X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביידן ושי היום, באי באלי [צילום: אלכס ברנדון, AP]
ביידן ושי נפגשו בניסיון להפיג מתחים
ביידן לאחר הפגישה: אין שום צורך במלחמה קרה חדשה שי בתחילתה: עלינו ליטול את ההובלה ולכוון את היחסים הדו-צדדיים בכיוון הנכון

"אני משוכנע לחלוטין שאין כל צורך במלחמה קרה חדשה". כך אומר (14.11.22) נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר פגישתו הראשונה עם נשיא סין, שי ג'ינפינג. לדבריו, אין איום מיידי של פלישה סינית לטייוואן. הפגישה התקיימה בשולי פסגת G20 באי באלי שבאינדונזיה ונמשכה שלוש שעות. השניים שוחחו בעבר אך לא נפגשו מאז נכנס ביידן לתפקידו בינואר 2021; הם נפגשו בשנת 2017, כאשר ביידן לא מילא תפקיד רשמי.
הפגישה באה כאשר יחסי ארה"ב-סין מצויים במתיחות רבה בכל המישורים: הצבאי, הדיפלומטי והכלכלי. בוושינגטון קיימת הסכמה נדירה בין הרפובליקנים לדמוקרטים, לפיה סין היא המתחרה האסטרטגית מספר אחת של ארה"ב, עוד לפני רוסיה. סין מצידה מערערת על הסדר העולמי אותו מובילה ארה"ב מאז תום מלחמת העולם השנייה ודורשת להכיר בה כמעצמת-על שוות ערך.
הצדדים חלוקים בין היתר בשאלת טייוואן, אשר סין רואה כחלק בלתי נפרד ממנה וארה"ב מגנה על עצמאותה; בנושא הפלישה הרוסית לאוקראינה, בה סין אינה נוטלת חלק בעיצומים על רוסיה בראשותו של ולדימיר פוטין, אותו הגדיר שי כ"חבר טוב"; סביב נסיונותיה של סין לסגור את הפער הטכנולוגי מארה"ב, כולל באמצעים של ריגול תעשייתי; וסביב דיכוי זכויות האדם בסין, במיוחד של המיעוט האויגרי (ארה"ב הגדירה את מעשיה כלפיו כרצח עם).
בתחילת הפגישה אמר ביידן, כי העולם מצפה משתי המדינות למלא תפקיד מרכזי בהתמודדות עם האתגרים העולמיים, החל משינויי האקלים וכלה בביטחון תזונתי, וששני המנהיגים ישכילו לפעול יחדיו. "ארה"ב מוכנה לעשות בדיוק את זה", הוסיף, ברמז לטקטיקה האמריקנית ולפיה יש לחתור לשיתוף פעולה עם סין בנושאים כלל-עולמיים כאלה - לצד המשך התחרות האסטרטגית הדו-צדדית עימה.
שי השיב באומרו, כי יחסי ארה"ב-סין מצויים כעת במצב שאינו עולה בקנה אחד עם האינטרסים של שתי המדינות ושל עמיהן או עם הציפיות של הקהיליה העולמית. "כמנהיגי סין וארה"ב, עלינו ליטול את ההובלה ולכוון את היחסים הדו-צדדיים בכיוון הנכון", הוסיף.
הבית הלבן מסר לאחר הפגישה, כי ביידן אמר שארה"ב תנהל תחרות עזה עם סין, אך אין מקום שהתחרות תהפוך לעימות ושעל שתי המדינות מוטלת החובה לנהל את התחרות בצורה אחראית. ביידן העלה את נושא הפרת זכויות האדם בהונג-קונג (שם הפרה סין את התחייבותה לשימור הדמוקרטיה וזכויות האזרח), בטיבט (אותה סין מדכאת מזה שנים) ובמחוז שיניאנג (מרכזו של המיעוט האויגרי המוסלמי).
גינוי על טייוואן וזכויות האדם
ביידן גם גינה את "פעולותיה התוקפניות הגוברת של סין כלפי טייוואן", תוך שהוא מדגיש שאין שינוי במדיניותה של ארה"ב בסוגיה - דהיינו, הכרה עקרונית בכך שסין היא מדינה אחת, אך הדגשה שאין היא רשאית לספח את האי. ביידן אמר מספר פעמים בשנה האחרונה, כי ארה"ב מחויבת לבטחונה של טייוואן - שינוי ממדיניות העמימות הקבועה שלה; הבית הלבן הדגיש בכל פעם מחדש, כי אין המדובר בשינוי מעשי במדיניות. ההערכה היא, שמדובר באיתותים מכוונים שנועדו להרתיע את שי מללכת בעקבותיו של פוטין ולנסות לספח את טייוואן.
הבית הלבן הדגיש, כי הפגישה נועדה להקל את המתח בין שתי המדינות ולחפש דרכים לשיתופי פעולה בסוגיות גלובליות. עוד נמסר, כי שר החוץ, אנתוני בלינקן, יבקר בבייג'ינג בשבועות הקרובים כדי להמשיך את המגעים. פגישת הנשיאים באה לאחר חודשים של מגעים דיפלומטיים והסתיימה ללא הצהרה משותפת וללא מסיבת עיתונאים משותפת, שלא היו צפויות ממילא.
הפגישה התקיימה כאשר שני הנשיאים מצויים בעמדות כוח, בעוד ארצותיהם מתמודדות עם משברים כלכליים. שי נבחר בחודש שעבר לכהונה שלישית כנשיא - מהלך חסר תקדים מזה שלושה עשורים - והפך למנהיג החזק ביותר של סין מאז מאו. ואילו ביידן הגיע לאחר הצלחותיהם של הדמוקרטים בבחירות האמצע.
במקביל, ארה"ב סובלת מאינפלציה מואצת ועליית ריבית חדה העלולה להוביל למיתון. הצמיחה בסין הואטה משמעותית מאז הקורונה ואינה מתאוששת, בין היתר בשל מדיניות ה"אפס קורונה" של שי הכופה סגרים חוזרים ונשנים; התערבותה של המפלגה הקומוניסטית בפעילות העסקית, המרתיעה משקיעים רבים; ומשבר מתמשך בענף הנדל"ן.

תאריך:  14/11/22   |   עודכן:  14/11/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן ושי נפגשו בניסיון להפיג מתחים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קריסתו של ילד הפלא של הקריפטו סם בנקמן-פריד מצטרפת לקשיים של מאסק וצוקרברג, אך וושינגטון פוסט אומר שהתופעה לא תיעלם
איתמר לוין
הגנרלים הם פניה של התבוסה, מציין ניו-יורק טיימס    מה הלאה? כנראה ניצול החורף לאימון רבבות החיילים הטריים
איתמר לוין
ערב הודעתו על התמודדותו לנשיאות, בכירים במפלגה מטילים עליו את האחריות לביצועיה בבחירות האמצע - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
גארדיאן בעקבות הודעת מטא על פיטורי 11,000 עובדים: הבוס היה רוצה להתמקד בחלק הכיפי של ה"מטא-יוניברס" אך אינו יכול
איתמר לוין
נשיאי ארה"ב וסין ייפגשו השבוע באינדונזיה, ואקונומיסט אומר שלעצם קיומה של הידברות יש חשיבות, גם אם היחסים יישארו מתוחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il