X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ארדואן נואם בעצרת האו"ם [צילום: סת' וניג/AP]
ארדואן: הסדר חייב לכלול החזרת שטחים אוקראינים כבושים
נשיא טורקיה משתדל לשמור על ניטרליות ואינו מאשים במלחמה את פוטין, אך סומך את ידיו על הצדדים והאו"ם מסביר לראשונה מה ההבדל בין שוודיה לפינלנד - שפעל לסיכול כניסתם לברית נאט"ו

בניו-יורק החלו (יום ג', 20.9.22) מנהיגי מדינות העולם להתאסף לקראת העצרת הכללית של האו"ם. בין המנהיגים שיושבים בצומת דרכים של נושאים רבים בעלי חשיבות עולמית הוא רג'פ טאיפ ארדואן הטורקי. מאוקראינה, רוסיה ועד נאט"ו, יש לאיש השפעה רבה גם במזרח וגם במערב.
כתבת רשת PBS, ג'ודי וודרוף, שאלה בהתייחסה לעמדתו המביעה תמיכה בשני הצדדים, ידו של מי על העליונה כרגע - רוסיה או אוקראינה? ארדואן השיב: "כמנהיג, אני לא מוכן לשקול את זה. כל שאנחנו רוצים לעשות ומה שאנחנו רוצים לראות זה סיום הקרב הזה בשלום, בין אם זה מר פוטין, בין אם זה מר זלנסקי. תמיד ביקשתי והמלצתי על זה. מדובר בסכסוך שהסתיים בקורבנות. האנשים מתים, ואיש לא ינצח בסופו של יום, וזה לא מה שאנחנו מחפשים.
וודרוף שאלה לתסריט שבו הוא רואה את המלחמה מסתיימת, ובאיזו מהירות. ארדואן השיב: "הכי חשוב הוא הגישה הרוסית. נועדתי באוזבקיסטן עם הנשיא פוטין, וניהלנו דיונים נרחבים מאוד. הוא בעצם הראה לי שהוא מוכן לסיים את זה בהקדם האפשרי. זו הייתה ההתרשמות שלי, כי הדרך שבה הדברים מתנהלים כרגע היא די בעייתית; 200 בני ערובה יוחלפו בהסכמה בין הצדדים, אני חושב שנעשה צעד משמעותי קדימה".
לשחרר את השטחים הכבושים
ארדואן נשאל, האם נכון לאפשר לרוסיה לשמור על חלק מהשטח שכבשה מאוקראינה מאז פלשה בפברואר, והאם זה צריך להיות חלק מהפתרון לסכסוך. ארדואן השיב בשלילה: "לא, ללא ספק לא. כשמדברים על הסכם הדדי, לכך אנחנו מתכוונים. אם הולכים לכונן שלום באוקראינה, כמובן, החזרת הארץ שאליה פלשו תהפוך חשובה באמת. זה מה שמצופה. זה מה שרוצים. מר פוטין נקט צעדים מסוימים. נקטנו צעדים מסוימים. האדמות שאליהם פלשו יוחזרו לאוקראינה".
וודרוף הקשתה, האם לאפשר לרוסיה לשמור על קרים? וארדואן השיב: "מאז 2014 אנחנו מדברים על כך עם חברי היקר פוטין, וזה מה שביקשנו ממנו. ביקשנו ממנו להחזיר את קרים לבעליה החוקיים. אלה הם גם הצאצאים שלנו, האנשים שחיים שם. אם הייתם עושים את הצעד הזה קדימה, אם הייתם יכולים לעזוב אותנו, הייתם מקלים גם על הטטרים של קרים ואוקראינה. זה מה שתמיד אמרנו. אבל מאז, למרבה הצער, לא נעשה צעד קדימה".
לשאלת הכתבת, האם פוטין מכיר בכך שטעה בחישוב, ושהמעיט מאוד ברצון העם האוקראיני לעמוד לימין מדינתו, ענה ארדואן: "אף מנהיג לא יודה בדיעבד שזו הייתה טעות. איש לא יגיד - כן, עשיתי טעות. ניתן לומר את אותו הדבר גם על אוקראינה. מר זלנסקי, האם את חושבת שהוא התקדם? האם הוא מרגיש שעשה טעות? המנהיגים, בעודם בדרך, יתקשו מאוד לחזור אחורה? למנהיגים קשה מאוד לחזור".
פלישה לא מוצדקת
וודרוף שאלה האם פלישת הרוסים לאוקראינה הייתה מוצדקת, ונענתה: "ובכן, שום פלישה לא יכולה להיות מוצדקת. לא ניתן להצדיק פלישה".
על השאלה מי צריך לשאת באחריות לקברי האחים האוקראינים שנמצאו, והאם הנשיא פוטין צריך להיות אחראי, השיב נשיא טורקיה: "לגבי סוגיה זו, ניתן היה לתת את התשובה האידיאלית ביותר כתוצאה מפעילות שתינקט על-ידי האומות המאוחדות. עם הפעילות של האו"ם, יש לשפוך אור על סוגיות אלה. אם זה לא יקרה, כמנהיג של מדינה יהיה לי קשה להסביר את הנושאים האלה, להביע אמירה, אחרת זה יביא אותנו למצבנו כמדינה שאינה נוהגת במדיניות ניטרלית ומאוזנת. אנחנו לא יכולים לקחת צד, וזה לא יהיה נכון עבורנו לעשות את זה".
וודרוף: "אם יוכיחו חקירות האו"ם שיש ראיות לכך שחיילים רוסיים ביצעו את הזוועות האלה - וכידוע, היו הפצצות של בתי חולים, בתי ספר, אזרחים ברחבי אוקראינה - האם הנשיא פוטין עצמו צריך להיות אחראי?". ארדואן: "אם חקירה תוביל למסקנה זו, פוטין ימסור את תגובתו. פוטין נותן עדיפות לאינטרסים של ארצו ונלחם למען האינטרסים שלו, למען האינטרסים של ארצו. כרגע, בקרב בין שתי המדינות הללו, אנחנו מדברים בצורה מקיפה עם פוטין. במקביל, אנחנו מדברים בצורה מקיפה עם זלנסקי. ובמקביל, אנחנו מדברים בצורה מקיפה עם גוטרש [מזכ"ל האו"ם]. וגוטרש למעשה משוחח עם כל הצדדים המעורבים.
"אם בכוונתנו להגיע למסקנה, אנחנו לא הולכים להגיע למסקנה הזו על-ידי נקיטת צד. אנחנו לא הולכים להגן על מנהיג אחד. אבל במקום זאת, עלינו לחפש מסקנה שתספק את כל הצדדים המעורבים".
לא רק האוקראינים מתים
- האם האינטרס הרוסי כולל הרג של מאות, אלפים ועוד הרבה-הרבה יותר אזרחים אוקראינים?
ארדואן: "אנחנו חייבים לראות את המצב כפי שהוא. לא רק האוקראינים מתים, אלא יש כל כך הרבה נפגעים גם בצד הרוסי".
- אבל הם פלשו.
ארדואן: "זה עניין אחר. כן, זה נעשה. אבל לפני פרוץ העימות הזה קרו דברים רבים, ועם הסכסוך הדברים התגלגלו כמו כדור שלג. ועכשיו אנחנו רואים שהיקף הנפגעים הולך ופוחת. האו"ם צריך להגיע למסקנה בהקדם האפשרי. ולאחר מסקנה זו, נוכל להציג מה עמדתנו. זו הסיבה שאנחנו עושים צעדים קדימה, כדי לסדר את משבר בני הערובה הזה. ובמקביל, אנו נוקטים צעדים הדרושים להתקדם קדימה כדי לאפשר לתבואה אוקראינית לצאת מהנמלים, והגענו לרמה מסוימת. אז זה לא כרוך רק בדחיפת אדם אחד לצד אחד לחלוטין ולהגן על השני. לא כך נשיג תוצאות".
ברית נאט"ו
נשיא טורקיה נשאל על פעולותיו בתחום המדיני - חסמת את הכניסה לנאט"ו של שוודיה ופינלנד והעלית את נושא האנשים שאתה מתייחס אליהם כטרוריסטים כורדים. האם אתה קרוב לפתרון העניין? אני יודעת שהם ביקשו מטורקיה לספק ראיות לכך שהאנשים האלה שאתה רוצה שהם יתמודדו איתם הם טרוריסטים. אבל האם אתה קרוב להסכם? ואם הם לא יקבלו את כל מה שטורקיה מסבירה, האם אתה מוכן פשוט לחסום לצמיתות את הצטרפות שוודיה ופינלנד?
ארדואן: "במיוחד כאן, שוודיה הייתה ערש הטרור. והמחבלים חדרו כל הדרך לפרלמנטים שלהם. ובשטוקהולם אנו רואים מחבלים מפגינים כל הזמן. הכרזות של מנהיג ארגוני הטרור יש בשפע. הם מפגינים. הם זורקים סיסמאות. והם תוקפים את הצאצאים הטורקיים התמימים בשטוקהולם. ומסרנו את כל העדויות הרלוונטיות להתפתחויות הללו לבני שיחנו השוודים. פינלנד, לעומת זאת, אינה כמו שוודיה. הם קצת יותר רגועים, ויש להם יותר שליטה על ההתפתחויות. אבל שוודיה היא לא כזו. הם תמיד משתמשים בסיבות מסוימות. הם תמיד משתמשים בתירוצים מסוימים. הם תמיד מדברים על החוקה. וכעיקרון השליט של החוקה, הם מעריכים את חופש הביטוי. ובתמורה, אני אומר שלטרור אין שום קשר לחופש הביטוי. והפרלמנט הטורקי הוא מקבל ההחלטות בסופו של דבר".
הכיסא לא רועד
- בשנה הבאה תעמוד מול הבוחרים של ארצך לבחירה מחדש. אתה מאמין שתנצח או שטורקיה יכולה ללכת לכיוון אחר?
ארדואן: "אין לנו דאגות לגבי ניצחון בבחירות. איש לא יחליף אותנו, כי אין חלופה".
על יחסיו עם ארצות הברית אמר: "אני לא יכול לומר שהיחסים שלנו הם אידיאליים. למה? כי נפח הסחר שלנו עם ארה"ב לא אמור להיות במקום שבו הוא היום. ובתעשיה הביטחונית אנחנו לא ברמה שאנחנו רוצים. לדוגמה, יש לנו את הבעיה הבלתי נגמרת של מטוסי אף-16. רכשנו מטוסי אף-16 מארצות הברית. אבל במקום זאת, מתקבלות החלטות פוליטיות מסוימות, וכתוצאה מכך הטלת עיצומים על טורקיה. זה לא ממש הופך את ארה"ב וטורקיה לשתי מדינות ידידותיות. דיברנו עם הרפובליקנים, וקיבלנו את תמיכת הרפובליקנים. אם לא נוכל להוציא מארצות הברית את מטוסי האף-16, מה אנחנו הולכים לעשות? כמובן, אנחנו הולכים לדאוג לעצמנו".

תאריך:  20/09/22   |   עודכן:  20/09/22
+פוטין הודיע על גיוס חלקי ומאיים על המערב
11:26 21/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

פוטין אומנם שב וטוען שמטרות המבצע המיוחד נותרו ללא שינוי - שחרור כל חבל דונבאס, אבל בשורה התחתונה, ואם ננסה רגע לנתח את הדברים בראייה רחבה, דבריו של פוטין מבטאים כמעט כהודאה בכישלון, מבלי לומר זאת באופן מפורש אלא להציג מצג שווא של עוצמה ואיום בהפעלת כוח נגד המערב

פוטין. מאשים את המערב בסחטנות גרעינית [צילום: הקרמלין/AP]
+פוטין הכריז על גיוס צבאי חלקי ברוסיה
09:18 21/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בנאום טלוויזיוני הצהיר נשיא רוסיה כי מדינות המערב הוכיחו שכוונתן להרוס את רוסיה וכי הן משתמשות בתושבי אוקראינה כבשר תותחים  ▪  "מטרתנו - שחרור דונבאס"

שידור הנאום תוכנן לאמש אך נדחה [צילום: הקרמלין, דרך AP]
+ביידן יטען: פעולות רוסיה מנוגדות לצ'ארטר הקמת האו"ם
06:39 21/09/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נשיא ארצות הברית ינאם היום בפני העצרת הכללית של האו"ם ויטען שהפלישה הרוסית לאוקראינה מהווה הפרה של כללי הקמת ארגון האומות המאוחדות  ▪  הוא יימנע מדרישה לסלק את רוסיה ממועצת הביטחון של האו"ם

ביידן. ייפגש היום עם ליז טראס [צילום: סוזן וולש, AP]
+רוסיה תקיים את "משאלי העם" ב-27-23 בספטמבר
18:09 20/09/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

אם ״משאלי העם״ הללו באזורים שנכבשו ייצאו לדרך, ייתכן שאנו עומדים בפני הסלמה במלחמה, מפני שלאחריהם לא תהיה שום היתכנות למו״מ בר קיימא בין מוסקבה לקייב

סרגיי לברוב [צילום: פאבל בדניאקוב, ספוטניק/פול AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארדואן: הסדר חייב לכלול החזרת שטחים אוקראינים כבושים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
אם ״משאלי העם״ הללו באזורים שנכבשו ייצאו לדרך, ייתכן שאנו עומדים בפני הסלמה במלחמה, מפני שלאחריהם לא תהיה שום היתכנות למו״מ בר קיימא בין מוסקבה לקייב
יאיר נבות
הוצאה הוראה חדשה האוסרת על גברים לעזוב את חצי האי קרים ללא אישור המפקדים הצבאיים - מדובר על כל הגברים בחצי האי. אין ספק שהרוסים חוששים מתוכנית אוקראינית בחודשים הקרובים לנסות ולהשתלט מחדש על חצי האי שסופח ב-2014, תוך ניצול חולשתו ההולכת וגוברת של הצבא הרוסי
איציק וולף
נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, טוען כי "הכובשים נמצאים בפאניקה"    צפוי לפנות לעצרת הכללית של האו"ם בנאום וידאו ולבקש המשך סיוע צבאי וכלכלי
יאיר נבות
רדקין אמר בין השאר: "כבר בהתחלה אמרנו שזו טעות אסטרטגית של הנשיא פוטין, ושגיאות אסטרטגיות מובילות לתוצאות אסטרטגיות. ובמקרה שלפנינו זהו כישלון אסטרטגי. פוטין נכשל בכל המטרות האסטרטגיות הצבאיות שלו"
איציק וולף
המודיעין הבריטי טוען כי בשבעת הימים האחרונים מרחיבה רוסיה את ההפצצות על יעדים אזרחיים באוקראינה, כתגובה למפלות שלה בחזית ובניסיון להורדת המורל של העם האוקראיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il