X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
[צילום: משה ניסנבוים]
כל נדרי
נמצאה כל נדרי נאמרת קודם שמתחיל הצום במלוא עוצמתו וחומרתו, והיא ממש סמוכה להתחלת הצום

פרק מתוך הספר: על תפילת כל נדרי
סדר תפילות יום הכיפורים נפתח בתפילת כל נדרי. תפילה זו, הנאמרת עוד קודם השקיעה בבתי הכנסת, משמשת שער ליום הכיפורים. בין תפילה זו ובין תפילת ערבית הבאה אחריה אף ישנה הפסקה, משום שתפילת ערבית נאמרת רק לאחר השקיעה. נמצאה כל נדרי נאמרת קודם שמתחיל הצום במלוא עוצמתו וחומרתו, והיא ממש סמוכה להתחלת הצום.
תפילה זו, שנתקבלה ברוב קהילות ישראל כתפילה חשובה, והניגון שלה מעורר את רגשות יום הכיפורים, לא שימשה בעבר חלק מן התפילה בבתי הכנסת של חכמי ישראל הקדומים. אילו הזדמן אדם לבתי הכנסת של התנאים והאמוראים היה רואה שאין נוהגים לומר אותה ואין מכירים אותה. מעניין אפוא הניגוד בין מעמדה הנוכחי הנשגב ובין מעמדה בסדר התפילה העתיק.
תפילה זו נזכרת לראשונה בימי הגאונים בבבל. כך מתואר בחיבור המלקט מאמרים הלכתיים של הגאונים (ספר אוצר הגאונים לנדרים, מהדורת לוין, עמ' 21):
...כתב בעל העיתים ז"ל... והאי מנהגא דקא עבדי בהני דוכתא לאפוקי ס"ת ולומר כל נדרי, חזינן לרבותא דאמרי דהאי מנהגא לית לי עיקרא וטעותא היא [תרגום – וזה המנהג שעושים באלה המקומות להוציא ספר תורה ולומר כל נדרי, ראינו לרבותינו שאומרים שהמנהג הזה אין לו עיקר וטעות הוא)... ואמר מר רב עמרם, יש שעושין כן שעומד שליח ציבור בלילי יוה"כ ואומר כך: כל נדרים ואיסורים וחרמים ושבועות וקיומים שנדרנו ושאמרנו... אם נדר נדרנו – אין כאן נדר, אם אסר אסרנו – אין כאן איסור... אבל שדרו מתיבתא הקדושה [תרגום – שלחו מהישיבה הקדושה) שמנהג שטות הוא ואסור לעשות כן...
הספר מצטט שני מקורות: האחד הוא מבעל ספר העיתים והשני מרב עמרם גאון, ובשניהם ישנה התפלמסות עם מנהג אמירת כל נדרי. הוא מזכיר כי אומנם נהגו לומר במקומות שונים את כל נדרי, אבל המקורות הללו קובעים כי זהו מנהג חדש ומוטעה. האזכור הראשון לאמירת כל נדרי הוא דווקא בהקשר פולמוסי, כלומר בהתנגדות למנהג זה. נראה אפוא כי אמירת כל נדרי החלה תוך שנכרכה בפולמוס גדול של מתנגדים לעומת תומכים.
עצם המנהג של אמירת תפילת כל נדרי קשה משני טעמים: ראשית, תוכן הדברים הוא בקשה מלפני שמיא שלא להתייחס בתוקף לנדרים שאדם נודר. הדבר מוזר, שכן באמת תמוה שהדבר הראשון שאדם מבקש לעשות כאשר הוא עומד בפתח יום הכיפורים הוא להצהיר מול ריבונו של עולם שאין למוצא פיו תוקף של ממש. הנוסח המקובל כולל הצהרה שכזו לא רק לשנה שהסתיימה אלא גם לשנה המתחילה. הרי מושג התשובה, שהוא מרכזי כל כך ביום הכיפורים, משמעו שאדם מצהיר שהוא חוזר מדרכו הרעה ושינהג בכובד ראש ובאחריות, וכאן לכאורה ההצהרה מלמדת הפכם של דברים.
שנית, ביטול הנדרים כבר נעשה קודם למועד אמירת כל נדרי, בטקס "היתר נדרים". יש העורכים את הטקס בערב ראש השנה ויש העורכים אותו בערב יום הכיפורים, אבל בכל אופן אלו וגם אלו כבר התירו נדריהם במעמד בית דין, וחזרו והתחייבו בפני בית דין. מה מוסיפה אפוא עוד תפילת כל נדרי בבית הכנסת? והרי הנדרים הותרו מכבר...

קורא בין השורות

כיצד הפכה תפילת כל נדרי מ"מנהג שנדחה" מימי הגאונים לסמל המובהק לפתיחת יום הכיפורים? במה זכה גדליה בן אחיקם, פקיד ממונה של מלך בבל, שיום הירצחו ישפיע על הלוח העברי במשך 2,500 שנה? לאן נעלמו ילדיו של משה רבנו, שלא השתתפו במעמד הר סיני? מדוע הטילו חכמינו ספק בקדושתה של מגילת אסתר?
בניסיון אמיץ להגיע לפתרון החידות הללו ורבות אחרות העולות מבין השורות של הטקסט המקראי, ספרות ההלכה ומקורות נוספים בהיסטוריה, מוליך ”קורא בין השורות” את הקורא בשילוב מרתק של קריאה מסורתית וחדשה במקורות מוכרים יותר ומוכרים פחות, מתקופות שונות.
המחבר, גדעון סטטמן, מספר על הרקע לכתיבת הספר כי "אני עוסק ומלמד שנים רבות בנושאים שקשורים למפגש בין תנ"ך, היסטוריה וארכיאולוגיה ובעל תארים בהיסטוריה ובארכיאולוגיה. אני מאמין שקריאה משולבת של מקורות מתחומים שונים מחדשת ומרעננת את ההבנה של התופעות ושל הרעיונות.
"דרך הכתיבה נועדה לאפשר לקורא המתעניין להכיר את המושגים, את השאלות ואת ההתפתחויות השונות בלי להיכנס לעיון מדעי מכביד וארוך. יש קוראים שיטענו שהדברים טעונים דיון ארוך יותר ואחרים יטענו שיש בהם פירוט רב מדי. ניסיתי להלך בדרך ממוצעת, ולכוון לדעתם של הקוראים המצויים, אוהבי השכלה ודעת".
וכך, השילוב הייחודי לסטטמן, של בקיאות במקורות ההלכתיים והאגדיים ועימותם עם עובדות היסטוריות וממצאים מתחום הארכיאולוגיה, מאפשר לו לשפוך אור חדש על עולם עתיק אך מורכב ודינמי מאין כמוהו, במבט עכשווי ורענן. בספר מכונסים 41 מאמרים שונים הנוגעים בנושאים שונים; חג ומועד, דמויות במקרא, מצוות ומשמעותן ועיונים היסטוריים.
אפשר לרכוש את הספר בכל חנויות סטימצקי וכן באתר סטימצקי.

תאריך:  04/10/2022   |   עודכן:  04/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שושנה ויג
הכתיבה עבור קלרינה היא תהליך של ריפוי ואכן היא מגיעה לכך בשני הפרקים האחרונים של הספר ולאחר שעברה קתרזיס היא יכולה לכתוב שירים אופטימיים    היא לא רוצה להישאר בחוויית התלישות
משה ניסנבוים
סקירה על הספר החדש של אלירן מלכה    הספר נסוב סביב השאלה הגדולה - מה עדיף: לחיות ולקמול או לשמר יופי ניצחי חסר חיים? מי שיקרא אותו ימצא בו תובנות מרתקות בסוגיה כבידת המשקל הזו
משה ניסנבוים
הדבקנו ותפרנו יחד מעין שמיכת טלאים עשויה ממקורות שונים ששמר הרב דרייפוסבמרוצת השנים, מקורות מגוונים שמעשירים לא רק את הספר אלא מאפשרים לצלול יחד לרבדים שונים המשפיעים על עולמנו היהודי
יהונתן חסון
על שירתו של דורון מנשה    המשורר נותן הצצה למקורות ההשראה שלו    המראה, מדפי הספרים, המצוקות שלו, הפיתויים שהופכים אותו גבה לב, כהה חושים כביכול
משה ניסנבוים
אמצע שום מקום, ספרה ה"אחר" של שרה פכטר, מצטרף לרבי-המכר שלה, וביניהם: אימא זה לא משחק ילדים, חצויה לשניים, איש לא מבין אותי, הקרב על הבית, יצאתי מדעתי תכף אשוב, ורטיגו ועוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il