X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המקור הוא דווקא מחג הפסח [צילום: הספרייה הלאומית]
300 טון שמן כפיצוי - וזו התוצאה
לאחר טעות ביורוקרטית בימי הצנע קיבלה אסם כמות עצומה של שמן, ומהנדסי המזון שלה יצרו מהם את שקדי המרק
נותנים לך - תקח [צילום: הספרייה הלאומית]

עם או בלי מרק [צילום: הספרייה הלאומית]

אין דבר שממלא אותנו יותר גאווה מרשימת ההמצאות הישראליות הבלעדיות, לא ככה? גם הדגלנים בטקס יום העצמאות יזכירו לנו פעם אחר פעם איך המצאנו את הטפטפות, את עגבניות השרי ואת הדיסק און קי. ויש עוד המצאה ישראלית אחת שאין שולחן חג בלעדיה, ועבורנו היא מקור מיוחד לגאווה - שקדי המרק. ניסינו לברר כיצד באה לעולם ההמצאה הגאונית הזו, שאין כמוה בשום מקום אחר.
הרי מה הטעם במרק אם אין בו קצת תוספת? בין אם אלו ירקות חתוכים, כופתאות, אטריות, קרוטונים או כיד הדמיון הטובה עליכם ועליכן. כך הופך המרק למנה משביעה ומחממת לב, וזו הייתה המחשבה שעמדה גם בראשם של מהנדסי המזון של חברת אסם שהמציאה את שקדי המרק.
הימים היו ימי הצנע. שנתיים קודם לכן כבר הבריקה אסם עם המצאה אחרת שבאה להחליף את האורז האהוב ולהקל על המחסור בו - הפתיתים, או "אורז בן-גוריון". כעת התמודדה החברה עם משבר נוסף שנבע ממשטר הקיצוב. על-פי המסופר באתר החברה, כל מפעל ייצור קיבל הקצבה מסוימת של קמח לכל חודש, אולם חודש אחד - אין לדעת אם בשל טעות אנוש או תאונה מצערת אחרת - לא קיבל מפעל אסם את קצבת הקמח שהגיעה לו.
אבל מעז יצא מתוק - או לפחות מלוח מאוד. כפיצוי על הטעות, הוצע למפעל לקבל 300 קילוגרם שמן במקום הקמח החסר. כשנותנים משהו, במיוחד בתקופת קיצוב חמור, כדאי לקחת אותו - אז המפעל הסכים. אבל מה יעשו עם כל כך הרבה שמן? אתר החברה מספר שהאחראים החליטו להשתמש בשמן כדי לטגן קמח. וראו זה פלא: כך נולדו שקדי המרק שאנחנו מכירים. צבעו של קמח מטוגן אולי לא מושך מספיק, אז את הצבע הצהוב מספקת תמצית כורכום.
שקדי המרק של אסם לא הגיעו משום מקום. בראשית היו "זופ מאנדלען", שקדי מרק ביידיש, שהיו תוספת למרק שאכלו יהודי אשכנז בימי פסח. הכינו אותם מקמח מצה וביצה והם היו ככל הנראה גדולים הרבה יותר, אולי דומים יותר לקניידלעך שרבים מכירים היום. בניגוד לקניידלעך, את שקדי המרק הביתיים היו אופים או מטגנים ולא מבשלים, כפי שגם את שקדי המרק של היום מטגנים.
אבל כמו מוצר שנוצר בטעות ובנסיבות מאולתרות, הוא לא קיבל מיד את הצורה ואת הצבע המוכרים לנו היום. גם לא את השם ואפילו לא את הייעוד. בהתחלה יוצרו שקדי המרק הישראלים בשתי צורות: אחת מעוינת ושטוחה יותר (אך גדולה מהשקדים של היום), והשנייה בצורה סגלגלה כשל ביצה ונקראה "שקדי ביצים". שקדי המרק הביתיים היו אולי השראה, אבל בחברה האמינו שפתותי הקמח המטוגן יכולים להתאים אולי למטרות נוספות. פרסומות מוקדמות שמופיעות בעיתונות או בכרזות השמורות באוסף האפמרה של הספרייה הלאומית, ממליצות להוסיף את שקדי הביצים למשקאות קרים או חמים, ואפילו לכוס בירה. נסו את זה בבית ותעדכנו.
עם הזמן עבר המוצר אבולוציה, הותאם לטעמי הקהל והופיע באריזות חדשות ומתוחכמות. השקדים התקבעו על צורה מרובעת ותפוחה, על צבעם הצהוב הייחודי, על טעמם המומלח היטב, והפכו למוצר חובה בכל שולחן חג, כי איך אפשר לאכול מרק בלי זה? היום אפשר למצוא אותם בשקית, במיכל פלסטיק, עם מדבקה לסגירה חוזרת - וגם מיוצרים על-ידי חברות אחרות שאינן אסם. יש בינינו אפילו כאלה שמעדיפים ומעדיפות לאכול את שקדי המרק לבד - בלי מרק, פשוט לגרוף חופן ישר לפה.

המאמר פורסם במקור ב"הספרנים", בלוג הספרייה הלאומית
התמונות: כרזות פרסום לשקדי המרק של אסם, בעיצוב אוטו וליש. אוסף ערי וליש, אוסף התצלומים, הספרייה הלאומית.
תאריך:  24/09/2022   |   עודכן:  24/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל ראקוב
הדוקטרינה הימית החדשה של רוסיה משקפת שינויים גיאו-פוליטיים רבי חשיבות    ההתייחסות לים התיכון מחייבת תשומת לב ישראלית
ד"ר קייסי באב
הקשרים האקדמיים בין שתי המדינות עלולים לשמש את סין כדי לנסות ולשים את ידה על מידע רגיש    יש צורך בצעדי מנע והדרכה, הן להגנה על ישראל והן לשמירת יחסיה עם ארה"ב
איתמר לוין
מדוע מעשה בודד של שני בני אדם לפני 4,000 שנה משמש עד היום את העם היהודי כ"בנק" למשיכת זכויות ולקבלת שכר? מחשבות על האקטואליה המתמשכת של עקידת יצחק
יפעת גדות
חד-פעמי, לא בחג שלי! לקראת החגים - כמה המלצות פשוטות מהמשרד להגנת הסביבה, לשמירה על הבריאות, הטבע והסביבה
איתמר לוין
העדה המרכזית בתיק 1000 סיימה 15 ימי עדות, בהם לא זזה מעיקרי גרסתה על הסיגרים והשמפניות לבני הזוג נתניהו    ההגנה טענה שהחוקרים הטעו אותה, אך קשה לאמץ הסבר זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il