X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נהר הירדן. שיקום ופיתוח [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
החצר האחורית של נהר הירדן
במשך שנים רבות היה אזור זה "החצר אחורית" שאליה הוזרמו שפכים, קולחים ומים מליחים. מגמה זו השתנתה לחלוטין עם הכנת תוכנית אב והתגייסות של גופים רבים לשיקום הנהר. בשנים האחרונות מתבצע שיקום של מקטע מורד הירדן ושל מקטע הירדן הדרומי. מערכת שבילים חדשה תייצר רצף מהכינרת ועד נחל בזק כך שיתאפשר חיבור מיטבי של תיירים וטיילים לנהר ולאטרקציות לכל אורכו

לנהר הירדן איכויות נדירות המייחדות אותו משאר נחלי ישראל: איכויות נופיות וגאולוגיות מיוחדות במינן של נהר הזורם בבקע בין הרים ממזרח ומערב, מערכת אקולוגית עשירה, ציר נדידה ראשי לעופות מאירואסיה לאפריקה וחזרה, אתרי ארכאולוגיה בעלי חשיבות בינלאומית, וכן משמעות היסטורית-דתית-תרבותית לעמי העולם.
ראשיתו של נהר הירדן, בצפונה של ישראל, במפגש הנחלים דן, חרמון (בניאס) ושניר (חצבאני). משם הוא זורם ועובר בעמק החולה בואכה לצפונה של הכינרת. מדרום הכינרת ממשיך הירדן וזורם עד לים המלח. האזור שמהכינרת ודרומה עד נחל בזק מוקף בשטחים חקלאיים, בקיבוצים, במושבים ובמוקדי היסטוריה ומורשת המקושרים בחבל טבור לראשית ההתיישבות בארץ וללב ליבה של הזהות וההוויה הציונית והישראלית. בצאתו מהכינרת דרומה מהווה הנהר, בשנים האחרונות, אבן שואבת למגוון קהלי יעד הפוקדים את האזור בכל ימות השנה.
האזור הזה מתחלק למקטע מורד הירדן (מהכינרת עד נהריים) ולמקטע הירדן הדרומי (מנהריים עד נחל בזק). במשך שנים רבות היה אזור זה "החצר אחורית" שאליה הוזרמו שפכים, קולחים ומים מליחים. מגמה זו השתנתה לחלוטין עם הכנת תוכנית אב והתגייסות של גופים רבים לשיקום הנהר. בשנים האחרונות מתבצע שיקום של מקטע מורד הירדן ושל מקטע הירדן הדרומי.
במורד הירדן מאפשרות פעולות השיקום טיפול בנהר ובגדותיו, בתחומי האקולוגיה, ההידרולוגיה, הוצאת מזהמים, פיתוח שבילים ומוקדי טיילות ועוד. בירדן הדרומי, פעולות השיקום מתמקדות בעיקר בחיזוק החקלאות, הכלכלה המקומית ופיתוח שבילים ומוקדי טיילות. עיקר תקציבי השיקום והפיתוח הגיעו מהקרן לשמירה על השטחים הפתוחים של רשות מקרקעי ישראל. הגופים שעסקו עד כה בפעולות השיקום היו הגופים האזוריים - רשויות הניקוז כינרת וירדן דרומי, המועצות האזוריות עמק הירדן, עמק המעיינות ומחוז הצפון של רשות הטבע והגנים.
לגופים אלה חשוב היה להעלות את הטיפול בנהר הירדן לרמה הלאומית. לשם כך הוביל המשרד להגנת הסביבה עם קואליציה של משרדי ממשלה נוספים - משרד ראש הממשלה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד התיירות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משרד האנרגיה ורשות המים - הצעה להחלטה לשיקום נהר הירדן הדרומי. ואכן, ביום 24 ביולי 2022 התקבלה בממשלה החלטה מספר 1798, ולפיה משרדי הממשלה הרלוונטיים יקדמו את שיקומו ופיתוחו של הירדן הדרומי.

עבודות למיתון גדות הנהר

בתוכנית: שיקום המערכת האקולוגית, ניקוי הקרקעות וטיהור המים והשבת החיים לנהר שסבל במשך עשרות שנים מזיהום כבד, מניצול יתר של מימיו ומהטיות לצרכים הנדסיים. במסגרת התוכנית מתוכננת הגדלה של זרימת המים השפירים מהכינרת לשיעור של כ-40 מיליון מטר מעוקב לשנה (מלמ"ש) והטיית המים המליחים למורד נהריים. כך נגיע לשיפור באיכות של המים ובכמותם אשר יהיה בסיס להשבת ממדיו הטבעיים ואופיו של הנהר.
בד בבד יבוצעו עבודות למיתון גדות הנהר וכן עבודות להשבת המראה הטבעי של הנהר, פינוי מינים פולשים, שתילת צמחייה אזורית ויצירת מערכת של בתי גידול לחים אשר יאפשרו התאוששות ושגשוג של המערכת האקולוגית. הנהר ששימש במשך עשרות שנים כתעלת ביוב ומים נחותים יעבור שיקום מקיף ויהפוך לפנינת טבע עשירה ומפעימה אשר תממש את ייעודה הטבעי וההיסטורי.
בד בבד עם שיקום המערכות האקולוגיות והנופיות בסביבת הנחל ישודרגו תשתיות לתיירות שטח וטיילות. בקרבתו תיבנה תשתית טיילות להולכי רגל ולאופניים שתאפשר לציבור ליהנות מתופעות הטבע הייחודיות, ימוקמו פינות פנאי ונופש לרווחת המטיילים, יוסדרו השבילים הקיימים, ישוקמו מצפורים קיימים ויוקמו חדשים ותוצב מערכת שילוט והכוונה.
מערכת השבילים החדשה תייצר רצף מהכינרת ועד נחל בזק כך שיתאפשר חיבור מיטבי של תיירים וטיילים לנהר ולאטרקציות לכל אורכו. פעולות אלו יתרמו רבות לפיתוח הכלכלה והצמיחה האזורית. נדבך נוסף שיסייע לצמיחה הכלכלית באזור הוא ההחלטה על שיתוף פעולה בינינו לבין שכנינו הירדנים בנושא השיקום. לשם כך הוחלט על הקמת מרכז כנסים ומחקר משותף לשתי המדינות וקיום חקלאות בת קיימה משני צידי הנהר.
אף שעבודות השיקום במקטע מורד הירדן טרם הושלמו במלואן, מגיעים לשם עשרות רבות של אלפי מטיילים בשנה. המשרד להגנת הסביבה רואה בהחלטת הממשלה בשורה לאזור כולו ובפרט לנהר הירדן. אין ספק שרק שילוב ידיים של כל הגופים הקשורים לירדן יביא לתוצאה המקוּוה ולשינוי המיוחל.

תאריך:  21/10/2022   |   עודכן:  21/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ניתוח "תוכנית הרפורמה" של בצלאל סמוטריץ' מוביל למסקנה, שהוא לא ממש מתרגש מכך שישראל תהפוך לרודנות, בתנאי שהמחנה שלו יעמוד בראשה. הוא גם נותן כרטיס חופשי לשחיתות חובקת-כל
אורי שטרוזמן
השופט בדימוס אורי שטרוזמן מציע לנער את המערכת הפלילית, ולא בצדדי המינהל אלא בליבת מהותה. בין ההצעות: הגבלה על הרשעה לפי הודאה, ביטול זכות השתיקה, זכות ערעור על מהימנות ושינוי בתחום צווי החיפוש
איתמר לוין
בקיאות בפרטים לצד מתן מרחב לצדדים - זוהי צורת ניהול הדיונים של נשיא בית הדין לעבודה בנצרת, מירון שוורץ. הוא גם מפגין הומור התורם לאווירה הטובה ולקידום הטיפול בתיקים
איתמר לוין
התורה היא ספר מוסר, שמטרתו להפוך את היהודי לאדם טוב יותר    היא עושה זאת במגוון רחב של שיטות, המחייבות את הקורא לשים לב לכל אות
איתמר לוין
ביקור באולמו של השופט אסף זגורי מציף בעיית רוחב בתחום חדלות הפרעון, הנראית כאילו נלקחה מימי המוקד הפליליים    הוא עצמו מעדיף לתת לצדדים להתדיין ולהוציא קיטור - וכך לקדם הסכמות ביניהם; השיטה עובדת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il