X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אונית בת גלים [צילום: אילן ברונר/לע"מ]
פרשת אניית "בת גלים"
לפני 68 שנים, ב-28 בספטמבר 1954 ערב ראש השנה, נעצרה על-ידי המצרים בפתחה הדרומי של תעלת סואץ אונייה בשם "בת גלים" אנשי צוותה עשרה במספר, כולם ישראלים, נכלאו ועונו בכלא המצרי ושוחררו בתום מאה ימי שבי

אניית "בת גלים" נשלחה באופן יזום על-ידי ממשלת ישראל לעבור בתעלת סואץ כשהיא נושאת דגל ישראל ולהפגין בפני כל העולם את זכותה החוקית של ישראל לתנועה חופשית בתעלת סואץ ולהעמיד את המצרים במבחן, אם אכן יאפשרו מעבר אונייה ישראלית בתעלת סואץ כפי שמחויבים על-פי "אמנת קושטא".
רקע לפרשת אניית "בת גלים"
תעלת סואץ נחנכה בשנת 1869. אורכה כ-193 ק"מ, רוחבה של התעלה נע בין 250 ל-500 מטרים, ועומקה בין 10 ל-20 מטרים. חשיבותה הגדולה של התעלה היא מתן האפשרות לספינות הנעות בין אסיה לאירופה להימנע מהצורך להקיף את אפריקה דרך כף התקווה הטובה והאוקיינוס האטלנטי הסוער, ובכך לקצר ולהוזיל משמעותית את הדרך. בשנת 1888 חתמו בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה, רוסיה והאימפריה העות'מאנית שהיו אז מעצמות ומדינות נוספות על אמנה בינלאומית אמנת קושטא (קונסטנטינופול) שקבעה כי לכל האומות זכות מעבר שיט חופשי בתעלת סואץ, וכי תהיה פתוחה תמיד בכל עת במצב שלום או מלחמה למעבר חופשי לספינותיהן של כל האומות. האמנה קובעת הלכה למעשה את מעמדה של תעלת סואץ כנתיב מים בינלאומי, אשר זכות המעבר החופשי בו צריכה להינתן לכל, ללא הבדל בהשתייכות לאומית של הספינה, בסוג הספינה, או במטענה. נוסח האמנה הוסכם על המדינות החותמות ב-2 במרץ 1888 והיא נחתמה בחודש אוקטובר 1888.
לאחר סיומה של מלחמת העצמאות, ב-1949, חסמו המצרים את תעלת סואץ למעבר אניות וסחורות לישראל וממנה בניגוד לחוק הבינלאומי - אמנת קושטא (1888), המבטיחה מעבר חופשי בתעלה. בתחילת שנות ה-50 החל מתגבש הסכם בין בריטניה למצרים על הסגת כוחות הצבא הבריטי מבסיסיהם שבאזור תעלת סואץ. ביולי 1954 הודיעה בריטניה כי תפנה את כוחותיה ממצרים תוך שנתיים.
ממשלת ישראל ראתה בדאגה התפתחות זו, וחששה מהשתלטות והלאמה מוחלטת של המצרים על התעלה, וקץ סיכוי או אפשרות בעתיד למעבר אניות סחורות מטענים לישראל או ממנה דרך תעלת סואץ, שמשמעותו המעשית פגיעה בכלכלת ישראל ובתחומים אחרים.
בישראל בחנו מספר דרכים לעיכוב ביצוע ההסכם הבריטי-מצרי, או לשינוי תוכנו כך שיאפשר הבטחת מעבר אניות סחורות ומטענים לישראל וממנה. משרד החוץ ניסה למנוע באמצעות מגעים דיפלומטיים את מימוש ההסכם. בין השאר, נפגש בעניין זה שגריר ישראל בארצות הברית אבא אבן (שימש במקביל באותה עת גם בתפקיד שגריר ישראל באו"ם א.א) עם מזכיר המדינה האמריקני דאלס אך ללא הצלחה יתרה.
מבצע מעבר "בת גלים" בסואץ
בקיץ 1954 החליטה ממשלת ישראל בראשה עמד אז משה שרת, לקבל את המלצת אמ"ן להפגין את זכותה החוקית של ישראל לתנועה חופשית בתעלה, באמצעות העברת אניית סוחר נושאת דגל ישראל דרך התעלה. שתגיע לתעלה מדרום לצפון ולהעמיד בכך את המצרים במבחן, אם אכן הם מכבדים את אמנת קושטא.
לצורך כך רכש משרד הביטחון באוגוסט 1954 באמצעות חברה ישראלית "פוסידון ספנות בע"מ" מחברה בקוסטה ריקה, ספינה בשם "פרימה" ושמה הוסב זמן קצר לאחר רכישתה על-ידי החברה הישראלית ל"בת גלים". הספינה, שנבנתה בהולנד בשנת 1932, הייתה ספינה המיועדת לשיט חופים, בנפח כולל של 400 טון ובאורך של כ-46 מטר. הוסכם כי הספינה תימסר לידי הרוכשים בנמל מאסאווה באריתריאה, שנשלטה אז על-ידי חבש.
במקביל החלה חברת "פוסידון ספנות" ונציגה גבי טראוב לאתר ולבחור אנשי צוות ישראלים למשימת הפלגת האונייה מנמל מאסאווה באריתריאה לחיפה דרך תעלת סואץ. נבחרו 10 אנשי צוות. לרב חובל של "בת גלים" נבחר צבי שידלו איש ים ותיק שהיה בשנות ה-40 מדריך בבית הספר הימי בחיפה איש הפלי"ם וחיל-הים. לסגנו נבחר רפאל שפינט (שפוקי). שאר חברי צוות "בת גלים": מרדכי (פאול) כתריאל, קלמן פולק, יוסף (פפו) חננאל, מאיר שמולוביץ, רפי גולדברג, זרובבל (בבל) טבלין, שמאל לויצקי, אלכס צור.
ב-1 בספטמבר הגיעו צוות הספינה בטיסה מנמל לוד לאריתריאה ולאחר שהספינה הגיעה לנמל מאסאווה היא הועברה לידי הצוות הישראלי שהמתין במקום, והונף עליה דגל צי הסוחר הישראלי.

שבויי בת גלים חוזרים לארץ 1955 [צילום: אילן בראונר/לע"מ]

הממשלה מתלבטת לגבי המבצע
הספינה הייתה מוכנה להפלגה, אך ממשלת ישראל עדיין התלבטה-היססה באשר למבצע. היו שהתנגדו או שהסתייגו מהמבצע להעביר את הספינה "בת גלים" בתעלת סואץ. ובינהם הרמטכ"ל, משה דיין. לאחר עיכוב בן מספר ימים הורה ראש הממשלה משה שרת להוציא את המבצע לדרך. קרוב לשלושה שבועות המתין צוות האונייה בנמל מסאווה באריתריאה עד שהתקבל אישור ממשרד החוץ להפליג. ב-20 בספטמבר 1954 הפליגה הספינה "בת גלים" מנמל מאסאווה, כאשר פניה מועדות לתעלת סואץ ועליה מטען של 93 טון בשר משומר, 30 טון עורות ו-42 טון לבידים. הפלגת הספינה עד ההגעה לתעלת סואץ, נמשכה כ-10 יום, יותר מהמתוכנן, בשל תנאי מזג האוויר.
מעצר האונייה בתעלת סואץ
בערב ראש השנה, ביום 28 בספטמבר שנת 1954 בשעה 5 בבוקר לערך הגיעה ספינת "בת גלים" לפתחה הדרומי של תעלת סואץ וזיהתה עצמה. בסביבות השעה 6 בבוקר הטילה עוגן כמקובל. בשעה 8 בבוקר לערך עלו על הספינה פקידי מחלקת הבריאות וההגירה המצריים לבדיקה שגרתית. הבדיקה נעשתה באווירה ידידותית. כעבור זמן קצר התקרבה למקום סירת משמר מצרית מלווה בחוליית חיפוש. אנשי סירת המשמר עלו לספינה ערכו בה חיפוש מדוקדק, והורו לרב החובל להפליג עד נמל פורט איברהים הממוקם בתעלה. שם נקשרה הספינה לרציף תחת שמירת חיילים מצרים חמושים. בחצות הלילה הודיע התובע המחוזי לרב החובל שידלו כי הצוות מואשם ברצח שני דייגים מצרים ביריות בעת הפלגתם וכי הספינה הישראלית ירתה על ספינת דייג מצרית.
כליאת אנשי צוות "בת גלים" ועינויים
משך יום יומיים לאחר שהאונייה נעצרה המשיך צוות הספינה לשהות עליה, אנשי הצוות הובלו תחת משמר מצרי לבית כלא צבאי שם הוכו ועונו. בהמשך הועברו לבית כלא אזרחי בקהיר שם היחס אליהם השתפר מאד. נציגי האו"ם הגיעו לבקרם וכמה מהעצורים סיפרו לאנשי האו"ם כי היחס אליהם מצד המצרים היה קשה. כתגובת ענישה על תלונות העצורים לנציגי או"ם שבאו לבקרם הושמו העצורים בבידוד (מעין צינוק) למספר שבועות. מעצרה של הספינה הישראלית זכה לסיקור נרחב בעיתונות בארץ ובעולם. ידיעות בדבר מעצרה התפרסמו ברחבי העולם.
דובר משרד החוץ הישראלי הגדיר את טענות המצרים שאנשי צוות אניית בת גלים ירו והרגו דייגים מצריים כבדותה ומסר לעיתונאים כי האונייה היא אניית סוחר שהייתה בדרכה מנמל מאסאווה לנמל חיפה לא הייתה מזויינת ולא פגעה באיש. הדובר ציין כי זכותה המלאה של האונייה "בת גלים" לעבור בתעלת סואץ שהיא דרך ים בינלאומית הפתוחה בכל עת לספינותיהן של כל האומות. זכות המעבר החופשי בתעלת סואץ מובטחת על-פי אמנת קושטא שבתקפה המחייב הכירה מצרים לא מכבר.
ביום 4 בדצמבר 1954 הודיעו השלטונות המצרים לאנשי הצוות כי בוטל אישומם ברצח דייגים מצרים, והוגשו נגדם כתבי אישום חדשים בגין חדירה ללא רשות למים טריטוריאליים וכן כניסה לשטח צבאי סגור. כל העת פעלה ישראל במישורים ובמגעים דיפלומטיים לשחרר את אנשי צוות הספינה.
ב-7 בדצמבר הודיעה מצרים כי בדעתה לשחרר את הספינה "בת גלים" ואת צוותה לישראל. ב-1 בינואר 1955 בתום 100 ימי שבי, נלקחו אנשי הצוות העצורים לגבול ישראל מצרים, סמוך לרצועת עזה וחצו רגלית את הגבול לישראל שם חיכו להם כלי רכב ישראלים, זאת, בניגוד לדרישת ישראל כי על המצרים לשחרר את אנשי הצוות יחד עם ספינתם ולהתיר לה להמשיך בדרכה.
אנשי הצוות המשוחררים התקבלו בשובם בקבלת פנים חמה כגיבורים ואף נערכה להם קבלת פנים חגיגית אצל ראש הממשלה משה שרת. דרישתה של ישראל להחזרת הספינה לא נענתה, אניית "בת גלים" נותרה בנמל פורט איברהים עד ערב מלחמת ששת הימים, אז טובעה כחלק מפעולותיהם של המצרים לחסום את התעלה.
תוצאות הפרשה
המבצע הסתיים למעשה בכישלון ולא השיג את יעדיו או מטרותיו. שלטונות מצרים לא שינו מדיניותם והמשיכו בסגר הימי שהטילו על ספינות וסחורות המפליגות לישראל. המבצע אף לא הצליח לעכב את ביצועו של "הסכם בסיס התעלה" בין מצרים לבריטניה וב-1956 פינו הבריטים כוחותיהם מתעלת סואץ. ממשלת ישראל ספגה ביקורת רבה בעקבות כישלון המבצע, והואשמה בחוסר תבונה ותכנון שהתלווה להוראה לשלוח ספינה ישראלית אזרחית לחצות את תעלת סואץ, תוך סיכון אזרחים ישראלים, אף שהיה ברור מראש כי לא תצליח במשימתה.

שבויי אונית בת גלים חוזרים ארצה [צילום: אילן ברונר/לע"מ]
תאריך:  04/10/2022   |   עודכן:  04/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת אניית "בת גלים"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הצדעה לרב חובל ולימאים.
בני אשר  |  30/01/23 19:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעיין כהן
בתקופת החגים מצטרפות לכל הבלאגן גם משימות נוספות שלא תמיד על ראש שמחתנו כמו קניות לחג, הכנת הבית לאירוח, בישול, תכנון טיולים ועוד
יונה וורצ'וב
מה אוכלים לפני הצום ואיך מעבירים אותו עם הילדים?    אין כמו להעביר את הצום עם חברים ובני משפחה - הילדים יכולים לשחק יחד ולהעסיק את עצמם שעות, בזמן שהמבוגרים יכולים לשוחח בנחת
יאיר נבות
הפער העצום בין ההצהרות הרשמיות והטקסים בקרמלין למציאות הצבאית ממשיך להיות גלקטי ממש. בעוד שהבית העליון מתכנס היום במוסקבה לאשר את הסיפוח, ממשיכים כוחות של הצבא האוקראיני להתקדם. ההתפתחויות האלה והמגמות הנוכחיות כל כך ברורות, שאפילו תעמולנים מובילים ברוסיה מתייחסים אליהם לשם שינוי כפשוטן
איתן קלינסקי
האירועים ההיסטוריים בחיי העם היהודי בשנים 136-132 לספירה מקבלים את מלוא ההערכה מהמשיחיות, שהשתלטה על ספרי הלימוד שלנו
צבי גיל
לימין חשוב להיות בחדשות, גם בהקשר שלילי    ככה קיבל איתמר בן-גביר את מרב החשיפה שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il