X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
קול פנימי [צילום: משה ניסנבוים]
קליפת הפרפקציוניזם
אנחנו באים לעולם הכי טבעיים, הכי פשוטים, פתוחים לעולם, סקרנים, נלהבים ומלאי כוחות, ואז הזולת, מבוגר או ילד, מגיב כלפינו בציניות, באדישות או בניכור, פוגע בנו, רוב הזמן ללא כוונת זדון כמובן

פרק מתוך הספר: קליפת הפרפקציוניזם | לא מספיק טוב
מגילת אסתר מספרת שכל מי שהיה עובר ליד המן הרשע היה משתחווה לו. לכל הדעות כבוד גדול מאוד. אבל מרדכי לא השתחווה לו. ואז הוא מחליט להשמיד את כל העם היהודי במאה עשרים ושבע מדינות. לאשתו הוא אומר "כל זה איננו שווה לי", דהיינו כל מה שיש לי, הכבוד, המעמד, הכסף, המשנה למלך, לא שווה לי, בגלל שאדם אחד לא משתחווה לי. המן נופל בגלל הגאווה הגדולה שלו, וממנו נוכל ללמוד על קליפת הפרפקציוניזם וכיצד "כל זה איננו שווה לי" מתבטא אצלנו. אודיה היא אישה מוכשרת מאוד. שחקנית וזמרת בנשמתה. בכל בוקר היא נוסעת למקום עבודתה בתפקיד שלא הולם את כישוריה: מזכירה בעירייה. היא לא מוציאה לאור את הכישורים שלה למרות שהיא יודעת שהיא מאושרת כשהיא שרה ובדיכאון כשהיא מְתַיֶּקֶת. כשהייתה בת ארבע, אביה ואימה היו צועקים זה על זו. היה לה קול בתוכה שאמר לה "אם תהיי ילדה טובה, הכי טובה, תוותרי לאח שלך ותהיי זו שמסדרת ומנקה - לא יהיו צעקות, הכל יהיה בסדר. המציאות תהיה שפויה, רגועה, שלווה ושקטה. יתרה מכך, יראו אותך ויאהבו אותך אם תהיי הילדה הכי טובה". היום אודיה בת ארבעים וארבע, הוי אומר שהקול הזה מנהל אותה במשך ארבעים שנה בדיוק. ייתכן שילדה אחרת הייתה הופכת לילדה ואישה מרַצָה. אבל לא במקרה של אודיה. המופע של מנגנון ההגנה שלה הוא פרפקציוניזם. היא שומעת קול מתוכה שלוחש לה: "את לא מספיק טובה". כן, נכון, מצד אחד הוא מסב לה רווחים: הסביבה מחמיאה על הרמה הגבוהה של כל מה שהיא נוגעת בו, מציעים לה קידום בכל מיני מקומות עבודה שהיא עבדה בהם, נותנים לה הכרה על כך שהיא טובה, שאפשר לסמוך עליה ועוד. אבל מן הצד השני היא משלמת על ה"שירות" שלו מחיר כבד: הוא גרם לה לדיכאון כי הוא, מנגנון ההגנה, סיפר לה שהיא אם לא טובה. הוא מספר לה שהיא אישה לא מספיק טובה כי היא לא תמיד עושה את רצון בעלה והוא אומר לה שהמופע שהיא חולמת להעלות בטוח לא יצליח - לכן, במקום לשיר ולרגש נשים היא עובדת בעירייה. כמו שלמדנו, קליפות בכלל וקליפת הפרפקציוניזם בפרט מכניסות תנאי לחייו של האדם: אתה תהיה ראוי לאהבה "רק אם", והתנאי הוא מחיר כבד מאוד, כי כשיש תנאי אז היא לא מצליחה לאהוב ולקבל את עצמה כך, איך שהיא (מוכשרת ומשתדלת מאוד אבל לא מושלמת). למה היא לא מצליחה להיות מושלמת? כי הקול הפרפקציוניסטי הוא שקרן. אי-אפשר להיות מושלמת! ולמען האמת, חוץ ממנה, איש לא מבקש ממנה להיות מושלמת. אפילו לא אלוקים בכבודו ובעצמו. אין אדם בעולם שכולם משתחווים לו או אפילו מעריכים אותו או מסכימים איתו. הציפייה שכולם כאחד יחשבו עליך דברים טובים תוביל תמיד לבור שחת רגשי. קליפת הפרפקציוניזם היא קליפה שמגנה מבינוניות, מחוסר קבלה, מדעות של אנשים שיגידו "טוב, הוא לא משהו", ולכן פרפקציוניזם זו קליפה שמצליחה לשַׁתֵק את האדם. ואז, בשם ה"שלמות" המדומה והבלתי מושגת, לא מתאפשרות שום דרגות ביניים שיכולות להוביל בעתיד, גם אם לא לשלמות, לפחות למקצוענות. איך אודיה תהפוך לזמרת מצליחה אם היא לא מסכימה לעבור בשלבי הביניים: זמרת מתחילה, זמרת שעושה טעויות ומשלמת שכר לימוד, זמרת שגדלה ומתמידה ומופיעה גם כשלפעמים ההופעות לא מושלמות? ישנם אנשים שהם 'תלמידים נצחיים'. הם נודדים מקורס לקורס, מרוב ידע הם יכולים להחליף את המורים שלהם, אבל הם חסרי ביטחון. קליפת הפרפקציוניזם אומרת להם שהם לא יודעים מספיק או שרק אם ישיגו את התעודה המחולקת בסוף הקורס - רק אז יוכלו לעסוק בתחום עליו הם חולמים. ומה קורה בפועל? בסוף הקורס הם מחפשים קורס אחר. חברה של מיכל התלהבה: "כמה יפה השטיח שסרגת לבנותייך, אולי תסרגי לי שטיח דומה? בתשלום כמובן". מאותו הרגע החלה אצל מיכל סאגה שלמה של תירוצים וסיבות למה לא. דיון מעייף התרוצץ בראשה שעות ושבועות: מה אומר לה, ואם היא לא תאהב, וכמה לתמחר, כי רק החומרים עולים שלוש מאות שקלים... לבסוף מצאה תירוצים נוספים להימנעות ולא הכינה לה את השטיח. בפעם אחרת הצלחתי לשכנע אותה כן לסרוג את השטיח שחסרה ביקשה ממנה. בלהט הרגע ולאחר עידוד מסיבי מצידי השיבה בחיוב לחברה אחרת ויצא שטיח מקסים. בכל הפעמים האחרות - סרבה. הפרדוקס הוא שבאותה אנרגיה שהתבזבזה על דמיונות כוזבים, מחשבות מיותרות ותירוצים יצירתיים, יכולה הייתה פשוט לסרוג. מה הרווח שמעניקה לה ההימנעות? שהיא לא נכשלת, שלא מבקרים אותה. רוב הזמן לפחות, כי בשלב מסוים ודאי שיבקרו אותה דווקא על ההימנעות שלה, והיא בעצמה המבקרת הכי גדולה של עצמה, הן על העשייה והן על ההימנעות. יש כמובן עוד רווחים. אבל כששואלים אותה על ההפסדים היא עונה: למעשה לא הגשמתי את מה שרציתי כי הקליפה הזו ניהלה אותי לגמרי. נמנעתי. אני עובדת בעבודה שאני לא רוצה לעבוד בה. אני לא עושה את מה שבאמת הייתי רוצה לעשות. ואם נישאל אותה "ומה לגבי העתיד? איך את רואה את עצמך בעתיד?" היא לא יודעת מה היא רוצה. הקליפה השתלטה לה על הרצון. זאת אומרת, היא יודעת אבל מפחדת לבטא בקול רם את חלומותיה. מה עושים כדי לא לתת לקליפת ההימנעות למנוע ממך לעשות דברים שחשובים לך ולהגשים חלומות? מתחייבים. קובעים עובדות בשטח. ברגע שהתחייבת והצהרת - זה מחייב אותך. כל נצחון בעולם המעשה הוא נצחון חשוב על הקליפה הזו.

מערכת הגנה
[צילום: משה ניסננוים]

אחת השאלות המטרידות ביותר בנוגע לנפש האדם היא כיצד אנחנו יכולים להתקלף ממערכות ההגנה שצברנו במשך השנים? איך נוכל לזהות אותם וכיצד נוכל לצאת מה"לופים" שמנהלים אותנו? מדובר על תהיות יסודיות ומורכבות ביותר.
כעת מבקש משה שרון לחשוף בספר קליפות הנפש את העומק הקבלי והפסיכולוגי הטמון במונח "קליפה". הוא מלמד כיצד נזהה 32 מבין הקליפות שעוטפות אותנו, החל מקליפות אישיות רגשיות כמו תדמית, פרפקציוניזם וריצוי, דרך קליפות גשמיות כמו יופי ולבוש או אפילו רוחניות כמו גאווה והידור במצוות, וכלה בקליפות חברתיות כמו אקטואליה, כסף ותרבות.
במהלך הספר הוא מברר מה התועלת שאנחנו מפיקים מהן ומה המחיר שאנחנו משלמים בגינן, ולבסוף נקבל 14 עצות וטכניקות כיצד להשתחרר מהקליפות כדי לחיות חיים פשוטים ושמחים יותר. בספר שזורים יחדיו חוכמה יהודית בת אלפי שנים, רעיונות מתחום הפסיכולוגיה, טכניקות מעולם ה-NLP וניסיון עשיר מחדר הטיפולים.
הוא מספר על הרקע לכתיבת הספר כי "מאז גיל שבע עשרה אני לומד את חכמת הקבלה. נמשכתי לחיבורים המרתקים שבין חוקי העולם הרוחני לחוקי הנפש ונדהמתי לגלות שהמקובלים עסקו בנפש האדם הרבה לפני שפרויד החל לעסוק בה, ותובנותיהם עמוקות מני ים. והיה מושג קבלי אחד, שמרגע שפגש אותי, עזר לי להפוך לאדם פשוט ומאושר יותר - 'קליפה' שמו.
"האסוציאציה הראשונה ל'קליפה' היא פירות או פיצוחים, אך למעשה 'קליפה' היא מערכת הגנה. אנחנו באים לעולם הכי טבעיים, הכי פשוטים, פתוחים לעולם, סקרנים, נלהבים ומלאי כוחות, ואז הזולת, מבוגר או ילד, מגיב כלפינו בציניות, באדישות או בניכור. פוגע בנו. רוב הזמן ללא כוונת זדון כמובן.
בהתחלה אנחנו נפגעים ובוכים, אבל תוך כדי הבכי נוחתת ההבנה שאנחנו זקוקים למערכת הגנה שתכסה. כי אנחנו לא יכולים להביא את האור שלנו, את עצמנו, כך בפשטות, אל העולם החיצון, ללא שומרים וחומות. ואז אנחנו מתחילים להסתיר, לשקר, למחוק בעצמנו חלקים מההתלהבות, מהכישרון, מהפשטות, מהאותנטיות ומהצורך באהבה.
"מדוע? כי אנחנו לא בטוחים שיקבלו אותנו כמו שאנחנו. אז בגיל קטן נוצרות לנו קליפות וכשאנחנו גדלים אנחנו משלמים עליהן מחיר גדול. את הרעיון על מנגנוני ההגנה הכרתי מהפסיכולוגיה אבל ברגע שהבנתי את העומק הקבלי שעומד מאחורי מושג הקליפה התבהר לי כיצד לעזור לעצמי ולאחרים להתקלף, לחיות את החיים ללא השכפץ הזה. הוצאתי לאור כבר שבעה ספרים שמחברים בין רעיונות קבליים לרעיונות פסיכולוגיים".
משה שרון הוא סופר, מרצה ומכשיר מאמנים ומטפלים. הוא חיבר עד כה שבעה ספרים: אייכה, יום ליום, רב־המכר הבינלאומי העולם לא יכול להתקיים בלעדיך, עשרה נכנסו לפרד"ס, זוגות זוגות, נפלאות הכעס וספר הילדים הנסיך קוקוריקו.
[לרכישת הספר]

תאריך:  27/10/2022   |   עודכן:  27/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
המחבר מספר ש"השאלה איך לגדל ילדים מאושרים? לא הפסיקה להדהד בראשי מהרגע שבו הצעתי לאשתי נישואים, בעודי כורע ברך בגובה 276 מטר ממרומו של מגדל אייפל, בפריז"
משה ניסנבוים
המחבר מביא עימו לא רק סגנון כתיבה סוחף ומותח בעל מקצב זורם ומותח בעל דיאלוגים חדים, אלא גם את הרקע והניסיון הרב שיש לו מהעולמות הללו
משה ניסנבוים
הספר "גרעין אדום" נע בין עבר להווה    "חברי 'גרעין אדום' הם ארבעה", מספרת שניידר, "בהווה הם בני 40    כל אחד מהם חווה את המשבר שלו
משה ניסנבוים
אך ניו-יורק היא עיר של אין-ספור הפתעות, מקום שבו מפגשים בלתי צפויים יכולים לצוץ בכל צעד    עם זאת, דבר לא יכול היה להכין את פנינה למפגש שעמד להיקרות בדרכה
הרצל חקק
הספר של בני דון יחיא הופך בעצם למדריך מעשׂי להבנת העולם המורכּב הזה: אני מבינים את הסיפור הפנימי שמֵעבר למושגים כמו - סכסוך משפחתי, שופטים, פקיד סעד, יחסי ממון, בתי דין רבניים, בית משפט לענייני משפחה וכך הלאה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il