|
|
עאון. ניסה לשפץ את מורשתו [צילום: בילאל חוסיין, AP]
|
|
בחירת הנשיא החדש היא באחריות הפרלמנט, אך הרכבו הנוכחי מקשה במיוחד על השגת הסכמה כלשהי. למחנה תומכי חיזבאללה ("ה-8 במארס"), אשר נחלש בבחירות האחרונות, חסר הרוב הדרוש לבחירת המועמד מטעמו. למחנה זה רק כ-60 חברי פרלמנט, בעוד שלבחירת הנשיא נדרש רוב של שני שלישים (86 מתוך 128 חברי הפרלמנט בסיבוב הראשון ורוב רגיל של 65 בסיבוב השני, אם הוא נערך באותה ישיבה). מנגד, האופוזיציה מפולגת מאוד. היא כוללת שני גושים מרכזיים: הראשון – שרידי מחנה "ה-14 במארס", המתנגדים לחיזבאללה ולשימור מורשתו של עאון; השני – גוש השינוי, הכולל רסיסי מפלגות עצמאיות שאינן משויכות למחנות המסורתיים.
עד כה נערכו חמישה כינוסים של הפרלמנט לבחירת נשיא, אך ללא הכרעה (יוזכר, כי מישל עאון נבחר רק לאחר 45 ישיבות פרלמנט). המועמד העיקרי שעמד להצבעה עד כה היה מישל מעווד (בנו של הנשיא לשעבר רנה מעווד), השייך לגוש מתנגדי חיזבאללה ולטענת הארגון נתמך על-ידי ארה"ב. בישיבה החמישית זכה מעווד בתמיכת 44 חברי פרלמנט בלבד מקרב מתנגדי חיזבאללה. חברי גוש השינוי, הרואה בו נצר של ההנהגה הישנה, לא תמכו בו. בכל מקרה, בידי חיזבאללה יכולת לגייס גוש חוסם של שליש מהפרלמנט, וספק רב האם האופוזיציה המפולגת תצליח לגבש הסכמה בשורותיה ולהביא לבחירתו של מועמד שיקרא תיגר על הארגון.
מחנה חיזבאללה, הכולל את אמל ו"הזרם הפטריוטי החופשי", טרם הציב מועמד מטעמו בשל חילוקי הדעות בקרבו. נציגיו פעלו להכשלת הישיבות שנערכו עד כה באמצעות הצבעה בפתקים לבנים והיעדרות מהישיבות בסבב השני כדי למנוע את הקוורום הדרוש. נראה, כי הנהגת המחנה מבקשת להחליט תחילה על מועמד מוסכם מטעמה ולפעול להבטחת בחירתו בטרם תעלה את שמו בפרלמנט.
המחלוקת העיקרית היא בין המפלגות השיעיות, חיזבאללה ואמל, לבין שותפתן הנוצרית, "הזרם הלאומי החופשי". לצמד השיעי יש כבר מועמד מוסכם, סולימאן פרנג'יה הבן, מתוך מחנה חיזבאללה המקורב לנשיא בשאר אסד ואשר בו תומך גם מיקאתי. האתגר המרכזי של חיזבאללה הוא לשכנע את חתנו של עאון, ג'ובראן בסיל, העומד בראש המפלגה ומעוניין בתפקיד לעצמו, לתמוך במועמד שלו. לבסיל סיכוי נמוך ביותר להיבחר לנשיא נוכח דימויו השלילי בקרב הציבור הלבנוני ובשל העיצומים האמריקניים המוטלים עליו בשל קשריו עם חיזבאללה.
|
|
|
תומכי עאון באירוע לציון פרישתו [צילום: בילאל חוסיין, AP]
|
|
על-רקע זה, גורמי חיזבאללה מאשימים את ארה"ב וסעודיה בהכשלת בחירת הנשיא החדש. לטענת חסן נסראללה, לבנון זקוקה לנשיא בדמותו של עאון, אשר תמך בחיזבאללה וכזה שלא ייבהל מהעמדה האמריקנית או שניתן יהיה לקנות אותו בשוחד, בעוד המועמדים הנוכחיים קוראים לפירוק הנשק העצמאי של הארגון.
מתמונת מצב זו עולה, כי הרכב הפרלמנט והמחלוקות בין הגושים ובתוכם עלולים להוביל להמשך שיתוקה של המערכת הפוליטית הלבנונית לאורך זמן. אומנם בחירת נשיא לא תפתור את בעיותיה הקשות של לבנון, אבל תרחיש זה, אם יתממש, יקפיא לחלוטין את תהליך קבלת ההחלטות במדינה. השיתוק הפוליטי יערים קשיים נוספים בדרך הארוכה הצפויה לשיקומה של לבנון ויימנע את קידומן של הרפורמות, שקרן המטבע העולמית הציבה כתנאי לקבלת הסיוע המערבי.
נראה, כי הדרך היחידה ליציאה מהמבוך שנוצר היא הסכמה בין כל המחנות על מועמד פשרה, אשר יזכה בתמיכה הנדרשת על-פי החוק. המועמד העיקרי ששמו הוזכר הוא מפקד צבא לבנון, ג'וזף עאון, אשר עמדותיו הפוליטיות אינן מוכרות אך הוא ידוע ביחסו הפרגמטי לחיזבאללה. אלא שהוא מכחיש עד כה כל רצון להיבחר כנשיא, ובכל מקרה על-פי החוקה הוא נדרש לתקופת צינון של שנתיים, אך קיים תקדים לשינוי חוק זה בהסכמה.
|
ישראל מול חיזבאללה והגבול הימי
|
|
|
|
חיזבאללה ממוקד בבעיות הפנים [צילום: בילאל חוסיין, AP]
|
|
מבחינת ישראל, לה יש אינטרס ביציבות פנימית בלבנון, ייתכנו השלכות של הוואקום השלטוני בלבנון בשני תחומים בעיקר:
• העימות עם חיזבאללה. נותרה בעינה השאלה האם בגבור הכאוס בלבנון חיזבאללה יבחר לפעול נגד ישראל כדי להרחיב את התמיכה בו ולחזק את מעמדו כ"מגן לבנון", בעודו נישא על גל הצלחתו (כפי שהוא רואה את פני הדברים) להביא את ישראל להתפשר במו"מ על תיחום הגבול הימי. בשלב זה נראה, כי קיימת סבירות גבוהה יותר שמאזן ההרתעה יישמר משום הישאבותו לעיסוק בבעיותיה הפנימיות של לבנון והעלייה בביקורת הפנימית כלפיו, אשר ימשיכו להוות גורם המרסן את פעילותו נגד ישראל.
• יישום ההסכם הימי עם ישראל. אם לבנון תידרש לקבל החלטות בנושא, לא ברור מי יטפל בכך. עם זאת, נוכח העניין בשימור ההסכם, המשותף לגורמי הכוח המרכזיים (יו"ר הפרלמנט, נביה ברי; ראש ממשלת המעבר, מיקאתי; ואפילו חיזבאללה), נראה כי הם ישכילו למצוא פתרון ויפעלו להמשך יישומו, בתקווה שממשלת ישראל החדשה תכיר ביתרונותיו של ההסכם ובסיכונים שינבעו מהנסיגה ממנו גם עבור ישראל, ולא תפעל לביטולו.
|
|