X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סימנים מורכבים [צילום: פריסו גנץ/dpa via AP]
דיוקן פסיכולוגי מרתק
הספר מאפשר הצצה עדינה ומרתקת לתקופה שכמעט לא מוכרת לקורא הישראלי, בה טיניאנוב מצליח להציג מציאות אפלה אך מלאה באבסורד

הספר הבועט הזה הופיע לאחר מהפכת אוקטובר, בשנת 1917, בזמן התפתחותה ההדרגתית של ברית המועצות למעמד של מעצמה בינלאומית, ואז הצנזורה הסובייטית הידועה לשמצה לא הייתה מאורגנת וחזקה דיה. לכן, בשנת 1928 יצירה ספרותית זו פורסמה ללא עכבות, והסיפור המובא כאן, שהוא קצר מאין כמותו, הגיע כמעט לממדים אפיים בקאנון הלאומי, היות שהוא בוחר לטפל בחומר היסטורי בצורה ייחודית, המבטאת סגנון כתיבה ייחודי ואחר של הסופר יורי טיניאנוב.
למעשה, "הסגן נים" הוא עיבוד לאנקדוטה מסוף המאה ה-18. מובא בסיפור דיוקנו הפסיכולוגי המרתק של הקיסר פאבל הראשון, אשר נמצא בתנועה כמעט בלתי אפשרית בין אכזריות לאופוריה, והוא היוצר את שלד הסיפור. למעשה, יש כאן עלילה אבסורדית הטווה את מציאות התקופה לפרטי פרטים וקצין מבטיח ומסתורי אשר בכוחו להפיג את כל פחדיו של הקיסר.
האנקדוטה הראשונה עוסקת בקצין שמאחר למסדר של פאבל ומתמוטט מפחד תחת מבטו של הקיסר. פאבל דורש מאביו של דאל שידווח לו פעמיים ביום בנוגע למצבו של הקצין, וכאשר הוא מתאושש, אומר הקיסר לקצין שמכיוון ששניהם אנשים, בני אדם, עליהם לסלוח זה לזה ומחבק אותו. ובאנקדוטה השנייה, פאז' (תפקיד הניתן לנערים אצילים ממשפחות מיוחסות ונחשב לתפקיד צבאי לכל דבר) מתגנב מתחת לחלונו של פאבל, ומצחיק בפרצופיו כמה מהפריילינות (הנשים המקורבות לאשת הקיסר) אשר מנסות להזהירו בסימנים כי הקיסר ישן. הוא מצליח לגרום למהומה בארמון, עד כדי רצון לירות בו. בסופו של דבר הקיסר נרגע כאשר החייל מודה במעשה שלא עשה ומכריז כי יש לו קול חזק ולכן מקדם אותו ומעניק לו סכום כסף גבוה. ובאנקדוטה השלישית ישנה התייחסות לטעותו של הלבלר, המובילה לקידומו של הסגן נים ולמותו בטרם עת (זה אינו ספוילר, כי אם מצוין בתחילת הספר).
פאבל פטרוביץ' בכלל החל את כהונתו כשליט רחום, אך עם זאת במהרה התברר כי יחסו לאצילים ולחיילים היה מחמיר ונפיץ. התנהלותו הוכתבה על-ידי הרצון להשליט סדר מוחלט, כזה שיבטל כל אפשרות של הפיכה. באופן פרדוקסלי, התנהלות זו הובילה להחלטות אימפולסיביות, נחרצות וקיצוניות. ולכן, טיניאנוב בוחר להשתמש ברקע ההיסטורי המשולב עם האנקדוטות המובאות כאן ולהעביר ביקורת חברתית על המציאות הדיקטטורית באותם ימים. הוא בעצמו נאלץ לסגל צנזורה עצמית, אך עם זאת הוא מצליח להציג כסילות החוצה גבולות. ולכן, הטקסט קליל ואינו מעיק, והוא מצליח להציג דמות אגוצנטרית, המנוהלת מפחד ומקיימת שררה, שבסוף, איך נאמר, הכל מתהפך גם עליה.
טיאנוב סיים את לימודיו באוניברסיטת סנקט פטרבורג בשנת 1918, והושפע מתורת הסמיולוגיה של הבלשן דה-סוסיר, אשר קבעה כי מילה היא סימן המורכב מסמן ומסומן. סוסיר אומנם התייחס לשפה המדוברת, אך טיניאנוב לקח התייחסות זו לקולנוע ובהמשך לכתיבה הספרותית. למעשה, ניתן לראות כי שימושו בפרודיה מקדים את זמנו, וכאמור, נוצר בחלון זמן ממש קטן, עוד טרם התפתחה הצנזורה במלואה.
ולכן, הספר מאפשר הצצה עדינה ומרתקת לתקופה שכמעט לא מוכרת לקורא הישראלי, בה טיניאנוב מצליח להציג מציאות אפלה אך מלאה באבסורד. הדמויות בסיפור נותרות אקטואליות גם לימינו, והמניעים למעשיהן, איכשהו, מצליחים להיות מובנים. טיניאנוב הושפע מהמתרחש סביבו והצליח להביא אירועים היסטוריים, בפיסות קטנות, וחיבר אותן לסיפור מצחיק ומופלא, תוך הצגת ביטוי הגיוני לאבסורד האנושי ולטעות שלטונית הנוצרת בכלל בגלל טעות דפוס.

הסגן נים/יורי טיניאנוב. תרגום מרוסית ומבוא: דוד ישראל ארונשטם. 91 עמודים. קתרזיס הוצאה לאור, 2022.
תאריך:  16/10/2022   |   עודכן:  16/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סוזי דים
עכשיו, כמו אז, אנו שאננים כי יש שר ביטחון בישראל, והוא ידאג לנו. האמנם? ומה אם דווקא שר הביטחון הוא אחד מאלה שבכלל לא מבינים מה הבעיה?
צבי גיל
לפי הדיווחים במערב, שחלקם מתועדים ואותנטיים וחלקם מובאים מתוך הרשתות החברתיות שפועלות במחתרת, המחאות, ההפגנות וכל המתלווה אליהן לרבות עצומות שמתפרסמות במדיה, הן כמעט בקרב כל רובדי העם
יאיר נבות
שיתוף הפעולה הצבאי המתהדק בין מוסקבה לטהרן באוקראינה מחייב את ישראל לפקוח עיניים ולעשות הערכה מחודשת באשר לאינטרס הישראלי הכולל    אירן תעקוב בשבע עיניים אחרי הלקחים המבצעיים מהשימוש הרוסי במל"טים ובטילים שלה בזירת אוקראינה, כדי ללמוד מהם ולשפר יכולותיהם העלולות להיות מופנות נגד ישראל
מתי דוד
השמאל המאשים את ישראל כבסיס קולוניאליסטי    האידיאולוגים של השמאל, משלים שיש להם פתרון לחלום השלום    האריסטוקרטים של השמאל, רואים עצמם כמתקני העולם והשלום
רפי לאופרט
נראה שמלחמת רוסיה-אוקראינה מתבססת בשתי המדינות כהוויית חיים לטווח-ארוך    רוסיה ממשיכה בדרכה לעיצוב אזורי השפעה בסמוך לגבולה המערבי (מול המערב ונאט"ו) ובלימת מהלכי אוקראינה המפריעים לה בכך    אוקראינה מצידה מבקשת להכריע את רוסיה צבאית בעזרת סיוע מערבי, להצטרף למערב ולנאט"ו וכך ליצור מערכת יחסים חדשה עם הקרמלין    לפי שעה שני הצדדים שוחקים עצמם, מסבכים את המצב ההדדי והבין-גושי ומחמירים את איום ההסלמה הכוללת כמעט בכל התחומים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il