X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
ימי ערבה[צילום: משה שי, פלאש 90]
גרעין אדום
הספר "גרעין אדום" נע בין עבר להווה "חברי 'גרעין אדום' הם ארבעה", מספרת שניידר, "בהווה הם בני 40 כל אחד מהם חווה את המשבר שלו

הפרק הראשון מתוך הספר:
הטלפון לא הפסיק לצלצל. שמעתי את הצלצול המתכתי במעומעם, כמו מתוך חלום. התעלמתי והתהפכתי לצד השני. נדב נצמד אליי. הוא הניח זרוע אגבית על ירכי והמשיך לישון בנשימות כבדות. צלצול הטלפון נשמע שוב בחלל חדר השינה. הנחתי לו לגווע והוא התרחק מהכרתי המעורפלת. נדב זז ואני השתדלתי לא לנוע ואף לא לעפעף שמא השינה תחמוק ממני לבלי שוב, אבל הטלפון לא הפסיק לצלצל. הפעם כבר לא יכולתי להתעלם. התפתלתי מתחת לזרועו של נדב וקמתי, מגששת דרכי בחדר החשוך לעבר הטלפון הנייד שלי, שזמזם שוב והאיר.
'ניצן' זעק אליי המסך ואני לחצתי על העיגול האדום וניתקתי את השיחה בטעות. השעה הייתה ארבע בבוקר ועל צג הטלפון הופיעו חמישים הודעות מקבוצת הווטסאפ "גרעין אֱדום". שוב צלצל הטלפון, ושוב 'ניצן'. הפעם הצלחתי ללחוץ על העיגול הירוק.
"היי, מה קרה?" לחשתי לתוך הנייד.
"יו! סוף-סוף ענית!" קולו של ניצן נשמע מהצד השני ערני ומהיר.
"ישנתי. עכשיו ארבע בבוקר. אתה עושה צחוק?! אתה בסדר? אתה שיכור?" שאלתי אותו בטרוניה.
ניסיתי להיזכר מתי דיברנו בפעם האחרונה. זה היה בשבוע שעבר, נדמה לי. שום דבר לא היה חריג בשיחה ההיא. 'מה קורה, נועה?' הוא שאל. 'מה חדש?' עניתי. 'לא הרבה,' הוא הגיב. 'נו, ספר לי על החדשה,' צחקתי. 'היא יפהפייה ואל תהרגי אותי, היא בת עשרים ושלוש אבל מי סופר,' הוא גיחך. ראיתי אותו לנגד עיניי שרוע על הספה בדירת הרווקים שלו, רגליו הארוכות מוטלות ברישול על השולחן, זרועותיו השריריות בולטות מהגופייה הנצחית שלו. מהרגע הראשון שפגשתי את ניצן אז בגיל שמונה-עשרה בקיבוץ לא יכולתי להתעלם ממראהו המסוקס — עורו השזוף, שערו הכהה, הזיפים התמידיים והעיניים הנוצצות. בשנים האחרונות נפגשנו לעיתים רחוקות והקשר שלנו עבר בעיקר לטלפון ולהודעות. ככה זה בחיים המשוגעים של כולנו, ויש להודות — בעיקר מאז שנולדו לי ילדים. מה יש לרווק חתיך לעשות עם זוג בורגני פלוס שלושה ילדים? אבל בכל פעם שהצלחנו להיפגש הופתעתי כמה נאה הוא נשאר גם בגיל ארבעים.
"את לא רואה הודעות? לא שומעת את הטלפון? כמה זמן לקח לך לענות!" הוא רטן. "נועה, תקשיבי, זה עניין של חיים ומוות. אנחנו חייבים להגיע ל'רותם' בסוף השבוע הקרוב. תשתחררי מכל המשימות ובואי. את חייבת לאשר עכשיו שאת באה, כי יואב עולה על טיסה."
בכותונת סאטן לבנה ובשיער סתור עמדתי לצד שולחן האיפור האיטלקי בחדר השינה, אוזני לחוצה לנייד ועיניי בוהות בנדב המכורבל במיטה שלנו, מתפללת שלא יתעורר. מטושטשת משינה התנודדתי על רגליי, מנסה להתרחק מהמיטה הזוגית ולהיצמד לטלפון בפינת החדר, שלא להעיר את נדב ובמיוחד לא את לוטם, שישן בחדר הסמוך אלינו.
"טוב, קמתי. לא הבנתי כלום. אתה יכול לספר לי מה קורה?" לחשתי אל הנייד.
"זה אריאל. הוא חולה מאוד, ואני כנראה היחיד שיכול להציל אותו. אבל נועה, זה לא לטלפון. אני חייב לספר לכם משהו. אם הסיפור הזה יֵצא יהיה בלגן רציני בקיבוץ. אני לא יודע מה לעשות. את חייבת לבוא!" ניצן אמר בלי נשימה בקול רועד.
מעולם לא שמעתי את קולו כך. ניצן האדיש והרגוע, הבחור הכי 'קול' שאני מכירה, נשמע כרגע היסטרי לחלוטין.
"אריאל של דניאלה ומייקי? למה? מה יש לו?" לא הבנתי.
"אסביר לך הכל בקיבוץ. רק תבטיחי שאת באה", הוא נשמע על סף בכי עכשיו.
"אבוא. בטח שאבוא", הבטחתי.
עמדתי בחדר השינה והבטתי בנדב הישן במרכז המיטה הרחבה. צמרמורת עברה בגבי. בהיתי במיטה, בחלונות הענק האטומים בתריסים חשמליים, מתכתיים, יודעת שמעברם כחול של ים. הרצפות הרחבות בהקו אליי אפילו שהחדר היה חשוך למדי. שטיחון לבן ורך למרגלות מסגרת העץ של המיטה קרא לכפות רגליי היחפות לבוא אליו.
כמה שמחתי בבית הזה כשקנינו אותו. זה הרגיש אז כמו הישג של ממש. אבל לעיתים קרובות מדי אני נבוכה להודות שאני גרה בארסוף, יודעת בוודאות מה עובר לאנשים בראש כשאני מציגה את שמי: נועה אברבוך-ויינברג. עיניו של בן שיחי ניצתות ומיד מגיעה השאלה: 'רגע, יש לך קשר לווינברג מהאקזיט המשוגע ההוא? וואלה, לא פלא שאת גרה בארסוף.'
אבל לאחר השיחה עם ניצן, חדר השינה רחב-הידיים שלנו סגר עליי. נדב הסתובב לאט והפנה את פניו אליי. "תבואי לאן?" הוא שאל בשקט, פוקח עין אחת לעברי.
"תחזור לישון. אני חוזרת למיטה, נדבר על זה בבוקר", חייכתי אליו בזהירות ונשכבתי לידו.
"מי זה היה, נועה?" נדב מלמל וזע במיטה באי-נוחות. "בטח מישהו מהגרעין..." הוא נאנח.
לא עניתי לו. התכרבלתי שוב במיטה לצידו ונזכרתי איך לפני שנים הערתי אותו בצרחות שמחה, אחרי שיעל התקשרה לספר לי שהיא ואיתן מתחתנים. לא נרגעתי מהתרגשות כל אותו הלילה. נדב צחק ואמר שהוא חושב שאני יותר שמחה עכשיו מהרגע שבו הוא שאל אותי אם ארצה להיות איתו כל החיים. "מקווה שאיתן יודע שהוא מתחתן עם כל הגרעין", הוא התגלגל אז מצחוק, ואני חיבקתי אותו באהבה ולחשתי באוזנו, "קנאי." הוא החזיר לי בדגדוגים על המיטה ובנשיקה אחת ארוכה. אבל אפילו הזיכרון הזה לא העלה בי חיוך עכשיו. הלילה שלי נקטע ודאגה אמיתית התגנבה לליבי. הטלפון ההיסטרי הזה בשעה ארבע בבוקר לא היה אופייני לניצן. משהו לא כשורה כלל.
"זה היה ניצן ומשהו ממש רע קרה. הוא חייב שאעזור לו. נדבר על זה בבוקר", התחננתי אל נדב וניסיתי לעצום את עיניי ולהשיב אליי את שנתי. הכל היה נדמה לי כמו הזיה. אולי אני סתם מגזימה.
"טוב, נו, הוא בטח עישן משהו", נדב צחק בלחש, גלש בגופו לצידי ומשך אותי אליו. "כל עוד לא דיברתם על לרדת לקיבוץ, הכל בסדר", הוא נשק לצווארי ועצם את עיניו.
אולי באמת ניצן עישן משהו. רווק בן ארבעים בתל אביב, מי יודע מה הוא עושה בלילות, הוא ואיזו יפהפייה תורנית בת עשרים, ניסיתי להרגיע את עצמי. אדבר איתו ועם יעל בבוקר ואבין במה מדובר. אבל לא הצלחתי אפילו לעצום את עיניי. רק אני יכול להציל אותו, ניצן אמר. וזה יחולל מהפכה בקיבוץ. על מה לעזאזל הוא מדבר, ולמה רק הוא יכול להציל את אריאל?
נזכרתי פתאום באריאל כשהיה בן שלוש, ילד קיבוצניק חופשי ומאושר, רץ ברגליים יחפות על המדרכות הלוהטות, חצאית למותניו וסרט צבעוני קשור לראשו. 'אני אינדיאני, זוזו כולם!' הוא צועק ושועט אל חדר האוכל. דניאלה ומייקי הולכים אחריו ומחייכים אליי בהתנצלות של הורים צעירים. אני מביטה באריאל ומקנאה שיש לו ילדות כזאת חופשית וטבעית במדבר בערבה. אני בגיל שלוש החזקתי לאמא חזק את היד ברחובות תל אביב ההומה אנשים ומכוניות.
המחשבות לא הפסיקו להתרוצץ במוחי, ונשימתי כמו נעתקה לשבריר שנייה. חשבתי שנדב לבטח שומע את ליבי הולם בעוז כעת. השינה הייתה עכשיו ממני והלאה. בעיניים פקוחות נותרתי שרועה בין זרועותיו של נדב, אב ילדיי והגבר של חיי. בהיתי בארון הבגדים שמולי ובראשי חזרתי שוב ושוב על מילותיו של ניצן אליי בשעה שבין הלילה ליום. אבל יותר גרוע, איך אני עכשיו מסבירה לנדב שהבטחתי לניצן שאגיע לקיבוץ? זה עוד יכול להרוס אותנו.

הסוד האפל של חבר גרעין הקיבוץ
[צילום: משה ניסנבוים]
ספרה השני של דנה שניידר, ילידת תל אביב 1976, בוגרת תואר שני ביחסים בינלאומיים מהמכון ללימודי דמוקרטיה, אוניברסיטת ווסטמינסטר, לונדון
▪  ▪  ▪

"נועה, תקשיבי, זה עניין של חיים ומוות. אנחנו חייבים להגיע לקיבוץ בסוף השבוע הקרוב. תשתחררי מכל המשימות ובואי. את חייבת לאשר עכשיו שאת באה, כי יואב עולה על טיסה". בכותונת סאטן לבנה ובשיער סתור עמדתי לצד שולחן האיפור בחדר השינה, אוזני לחוצה לנייד ועיניי בוהות בנדב המכורבל במיטה שלנו, מתפללת שלא יתעורר...
שנות התשעים. שנה לפני שרבין נרצח. כשנתיים לפני אסון המסוקים. הסכם השלום עם ירדן נראה באופק, ובערבה התקווה אחזה בכול. ארבעה חבר'ה בני שמונה עשרה עוברים לגור בקיבוץ צעיר בערבה לשנה אחת שמשנה את חייהם לנצח. עשרים שנה לאחר מכן מזעיק ניצן את כולם חזרה לקיבוץ וסודו נחשף. חיי הארבעה משתנים שוב לבלי היכר.
"גרעין אֱדום" הוא ספר קצבי ומותח שמשולבים בו מעגלים אישיים, חברתיים ופוליטיים. סיפור על חברות עזה ועל ניסיון נואש להיאחז בערכי בית ומשפחה, אינדיבידואליות וקולקטיביזם, בישראליות האמיתית והמדומיינת - ניסיון שלעיתים מתנפץ אל תוך משברי החיים. זהו סיפור הפורט על נימי הלב אך גם מלא אופטימיות, קִרבה, אהבה והגשמת חלומות.
"גרעין אֶדום" הוא ספרה השני של דנה שניידר, ילידת תל אביב 1976, בוגרת תואר שני ביחסים בינלאומיים מהמכון ללימודי דמוקרטיה, אוניברסיטת ווסטמינסטר, לונדון.
ספר הביכורים שלה "לא יכול לאהוב יותר" זכה לביקורות נלהבות וכבש את לב הקוראים.
היא מספרת ש"הרקע לספר הוא שנת שירות בערבה במסגרת שנת שירות שעשיתי לפני הצבא. היינו 11 בגרעין וזאת הייתה שנה ששינתה את חיינו. בגיל 40 פלוס, כשכתבתי את הספר 'גרעין אֱדום' חזרתי לשנה הזאת". והיא מוסיפה: "הדמויות בספר הם לא חברי הגרעין שלי אבל הרבה מהחוויות מבוססות על החוויות שלי בערבה - ההתנגשות בין העיר לקיבוץ, אידיאולוגיה קיבוצית מול אינדיבידואליזם. זה היה עולם אחר לגמרי, על-רקע שנות התשעים ובשיאן רצח רבין. חווינו הרבה דברים מטלטלים בתקופה הזאת. בספר מוזכר גם רצח נהג המונית דרק רוט שרצחו אותו שני נערים מהרצליה כשהיינו בי"יב. הסכם השלום עם ירדן נחתם אז בערבה. סיימנו את שנת השירות עם רצח רבין. כל האירועים האלה השפיעו ועיצבו את הספר".
הספר "גרעין אדום" נע בין עבר להווה. "חברי 'גרעין אדום' הם ארבעה", מספרת שניידר, "בהווה הם בני 40. כל אחד מהם חווה את המשבר שלו - ממשבר של זוגיות, משבר של לעזוב את הקיבוץ, כל החויות שלנו בגיל 40 פלוס הן גם החוויות המעצבות של חברי 'גרעין אדום'. בנוסף, יש סוד שמרחף על פני הספר ופתרונו הוא רק לקראת סוף הספר. זה הסוד של ניצן. אירוע שקרה בשנת השירות שאיש לא ידע עליו והיא רוצה לספר להם את הסוד הנורא. שאלת השאלות היא שאלה של חברות, משפחה ובית. יש שם דילמה כמה להיות חברה טובה ולהגיד את האמת, כמה רק לתמוך. כדי לדעת את הסוף צריך לקרוא את הספר. יש הרבה משברים וכאבים אבל בסוף יש אופטימיות גדולה".
הסיפור של רצח רבין מרחף מעל הספר. "זה החלום ושברו", אומרת שניידר. "אני חושבת שזה מאוד מייצג את הדור שלי - ילידי שנות השבעים המאוחרות. עד היום רצח רבין והמשבר שחווינו בעקבותיו הוא אחד האירועים המכוננים. גם אסון המסוקים התרחש כשהייתי בצבא. אחד מחברי הגרעין שלי היה בהנדסה קרבית ואסף בידיו גופות מהאירוע. זאת הייתה חוויה מאוד מטלטלת. עד היום לא אשכח את המילים שלו זה גם נכנס לספר הזה. אלה חוויות של דור".

תאריך:  20/10/2022   |   עודכן:  20/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
אך ניו-יורק היא עיר של אין-ספור הפתעות, מקום שבו מפגשים בלתי צפויים יכולים לצוץ בכל צעד    עם זאת, דבר לא יכול היה להכין את פנינה למפגש שעמד להיקרות בדרכה
הרצל חקק
הספר של בני דון יחיא הופך בעצם למדריך מעשׂי להבנת העולם המורכּב הזה: אני מבינים את הסיפור הפנימי שמֵעבר למושגים כמו - סכסוך משפחתי, שופטים, פקיד סעד, יחסי ממון, בתי דין רבניים, בית משפט לענייני משפחה וכך הלאה
משה ניסנבוים
נמצאה כל נדרי נאמרת קודם שמתחיל הצום במלוא עוצמתו וחומרתו, והיא ממש סמוכה להתחלת הצום
שושנה ויג
הכתיבה עבור קלרינה היא תהליך של ריפוי ואכן היא מגיעה לכך בשני הפרקים האחרונים של הספר ולאחר שעברה קתרזיס היא יכולה לכתוב שירים אופטימיים    היא לא רוצה להישאר בחוויית התלישות
משה ניסנבוים
סקירה על הספר החדש של אלירן מלכה    הספר נסוב סביב השאלה הגדולה - מה עדיף: לחיות ולקמול או לשמר יופי ניצחי חסר חיים? מי שיקרא אותו ימצא בו תובנות מרתקות בסוגיה כבידת המשקל הזו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il