X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
על סף שיתוק מוחלט [צילום: בילאל חוסיין, AP]
רק זה היה חסר ללבנון: עכשיו אין נשיא
המערכת הפוליטית המפולגת עמוקות אינה מצליחה לבחור את מחליפו של מישל עאון, כאשר המדינה שקועה במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה

ב-31 באוקטובר הסתיימה רשמית תקופת כהונתו של מישל עאון, נשיא לבנון בשש השנים האחרונות, וטרם נבחר לו מחליף עקב העדר הסכמה במערכת הפוליטית לגבי יורשו. אין זו הפעם הראשונה שלבנון נותרת ללא נשיא. המקרה הבולט ביותר בעבר היה פער של יותר משנתיים בין תחילת כהונתו של מישל עאון (באוקטובר 2016) לבין סיום תפקידו של קודמו, מישל סולימאן (במאי 2014). כיום העדרו של הנשיא מייצר קושי כפול ומכופל, הן על שום המשבר הכלכלי החמור ביותר שידעה לבנון בתולדותיה, והן משום שגם הממשלה הנוכחית הינה ממשלת מעבר מאז הבחירות האחרונות לפרלמנט (15.5.22) בשל חוסר היכולת של גורמי הכוח המרכזיים במדינה להגיע להסכמה לגבי הרכבה של ממשלה חדשה.
בנאום שנשא עאון ביום פרישתו, ניכרה שאיפתו להותיר מורשת של עשייה חיובית, תוך הדגשת השגתו של הסכם תיחום הגבול הימי עם ישראל, והטלת האחריות למצב החמור שאליו נקלעה לבנון על יריביו במערכת הפוליטית. הוא השתלח בהנהגה ובאנשי מערכת המשפט על פעילותם רק בשם האינטרסים האישיים שלהם ולא לטובת העם הלבנוני, קרא לפעול למיגור השחיתות וטען, כי הוא מותיר אחריו מדינה שנבזזה.
נראה, כי דבריו אלה של עאון לא יסייעו לשנות את תודעת הציבור בלבנון בדבר תרומתו לקריסת המדינה ואוזלת ידו לקדם פתרונות, וכן לגבי אי-הבאתם לדין של האחראים לפיצוץ שאירע בנמל ביירות (אוגוסט 2020). בנוסף, בציבור הלבנוני ניכרות תחושות קשות ביחס ללגיטימציה שסיפק עאון לחיזבאללה, אשר התחזק צבאית ופוליטית במהלך נשיאותו והפך לגורם משפיע מרכזי במערכת הלבנונית.
על-פי החוקה הלבנונית, בהעדר נשיא עוברות סמכויותיו לממשלה, אך באופן מוגבל. הפרקטיקה שהייתה נהוגה עד כה היא, שבהעדר נשיא יתקבלו החלטות הממשלה פה אחד בלבד. עם זאת, קיימת מחלוקת לגבי השאלה האם ממשלת המעבר הנוכחית בראשות נג'יב מיקאתי, אשר לא זכתה באישור הנשיא והפרלמנט, יכולה למלא תפקיד זה.
לכאוס הפוליטי תרם גם עאון עצמו, אשר חתם יום לפני עזיבתו על צו המאשר את התפטרותה של ממשלת המעבר מתוך האינטרס האישי והמפלגתי שלו לערער את מעמדו של מיקאתי, עימו לא הצליח להגיע להסכמה לגבי הרכב הממשלה החדשה. מיקאתי עצמו דחה מהלך זה של עאון וממשיך בתפקידו, והוא אף זוכה בתמיכת רוב המפלגות למעט המפלגה הנוצרית "הזרם הלאומי החופשי" של עאון וחתנו ג'ובראן בסיל.
גם חיזבאללה העביר מסר בדבר חוסר רצונו להחרים את הממשלה הזמנית, אך הדגיש, כי ממשלה זו לא יכולה לקבל החלטות חשובות או חד-צדדיות ועליה להתכנס רק במקרים חריגים. בהתייחסות לביקורת כלפיו קרא מיקאתי בשבוע שעבר לפרלמנט לפעול במהרה למינוי נשיא. הוא טען, כי הממשלה ממלאת את התחייבויותיה על-פי החוק ואין לה כוונה ליטול סמכויות לא לה, בעוד שקיימים גורמים שמנסים להכשיל מינוי נשיא חדש.

לאף גוש בפרלמנט אין רוב
עאון. ניסה לשפץ את מורשתו [צילום: בילאל חוסיין, AP]

בחירת הנשיא החדש היא באחריות הפרלמנט, אך הרכבו הנוכחי מקשה במיוחד על השגת הסכמה כלשהי. למחנה תומכי חיזבאללה ("ה-8 במארס"), אשר נחלש בבחירות האחרונות, חסר הרוב הדרוש לבחירת המועמד מטעמו. למחנה זה רק כ-60 חברי פרלמנט, בעוד שלבחירת הנשיא נדרש רוב של שני שלישים (86 מתוך 128 חברי הפרלמנט בסיבוב הראשון ורוב רגיל של 65 בסיבוב השני, אם הוא נערך באותה ישיבה). מנגד, האופוזיציה מפולגת מאוד. היא כוללת שני גושים מרכזיים: הראשון – שרידי מחנה "ה-14 במארס", המתנגדים לחיזבאללה ולשימור מורשתו של עאון; השני – גוש השינוי, הכולל רסיסי מפלגות עצמאיות שאינן משויכות למחנות המסורתיים.
עד כה נערכו חמישה כינוסים של הפרלמנט לבחירת נשיא, אך ללא הכרעה (יוזכר, כי מישל עאון נבחר רק לאחר 45 ישיבות פרלמנט). המועמד העיקרי שעמד להצבעה עד כה היה מישל מעווד (בנו של הנשיא לשעבר רנה מעווד), השייך לגוש מתנגדי חיזבאללה ולטענת הארגון נתמך על-ידי ארה"ב. בישיבה החמישית זכה מעווד בתמיכת 44 חברי פרלמנט בלבד מקרב מתנגדי חיזבאללה. חברי גוש השינוי, הרואה בו נצר של ההנהגה הישנה, לא תמכו בו. בכל מקרה, בידי חיזבאללה יכולת לגייס גוש חוסם של שליש מהפרלמנט, וספק רב האם האופוזיציה המפולגת תצליח לגבש הסכמה בשורותיה ולהביא לבחירתו של מועמד שיקרא תיגר על הארגון.
מחנה חיזבאללה, הכולל את אמל ו"הזרם הפטריוטי החופשי", טרם הציב מועמד מטעמו בשל חילוקי הדעות בקרבו. נציגיו פעלו להכשלת הישיבות שנערכו עד כה באמצעות הצבעה בפתקים לבנים והיעדרות מהישיבות בסבב השני כדי למנוע את הקוורום הדרוש. נראה, כי הנהגת המחנה מבקשת להחליט תחילה על מועמד מוסכם מטעמה ולפעול להבטחת בחירתו בטרם תעלה את שמו בפרלמנט.
המחלוקת העיקרית היא בין המפלגות השיעיות, חיזבאללה ואמל, לבין שותפתן הנוצרית, "הזרם הלאומי החופשי". לצמד השיעי יש כבר מועמד מוסכם, סולימאן פרנג'יה הבן, מתוך מחנה חיזבאללה המקורב לנשיא בשאר אסד ואשר בו תומך גם מיקאתי. האתגר המרכזי של חיזבאללה הוא לשכנע את חתנו של עאון, ג'ובראן בסיל, העומד בראש המפלגה ומעוניין בתפקיד לעצמו, לתמוך במועמד שלו. לבסיל סיכוי נמוך ביותר להיבחר לנשיא נוכח דימויו השלילי בקרב הציבור הלבנוני ובשל העיצומים האמריקניים המוטלים עליו בשל קשריו עם חיזבאללה.

האם מפקד הצבא ייבחר
תומכי עאון באירוע לציון פרישתו [צילום: בילאל חוסיין, AP]

על-רקע זה, גורמי חיזבאללה מאשימים את ארה"ב וסעודיה בהכשלת בחירת הנשיא החדש. לטענת חסן נסראללה, לבנון זקוקה לנשיא בדמותו של עאון, אשר תמך בחיזבאללה וכזה שלא ייבהל מהעמדה האמריקנית או שניתן יהיה לקנות אותו בשוחד, בעוד המועמדים הנוכחיים קוראים לפירוק הנשק העצמאי של הארגון.
מתמונת מצב זו עולה, כי הרכב הפרלמנט והמחלוקות בין הגושים ובתוכם עלולים להוביל להמשך שיתוקה של המערכת הפוליטית הלבנונית לאורך זמן. אומנם בחירת נשיא לא תפתור את בעיותיה הקשות של לבנון, אבל תרחיש זה, אם יתממש, יקפיא לחלוטין את תהליך קבלת ההחלטות במדינה. השיתוק הפוליטי יערים קשיים נוספים בדרך הארוכה הצפויה לשיקומה של לבנון ויימנע את קידומן של הרפורמות, שקרן המטבע העולמית הציבה כתנאי לקבלת הסיוע המערבי.
נראה, כי הדרך היחידה ליציאה מהמבוך שנוצר היא הסכמה בין כל המחנות על מועמד פשרה, אשר יזכה בתמיכה הנדרשת על-פי החוק. המועמד העיקרי ששמו הוזכר הוא מפקד צבא לבנון, ג'וזף עאון, אשר עמדותיו הפוליטיות אינן מוכרות אך הוא ידוע ביחסו הפרגמטי לחיזבאללה. אלא שהוא מכחיש עד כה כל רצון להיבחר כנשיא, ובכל מקרה על-פי החוקה הוא נדרש לתקופת צינון של שנתיים, אך קיים תקדים לשינוי חוק זה בהסכמה.

ישראל מול חיזבאללה והגבול הימי
חיזבאללה ממוקד בבעיות הפנים [צילום: בילאל חוסיין, AP]

מבחינת ישראל, לה יש אינטרס ביציבות פנימית בלבנון, ייתכנו השלכות של הוואקום השלטוני בלבנון בשני תחומים בעיקר:
• העימות עם חיזבאללה. נותרה בעינה השאלה האם בגבור הכאוס בלבנון חיזבאללה יבחר לפעול נגד ישראל כדי להרחיב את התמיכה בו ולחזק את מעמדו כ"מגן לבנון", בעודו נישא על גל הצלחתו (כפי שהוא רואה את פני הדברים) להביא את ישראל להתפשר במו"מ על תיחום הגבול הימי. בשלב זה נראה, כי קיימת סבירות גבוהה יותר שמאזן ההרתעה יישמר משום הישאבותו לעיסוק בבעיותיה הפנימיות של לבנון והעלייה בביקורת הפנימית כלפיו, אשר ימשיכו להוות גורם המרסן את פעילותו נגד ישראל.
• יישום ההסכם הימי עם ישראל. אם לבנון תידרש לקבל החלטות בנושא, לא ברור מי יטפל בכך. עם זאת, נוכח העניין בשימור ההסכם, המשותף לגורמי הכוח המרכזיים (יו"ר הפרלמנט, נביה ברי; ראש ממשלת המעבר, מיקאתי; ואפילו חיזבאללה), נראה כי הם ישכילו למצוא פתרון ויפעלו להמשך יישומו, בתקווה שממשלת ישראל החדשה תכיר ביתרונותיו של ההסכם ובסיכונים שינבעו מהנסיגה ממנו גם עבור ישראל, ולא תפעל לביטולו.

הכותבת היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/11/2022   |   עודכן:  19/11/2022
+המשבר הפרלמנטרי בעירק הסתיים - לעת עתה
13:50 19/11/22  |  ירון שניידר, רז צימט   |   לרשימה המלאה

למרות נצחונו של מוקתדא סאדר האנטי-אירני, הממשלה החדשה תומכת בבירור בטהרן  ▪  ראש הממשלה מוחמד סודאני הבטיח להקדים את הבחירות, מה שמבטיח את המשך חוסר היציבות

סודאני. המשכיות במדיניות החוץ [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רק זה היה חסר ללבנון: עכשיו אין נשיא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ירון שניידר, רז צימט
למרות נצחונו של מוקתדא סאדר האנטי-אירני, הממשלה החדשה תומכת בבירור בטהרן    ראש הממשלה מוחמד סודאני הבטיח להקדים את הבחירות, מה שמבטיח את המשך חוסר היציבות
איתמר לוין
במערב מדברים על דיכוי זכויות האדם בכלל וזכויות העובדים בפרט    וושינגטון פוסט מדווח, כי הקטרים מצידם מכחישים את הטענות ומאשימים את מבקריהם בצביעות
ירון פרידמן
בתקופה האחרונה מתרבים הדיווחים על קשיים עמם מתמודדים תושבי ירדן בחיי היומיום. המצוקה קשה ביותר ומתחילה להזכיר את לבנון, סוריה ועירק. מה קורה בממלכה ההאשמית, עד כמה חמורה הבעיה ומה עלולות להיות השלכותיה על הגבול הארוך ביותר של מדינת ישראל?
יוני בן-מנחם
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו העביר לעבדאללה מלך ירדן מסר הרגעה כי אין בכוונתו לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. המלך הירדני חושש מאוד מחזרת נתניהו לשלטון והשתתפות איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ' בממשלה החדשה, בירושלים אומרים כי חששו מוגזם וכי נתניהו ישמור על יחסי השלום עם ירדן
מירב ארד
לפחות שישה בני אדם נהרגו ו-53 נוספים נפצעו בפיצוץ בשדרת איסתקלאל    המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולארי במשרד החוץ בודקים האם היו ישראלים מעורבים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il