X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עמית יצחק. חרג מסמכותו [צילום: לע"מ]
עמית יצחק חרג מסמכותו ומהוראות חוק יסוד
יושב-ראש ועדת הבחירות השופט עמית יצחק פעל באופן בלתי תקין בהחלטתו לפסול את מועמדות עמיחי שיקלי ברשימת הליכוד לכנסת עסק בהחלטותיו ובהצבעותיו הפוליטיות של שיקלי עוד בטרם פרש מסיעת ימינה חרג בהחלטתו לא רק מגבולות הבקשה של חברת הכנסת לסקי ומפלגת מרצ, אלא גם מהוראת חוק היסוד, המכוונת לבחון פסילה אך ורק בעיתוי ולאור התנהגות חבר כנסת "שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו"

החלטתו של יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית לפסול את מועמדותו של עמיחי שיקלי ברשימת הליכוד בבחירות לכנסת ה-25 היא מוזרה מצד אחד ותמוהה מצד שני. אולם, התעמקות בהנמקות של עמית מגלה כי אין פה שום מוזרות אלא החלטה פוליטית מובהקת. מסתבר שהשופט הנכבד החליט לא להגביל עצמו לגבולות הדין אלא לשלוח ידו גם בביקורת פוליטית.
חברת הכנסת גבי לסקי וסיעת מרצ ביקשו מוועדת הבחירות המרכזית שתקבע כי שיקלי אינו כשיר להיות מועמד הליכוד בבחירות לכנסת ה-25. המבקשות ביססו את בקשתן על-כך ששיקלי פרש מסיעת ימינה בכנסת ה-24 ולא התפטר מהכנסת סמוך לפרישתו. לכן, טענו המבקשות, שיקלי מנוע מלרוץ ברשימת הליכוד מתוקף סעיף 6א.(א) בחוק יסוד: הכנסת. כלומר, ליבת הבקשה היא ששיקלי לא התפטר מהכנסת סמוך לפרישתו כפי שנדרש בסעיף המדובר בחוק היסוד:
  • "חבר הכנסת שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו, לא ייכלל, בבחירות לכנסת שלאחריה, ברשימת מועמדים שהגישה מפלגה שהייתה מיוצגת על-ידי סיעה של הכנסת היוצאת; הוראה זו לא תחול על התפלגות סיעה בתנאים שנקבעו בחוק".
הבקשה צריכה הייתה להיבחן אפוא רק בפריזמה של סמיכות ההתפטרות לפרישה. צריך להקדים ולומר שחוק היסוד אינו קובע מי מוסמך לבחון את סמיכות ההתפטרות (זאת בניגוד לקביעת קלון שם חוק היסוד מסמיך את יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, ובניגוד למניעת השתתפותם של רשימה או של מועמד בבחירות עקב שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין נגד ישראל, שם חוק היסוד מסמיך את ועדת הבחירות המרכזית עצמה). עמית, כמובן, אפילו לא העלה בדעתו שפסילת מועמדותו של שיקלי בליכוד, שפירושה המעשי פסילת התמודדותו לכנסת הנוכחית, היא עניין של ועדת הבחירות המרכזית, ולקח לעצמו את הסמכות, כמקובל אצל שופטים היפר-אקטיביסטיים שרדיפת השררה היא המאפיין המרכזי שלהם.
השופט עמית יצחק התעלם גם מעמיתיו במחוזי
עמית טען כי היות ששיקלי התפטר 80 יום אחרי שוועדת הכנסת הכריזה עליו כפורש, אין מדובר בהתפטרות סמוכה לפרישה. ברם, שיקלי ערער על החלטת ועדת הכנסת לבית המשפט המחוזי, כפי שמאפשר לו חוק הכנסת בסעיף 61(ג): "על החלטת ועדת הכנסת [של פרישת חבר כנסת מסיעה]... רשאי חבר הכנסת לערער לבית המשפט המחוזי בירושלים, שידון בערעור בשלושה".
ואכן, אחרי שהושגה הסכמה מסוימת בבית המשפט המחוזי, שנדון בה בהמשך, התפטר שיקלי מהכנסת. ברם, היות שהעתירה הוגשה 49 יום אחרי החלטת ועדת הכנסת טען עמית כי גם זו אינה התפטרות סמוכה לפרישה. אבל עמית לא הסתפק בכך והחליט כי השיהוי של ההתפטרות לאחר הפרישה צריך להיקבע על-פי פעולותיו של שיקלי החל "מיומה הראשון של הקואליציה". למעשה, למרות שהוא מבסס את החלטתו על הכרזת ועדת הכנסת, עמית שב ומתייחס לפעולותיו של חבר הכנסת שיקלי עוד לפני שהוכרז עליו כפורש ואף מצהיר על-כך במפורש: "התנהלותו של שיקלי לכל אורך הדרך, גם עוד קודם לקביעת ועדת הכנסת, היא נתון שלא ניתן להתעלם ממנו". בכך חורג יושב-ראש ועדת הבחירות לא רק מגבולות הבקשה של חברת הכנסת לסקי ומפלגת מרצ אלא גם מהוראת חוק היסוד המכוונת אך ורק לחבר כנסת "שפרש מסיעתו ולא התפטר מכהונתו סמוך לפרישתו". אבל ממתי אכפת לשופטים התומכים באקטיביזם שיפוטי קיצוני מלשון החוק או אפילו מלשון חוק יסוד?
אפילו זה לא הספיק לעמית והוא החליט לא רק להתייחס לפעולותיו של שיקלי בטרם הוכרז כפורש אלא להגדיל ולמתוח ביקורת על התנהלותו הפוליטית: "שיקלי פעל מהרגע הראשון לכינונה של הממשלה בניגוד לעמדת ימינה. במישור הכמותי ובמישור האיכותי הצביע עם האופוזיציה החל מתחילת הדרך ועד סופה, לרבות בהצבעות חשובות בנושאים שלכאורה עומדים אפילו בניגוד לעמדתו הערכית-אידיאולוגית שלו עצמו". כנראה שדעתו של יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית אינה נוחה מבחירתו הפוליטית של שיקלי, ולכן הוא החליט לשלב התבטאויות פוליטיות מובהקות בהחלטה שיפוטית. וכמובן, אחרי שבית המשפט העליון המציא את עובד הציבור הסביר" כאמצעי להחלפת הרשות המבצעת ואחרי שהמציא את "המחוקק הסביר" כאמצעי להחלפת הרשות המחוקקת, ידע עמית לספר כי "האזרח הסביר רואה בשיקלי כמי שפרש בשנת 2021". אחרי הכל, באמת הגיע הזמן ששופטי בית המשפט העליון יחליפו כבר את האזרחים הלא סבירים שמחזיקים בדעה שונה מהם.

שיקלי - היחיד מסיעת ימינה שכיבד הבטחותיו לבוחר
שיקלי. קיים הבטחותיו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

חבר הכנסת שיקלי התחייב בפני מצביעיו שהוא לא יחבור לממשלת שמאל-מרכז. כאשר חבריו לסיעה, שחלקם הונו את הבוחרים בכוונת מכוון וחלקם הונו אותם בבלי דעת, הסתלקו מהתחייבות זו, הוא היחיד שנותר נאמן למצביעי ימינה. למרות ההצעות המפליגות שהוצעו לו, שיקלי לא עשה מעשה רינאוי-זועבי ולא מכר את עקרונותיו בנזיד עדשים. וכאשר ועדת הכנסת הכריזה עליו כפורש לבקשת סיעת ימינה, הוא ערער על ההחלטה הזו בפני בית המשפט המחוזי.
במהלך הדיון בבית המשפט הודיעה עורכת הדין ענת גולדשטיין שייצגה את ועדת הכנסת וראשיה כי "נוכח הנסיבות החריגות של המקרה דנן אנו מסכימים לראות את התפטרותו של המערער מהכנסת, ככל שהוא חוזר בו מהערעור וככל שהיא נעשית בסמוך לדיון כאן, בסמוך הכוונה ל-4-3 ימים הקרובים לא יותר מכך, במקרה כזה נוכל לראות את אותה התפטרות שנעשית בהתאם לסעיף 6א לחוק יסוד הכנסת". בא-כוחו של שיקלי, עורך הדין אלון פומרנץ, הודיע בשם מרשו כי "כדי שיהיה להסדר זה בסדר לומר שבטווח של ארבעת הימים הקרובים כפי שציינה חברתי, שתעוגן בהחלטת בית המשפט שחבר הכנסת שיקלי יתפטר וזה ייחשב כהתפטרות בסמוך לפרישה מהסיעה".
אחרי שגולדשטיין הציעה לו בשם ועדת הכנסת וראשיה להתפטר מהכנסת ושהתפטרות זו תיחשב בסמוך לפרישתו, החליט שיקלי למשוך את הערעור (מה שכמובן הביא באופן אוטומטי לדחיית הערעור). בפסק הדין רשמו השופטים לפניהם את עמדתה של גולדשטיין "לפיה בנסיבות ערעור זה אם המערער יתפטר בארבעת הימים הקרובים הדבר ייחשב מבחינת הכנסת כהתפטרות בסמוך למועד הפרישה". שלושת השופטים הוסיפו כי "אף אנו סבורים כי בנסיבות העניין מדובר בעמדה ראויה העולה בקנה אחד עם החוק ועם עובדות המקרה".
אמנם, עמדת ועדת הכנסת בערעור אינה מחייבת את יושב-ראש ועדת הבחירות, וגם דעת השופטים אינה נושאת משמעות מחייבת. אולם הייתה זו פשרה המקובלת על דעתו של הגוף המכריז על הפרישה – ועדת הכנסת, פשרה שזכתה לאישור בית משפט. עמית בחר לרמוס את הפשרה שהוצעה על-ידי ועדת הכנסת, להתעלם מהגושפנקא שנתנו שלושת השופטים לפשרה זו, ולדרוס גם את חוות דעתה של היועצת המשפטית לכנסת שתמכה בעמדה הגורסת כי בנסיבות העניין ניתן לראות בהתפטרותו של שיקלי התפטרות שנעשתה סמוך לפרישה.
השופט גרם לתוצאה פסולה
עמית גם לא באמת טרח להתייחס לכך ששיקלי משך את ערעורו רק משום שהוצעה לו הפשרה המדוברת (ולאחר מכן, התפטר מהכנסת בעקבות פשרה זו). יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית ציין בלקוניות כי "אין בדעתי להידרש במסגרת זו לסיכויי הערעור או למחלוקת לגבי עמדתו המקדמית של בית המשפט המחוזי, כפי ששוקפה לצדדים במהלך הדיון בערעור". זה נחמד מאוד שעמית לא רצה לדון בסיכויי הערעור. אבל העובדה היא ששיקלי משך את הערעור רק בגין הפשרה שהוצעה לו. חשוב לא פחות, היות שמועד הרשימות נסגר לפני שבועיים, החלטתו של עמית מונעת משיקלי כל אפשרות להתמודד בבחירות, תוך פגיעה גסה בזכותו להיבחר.
התוצאה האבסורדית של ההחלטה של עמית היא שמי שהיה נאמן לעקרונותיו, שלא הסכים לקבל שוחד פוליטי, ושמשך את ערעורו על-סמך הצעה של ועדת הכנסת שזכתה לגושפנקא שיפוטית, לא יוכל להתמודד לכנסת. ואילו עידית סילמן, שכפי הנראה פרשה עבור שריון, תוכל להתמודד בבחירות במסגרת הליכוד.
לצערי אני מאוד סקפטי ביחס לסיכויים של הערעור שיגיש שיקלי על ההחלטה של עמית. קשה לי להאמין שחבריו של עמית לכס השיפוט, יפסלו את החלטתו של מי שאמור להתמנות לנשיא בית המשפט העליון בשנה הבאה. הלוואי שאתבדה.

פורסם במקור באתר דיומא
חיים רמון, כיהן כחבר כנסת ושר בממשלות ישראל
בכתבה הנ"ל שורבב בטעות מצד מערכת News1 שמו של השופט שטיין ועל-כך אנו מתנצלים.
תאריך:  01/10/2022   |   עודכן:  01/10/2022
+גוש נתניהו נחלש, לפיד וליברמן מתחזקים
22:25 01/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+נתניהו נגד שקד: מדברת ימין ועושה שמאל
22:11 01/10/22  |  עידן יוסף

יו"ר הליכוד נתניהו תוקף את שקד בבית כנסת במודיעין: "אומרת שלא תלך לממשלת שמאל ועכשיו יושבת בממשלת שמאל. מדברת ימין ועושה שמאל. שמרה על הממשלה הזאת. במשרד המשפטים לא עשתה כלום" (ישראל היום).
שקד בתגובה: "אני זו שבניתי מחנה שמרני בבית המשפט העליון, הקמתי 14 יישובים בנגב, הצלתי את היישוב מצפה כרמים, שללתי אזרחות למחבלים ולראשונה פעלתי לגרש את המשפחות שלהם, הוצאתי מספר שיא של מסתננים מרצון, הגדלתי משמעותית את התקציבים ביו"ש, מנעתי את חוק הנאשם והרשימה עוד ארוכה. זה נקרא יותר ימין מימין. נתניהו, השנאה האישית שלך מסכנת את גוש הימין. האם 5 מערכות בחירות לא מספיקות לך כדי להבין?".

+בקבוק תבערה הושלך על לשכת בן-גביר בשמעון הצדיק
22:10 01/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ח"כ בן-גביר: "ההסתה הפרועה של גנץ ולפיד מתירה את דמי"  ▪  ח"כ יאיר גולן פוסל את בן-גביר אך לא את בל"ד: "מטפחים בתוכנו מפלגה שהמצע שלה הוא גזעני שדורש שחוקי הפרדה בין יהודים ללא יהודים. זה דבר מטורף. 12 מנדטים!"

הבקבוק שהתלכח בלשכה המאולתרת [צילום: מצלמת אבטחה]
+סער: גוש נתניהו יחריב את מערכת המשפט
21:54 01/10/22  |  עידן יוסף

שר המשפטים גדעון סער בטוויטר: ״גם אריה דרעי מבהיר הערב - למי שעוד היה לו ספק - שעל הפרק לא תיקון מערכת המשפט, אלא החרבתה. 61 לגוש מפלגות נתניהו וסיוט נובמבר יתממש. לא חילופי שלטון יהיו בישראל - אלא שינוי המשטר ופירוק כל האיזונים והבלמים".

+הליכוד צפוי להעלות את הלחץ לפרישת שקד מהמרוץ לכנסת
21:42 01/10/22  |  עידן יוסף

הליכוד מתכוון להעלות השבוע את הלחץ לפרישת יו"ר בית יהודי איילת שקד הן בקמפיין ישיר והן בלחץ עקיף על מספר 2 ברשימתה, יוסי ברודני, ולפיו ישלם מחיר אם בגלל מפלגתו לא תקום ממשלת ימין. אם יבקש ברודני להתמודד שוב לראשות עיריית גבעת שמואל הוצעה לו תמיכת הליכוד אם יפרוש.
גורמים בליכוד בביקורת על היו"ר: ״נתניהו עושה טעויות בניהול הקמפיין ואחת מהן היא ההתנהלות סביב שקד. היא הסיכוי היחיד שלו להגיע ל-61 והוא נותן ללחץ המשפחתי להכריע״.

+הבטחה על הקרח: מיכאלי מתחייבת שהרכבת הקלה תפעל בשבת
21:11 01/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לדבריה על-פי חוות הדעת שקיבלה מיו"ר נת"ע ניתן להפעיל את הרכבת הקלה בשבת  ▪  חוות הדעת עוסקת בהבטים כלכליים אך לא בהבטים משפטיים חוקיים  ▪  לנוכח וטו גורף מצד המפלגות החרדיות והדתיות ההיתכנות למהלך אפסית

מיכאלי. הבטחת בחירות שלא תוכל להתממש [צילום: ענת חרמוני/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמית יצחק חרג מסמכותו ומהוראות חוק יסוד
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אחרי הלשון בפה של החיילת נהיה
כוכב רשת  |  1/10/22 13:36
2
ומי כאן "החורג מסמכות" , רמון?
שלמה המגיב  |  1/10/22 14:10
3
אל תצפו מעמית לדבוק בעובדות
משו  |  1/10/22 18:40
4
משפטן בור גרוע מהדיוט
משה דב  |  2/10/22 09:22
5
מדבר ימין ועושה שמאל
ד"ר משה פרץ  |  2/10/22 12:26
6
רחמנא
לצלן  |  2/10/22 14:00
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2022
איציק וולף
סקר מנדטים שפרסם העיתון מעריב חודש לפני הבחירות מעלה תמונה של זליגת מנדטים מן הליכוד למפלגת המחנה הממלכתי מהצד האחד ואל הציונות הדתית מן הצד השני
איציק וולף
ראש האופוזיציה תוקף את ועדת הבחירות המרכזית בעקבות פסילת התמודדות עמיחי שיקלי ברשימת הליכוד    "זה לא משפט, זה לא צדק, זה משחק מכור פוליטית"
איציק וולף
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, נפגש עם נציגי המפלגות המתמודדות לכנסת וקרא להם להקפיד על קיום ההנחיות וההגבלות הנוגעות למימון הבחירות    "מצפה מכם לתת דוגמה אישית לאזרחי ישראל על חשיבות העמידה בחוק"
איתמר לוין
ועדת הבחירות המרכזית קיבלה ברוב של תשעה מול חמישה את הבקשה לפסול את בל"ד    ביהמ"ש העליון, שאישר בעבר את התמודדותה, יכריע גם הפעם
עידן יוסף
בעתירה נכתב כי המימון לפעילות הבחירות של התנועה, שמסתכם במיליוני שקלים, מגיע מתורמים ישראלים וזרים, שמבקשים להשפיע, שלא כדין, על תוצאות הבחירות בארץ    עוד טען הליכוד כי תנועת דרכנו פועלת להגדלת התמיכה בגוש לפיד והמפלגות הערביות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il