X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שיגור טיל של משמרות המהפכה [צילום: AP]
כך עוקף המשטר האירני את העיצומים
הציבור האירני סובל קשות, אך המשטר מצא דרכים מתוחכמות להתעלם מהעיצומים – ולכן הוא מגביר את תוכניות הגרעין, הטילים והטרור
אודי לוי מומחה ללוחמה פיננסית מרכז ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JCSS)
בלוג/אתר רשימות מעקב

ההתנהלות המוזרה בבזאר המזרח-תיכוני סביב הסכם הגרעין מול אירן מאופיינת בעיקר באוזלת יד של המערב. במשך שני עשורים ארה"ב מכריזה, והמערב מחרה מחזיק אחריה (שלא להגיד ישראל), על מערכה כלכלית כמרכיב המרכזי (והיחיד למעשה) של מניעת תוכנית הגרעין האירנית, תוך הכרזות על "עיצומים חסרי תקדים".
בראייה של שני עשורים קשה לקבוע את מידת ההצלחה של המדיניות האמריקנית נגד תוכנית הגרעין האירנית. יש שיגידו שהעיצומים האטו במידה ניכרת את תוכנית הגרעין האירנית. אחרים אולי יבליטו את הנכונות האירנית להגיע להסכם ב-2015 כתוצאה מהלחץ הכלכלי הבינלאומי. אבל במבחן התוצאה הסופית, לא הביאו העיצומים על אירן להפסקת פרויקט הגרעין, להפלת המשטר, וגם לא להפסקת התמיכה בארגוני טרור ברחבי העולם.
מדוע לא הביאו העיצומים לתוצאה משמעותית יותר? מומחים כלכליים יטענו שהעיצומים הכלכליים פגעו בצורה קשה ביותר בכל המשתנים הכלכליים באירן. העיצומים כמעט לא פסחו על-אף אחד מתחומי החיים, כולל מגזר האנרגיה והנפט, המגזר הפיננסי והמגזר הפטרוכימי. עיצומים הוטלו על בכירי המשטר ומשמרות המהפכה. העיצומים הובילו לעזיבת חברות בינלאומיות רבות – גם לא-אמריקניות – ולצמצום השקעות במדינה. בנקים אירניים נותקו לחלוטין ממערכת התשלומים העולמית, מה שפגע מאוד ביכולת של חברות אירניות לשלם לספקים זרים. האמברגו על חלקי חילוף וייבוא מוצרים לחברות אירניות הביא לגל אבטלה עצום באירן. מתחילת 2010 חדלו ספקיות דלק מרכזיות לספק מוצרי דלק לאירן.
ההחמרה בעיצומים על אירן הביאה לנפילת ערך המטבע האירני – הריאל – אשר הביאה לפגיעה באמון הציבור במדיניות הכלכלית של ממשלת אירן ולהאטת המסחר בגלל אי-הוודאות של התמחור. הפיחות פגע מאוד בחסכונות של מרבית העם. ממשלת אירן נאלצה להגביל הוצאת מט"ח אל מחוץ למדינה, וכתוצאה מכך התקשו סטודנטים אירניים הלומדים מחוץ למדינה לממן את לימודיהם ונאלצו לחזור לאירן. קשיי הייבוא וירידת ערך הריאל הביאו לעלייה ניכרת במחיריהם של מוצרי יסוד רבים.
הפגיעה הקשה מאוד בעם האירני התבטאה בראש ובראשונה בירידה ביכולת של האזרח לשלם על מוצרים למחייתו ובאיכות ירודה של המוצרים בשוק. המחסור הכרוני במוצרי יסוד נמשך. בשיא הקורונה התבטאה הירידה במחסור בחיסונים, אך לאירנים חסרה עד היום שורה של מוצרים. בעיקרון, רמת החיים של האוכלוסייה נפגעה, אף כי במחקר שפרסם ד"ר גיל פיילר נטען, כי דווקא בתקופת ביידן הייתה עלייה בתוצר הלאומי.

אין אכיפה בינלאומית
המחירים זינקו, האיכות צנחה [צילום: וחיד סאלמי, AP]

הציפייה שהעיצומים הכלכליות יביאו לאי-שקט פוליטי ולהפלת המשטר נגוזה, על-אף העובדה שהיינו עדים בשבועות האחרונים להתעוררות ברחוב ולמחאות אלימות. אלה לא השפיעו בעבר, וגם לא כעת, על תהליכי קבלת ההחלטות של המשטר בנושא תוכנית הגרעין. ההנהגה האירנית מגלה קשיחות יוצאת דופן במו"מ עם האמריקנים, תוך חוסר נכונות לפשרות.
כיצד הצליחו האירנים לבנות תוכנית אסטרטגית שתאפשר להם לשרוד למרות העיצומים הכלכליים, לשמור על המשטר ולהמשיך בתוכנית הגרעין? האירנים השכילו להבין, כי עמידה מול העיצומים הבינלאומיים מחייבת בניית תוכנית המכירה בחולשות השימוש בעיצומים ומציאת פתרונות הולמים. הניסיון הצפון-קוריאני ארוך השנים עם העיצומים האמריקניים היה מורה דרך למדיניות האירנית.
אחת החולשות המרכזיות של מדיניות העיצומים היא העדר שיתוף פעולה בינלאומי מלא אשר מאפשר אכיפת עיצומים. המלחמה הכלכלית בין ארה"ב לסין היוותה חבל הצלה חשוב ביותר. כמו במקרה של קוריאה הצפונית, אירן ראתה בסינים עוגן מרכזי לעקיפת העיצומים. לכך יש להוסיף (וזאת טרם מלחמת רוסיה-אוקראינה) את הביקורת ההולכת וגוברת במערב על מדיניות העיצומים האמריקנית שנתפסה כמפלה, כסלקטיבית, כמי שמשרתת את הכלכלה האמריקנית, ביקורת שהביאה להתרופפות ניכרת בנכונות לאכיפת העיצומים.
השלב הבא היה להשתמש בתשתיות הפיננסיות של מדינות המפרץ, בייחוד קטאר והאמירויות, מתוך ידיעה שאכיפה אמריקנית לא תתבצע במדינות אלה. עוד גילו האירנים, כי קל לגרום לחברות בינלאומיות ומוכרות לשמור על העיצומים, אך קשה הרבה יותר לעצור את הסחר עם החברות הקטנות יותר, אלו שאין להן אינטרסים כלכליים בארה"ב.
אירן מצאה את הדרך לשווק את המשאב החשוב ביותר שלה – הנפט. המשך ייצוא הנפט למדינות כמו סין, ונצואלה והודו אפשר לאירנים להתקיים כלכלית. הם גם מצאו שיטות מגוונות לעקוף את העיצומים. הבולטת שבהן הייתה שיגור מיכליות עמוסות בנפט, כאשר באמצע הים הועבר הנפט למיכליות זרות, בעיקר של עירק. שורה של מדינות ברחבי העולם קיבלו בדרך זו נפט אירני. בשיטה זו כולם יצאו מורווחים: האירנים שהצליחו למכור את הנפט שברשותם, העירקים והטורקים שקיבלו דמי תיווך נאים, וכמובן המדינות הרוכשות שלידיהן הגיע הנפט.

שתי מערכות כלכליות מקבילות
כלכלת משמרות המהפכה פועלת [צילום: וחיד סאלמי, AP]

המרכיב החשוב ביותר בתוכנית האסטרטגית של האירנים להתמודדות מול העיצומים היה ההפרדה בין כלכלת המדינה לבין כלכלת משמרות המהפכה. מדובר למעשה בשתי מערכות כלכליות הפועלות באופן נפרד זו מזו. בעוד כלכלת המדינה סופגת את מרב ההשלכות של העיצומים, הכלכלה של משמרות המהפכה פעלה כמעט באופן חופשי. משמרות המהפכה למעשה אחראים בפועל על כל המיזמים באירן, מכבישים ותשתיות ועד סכרים ודרכים מהירות. הם נהנים פעמיים, גם מההון שהם עושים בעצמם וגם מהסבסוד שהם מקבלים מהמדינה.
מסמכים שפורסמו לאחרונה על-ידי האופוזיציה האירנית חושפים באופן חסר תקדים את התשתית הכלכלית והפיננסית שהקימו משמרות המהפכה בתוך אירן ומחוצה לה. האירנים פיתחו מערך חברות כיסוי ברחבי העולם, כולל מערך פיננסי המנותק לחלוטין מחברות ומגורמים הנמצאים תחת עיצומים, אבל משרתים באופן מלא את משמרות המהפכה. הקמת מערך זה נעשתה בסיוע של משרדי עורכי דין מובילים במערב וניהול אלפי חשבונות בנק, בעיקר בסין ובמדינות המפרץ.
לדוגמה, משרד ההגנה האירני (MODAFL) שולט במגזרי המוצרים הפטרוכימיים והזיקוק באמצעות חברות אחזקה גדולות, כולל חברת ההשקעות ע’דיר וחברת-הבת, החברה הפרסית לפיתוח נפט וגז (POGDC). משרד ההגנה שולט גם בחברה המייצאת השנייה בגודלה בין החברות הפטרוכימיות (PCC) באמצעות POGDC וחברת-הבת המסתורית שלה, Iran Investment Co. חברות אלה כולן נמצאות תחת עיצומים בינלאומיים.
המסמכים שנחשפו מוכיחים כיצד PCC, שנמצאת תחת עיצומים אמריקניים, מבצעת כמעט באין מפריע את העסקים הבינלאומיים ואת העסקות של משרד ההגנה באמצעות סניפיה ברחבי העולם. המסמכים חושפים כיצד הקימה אירן 12 חברות קש, שבסיסן בסין ובהונג-קונג, המעורבות בסחר פטרוכימי ועוקפות את העיצומים. חברות אלה שימשו הן את היצרנים הפטרוכימיים האירניים והן את המתווכים כדי לקבל תשלומים עבור מכירת מוצריהם לחברה המסחרית הפטרוכימית (PCC). רשת זו מפרה את החוקים המקומיים של המדינות בהן היא פועלת, על-ידי שימוש בטקסיסים מורכבים של הלבנת הון המבוסס סחר. רוב החברות מופעלות באיחוד האמירויות. רובן מחזיקות בבנקים סיניים חשבונות הנקובים בדולרים. אחת הדוגמאות הבולטות ברשימה היא ענקית הבנקאות הבינלאומית HSBC, המארחת חשבון דולרי עבור חברת הקש האירנית BOBCH.

העיצומים נראים כמס שפתיים
משרת חברות קש אירניות [צילום: אנדי וונג, AP]

עוד נחשפו מסמכים על העברות כספים ברחבי העולם על-ידי האירנים המתבצעים באמצעות אחד מבתי המרת הכספים הגדולים ביותר באירן, טהאיורי. אחסאן טהאיורי ירש את עושרו ואת רשתו מאביו, שמס-עלי טהאיורי, קצין בכיר במשמרות המהפכה. הלה השתתף בפעילות המחתרתית נגד השאה והצטרף למשמרות המהפכה מיד עם הקמתם. הוא עשה את הונו בעיקר מעסקי המרת מט"ח אך גם מעסקים בתעשיה הפטרוכימית, תעשיית המזון והבנייה. שמס-עלי, כמו מהפכנים אירנים רבים אחרים וקצינים בכירים במשמרות המהפכה, חי בסגנון חיים יוקרתי, מתגורר בארמון בעיר לבסאן ובבעלותו מטוסים פרטיים ומכוניות יוקרה.
משרד החלפנות מפעיל רשת בינלאומית מורחבת של למעלה מ-60 חברות קש להזרמת כספים ועקיפת העיצומים. חברות אלה, הממוקמות במדינות שונות כגון איחוד האמירויות, סין, טורקיה והונג-קונג, מאפשרות לבנקים, ליבואנים וליצואנים האירנים לבצע עסקות בינלאומיות ולהעביר מטבע חוץ בהיקפים עצומים. כך חושפים המסמכים כיצד טהאיורי, באמצעות חברות הקש שלה, סייעה לעסקות ייצוא פטרוכימיות שביצעה "נאוואק אסיה קיש", הנשלטת על-ידי משרד ההגנה האירני. יחד עם חברות פטרוכימיות אירניות אחרות, "נבאק אסיה קיש" היא נכס פיננסי מרכזי עבור משרד ההגנה, הקטר לתוכניות הטילים הבליסטיים והמל"טים של אירן, ועוזר מרכזי למעורבות בטרור של כוח קודס במזרח התיכון.
ניתוח המסמכים מראה, כי 4,643 עסקות פיננסיות בוצעו בשנים 2022-2020 בהיקפים של עשרות מיליארדי דולרים, תוך שימוש ב-63 חברות קש שונות וב-240 בנקים זרים שונים. פעילות זו חובקת עולם, חוצת מדינות המחויבות למדיניות העיצומים ובעיקר התבצעה בדולרים, כלומר תחת עינה הפקוחה של ארה"ב.
מסמכים אלה מבליטים בצורה ברורה את הקשיים באכיפת העיצומים. המדיניות האמריקנית של עיצומים ככלי מרכזי במערכה מול אירן (וגם מול רוסיה) נראית כמס שפתיים בלבד. האמריקנים אינם מוכנים להתאמץ במערכה של אכיפה אמיתית ואסטרטגית, שלא לדבר על המערב. מתבקש שלאור המסמכים שנחשפו היו הממשל האמריקני ביחד עם גורמים רשמיים ישראלים פועלים בחשאי מול איחוד האמירויות ומדיניות נוספות להקפיא את אלפי החשבונות של משמרות המהפכה.
היה מתבקש שהאמריקנים יחד עם הבריטים והגרמנים היו עוצרים את עורכי הדין האחראים על בניית המערך החשאי של האירנים. במקרה כזה היה הנזק האסטרטגי לאירנים פוגע אנושות ביכולת לעקוף עיצומים. בניית מערכת עוקפת עיצומים לוקחת שנים. מהלך כזה היה מועיל לארה"ב להגיע להסכם טוב הרבה יותר, וייתכן שהפגיעה באירן הייתה משבשת את מיזם הגרעין, גם בעידן של הסכם.

הכותב הוא ממכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS).
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  29/10/2022   |   עודכן:  29/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך עוקף המשטר האירני את העיצומים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
ההפגנות נרחבות וממושכות מאשר אי-פעם בעבר, מנתח אקונומיסט, והמשטר מתקשה לגייס את תומכיו המסורתיים
מירב ארד
במוקד השיחות עמדו ההתפתחויות העולמיות והאזוריות והשת"פ הביטחוני בין המדינות בהתמודדות מולן, המחויבות האמריקנית למניעת נשק גרעיני מאירן תוך חיזוק עוצמתה של ישראל ויתרונה האיכותי באזור
איציק וולף
המשטר האירני הודיע כי שרת דואר אלקטרוני ששייך לאחת הסובסידיות של הסוכנות האירנית לאנרגיה אטומית נפרץ ונגנב ממנו מידע הכולל מידע שקשור לכור בבושהר ומידע נוסף שקשור לתוכנית הגרעין האירנית
עידן יוסף
המנהיג העליון של אירן: "נהגו לומר שתמונות של מל"טים אירניים משופצים בפוטושופ. עכשיו הם אומרים שהם מסוכנים מאוד"    דיווח: האיחוד האירופי הטיל עיצומים על שלושה אנשים וחברת רחפנים
איתמר לוין
העיצומים המערביים מקשים על המפגינים להתארגן ולהחליף מידע, וזאת בנוסף לצנזורה החמורה של המשטר - מסביר וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il