X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מלוני. מצטיירת כמתונה [צילום: דומניקו סטינליס, AP]
כדאי שמועמדת הימין תנצח בגדול באיטליה
Foreign Affairs מסביר שהסכנה האמיתית איננה ג'יורג'יה מלוני, אלא מטאו סלביני הימני-קיצוני - וככל שהיא תהיה חזקה יותר, הוא יהיה חלש יותר

האיטלקים הולכים לקלפיות מחרתיים (25.9.22), ולתוצאות הבחירות עשויות להיות השלכות דרמטיות על המדינה, האיחוד האירופי ונאט"ו. אם הסקרים יתאמתו, צפוי הימין לזכות ברוב ומנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "האחים של איטליה", ג'יורג'יה מלוני, תהיה ראש הממשלה הראשונה מאגף זה מאז בניטו מוסולוני. מלוני דוחה כל קשר לפשיזם, אבל מפלגתה מזכירה רבים מן הסמלים והערכים של העבר הפשיסטי – טוען Foreign Affairs.
למרות החששות הבינלאומיים מעלייתה לשלטון, מלוני חזקה תהיה עדיפה על פני מלוני חלשה. היא מסתירה כעת את תדמיתה הפופוליסטית ומציגה את עצמה כמשהו דומה יותר לשמרנית מסורתית. מדיניותה תואמת בגדול את הנחיות האיחוד האירופי ונאט"ו, ומי שמהווה את האיום הממשי ליציבותה של איטליה ולמקומה במערב הם שותפיה הפוטנציאליים – במיוחד מפלגת הליגה הפרו-רוסית, בראשותו של מטאו סלביני.
בטווח הארוך עלולה מלוני לפגוע בדמוקרטיה האיטלקית. יש לה שאיפה ברורה לחזק את כוחה של הרשות המבצעת על חשבון הפרלמנט ולבצר את מעמדה שלה. שמרנותה והרפורמות החוקתיות שהיא מציעה עתידות לעורר מחלוקת באיטליה וברחבי אירופה. אך בטווח הקצר והבינוני, מלוני חזקה תהיה יותר גורם מייצב מאשר מטלטל, בעוד מלוני חלשה תיאלץ להתפשר עם סלביני באופן שיטריד את בעלות בריתה של איטליה. ואם מפלגתה תאכזב מבחינת התוצאות, עלולה איטליה להישאר ללא ממשלה בעת משבר לאומי.
הפשיזם האיטלקי ובריתו עם גרמניה הנאצית הותירו את יורשיו מחוץ לממשלה במשך עשרות שנים. הבידוד של הימין הקיצוני הסתיים עם תום המלחמה הקרה, כאשר המפלגה הקומוניסטית והנוצרים-דמוקרטים קרסו ויצרו חלל אליו נכנס פופוליזם מסוג חדש. הברית הצפונית (כיום מפלגתו של סלביני) חרתה על דגלה את הפיכת צפון איטליה למדינה עצמאית. המיליארדר סילביו ברלוסקוני הפך לראש הממשלה עם ההבטחה להחליף את הדרג הפוליטי המקצועי באנשי עסקים. מנהיגי הימין הקיצוני חזרו מגלות והשתלבו במערכת הפוליטית, תוך התרחקות זהירה מהעבר הפשיסטי.
חזרתן של מפלגות הימין לממשלה לא גרמה לקיטוב פוליטי, מציין
Foreign Affairs. להפך: בשנות ה-1990 החל הבוחר האיטלקי לנוע בהדרגה למרכז. ברלוסקוני ואיש המרכז-ימין רומנו פרודי החליפו ביניהם הלוך ושוב את תפקיד ראש הממשלה. משבר גוש האירו ב-2011 שם קץ לפינג-פונג זה, המפלגות הממסדיות נכשלו בטיפול במשבר וכוחן של מפלגות השוליים החל לעלות. מלוני, שהייתה שרת הנוער בממשלתו של ברלוסקוני, הקימה ב-2012 את "האחים של איטליה", בטענה שהימין בגד בעקרונותיו. כוחה היה מוגבל בתחילה; בעשור שעבר המפלגה זכתה רק ב-4%-2% בבחירות לפרלמנט האיטלקי ולפרלמנט האירופי. הבוחרים התלהבו יותר ממפלגת חמשת הכוכבים האנטי-אירופית, אשר הגיעה ל-32% ב-2018, ואילו סלביני זכה באותה שנה ב-17%.
לפני ארבע שנים הקימו שתי המפלגות קואליציה והחלו לנוע לעבר האליטות המסורתיות. הן ויתרו לנציבות האירופית בנושא התקציב, התפשרו על מינוי שר האוצר ולא הצליחו להעביר את רפורמות העבודה והפנסיה שתכנננו. בשנת 2017 הקימה חמשת הכוכבים קואליציה עם המפלגה הדמוקרטית של המרכז-ימין, ואשתקד הצטרפו שתי המפלגות לממשלת האחדות הלאומית בראשותו של מריו דרגי; מלוני נשארה מחוץ לכל הממשלות הללו – מה שנתן לה יתרון על פני חמשת הכוכבים והליגה, אשר למעשה פנו עורף לעקרונותיהן וישבו בממשלתו של טכנוקרט מן המרכז.
חמשת הכוכבים והליגה צנחו בעקביות בסקרים. בסוף יולי השנה הן זיהו הזדמנות להפסיק ירידה זו: חמשת הכוכבים סירבה לתמוך בחוק לסיוע סוציאלי, והליגה (כמו גם פורצה איטליה של ברלוסקוני) סירבו להמשיך בשותפות עימה. לדרגי לא הייתה ברירה אלא להתפטר. מלוני זכתה בתנופה נוספת, המועדפת על בוחרים המחפשים פנים חדשות; הסקרים מנבאים למפלגתה רבע מן הקולות.

עוד בחירות בעיצומו של משבר?
סלביני. מנסה לאגף מהשוליים [צילום: אנטוניו קלאני, AP]

כעת יש למלוני סיבה טובה להציג את עצמה כמי שתהיה ראש ממשלה אמינה ולהגביר את אמינותה הבינלאומית. היא יודעת שהישרדותה ממשלתה תלויה באופן בו השווקים הפיננסיים יתייחסו אל מנהיגותה, ולכן מתאמצת להיראות מתונה. מלוני הבטיחה שאיטליה תמשיך לתמוך באוקראינה, תישאר בגוש האירו ותכבד את התחייבויותיה של איטליה כחברה באיחוד האירופי ובנאט"ו.
סלביני מבקש לאתגר את מנהיגותה של מלוני וביכולתו לעשות זאת רק אם יפנה למצביעי המחאה, מסביר Foreign Affairs. האסטרטגיה שלו היא לתקוף את מלוני מן האגפים. מפלגתו מציע מס אחיד במקום מערכת המיסוי הפרוגרסיבית הקיימת וזכות לפנסיה לאחר 41 שנות עבודה – צעדים שיעלו 57 מיליארד אירו בשנה, 3.3% מהתוצר. מימונם יצריך נטילת הלוואות בהיקף ניכר – מה שיוביל לעימות עם הנציבות האירופית, בדומה לזה שיזם סלביני ב-2018. התוצאה עלולה להיות משבר אמון מצד השווקים, כאשר איטליה ממילא סובלת מהזדקנות של האוכלוסייה ומסיכויים עגומים לצמיחה. משבר כזה יטיל בספק את יכולתה של איטליה לפרוע את חובותיה ויסכן את גוש האירו כולו. גם ביחסים הבינלאומיים לא ניתן לסמוך על סלביני: הוא קרא להסיר את העיצומים מעל איטליה, אך חזר בו.
סלביני טוען שמטרתו היא להגן על האיטלקי מן השורה מפני עליות המחירים ותוצאות המלחמה באוקראינה. כדי להתמודד מולו, על מלוני לשכנע את האיטלקים שחשבונות אנרגיה גבוהים הם מחיר כדאי תמורת בטחונה ארוך הטווח של אירופה, ושהוצאות ענק אינן הדרך האחראית להתמודד עם קשייהם הכלכליים. זו אינה משימה קלה: 51% מהאיטלקים מוכנים לסיים את העיצומים על רוסיה, והשיעור יגדל ככל שהחורף יתקרב.
הקושי מבחינת מלוני הוא כיצד להסתדר עם סלביני מבלי להוריד את אמינותה שלה בעיני האיחוד האירופי והמשקיעים הבינלאומיים. אם תתפשר איתו בנושאים אלה, היא עלולה לסדוק את החזית המערבית נגד רוסיה, לחולל קרב תקציבי באיחוד האירופי – ואולי שניהם יחדיו; זהו תרחיש אימים. אפילו אם מלוני תצליח לרסן אותו, עצם נוכחותו של סלביני החזק בממשלתה יעלה ספקות בשאלה כמה זמן תוכל לעמוד בלחציו.
סלביני יוכל ללחוץ על מלוני רק אם ישמר את שליטתו ב"ליגה". סיעתו מפולגת בין רדיקלים המבקשים לשמר את קולה כנציגת המחאה, לבין מתונים המבקשים לנוע לכיוון המרכז. ישנם סימנים לכך שחלקים חשובים מהמגזר העסקי מקדמים בברכה את המתינות שמפגינה מלוני, לאחר שהבטיחה להמשיך את מדיניותו של דרגי; סלביני אינו יכול להרשות לעצמו להפסיד תמיכה חשובה זו. אם המפלגה תזכה בפחות מ-10% מהקולות, יהיה על סלביני להתמודד על מעמדו בתוכה במקום ללחוץ על מלוני – מה שיאפשר לה לממש את המדיניות המתונה עליה הצהירה.
האפשרויות האחרות פחות מושכות, מדגיש Foreign Affairs. תוצאה בלתי מספקת של מלוני עלולה להוביל לממשלת ימין מקרטעת, הצפויה לקרוס הרבה לפני תום חמש שנות כהונתה ואולי אפילו בתוך מספר חודשים – מה שיחייב בחירות חדשות בעיצומו של משבר האנרגיה. גרוע עוד יותר יהיה אם מלוני תיכשל עד כדי כך שלא תוכל להרכיב קואליציה – ואיטליה תישאר ללא ממשלה בעלת מנדט, שוב בעיצומו של משבר. לכן, לפחות הטווח הקצר – ייטב לאיטליה, לאיחוד האירופי, לארה"ב ולאוקראינה אם מלוני תנצח בצורה משכנעת.

תאריך:  23/09/22   |   עודכן:  23/09/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כדאי שמועמדת הימין תנצח בגדול באיטליה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אבל שלשום כתבתם שהיא קיצונית? ל"ת
הגלשנית  |  23/09/22 18:20
2
כתבה טובה.
שואתי  |  26/09/22 05:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מבקר הפנים של משרד העבודה מעריך שהיקף ההונאות מאז 2020 היה 45.6 מיליארד דולר
איתמר לוין
דווקא קולם של הניצים גובר לנוכח המפלות באוקראינה, וצעדיו של פוטין השבוע מלמדים שהוא מפנים את ביקורתם - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
וושינגטון פוסט צולל לפרטי טענותיה של התובעת הכללית של ניו-יורק נגד בני משפחת טראמפ בתביעה האזרחית נגדם
איתמר לוין
אקונומיסט: גיוס נרחב יהיה מאוד בלתי פופולרי, לא יתן מענה צבאי והסיפוחים יחייבו את פוטין לתמוך במחוזות בעייתיים
איתמר לוין
התובעת הכללית של מדינת ניו-יורק: טראמפ ושלושת ילדיו הבוגרים הונו בנקים, חברות ביטוח ורשויות מס    טראמפ: רדיפה פוליטית של הדמוקרטית העומדת לבחירה מחדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il