X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
צוקרברג. "אגרוף בבטן מדי בוקר" [צילום: ניק וואס, AP]
לצוקרברג נמאס, אבל אין לו ברירה
גארדיאן בעקבות הודעת מטא על פיטורי 11,000 עובדים: הבוס היה רוצה להתמקד בחלק הכיפי של ה"מטא-יוניברס" אך אינו יכול

לחברת מטא יש בעיות בכמה וכמה חזיתות. מקור ההכנסה העיקרי שלה הוא פרסום, המושפע ממצב הכלכלה העולמית. אפל הנחיתה מכה על הרשתות החברתיות בכך שהקשתה עליהם לעקוב אחרי התנהגות משתמשי האייפונים. היא ניצבת בפני תחרות קשה מצד טיק-טוק. המשקיעים מודאגים מפני תוכניותיו של מארק צוקרברג בתחום ה"מטא-יוניברס". התוצאות נחתו בשבוע שעבר: פיטורים של 11,000 עובדים, 13% מכוח האדם של הקבוצה.
גארדיאן סבור, כי ה"מטא-יוניברס" לא יושיע את החברה – לא בטווח המיידי ואולי לעולם לא. מניית מטא התרסקה השנה ב-70%, הן בשל המצב בשוק הפרסום והן בשל הספקנות של המשקיעים לגבי השקעות הענק בתחום זה (מיזוג של העולם הפיזי והעולם הדיגיטלי דרך מציאות וירטואלית); הם מתקשים להאמין שהוא יניב את אותן הכנסות כמו הרשת החברתית הישנה והטובה של פייסבוק.
בחודש שעבר הודה צוקרברג, כי ההפסדים ב"מטא-יוניברס" יעמיקו משמעותית בשנה הבאה. מדובר בהרבה כסף, בהתחשב בכך שהשנה ההפסד כבר מסתכם ב-9 מיליארד דולר, והיא טרם הסתיימה. ההכנסות מן התחום בשלושת הרבעונים הראשונים היו 1.4 מיליארד דולר – לעומת 82 מיליארד דולר מפרסום. מטא עודנה רווחית מאוד – 39 מיליארד דולר אשתקד. אבל ה"מטא-יוניברס" לא יתרום משמעותית בעתיד הנראה לעין.
לדברי גארדיאן, לצוקרברג נמאס לנהל את מטא, כי למרות היותו בעל המניות המוביל – עליו להתחשב גם ביתר הבעלים. הוא תיאר את עבודתו כ"להתעורר מדי בוקר ולחטוף אגרוף בבטן". אבל לא משנה עד כמה היה רוצה להתמקד בחלק הכיפי של בניית העולם הווירטואלי – יש לו חובה חוקית כלפי האינטרסים של מטא בכללותם, ואין לו ברירה אלא לטעון בעקשנות שיום אחד ה"מטא-יוניברס" יהיה יום אחד לעסק כלכלי.
זה לא הסיפור רק של מטא, מדגיש העיתון הבריטי. הקפאת גיוסים ואף פיטורים מתרחשים לרוחבה של ענף הטכנולוגיה. טוויטר מפטרת 3,700 איש, כמחצית מעובדיה; סנאפצ'ט הודיעה כבר באוגוסט על פיטורי 20% מהעובדים שהם 1,300 איש; אמזון, המעסיקה 1.5 מיליון איש, הודיעה על הקפאת הגיוסים בחודשים הקרובים בנימוק שהיא מצויה ב"מקום לא-בטוח"; אפל מפסיקה לגייס עובדים ברוב מחלקותיה.
מה צופן העתיד לענף ההיי-טק? מספר גורמים משפיעים עליו, בעוצמה משתנה בהתאם לתחום העיסוק. אלון מאסק הוא הגורם המשמעותי ביותר בנוגע לעיתוי ולהיקף של הפיטורים בטוויטר; החברה אכן מצויה בצרות, אך קשה לדמיין את ההנהלה הקודמת חותכת בבת אחת מחצית מהעובדים (ואז שוכרת מחדש את חלקם, כפי שעשה מאסק).
חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק, גוגל ואמזון היו המרוויחות העיקריות מן הקורונה, בשל העבודה מן הבית בזמן הסגרים. מניותיהן זינקו כאשר המשקיעים ניצלו את שפע הכסף הזול שהזרימו הבנקים המרכזיים לשווקים. אבל כעת התמונה התהפכה, והנפילה בשערי מניותיהן של חברות הטכנולוגיה עלולה להצביע על בעיות עתידיות משמעותיות לשוקי ההון ולמשקים בכלל.
התשובה הפשוטה לשאלה האם חברות הטכנולוגיה מצויה בנסיגה, היא: תסתכלו על הכלכלה העולמית. ההוצאות על פרסום, הביקוש לחומרה כמו אוזניות לסמארטפונים והרכישות המקוונות – כל אלו תלויים בגורמים כלכליים. מפתה להשוות את חברות הטכנולוגיה לאימפריה הרומית הענקית שגם היא נפלה לבסוף, אך יותר נכון לומר שהן יהיו בסביבה לפחות עוד זמן מה. במקרה של צוקרברג, בהחלט ייתכן שהוא לא יחזור לגבהים אליהם הגיע.

תאריך:  13/11/22   |   עודכן:  13/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לצוקרברג נמאס, אבל אין לו ברירה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נשיאי ארה"ב וסין ייפגשו השבוע באינדונזיה, ואקונומיסט אומר שלעצם קיומה של הידברות יש חשיבות, גם אם היחסים יישארו מתוחים
איתמר לוין
מושל פלורידה מסתמן כמועמד משמעותי לנשיאות ב-2024    וושינגטון פוסט מחפש רמזים למדיניות חוץ אצל מי שמתרכז במדיניות פנים
איתמר לוין
שיחות עם אנשי עסקים בכירים מלמדות את ניו-יורק טיימס על חוסר כוונה להשקיע ומחשבות על עזיבה, לנוכח סדר העדיפות הברור של הנשיא הרודן
איתמר לוין
חלק ניכר מתומכי השקר הגדול של טראמפ הובסו בבחירות האמצע, מציין אקונומיסט, אם כי תיאוריות הקונספירציה נותרו בחיים
איתמר לוין
שאלת הפיצוי על נזקי אפקט החממה תעלה במלוא חריפותה בוועידת שארם א-שייח, וניו-יורק טיימס מתקשה לראות דרך בה המדינות העשירות והמתפתחות מגיעות להסכמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il