X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סודאני. המשכיות במדיניות החוץ [צילום: AP]
המשבר הפרלמנטרי בעירק הסתיים - לעת עתה
למרות נצחונו של מוקתדא סאדר האנטי-אירני, הממשלה החדשה תומכת בבירור בטהרן ראש הממשלה מוחמד סודאני הבטיח להקדים את הבחירות, מה שמבטיח את המשך חוסר היציבות

יותר משנה לאחר הבחירות לפרלמנט בעירק, הסתיימה בסוף אוקטובר סאגת הרכבת הממשלה, בעוד המנצח בבחירות, המנהיג השיעי מוקתדא סאדר, אינו חלק ממנה. בבחירות שהתקיימו אוקטובר 2021 הפך סאדר למנהיג הסיעה הגדולה ביותר בפרלמנט ובהתאם לכך הכריז על כוונתו להקים ממשלה שתישען על רוב פרלמנטרי, בלי המחנה הפרו-אירני. זאת, בניגוד לממשלות שהוקמו בעבר ובהן התבסס הרכב השרים על הסכמה רחבה בקרב כל המפלגות בפרלמנט, לרבות אלה המקורבות לאירן.
המהפך שהביא להקמת ממשלה על-ידי תומכי אירן, שלא זכו במירב המושבים בבחירות לפרלמנט, הוא תוצאה של סדרת החלטות אימפולסיביות מצידו של סאדר. לאחר שבמשך חודשים רבים לא הצליח להרכיב ממשלה שאינה נשענת על תמיכת הסיעות השיעיות הפרו-אירניות (המאוגדות ב"מסגרת התיאום"), הורה סאדר במפתיע לחברי סיעתו לפרוש מהפרלמנט בחודש יוני.
בהמשך אף קרא לתומכיו לצאת למחאה ברחובות, שהלכה והסלימה עד כדי עימות אלים ב"מתחם הירוק" בבגדד, שבו שוכנים מבני שלטון וארמון הנשיאות. יום קרב זה, בסוף אוגוסט, היה שיאן של הפגנות והתנגשויות בין תומכי סאדר למחנה השיעי היריב ובמהלכו דווח על חילופי אש בין פעילי מיליציות משני הצדדים. בתוך פחות מיממה נהרגו עשרות בני אדם, עד כי סאדר הורה לתומכיו לעזוב את "המתחם הירוק" ובכך הסתיים האירוע. במקביל, מושביהם של חברי סיעת סאדר הפורשים אוישו על-ידי הבאים בתור לפי תוצאות הבחירות במחוזות הבחירה השונים, ו"מסגרת התיאום" נטלה את המושכות של הרכבת הממשלה.
אחרי מגעים והתייעצויות עם מנהיגי סיעות הפרלמנט, ובמיוחד מנהיגי המפלגות הכורדיות שהיו חלוקים בסוגיית זהות הנשיא, הושגה פשרה לפיה הפוליטיקאי הכורדי עבד אל-לטיף רשיד יהיה נשיאה הבא של עירק והוא אושר בהצבעה פרלמנט. מיד אחרי מינויו הטיל הנשיא החדש את הרכבת הממשלה על מועמד "מסגרת התיאום", מוחמד סודאני. בניסיון לפייס את סאדר, שבעקבות פרישת חברי סיעתו דרש להקדים את הבחירות לפרלמנט, הודיע סודאני, כי ממשלתו תיערך לקיים בחירות בתוך שנה.

ראש הממשלה פועל לרצות את המיליציות
השבעת ממשלתו של סודאני [צילום: AP]

בהצבעה שנערכה מספר ימים לאחר מכן, אושר הרכב השרים שהציע סודאני. שר ההגנה בממשלה הוא ת'אבת אל-עבאסי, המייצג קואליציה של מפלגות סוניות בפרלמנט. לתפקיד שר הפנים מינה סודאני את הגנרל עבד אל-אמיר אל-שמרי, ששימש קודם לכן כסגן מפקד המבצעים המשותפים של כוחות הביטחון העירקיים. בהמשך הודיע סודאני, כי הוא יפקד ישירות על שירות המודיעין הלאומי, באופן זמני, אחרי שהדיח את ראש השירות שמינה קודמו בתפקיד, מוסטפא אל-כאזמי.
סודאני, בן 52, כיהן בשני העשורים הקודמים בתפקידים בכירים במגזר הציבורי - החל בשלטון המקומי, כמושל מחוז מיסאן הגובל באירן, ובהמשך כשר בממשלותיהם של נורי אל-מאלכי וחידר אל-עבאדי. בתחום קשרי החוץ, ניכרת בשלב זה מגמת המשכיות למדיניות שימור הקשרים הדיפלומטיים עם צדדים שונים ואף יריבים המעורבים בעירק, כפי שעלה משיחותיו של סודאני עם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, ושגרירי סעודיה ואירן בעירק, בימים שלאחר כניסתו לתפקיד.
עד כה נמנע סודאני מהתייחסות מפורשת לפעילות המיליציות הפרו-אירניות שאינן מתואמות עם הממשלה, ובקווי היסוד של ממשלתו הוא מסתפק באמירה כללית, המופיעה בשולי החלק הביטחוני, לפיה הממשלה תשתדל לשים קץ לתופעת הנשק שאין עליו שליטה מדינתית. זהו שינוי משמעותי ביחס למדיניות קודמו, אל-כאזמי, שהבליט בראש קווי היסוד של ממשלתו את ריכוז כל הנשק במדינה בידי מוסדותיה הביטחוניים ואף פעל לאכיפת החוק נגד המיליציות הפרו-אירניות, אך לא הצליח לממש מטרה זו.
העובדה שסודאני הוא איש אמונו של אל-מאליכי, יריבו המר של סאדר, וההשפעה הניכרת של המיליציות הפרו-אירניות על החלטות ממשלתו (כגון מינויו של עיתונאי מקורב להן לתפקיד ראש לשכת ההסברה במשרד הממשלה), מבהירים שראש הממשלה הנוכחי לא רק נוח יותר מקודמו עבור המיליציות, אלא אף פועל לרצותן. עניין זה מעיב על יחסי הממשלה עם סאדר ותנועתו. ההיערכות לבחירות מוקדמות אף היא עשויה להחריף את העימות הפנים-שיעי, שכן בדרך לבחירות הללו מתכננת "מסגרת התיאום" להעביר בפרלמנט תיקון לחוק הבחירות, במטרה להגדיל את סיכויי המחנה הפרו-אירני בבחירות הבאות – מה שעשוי להוביל לעוד התנגשות עם סאדר ותומכיו.

אירן בחשה בפוליטיקה העירקית
הפגנות בעיר בצרה בחודש שעבר [צילום: נביל אל-ג'ורני, AP]

קודם להישג שבהקמת הממשלה החדשה ובעקבות תוצאות הבחירות לפרלמנט העירקי, התעורר באירן חשש מפני ערעור מעמדה והשפעתה בעירק. יתר על כן, העימותים החריפים שפרצו בתוך "הבית השיעי" עוררו דאגה בטהרן מפני אובדן היציבות ב"חצר האחורית" שלה. לנוכח חשש זה פעלה אירן בניסיון לתווך בין הזרמים הפוליטיים השיעים ולכונן ממשלה יציבה, שתבטיח את האינטרסים שלה בעירק, לרבות האינטרסים הכלכליים החיוניים שלה.
במאמצים אלה מילא תפקיד מרכזי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא'ני. בשנה האחרונה קיים קאא'ני שורת ביקורים בעירק, שבמהלכם נפגש עם נציגי הסיעות השיעיות, לרבות סאדר, וכן עם נציגי המפלגות הכורדיות בצפון עירק. בפברואר 2022 דיווחו מקורות עירקים, כי במהלך פגישתו עם סאדר העביר לו קאא'ני מסר ממנהיג אירן, עלי חמנאי, ובו קריאה לשמירת אחדות המחנה הפוליטי השיעי בכל תנאי. אלא שגם לאחר מכן סירב סאדר לכינון ממשלה בהשתתפות המיליציות המקורבות לאירן.
כצפוי, המשטר האירני מיהר לברך על הקמת הממשלה בראשות סודאני והוא צפוי לשאוף לנצל את השפעתו על ממשלה זו כדי לקדם את היעדים ארוכי הטווח שלו בעירק, חרף תוצאות הבחירות וחילוקי הדעות החריפים במחנה השיעי, שסיפקו עדות נוספת לאילוצים הניצבים בפני אירן.
חיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ובכיר המיליציות השיעיות הפרו-אירניות, אבו-מהדי אל-מוהנדס, בינואר 2020, הנחית מכה קשה על יכולתה של אירן לקדם את יעדיה האסטרטגיים בעירק. מותם לא הוביל אומנם לנסיגת אירן מיעדי-העל שלה בעירק, אך הוא חייב את משמרות המהפכה וכוח קודס בהנהגת קאא'ני להתאים את המשימות ומאפייני פעילותם לנסיבות המשתנות. חיסול אל-מהנדס גם פגע במידה מסוימת ביכולתה של אירן לשמר את שליטתה במיליציות השיעיות בעירק.
בנוסף נאלצה אירן להתמודד עם השלכות מדיניותו של אל-כאזמי. מאז בחירתו לראשות הממשלה ניכר היה, כי הוא נחוש למנוע את הפיכת ארצו לזירת התגוששות בין אירן לארה"ב, לשמר את קשרי ארצו עם הממשל האמריקני ולהגביל את השפעתן של המיליציות השיעיות, במיוחד אלה הנאמנות לאירן, שנתפסו על ידו כעלולות לערער את היציבות במדינה. נוכח המורכבות של הזירה הפוליטית בעירק, ובעיקר הפיצול בעמוק במחנה השיעי, מנסה אירן להלך בין הטיפות, תוך הפגנת פרגמטיות וזהירות במאמץ לשמר את קשריה עם הממשלה המרכזית בבגדד ועם המיליציות השיעיות הנתמכות על ידה.

שמירת היציבות כלל אינה מובטחת
הפגנה בבגדד בחודש שעבר [צילום: האדי מיזאן, AP]

כשלונו של סאדר בסבב הנוכחי של המאבק הפנימי במחנה השיעי מספק עדות נוספת ליכולתן של המיליציות הפרו-אירניות בתמיכת טהרן להבטיח את האינטרסים שלהן, ולהשפעה שיש למשטר האירני בתהליכים פוליטיים ובמוקדי קבלת ההחלטות בעירק השכנה. זאת, חרף הביקורת הציבורית הגוברת על הפיכת המיליציות הללו למוקד כוח מתחרה לשלטון המרכזי ועל ההתערבות האירנית בכלל. דווקא לנוכח האתגרים המחריפים מבית ומחוץ, בראשם המשבר הכלכלי המחריף, המחאה המתמשכת מבית והעימות הנמשך עם ארה"ב בהעדר הסכם גרעין, מייחסת אירן חשיבות רבה אף יותר להשפעתה בעירק והיא נחושה לשמר אותה לאורך זמן.
הצלחתה של הממשלה החדשה לשמור על יציבות עד לבחירות מוקדמות, ובפרט להעביר את התיקון לחוק הבחירות ולקיימן במועד המתוכנן, כפי שהבטיח סודאני, תלויה בהסכמה (או, לכל הפחות, בהעדר התנגדות פעילה) מצד סאדר - וזה כלל לא מובטח כרגע. בסיס התמיכה העממי שלו והמיליציה שבה הוא מחזיק מקנים לו כוח היזק העלול לשמש אותו לפגיעה במהלכי הממשלה החדשה.
יתרה מזאת, גם אחרי שהוכרע הקרב על זהות ראש הממשלה לטובת המחנה הפרו-אירני, עדיין לא נפתרו בעיות היסוד הפוליטיות שהובילו לפיצול בקרב השיעים בעירק – בדגש על השחיתות השלטונית וההתערבות של אירן והמיליציות הפועלות בתמיכתה בפוליטיקה העירקית. נושאים אלה צפויים להמשיך לעמוד במוקד של ויכוחים, מתחים ואולי אף התנגשויות נוספות בין הכוחות השיעים היריבים.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/11/2022   |   עודכן:  19/11/2022
+רק זה היה חסר ללבנון: עכשיו אין נשיא
14:41 19/11/22  |  אורנה מזרחי   |   לרשימה המלאה

המערכת הפוליטית המפולגת עמוקות אינה מצליחה לבחור את מחליפו של מישל עאון, כאשר המדינה שקועה במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה

על סף שיתוק מוחלט [צילום: בילאל חוסיין, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשבר הפרלמנטרי בעירק הסתיים - לעת עתה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
במערב מדברים על דיכוי זכויות האדם בכלל וזכויות העובדים בפרט    וושינגטון פוסט מדווח, כי הקטרים מצידם מכחישים את הטענות ומאשימים את מבקריהם בצביעות
ירון פרידמן
בתקופה האחרונה מתרבים הדיווחים על קשיים עמם מתמודדים תושבי ירדן בחיי היומיום. המצוקה קשה ביותר ומתחילה להזכיר את לבנון, סוריה ועירק. מה קורה בממלכה ההאשמית, עד כמה חמורה הבעיה ומה עלולות להיות השלכותיה על הגבול הארוך ביותר של מדינת ישראל?
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו העביר לעבדאללה מלך ירדן מסר הרגעה כי אין בכוונתו לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. המלך הירדני חושש מאוד מחזרת נתניהו לשלטון והשתתפות איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' בממשלה החדשה, בירושלים אומרים כי חששו מוגזם וכי נתניהו ישמור על יחסי השלום עם ירדן
מירב ארד
לפחות שישה בני אדם נהרגו ו-53 נוספים נפצעו בפיצוץ בשדרת איסתקלאל    המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולארי במשרד החוץ בודקים האם היו ישראלים מעורבים
יוני בן-מנחם
טורקיה הודיעה רשמית כי היא דוחה את דרישת ישראל לגרש את הנהגת חמאס משטחה וכי חמאס איננה ארגון טרור. מדובר בסטירת לחי למדיניות לממשלת לפיד-גנץ והנשיא הרצוג, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יצטרך לעשות הערכה מחדש של היחסים עם טורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il