת הכותרת "נגד שלטון שושלתי", נכתב, כי עיון בהצהרותיו של חמנאי עצמו לאורך השנים, מעיד על התנגדותו העקרונית והנמשכת לאפשרות של העברת שלטון בירושה. חמנאי אף התייחס לביטול השלטון המלוכני כאחד מהישגיה הבולטים של המהפכה האיסלאמית.
גם איש הדת רשיד דאודי הביע התנגדות חריפה להעברת השלטון לבנו של חמנאי. בראיון לאתר "אנצאף ניוז" טען דאודי, כי העברת השלטון בירושה מנוגדת לחלוטין לעקרונות היסוד של הרפובליקה האיסלאמית ולתפיסת "שלטון חכם ההלכה". הוא הדגיש, כי גם אם אין מניעה חוקית למנות את בנו של המנהיג כשליט אחריו, ואפילו אם למוג'תבא יש הכישורים הנדרשים למלא תפקיד זה, הרי שאין הדבר עולה בקנה אחד עם מהותה של הרפובליקה האיסלאמית ועם רוח החוקה.
על-רקע העיסוק הגובר בשאלת ירושת חמנאי, התייחסה גם הודעת הסיכום של כינוס "מועצת המומחים" לעניין. אף כי היא לא התייחסה במפורש לדיווחים על מוג'תבא, היא ציינה את המאמצים מצד אויבי אירן להחליש את מעמד המנהיג באמצעות "נטיעת ספקות" במוסד ההנהגה, והדגישה, כי בחירת המנהיג נעשית אך ורק בהתאם לכישורי המועמדים.
לנוכח גילו המתקדם של חמנאי ודיווחים מתרבים על מצבו הבריאותי המתדרדר, עלתה בשנים האחרונות ביתר שאת סוגיית הירושה. הגם שהאחריות למינוי יורשו נתונה כאמור בידי "מועצת המומחים", ניתן להניח כי מוקדי כוח מרכזיים נוספים, דוגמת משמרות המהפכה, ואולי גם חמנאי בעצמו יבקשו למלא תפקיד בקביעת היורש כדי לשמר את האינטרסים שלהם בעידן שלאחריו.

המועמדים לירושה מתים בזה אחר זה
ראיסי. תדמית של בירוקרט אפור [צילום: AP]

בשנים האחרונות הלכו לעולמם כמה אנשי דת, שסומנו בעבר כמועמדים אפשריים לרשת את מקומו של חמנאי, בהם הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסג'אני (מת ב-2017); ראש הרשות השופטת לשעבר, מחמוד האשמי שאהרודי (מת ב-2018); ואיש הדת הבכיר מוחמד תקי מצבאח-יזדי (מת ב-2021).
בתוך כך, הועלה שמו של הנשיא המכהן וראש הרשות השופטת לשעבר, איבראהים ראיסי, כאחד המועמדים המובילים לרשת את חמנאי. בחירתו כנשיא ביוני 2021 סימנה שלב נוסף בהכשרתו האפשרית להנהגת הרפובליקה האיסלאמית, לאחר שרשימת המועמדים הסופיים, שאושרה על-ידי מועצת שומרי החוקה, הותירה אותו למעשה כמועמד היחיד שהיה לו סיכוי של ממש לנצח בבחירות. אלא שבתום שנה לכהונתו כנשיא, ניצב ראיסי בפני ביקורת גוברת, אפילו מצד חוגים שמרנים, על-רקע כישלון מדיניותו הכלכלית. הוא מתקשה לשפר את מעמדו הציבורי ולהשתחרר מדימוי "הביורוקרט האפרורי", מה שעלול להקשות עליו במאבק ירושה אפשרי.
בשלב זה מוקדם להעריך מי עשוי לרשת את חמנאי והאם האפשרות להכשיר את מוג'תבא כיורש אפשרי אכן נבחנת ברצינות. בהעדר מועמד ראוי ומוסכם, לא מן הנמנע כי שמו של מוג'תבא יעלה אף הוא. זאת, במיוחד על-רקע האוטוקרטיזציה הגוברת של המשטר, התגברות מעורבותם הפוליטית של משמרות המהפכה והפיכתם לגורם כוח מרכזי במערכת הפוליטית ודחיקתם של זרמים מתחרים וביצור הדומיננטיות של הממסד הדתי-שמרני בכל מוסדות השלטון. לנוכח התפתחויות אלה, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות, כי מותו של חמנאי עשוי להכשיר את הקרקע למעבר למודל שלטוני חלופי, ובכלל זה שלטון שושלתי.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  26/09/2022   |   עודכן:  26/09/2022
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותהגרעין האירני
איציק וולף
ראש הממשלה נאם בפני העצרת הכללית של האו"ם ואמר שישראל תסכים למדינה פלשתינית אם זו תהיה שוחרת שלום    תקף את המדינות באו"ם על שתיקתן לנוכח איומי אירן להשמיד את ישראל והצהיר שישראל לא תאפשר לעולם נשק גרעיני לאירן
עידן יוסף
בנאומו בעצרת האו"ם אמר נשיא ארה"ב: "איש לא איים על רוסיה ואף אחד, חוץ ממנה, חיפש עימות. המלחמה באוקראינה היא מלחמה של איש אחד"    נשיא אירן הניף באו"ם את תמונת סולימאני וקרא: "לשפוט את טראמפ על החיסול"    ראיסי תקף את ארה"ב ש"רמסה את הסכם הגרעין" והתייחס גם לישראל
אלדד שביט, סימה שיין
התגובה הישראלית המיטבית לנוכח הדשדוש בשיחות הגרעין עם אירן היא התמקדות בצרכיה הצבאיים והאסטרטגיים שלה
עידן יוסף
בכנס ביטחוני אמר ראש המל"ל איל חולתא: "אנחנו מתמודדים בימים אלה עם איומי נסראללה ואנחנו חשים בתעוזה גוברת של הפעילים שלו בשטח. ישראל מעוניינת בלבנון יציבה ואין לישראל עניין בהתפרקות לבנון, אלא בהיחלשות חיזבאללה בלבנון"
מחלקה ראשונה
ערב עיון לזכרה של ד"ר אמילי לנדאו 13.9.22
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il