X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הרב מרדכי איפרגן זצ"ל [צילום: HUYHUC]
הרב מרדכי איפרגן זצ"ל

תוך כדי כתיבת הטור על הבחירות שיהיו השבוע, נתבשרנו על פטירתו של הרב מרדכי איפרגן זצ"ל. דחיתי את הטור ההוא, גם אם הוא לא יהיה כל כך רלוונטי בשבוע הבא, כדי לעצור לרגע ולהביט לתמונת חייו של הרב מרדכי איפרגן. הרב נולד במרוקו בי' סיון תש"א (1951) ליעקב ומרים ע"ה. במרוקו שימש ככתב בעיתון "לריזין מרוקאן". מאוחר יותר עבר לאוסטרליה. בגיל 33 עלה לארץ ולמד בישיבת דיסקין של הרב רוטנשטיין. הרב רוטנשטיין שהתרשם מתלמידו המיוחד והכיר את יכולותיו המופלאות, את כושר הדיבור והקסם, שלח אותו לדרוש ברחבי הארץ וכך זכה לכינוי "הדרשן הירושלמי".
היה לו כושר מיוחד במציאת גימטריות מיידיות. הוא היה מפרק שמות לפי בקשה וגוזר להם מזל בתוך. אני לא מתעכב על הברכות המיוחדות ואני לא מתעכב על כן או לא. איני מבין בזה.
הרב איפרגן כך הספידוהו, היה חש בצער כל יהודי ואוהב כל יהודי באשר הוא. תמיד היה מאיר פנים, מחייך, היה קשוב לכל אחד וליבו החם מלא אהבה ושמחת חיים לכל אחד. "אני רוצה לנשק כל יהודי שאני רואה. רוצה להכניס אור בלב שלו, לשמח אותו. כשאני ישן בלילה אני בוכה, למה לי לישון אם אני יכול לעזור לעוד מישהו"? אמר תמיד בדרשותיו.
מישהו מדימונה שעבר כבר את גיל השישים ושעבד איתו בעבר בלוד, מתאר לי כיצד הרב לקח תחת חסותו את העיר כדי לחזקה. בימים שהערבים מפגינים נוכחות וממלאים את הערים: רמלה, עכו, לוד ויפו, כפי שאמר הרב איפרגן ראשי תיבות "רע לי"! החליט הרב לטפל בעיר לוד שהייתה ממש במשבר - עוני, סמים, אלימות וההתבוללות המכאיבה של נערות יהודיות עם בחורים ערביים. הוא הקים שם כוללים ומוסדות "שובה ישראל" עם כל הנשמה. הרב גם הציע סיוע חודשי בשכר דירה למשפחות אברכים שבאו לגור בעיר ולחזקה.
הוא סיכם ואמר לי "הוא היה כמו אבא בשבילי". את הרב אני זוכר בעיקר מדרשותיו בתשעה באב מדי שנה בכולל "מקדשי שמך". בחן ובהומור ידע להעביר את המסר ואף להתרים לאחזקת המקום. הוותיקים מבנינו עוד זוכרים אותו בימיו הרחוקים לפני שלושים שנה עת העביר שיעורים בכולל נתיב השבים. מאתר נערים אבודים בלילות ומכניסם תחת כנפי התורה. מעביר שיעורים בעברית ארמית ומרוקאית משובחת. בשנה האחרונה כבר לא הגיע לכאן. בשנה קודם לכן החל למסור את שיעורו, אך נחלש ובמהלך השיעור ביקש שיחליפו אותו.
אני עוד זוכר ביקור שלו לפני יותר מעשרים שנה. עוד לפני הקמת "מקדשי שמך" עת היה סילם צעיר ונמרץ (עד היום בעצם), מביא רבנים שונים לעיר ומסתובב איתם ברחבי העיר, בין בית כנסת אחד למשנהו. מביא את הרב זמיר כהן, את הרב יוספי ואת הרב איפרגן.
באותה שבת בה ביקר הרב איפרגן בבית כנסת "מגן אליהו" שעמד במבנה הקודם, התעוררה סערה. רב העיר פתח תקוה דאז הציף מחדש סוגיה גזענית, וסירב לחתן בני זוג ממוצא הודי בעירו בטענה כי אינו מכיר ביהדותם. הוא שלח אותם להינשא בעיר אחרת. הקהילה געשה ובני הקהילה נקראו לכנסים שהתקיימו. אני זוכר את עמידתו האיתנה של חבר הכנסת דאז אדיסו מסאלה ממפלגת העבודה - בעצמו מיוצאי אתיופיה, עדה שחוותה גזענות דומה, עומד בכנס ומתחייב לתמיכה איתנה לצידה של הקהילה. "כל הקהילה האתיופית תעמוד אתכם, כמו חיילים, במאבק הזה כולנו אחים" הצהיר.
הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהשבוע חל יום פטירתו שלח מכתב חיזוק ועידוד לבני הקהילה, וחזר על פסיקתו מלפני חמישים שנה - "בני יהדות הודו הינם יהודים לכל דבר". הרב איפרגן עלה לתיבה לשאת את דברו, ותוך כדי דבריו ניגש אליו דודי בני בנימין ואמר את שעל ליבו בנושא. את הכאב שחשנו כולנו. את העלבון. הרב איפרגן היה זה שעצר את שטף דבריו הקשיב וענה בכאב. "אני אתכם. אסור לכם לוותר. תילחמו. אסור שיאמרו דברים כאלו עליכם".
הייתי אז חייל צעיר, ואת רגש האכפתיות והכאב שלו, הרגשתי עד למקום מושבי. זה היה המקור לכח שלו להילחם על כל יהודי ועל כל יהודייה. להסתובב במחלקות הקורונה ולברך אנשים חולים, ולהזכיר הוא כבר קרוב לגיל שמונים. "כולם שואלים אותי למה הברכות שלי מתקיימות", היה מספר הרב, וזה פשוט "בגלל שהלב שלי מלא רק באהבה. אני חולה באהבת ישראל", אמר תמיד. אני יודע שאז אני הרגשתי ממנו את אותה אהבה. באמת היה אכפת לו ממה שקורה כאן. לא לשווא יצאה לוויתו מהעיר לוד המקום עליו נלחם עד יומו האחרון. יהי זכרו ברוך.

תאריך:  30/10/2022   |   עודכן:  30/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
גל הטרור מתפשט מצפון הגדה לדרומה והגיע גם לאזור חברון, הפיגוע בקריית ארבע הינו הישג לתנועת חמאס אשר הצליחה באמצעות קמפיין הסתה אגרסיבי לגרור את חברון להצטרף לגל הטרור. הפיגוע מסמל את כישלון מדיניות הביטחון של יאיר לפיד ובני גנץ שמתעקשים להימנע ממבצע צבאי גדול נגד תשתיות הטרור
יאיר נבות
שר החוץ האוקראיני האשים את את רוסיה בשימוש ב"תירוצי שווא" כדי להשעות את יישום הסכם יצוא התבואה בים השחור    רוסיה דורשת את כינוסה של מועצת הביטחון כבר ביום שני כדי לדון במתקפה האוקראינית על הבסיס בסבסטופול שלדבריה חייב אותה להגיב בהקפאת יישום ההסכם
יאיר נבות
בתקיפה נגרם כנראה נזק לכמה אוניות של צי הים השחור    ברוסיה מעריכים שחצי האי ייכבש ממנה בשנה הבאה    במרכז פראג הפגינו כמה אלפי בני אדם במחאה על זינוק המחירים ובקריאה לממשלה להתפטר
יואב יצחק
   חרמות מצד פוליטיקאים זה נגד זה חותרות תחת השיטה הדמוקרטית;
   שליחי ציבור, קל וחומר כאלה המתמודדים בבחירות, חייבים לקבל את הכרעת הבוחר;
   הממשלה החדשה שתקום צריכה לשקף את ההכרעה שתהא בקלפי בבחירות החמישיות;
   שאם לא כן, תוקם ממשלה צרה וצרורה שתכלול אישים קיצוניים (איתמר בן-גביר / זהבה גלאון), או למצער ניגרר לבחירות שישיות
יוני בן-מנחם
כוחות הביטחון של ישראל פועלים למנוע את התרחבות הפעילות של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הגדה    הג'יהאד האיסלאמי ניסה בימים האחרונים להקים קבוצת טרור חדשה בשם "גדוד ג'בע" כדי שתבצע פיגועים נגד ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il