X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תומך של טראמפ באריזונה [צילום: רוס פרנקלין, AP]
ארה"ב מפולגת כעת יותר מאשר אי-פעם
ניו-יורק טיימס מצביע על חמש מסקנות מרכזיות מבחירות האמצע, אשר לא הובילו ל"גל אדום" - אך גם החלישו את הדמוקרטים

הדמוקרטים ניסו לגבור על ההיסטוריה ועל הנטל של נשיא מצולק. הם קיבלו סיוע מגורם מפתיע: הבוחרים הרפובליקנים, אשר בהשפעתו של דונלד טראמפ הציבו מועמדים אשר ביום הבחירות לא הצליחו להפוך את תסכוליהם לניצחון, מנתח ניו-יורק טיימס (9.11.22) את תוצאות בחירות האמצע. נכון לעכשיו, התוצאות רחוקות מ"הצונאמי האדום" עליו חלמו הרפובליקנים. הם צפויים לזכות בבית הנבחרים, אך לא בצורה סוחפת, ואילו ההכרעה בסנאט עשויה להידחות עד לסיבוב המכריע בג'ורג'יה בחודש הבא.
הדמוקרטים הצליחו להחזיק מעמד לאורך החוף המזרחי ואפילו לזכות בכמה מושבים רפובליקניים פה ושם. במירוצים צמודים רבים, ההפלות וצילו של טראמפ הם כנראה אלו שפגעו ברפובליקנים. הבחירות לא היו בשום אופן ניצחון ברור לאף אחת מן המפלגות. יש סימנים להישגים רפובליקניים בקהילות בני מיעוטים ממעמד העובדים; מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, הצליח אפילו לנצח במחוז מיאמי-דייד. הטיימס מציג את הלקחים החשובים הראשוניים מיום הבחירות.
הדמוקרטים הגיעו להצביע
השאלה הגדולה ביותר סביב הדמוקרטים השנה הייתה באיזה שיעור יבואו תומכיהם להצביע; לרוב, שיעור ההצבעה בבחירות האמצע נמוך ב-20 נקודות האחוז מאשר בבחירות לנשיאות. אבל הוא שבר שיאים ב-2018, כאשר הבוחרים הענישו את טראמפ והעניקו לדמוקרטים את השליטה בשני בתי הקונגרס; נראה שב-2022 דומה לה. ייתכן שארה"ב הגיעה לשיא בשיעור ההצבעה, בשל החששות ההדדיים של שני הצדדים. זוהי כנראה הסיבה לכך שהסקרים לא שיקפו את חששותיהם של הדמוקרטים מפני עתיד הדמוקרטיה, בעקבות ביטול ההגנה החוקתית על ההפלות ושימועי 6 בינואר, מסביר הטיימס.
ההפלות הוציאו את הדמוקרטים לקרב
לאורך רוב 2021 והמחצית הראשונה של 2022 נראה היה, כי הרפובליקנים ירשמו הישגים נרחבים בקונגרס ומחוצה לו. ואז הגיעה הפצצה בדמות פסק דינו של בית המשפט העליון בנושא ההפלות, מה שהעניק לדמוקרטים נושא לכנס סביבו את בסיס תומכיהם ואולי אף כזה שישנה לחלוטין את התמונה. חלק מאנשי השמאל, במיוחד הסנאטור ברני סנדרס, תהו האם הדמוקרטים לא מתמקדים מדי בנושא זה והאם אינם יוצרים את הרושם שהם מתעלמים מהנושא המעסיק ביותר את האמריקנים: האינפלציה. רוב הדמוקרטים סבורים שההחלטה הייתה נכונה.

ביידן אמור היה להפסיד הרבה יותר
דה-סנטיס חוגג את נצחונו בפלורידה [צילום: רבקה בלקוול, AP]

המועמדים של טראמפ החלישו את הרפובליקנים
לעיתים קרובות קיבלו הדמוקרטים את היריבים להם קיוו, והנהגת המפלגה הרפובליקנית הייתה מתוסכלת בה במידה מחלק מן המועמדים שבחרו חבריה. מנהיגי המפלגה תמכו במועמדים מן המרכז במירוצים לסנאט, אך לרוב – לשווא. טראמם היה ממליך המלכים ודרש שהמועמדים יתייצבו לימין שקריו על בחירות 2020. המצביעים בבחירות המקדימות תמכו במידה רבה בטראמפ, מה שהוביל את מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל, להתלונן על איכותם של מועמדי המפלגה.
בחלק מן המקרים עודדו הדמוקרטים את הרפובליקנים לבחור מועמדים קיצוניים ומכחישי בחירות. ברגע שהללו נבחרו, הפציצו הדמוקרטים את הבוחרים המדינתיים במסרים אשר תיארו את הרפובליקנים כקיצוניים מדי בנושא כמו הזכות להפלות או כמתנגדים לדמוקרטיה עצמה. במקרים רבים השיטה עבדה, כמו למשל בנצחונות בהתמודדות על תפקיד מושל פנסילבניה, סנאטור מניו-המפשייר ומושל ויסקונסין.
האינפלציה הייתה הגורם החשוב ביותר
שוב ושוב אמרו הבוחרים לסוקרים, כי העלייה במחירי הבנזין, מוצרי המכולת והדיור היא הנושא המעסיק אותם ביותר ובגדול. הדמוקרטים לא הצליחו למצוא מענה ברור ושיטתי להתקפות הרפובליקנים. תחילה ניסה הבית הלבן להכחיש, טען שמדובר בתופעה זמנית והטיל את האחריות על רוסיה.
לדמוקרטים היה קשה יותר להכיר בבעיה; חלקם גילו יותר הבנה למחיר הנגבה מן האמריקנים, אך ככלל – הציבור הטיל על הדמוקרטים את האחריות בלא קשר למה שאמרו או עשו. אפילו "החוק להפחתת האינפלציה" – חבילת צעדי הענק (בעיקר בנושאי סביבה ובריאות, ללא קשר אמיתי לאינפלציה) – לא עשה רושם. רק אמריקנים בודדים שמו לב לסעיפים בו שהפחיתו את מחיר האינסולין ואפשרו לתוכנית הבריאות הממלכתית מדיקייר לשאת ולתת על מחירי התרופות.
ב-9 בנובמבר כמו ב-7 בנובמבר
הכוח המניע המרכזי בפוליטיקה האמריקנית נותר הקיטוב הקשה, קובע הטיימס. היו פה ושם מקרים של חלוקת הכוח בין המפלגות, אך בגדול – כל צד דבק באנשיו. בשנים קודמות, הפופולריות הנמוכה עד מאוד של ביידן והאינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה היו גובים ממפלגתו מחיר כבד בהרבה. הארי טרומן איבד 55 מושבים בבית הנבחרים בבחירות האמצע, ביל קלינטון איבד 53, וברק אובמה – 63. זה לא קרה לביידן וכמעט ולא היו מהפכים.
רוב 435 המושבים בבית הנבחרים לא היו במאבק אמיתי, מה שהותיר את שני הצדדים להתמקד בכמה עשרות מושבי מפתח ולהעמיק את הפילוג. ואילו בסנאט פחות משליש מ-35 המירוצים היו תחרותיים. כך גם בתפקידי המושלים: הרפובליקנים נבחרו מחדש בפלורידה, ג'ורג'יה וטקסס; והדמוקרטים – במרילנד, מסצ'וסטס, מישיגן, מינסוטה, ניו-יורק, ויסקונין ופנסילבניה. למרות סכומי העתק שהושקעו בקמפיינים – 16.7 מיליארד דולר, לפי אחת ההערכות – ארה"ב נמצאת בגדול ב-9 בנובמבר באותו מקום בו הייתה ב-7 בנובמבר: מפולצת לשניים.

תאריך:  09/11/22   |   עודכן:  09/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב מפולגת כעת יותר מאשר אי-פעם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
האם ארה"ב, בהנהגת הרפובליקנים, תלך בעקבות טורקיה והונגריה? וושינגטון פוסט אומר, שאפילו התחזיות האופטימיות הן למעשה קודרות מאוד
איתמר לוין
פלורידה וקליפורניה עשויות לספק רמזים לקראת 2024, מציין וושינגטון פוסט    מספר מירוצים לתפקיד המושל צמודים במיוחד, וייתכנו הפתעות ענק בניו-יורק ובאורגון
איתמר לוין
הדמוקרטים מדברים על כך שאובדן 20 מושבים נטו יהיה תוצאה טובה, מדווח וושינגטון פוסט    הרפובליקנים יכניסו לבית הנבחרים לא מעט פנים רעננות
איתמר לוין
שמונה מבין 35 ההתמודדויות צמודות במיוחד, וייתכן שבסופו של דבר הרוב יפול לידיה של המפלגה שתנצח בנבאדה או בג'ורג'יה - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מייקל דוקאקיס הפסיד אז בבחירות לנשיאות משום שלא ידע כיצד להתמודד עם החששות מהפשיעה הגוברת – וזה בדיוק מה שקורה כעת, סבור אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il