X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בגדו בבוחרים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
בין כישלון השמאל לנצחון הימין
אנטומיה של שינאה, דיכוי והשפלה
הכוח המניע האדיר שפעל בקרב רוב הציבור היהודי, היה תולדה של רצף האירועים הבלתי פוסק שהחל עם הונאת הבחירות של בנט ושקד, והמשיך במתקפה רבתי על זהותה היהודית של מדינת ישראל ועל עצם הלגיטימציה של ציבורים גדולים מאוד לקחת חלק שווה במשחק הדמוקרטי

ב-12 ביוני 2021 הושלמה הונאת הבחירות הגדולה בתולדותיה של מדינת ישראל. ברוב של 60 תומכים מול 59 מתנגדים ונמנע אחד, הושבעה ממשלת בנט-לפיד. במהלך רמייה חסר תקדים, העבירו נפתלי בנט ואילת שקד, וארבעה ח"כים נוספים ממפלגת "ימינה", מלבד עמיחי שיקלי, 234,000 קולות של אנשי ימין לטובת הקמתה של ממשלת שמאל בשותפות עם האחים המוסלמים, בניגוד מוחלט למסר המרכזי של חברי "ימינה" בשבועות שלפני הבחירות ועל פיו התחייבו אינספור פעמים, מעל כל במה אפשרית, שלא יתנו יד למהלך כזה. שיאה של הפארסה שקדמה לבחירות, היה בחתימתו הפומפוזית של בנט על מסמך, בשידור חי בטלוויזיה, ובו התחייב שלא לשבת עם יאיר לפיד.
המערכה נגד בנימין נתניהו, אשר החלה בשילוב כוחות בין מספר עיתונאים לפרקליטות, משטרת ישראל, ואביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, הגיעה לנקודת ציון משמעותית עם הגשת כתב אישום רשלני בתזמון משפיל, בעת ביקור מדיני חשוב בארה"ב, מתוך כוונה לגרום לנתניהו את מירב הנזק הציבורי. המשך המערכה, על-רקע פרוץ מגיפת הקורונה והמשבר הכלכי-חברתי שהתלווה אליה, בא לידי ביטוי בהקמת שורת ארגוני מחאה: הדגלים השחורים, קריים מינייסטר, אין מצב, חוזה חדש וקומי ישראל, שיזמו הפגנות בלתי פוסקות, בגיבוי הדוק של התקשורת והמערכת המשפטית שאיפשרה את החרגת ההפגנות מהמגבלות שהיו באותה עת על התכנסויות, וכן איפשרה הפגנות רועשות ופרועות סמוך מאוד לבית ראש הממשלה, ומניעת מעצרים או שחרור מפגינים ממעצרים. איומי אלימות, מיצגים פורנוגרפים, הסתה לרצח וגידופים בלתי פוסקים, עד להאשמות בבגידה, היו פס הקול הצורמני של אירועי המחאה ויצרו בקרב הציבור, אווירה של כאוס ואנרכיה.
המהלך של בנט ושקד הימם את הציבור היהודי-לאומי שקולותיו שלחו לכנסת 59 נציגים. הולכת השולל של מאות אלפי בוחרים, העניקה למפלגות השמאל ניצחון שמעולם לא זכו בו ביושר, והייתה אירוע שהלם היטב את אופי המערכה שניהל השמאל כנגד נתניהו. בהתאם, תחושות ההשפלה והבגידה בקרב ציבור גדול, היו קשות מאוד. בנט, מאותרג היטב מכל צידיו על-ידי התקשורת, אימץ במהירות את הרטוריקה המסיתה והמשסה של ארגוני השמאל הקיצוני והחל לדבר נגד אלה שרק שבועות וחודשים ספורים קודם לכן, ביקש את אמונם. בראיון אצל רפי רשף אמר: "יש פה מכונה מאוד חזקה של בוטים, ערוץ טלוויזיה של ביביסטים, באינטרנט וברשתות החברתיות. זאת פשוט מכונה שיורקת רעל ושנאה וצריך לעמוד מול המכונה הזאת ולהצביע עליה". בראיון לנחום ברנע אמר: "יש פה מכונה שמייצרת רעל ושנאה, מכונה משומנת, מיומנת, מרשימה ברמה עולמית, עם ערוץ רדיו וערוץ טלוויזיה, אלפי בוטים וקבוצות שממציאות פייק מוחלט ומריצות אותו ברשת. הכל בשירותו של אדם אחד".
בראיון לטלוויזיה אמר: 'ביביזם' זה לקלל את השמאלנים אבל לא לעשות שום דבר ימני".
בנאום בכנסת (4.10.21), כינה את חברי הכנסת שזמן קצר קודם לכן, היה חלק מהם: "טוקבקיסטים בחליפה", שפועלים "לעודד מחלוקת ומדון" ושולחים "גדודים גדודים של צייצנים, צייצני רעל". בוועידה של הג'רוזלם פוסט, אמר באנגלית: "אנחנו מדינת היהודים, אני שמח שיש את החרדים אבל צריך להגביל את השפעתם הפוליטית". בפברואר 2022 (בראיון לרפי רשף), דיבר על "גן הפלגנות שנכנס לכת הביביסטית הזאת". שלושה חודשים לאחר מכן, בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון, הגדיל בנט לעשות, כאשר השתמש בבמה שקיבל כ"ראש ממשלה", לצורך המשך ההסתה. בסנטימנטליות מעושה דיבר בנט על "חטא שנאת האחים של אבותינו", וקרא "להיגמל מיצר הפלגנות שהחריב את עמנו" וביקש ש"לעולם לא נשנא איש את אחיו". ההקשר היה ברור. מקורם של יצר הפלגנות ושנאת האחים, הוא ב"כת הביביסטית". מספר חודשים קודם לכן, התקיים בכנסת דיון שבמהלכו שולם חלק מהאתנן שהבטיחו בנט ולפיד למפלגת "האחים המוסלמים": העברת חוק החשמל בקריאה שלישית. במהלך הדיון איבד בנט את עשתונותיו במהלך עימות עם האופוזציה. בדיוני התקציב בנובמבר 2021, ניצל בנט את רוב נאומו בן 15 הדקות להתקפה מרוכזת על הימין, ובעיקר נגד בנימין נתניהו, במאמץ מיוחד להשפילו. בדיון בנושא הקורונה (פברואר 2022), בזמן נאום נתניהו, צולם בנט בווידאו שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות, כשהוא מחטט באפו, מסמל בידו תנועת ביטול כלפי נתניהו ואז מקרב את אצבעו לראשו בסיבוב, כאומר: נתניהו משוגע.
אולם בנט לא היה לבדו. התבטאויותיו היו חלק מהשיח של שאר ראשי המפלגות שהרכיבו את הממשלה. בנאום בכנסת, כינה לפיד את חברי הכנסת של האופוזיציה, "צאצאיו האידיאולוגיים של יגאל עמיר". בנאום בחירות בכנס פתיחת הקמפיין של "יש עתיד", כינה את הליכוד ומפלגות הימין: "מכונת הרעל וההסתה", והוסיף: "לא ניתן להם להרוס את הבית". במהלך אירוע "שבת תרבות" אמר ח"כ רם בן ברק ("יש עתיד"), בהתייחסותו להבדלים בין הימין והשמאל, "הם שחורים ואנחנו לבנים". יומיים בלבד לפני הבחירות, השווה את הימין לנאצים ואת מנהיגי הימין, להיטלר. בתוכנית "אופירה וברקוביץ'", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן, לקול מצהלותיו של ברקוביץ, שייקח "את החרדים, יחד עם ביבי, על מריצה אחת למזבלה קרובה". כחודשיים לפני הבחירות, הסית נגד נתניהו והאשים אותו שהוא פועל בשיטות "בדיוק כמו של גבלס וסטאלין", וזאת לאחר ששבוע קודם לכן כינה אותו: "חלאת המין האנושי". ימים ספורים לאחר מכן, בראיון גס ומתלהם, ב"שבתרבות" בבאר שבע, גיבתה ח"כ יוליה מלינובסקי את ההשוואה שביצע ליברמן בין נתניהו לשר התעמולה הנאצי לגבלס.
רגשות השינאה כלפי החרדים, לא היו ייחודיים לליברמן במפלגת "ישראל ביתנו". בראיון באולפן "סרוגים", אמרה ח"כ מלינובסקי משפט בעל קונוטציה אנטישמית: "המפלגות החרדיות נמצאות איפה שיש כסף" (וזאת למרות שהחרדים סירבו בכל תוקף לתמוך בממשלתם, גם בתמורה להצעות כספיות נכבדות). בהזדמנות אחרת טענה כי מה שמעניין את החרדים זה "לבנות פה מדינת טליבאן".
ימים ספורים לפני הבחירות, שחרר אייל ברקוביץ מונולוג הסתה משלו כנגד החרדים: "בושה וחרפה. קוראים בתורה כל היום. הם אלה שהולכים לנהל את המדינה בעוד שבועיים. הם יגידו לך ולי ולכולם פה מה לעשות. אלה שלא איכפת להם מהעם שלנו בכלל". הסרטון הופץ במהירות בקרב הציבור החרדי ותרם את חלקו להתעוררות הרחוב החרדי לפני הבחירות. בראיון לערוץ הכנסת, כינה ח"כ יאיר גולן, (מרצ), את מתיישבי חומש: "תתי אדם". בהזדמנות אחרת יצא בקריאה שיכלה להשתמע כהסתה לרצח: "לגאול את ישראל מהמחלה הממארת שנקראת בנימין נתניהו". מייד לאחר ההפסד בבחירות, צייץ גולן ביום הזיכרון לרצח רבין: "היום לפני 27 שנים, זוכרים? רצחו וירשו", רוצה לומר, הימין רצח את רבין. בישיבת קבינט, הסית ניצן הורביץ נגד כלל אוכלוסיית המתנחלים, באומרו: "אלימות מתנחלים היא איום לאומי אסטרטגי". סנטימנט השינאה לא היה רק מנת חלקה של הנהגת מפלגות הקואליציה. בראיון בערוץ 12, פנתה המגישה דנה וייס אל ח"כ דודי אמסלם וביקשה ממנו, באינטונציה נוטפת גזענות "לא לנפנף ביד כי זה לא נעים".
המתקפה שלוחת הרסן של חברי ממשלת "השינוי", על רוב הציבור היהודי במדינת ישראל, ובעיקר ההסתה הפרועה כנגד נתניהו והמתקפות האישיות והמשפילות כלפיו בכנסת, היו ביטוי יצרי ואימפולסיבי לאסטרטגיית החרם של מחנה "רק לא ביבי", ונועדו להשיג שתי מטרות: הראשונה, דה-לגיטימציה לתמיכה פוליטית בנתניהו, השנייה, רמיסת תדמיתו מתוך רצון להביא לחיסולו הפוליטי, וסילוקו מהחיים הפוליטיים. בניגוד לתוכניות, ובהמשך לדינמיקה שנוצרה בשנתיים האחרונות, גוש הימין התגבש מאחורי הנהגתו של נתניהו ולא רק שנותר עמיד לאורך התקופה כולה, אלא שתקופת כהונתה של ממשלת בנט-לפיד הוסיפה לו עוד כמות נכבדה של תומכים.

הידרדרות הביטחון האישי
פיגועי טרור [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]

פי 40 יותר
בעוד בשנת 2020, על-פי נתוני הלמ"ס, היו 43 פיגוע טרור סך הכל ביהודה ושומרון, בשנת 2022 קפץ המספר ל-1,783 פיגועים, פי 40 יותר מאשר בשנת 2020, נכון לתחילת חודש נובמבר 2022.

עיקר ההידרדרות הורגש באינספור אירועים קטנים שהבליטו את אובדן המשילות והריבונות של מדינת ישראל באיזורים נרחבים בדרום, במרכז ובצפון
▪  ▪  ▪

בעוד בדרום הארץ נרשמה השנה הרגועה ביותר מאז הרס גוש-קטיף ופינוי היהודים מהרצועה, בתוככי הארץ נרשמה הידרדרות ביטחונית כללית. מעל 20 איש נרצחו וכ-70 נפצעו בסידרת פיגועי טרור שארעו במרכזי הערים והחזירו את אווירת ימי אוסלו לרחובות. אולם עיקר ההידרדרות הורגש באינספור אירועים קטנים שהבליטו את אובדן המשילות והריבונות של מדינת ישראל באיזורים נרחבים בדרום, במרכז ובצפון. הפשיעה והפרוטקשן של הבדואים בדרום הארץ, התרחבות אירועי הירי ואלימות אקראית כלפי יהודים (שהחלה לתפוס תאוצה בממשלת נתניהו). ביהודה ושומרון התגבר הטרור הערבי באופן ניכר ולווה במאות פיגועי הטרור ברחבי יהודה ושומרון נגד המתיישבים. בין אירועי הטרור השונים היו ביום תאונות וחטיפת רכבים, עשרות נסיונות רצח יומיומיים באמצעות ידוי אבנים וסלעים לעבר יהודים בכבישים, השלכת בקבוקי תבערה לעבר חיילי צה"ל ומכוניות אזרחיות, תקיפת אזרחים וכמובן, אלימות בהר-הבית נגד תפילת יהודים.
בעוד בשנת 2020, על-פי נתוני הלמ"ס, היו 43 פיגוע טרור סך הכל ביהודה ושומרון, בשנת 2022 קפץ המספר ל-1,783 פיגועים, פי 40 יותר מאשר בשנת 2020, נכון לתחילת חודש נובמבר 2022. האלימות הערבית בישראל, הרימה גם היא ראש, ושנת 2021 הפכה להיות השנה הקטלנית ביותר בתוך החברה הערבית, עם 126 נרצחים, כאשר החודשים הקטלניים ביותר היו אוגוסט וספטמבר. גם שנת 2022 מסתמנת כשנה קשה מאוד. מאחר שהמשטרה לא מפרסמת סטטיסטיקה לגבי הפשיעה הלאומנית המבוצעת על-ידי ערבים אזרחי ישראל, אין דרך לעגן את תחושת אובדן הביטחון האישי מבחינה סטטיסטית אלא באמצעות אנקדוטות, ואחת המפורסמות שבהן הייתה התמונה של שתי הצעירות היהודיות שנקלעו למהומות של ערבים בירושלים ומיהרו להסיר את דגל ישראל ממכוניתן.
בינואר 22, בטו-בשבט, החלו התפרעויות קשות של הבדואים בעקבות נטיעת עצים שגרתית של קק"ל לכבוד החג. רע"ם, מפלגת "האחים המוסלמים", שבאצבעותיה הייתה תלויה הממשלה, איימה שלא להופיע להצבעות אם הנטיעות ימשכו. לפיד נבהל ופירסם ציוץ שתלה את האחריות בנתניהו: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האיזור". ההתקפלות המביכה בתוך שטח ריבוני שאינו נתון במחלוקת, סימלה את חולשתה הביטחונית של הממשלה ותלותה במפלגה אחות של תנועת החמאס.
על-רקע ההידרדרות הביטחונית, צרמה במיוחד התנהלותו של שר הביטחון בני גנץ, שקידם מדיניות פרטית שנועדה לשנות את המציאות ביהודה ושומרון לכיוון הקמתה של מדינה פלשתינית. תחילה אירח בביתו הפרטי בראש העין את אבו מאזן ודן איתו "בסוגיות ביטחוניות ואזרחיות" ובהמשך הדרך, איפשר לפלשתינים להשתלט על שטחים נרחבים (שטחי C) המוגדרים כשטחים באחריותה הבלעדית של ישראל, ובמקביל נלחם בהתיישבות היהודית. שילוב אלה עם הטרור המתגבר, נועדו לחנוק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ובמקביל לאפשר לפלשתינים להתרחב על חשבונם.

המתקפה על הזהות היהודית
דגלי אשף בשער שכם [צילום: פלאש 90]
אירועים רבים של הנפת דגלי אש"ף, אם בהפגנות תמיכה בטרור הפלשתיני על-ידי סטודנטים ערבים אזרחי ישראל, בהפגנות אלימות לציון יום הנכבה ובהזדמנויות אחרות, ייצגו את ההתרסה ההולכת וגוברת של חלק מאזרחיה הערביים של מדינת ישראל כנגד קיומה של המדינה
▪  ▪  ▪

בעוד הטרור המתגבר ייצר את תחושת האיום הפיזית, התרחשו בתוך מדינת ישראל שורה של אירועים שייצרו תחושה ברורה של איום על הזהות היהודית. שני סוגי האיומים הופיעו כמו שתי זרועות של תנועת מלקחיים הסוגרת על רוב הציבור היהודי ומכניסה אותו תודעתית לתחושת מצור. מצד אחד, אירועים רבים של הנפת דגלי אש"ף, אם בהפגנות תמיכה בטרור הפלשתיני על-ידי סטודנטים ערבים אזרחי ישראל, בהפגנות אלימות לציון יום הנכבה ובהזדמנויות אחרות, ייצגו את ההתרסה ההולכת וגוברת של חלק מאזרחיה הערביים של מדינת ישראל כנגד קיומה של המדינה, ומצד שני, מהלכים של חברי הקואליציה והממשלה, יצגו את ההתרסה כנגד זהותה היהודית של המדינה. אחד הזכורים שבהם (שהיווה זרז לפרישת ח"כ עידית סילמן ונפילת הממשלה) היה מכתבו של שר הבריאות מטעם מרצ, ניצן הורביץ שפנה אל מנהלי בתי החולים וביקש מהם שלא למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח.
רפורמת הכשרות של שר הדתות מתן כהנא, אשר התפרשה כלא פחות מהכרזת מלחמה כנגד הרבנות הראשית והחרדים, הפריטה את שוק הכשרות והניחה את התשתית לחיסול הגדרת הכשרות על-פי ההלכה היהודית. עיקר המברכים עליה היו שתיים מן הדמויות העויינות ביותר לציבור היהודי דתי ומסורתי בישראל, ביניהם ח"כ גלעד קריב, הרפורמי וח"כ יוליה מלינובסקי, מ"ישראל ביתנו", יו"ר הוועדה שהובילה את הדיונים והתגאתה כי "שברנו את מונופול הרבנות".
בגיזרת ירושלים, נגסה הממשלה בלגיטימיות היהודית במזרח העיר, במעשים ובמילים. בערב שביעי של פסח, באפריל 2022, פירסם יאיר לפיד ציוץ באנגלית וכך כתב: "האלימות המתמשכת רק משרתת את האינטרסים של שני הצדדים. רק אתמול [רביעי], ישראל עצרה קיצוניים יהודים שניסו להצית את המתח בעיר העתיקה. המתונים המוסלמים צריכים לעשות את אותו הדבר ביחס לקיצוניים האיסלאמיים". מהציוץ השתמעה סימטריה ברורה בין אלימות יהודית בירושלים, שסטטיסטית שקולה לאפס, לבין האלימות הערבית הבלתי פוסקת, בהשתתפות המוני פורעים. הציוץ שפורסם באנגלית (ובערבית, על-ידי אלון אושפיץ ממשרד החוץ) היה הסתה ברורה כנגד היהודים וזכויותיהם בירושלים.
בהזדמנות אחרת, אמר שר הביטחון בני גנץ, בראיון לעיתון הסעודי הנפוץ א-שרק אל-אווסט: "ירושלים צריכה להישאר מאוחדת, אבל יהיה בה מקום לבירה פלשתינית. היא עיר רחבה מאוד ומלאה במקומות קדושים לכולם". זמן קצר לפני הבחירות, התגאה לפיד בראיון שנתן לכלי תקשורת ערביים בישראל כי: "אנחנו לא מאפשרים תפילות יהודים על הר-הבית". עוד לפני כן, יצא נגד צעדת הדגלים משער שכם לכיוון הכותל בטענה כי הצועדים "רוצים לשרוף את ירושלים ומכבידים מאוד על כוחות הביטחון שמתוחים עד הקצה". סקר שבוצע כשבוע לפני הבחירות הראה כי רוב ברור מהנשאלים סבר כי ממשלת בנט-לפיד פגעה בזהותה היהודית של מדינת ישראל.

הידרדרות כלכלית
לפיד. הרחיב [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

פגיעה בחרדים
בעוד ממשלת בנט-לפיד-ליברמן מזרימה סכומי עתק חסרי תקדים בעקבות הסכם עם מפלגת "האחים המוסלמים", היא פעלה בנחישות, באמצעות ליברמן, על-מנת לקחת תקציבים מהחרדים.

לפיד שנהג להתבטא באופן נבזי, ולעיתים גם לעשות שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים, בנושא התקציבים לחרדים, הגיע ביחד עם בנט, להסכם קואליציוני עם רע"ם שמקצה להם סכום דמיוני של יותר מ-50 מיליארד שקלים
▪  ▪  ▪

עוד לפני הנתונים הכלכליים, צרמו במיוחד ההפרות הבוטות של סידרת הבטחות פופוליסטיות ששימשו את לפיד בעברו באופוזיציה. לפיד נהג לדבר בלהט כנגד ממשלות עם מעל 30 שרים ומינוי שרים בלי תיק, אולם בפועל, הקימו בנט ולפיד ממשלה אשר מנתה 34 שרים וסגני שרים, כולל את אלי אבידר כשר בלי תיק. שנה לאחר שתקף את ממשלת נתניהו-גנץ שהעבירו את החוק הנורבגי, אמר: "זה החוק הראשון שלכם? או ג'ובים, עוד לשכות, עוד נהגים, עוד תקציבים, עוד סידור עבודה לחברי'ה. כל מה שמעניין אתכם זה ג'ובים, אם זה לא קשור לג'ובים, שום דבר לא מעניין אתכם. לא מספיק לכם 36 שרים ו-16 סגני שרים? מפלצת עם 52 ראשים, אתם רוצים עוד.
מישהו אצלכם בממשלת המנותקים זוכר מאיפה מגיע הכסף? זה כסף של אנשים עובדים. אתם לא רואים בני אדם, אתם רואים כספומטים". ומייד עם הקמת ממשלתו, לאחר הונאת הבחירות, החליטו לפיד ובנט להרחיב את החוק עוד יותר ואפשרו את כניסתם של יותר מ-20 ח"כים נורבגים. לפיד שנהג להתבטא באופן נבזי, ולעיתים גם לעשות שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים, בנושא התקציבים לחרדים, הגיע ביחד עם בנט, להסכם קואליציוני עם רע"ם שמקצה להם סכום דמיוני של יותר מ-50 מיליארד שקלים על פני כמה שנים, "לתוכניות סיוע, פיתוח תשתיות וקידום רשויות ערביות".
אולם גם הסכום האדיר הזה לא היה סוף פסוק, ובגלל תלותה של הממשלה ברע"ם, ומאוחר יותר (לאחר פרישת סילמן) גם ברשימה המשותפת, החלו בנט ולפיד לתמרן בין אירועים פוליטיים שונים, באמצעות העברות כספים נוספים. מקרה אחד התרחש כאשר ח"כ רינאווי זועבי ממרצ החליטה "למרוד" ובתמורה השיגה העברה של 25 מיליון שקלים לבתי חולים בנצרת. במקרה אחר, כמעט במקביל למשבר ח"כ זועבי, הגיעו לפיד והרשימה המשותפת (שלא הייתה בקואליציה) להסכם שבתמורה ל"שיתוף פעולה בכנסת", יקבלו הערבים 200 מיליון שקל ל"כבישי טיבי", או במילים אחרות, קניית הצבעות במזומן. בנוסף, הקצתה ממשלת בנט-לפיד 2 מיליארד שקל שנועדו לסייע לבנט ולפיד "לרצות שרים וח"כים מתנדנדים שמאיימים על שרידות הקואליציה".
בעוד ממשלת בנט-לפיד-ליברמן מזרימה סכומי עתק חסרי תקדים בעקבות הסכם עם מפלגת "האחים המוסלמים", היא פעלה בנחישות, באמצעות ליברמן, על-מנת לקחת תקציבים מהחרדים. ביולי 2021 החליט ליברמן לפגוע בהכנסת המשפחות החרדיות באמצעות ביטול הסבסוד למעונות יום למשפחות שבהן אחד ההורים אינו עובד. שני מיסים נוספים שהטיל מייד עם כניסתו לתפקיד. גם אם הייתה בהם תועלת, נראה היה כי גם הם כוונו ישירות לפגיעה במגזר החרדי: המס על משקאות ממותקים (שלא כלל מוצרים רבים אחרים בעלי רמת מתיקות זהה או גבוהה יותר) והמס על מוצרים חד-פעמיים. במאי 2022, בניסיון נואש לייצב את הקואליציה המתפוררת לאחר פרישת ח"כ עידית סילמן, הפעילו ליברמן ולפיד פרוטקשן פרלמנטרי, באמצעות סידרת גזירות חדשה שנועדה לפגוע שוב בחרדים, מתוך מטרה לאלץ את חברי הכנסת שלהם להצביע עם הממשלה, בתמורה לביטול הגזרות.
בהיבט של יוקר המחיה, אין ספק כי זו הייתה שנה קשה במיוחד, בוודאי ביחס לתקופת שלטונו של נתניהו. ידיעות על עליות מחירים הופיעו בתדירות חסרת תקדים. מחירי הדלק, חשמל, מוצרי יסוד כולל מזון, תרבות וביגוד, אולם מעל הכל הייתה זו עליית מחירי הדיור ששברה את כל השיאים ובשנה אחת בלבד (2022) עלתה בשיעור שיא של 19%. האינפלציה, שעל-פי תחזית בנק ישראל, צפויה להגיע עד סוף השנה ל-4.6%, והעלאות הריבית בעקבותיה, יייקרו את המשכנתאות והוסיפו משקולת כבדה מאוד על כתפיהם של רוכשי הדירות. ההישג העיקרי שבנט, לפיד וליברמן השתבחו בו היה העברת התקציב.
הגישה לנושא הגז, שיקפה את חוסר המקצועיות של הממשלה ואת השיעבוד לאידיאולוגיה רדיקלית בנושא האקלים. אחת ההחלטות הראשונות שלקחה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, הייתה עצירת חיפוש הגז הטבעי, על-מנת "להבטיח ששנת 2022 תהיה שנת האנרגיות המתחדשות". אלהרר הצהירה כי "העתיד הוא אנרגיות מתחדשות. והעתיד הזה מתחיל עכשיו". על-רקע עליית מחירי האנרגיה באירופה ויציבותה האנרגטית של ישראל, היה ברור כי מדובר בהחלטה מופרכת וחסרת כל הגיון כלכלי. חצי שנה לאחר מכן, נאלצה לחזור בה מההחלטה חסרת הפשר, ובמסיבת עיתונאים הודיעה כי "משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות לישראל לייצא גז טבעי". מלחמת רוסיה אוקראינה שימשה כתירוץ לדחיית "העתיד שמתחיל עכשיו".

רדיפת נתניהו
בפעם הראשונה קיבל הציבור את ההזדמנות להיחשף לתמלילי החקירות בבית המשפט, שעמדו בניגוד מוחלט להדלפות הפליליות והמניפולטיביות שליוו את התקופה שקדמה להגשת כתב האישום
▪  ▪  ▪

במהלך כהונתה של ממשלת בנט-לפיד התנהל המשפט בתיקי נתניהו והציבור החל להיחשף בפעם הראשונה ובאופן בלתי אמצעי, לקריסת עדויותיהם של עדי המפתח בעיקר בתיקים 4000 ו-1000. הדבר התרחש בזכות מפעל אזרחי יוצא דופן שיזמו מספר אנשים פרטיים ובלתי תלויים. העיקריים שבהם: אלי ציפורי, אבי וייס, כינרת בראשי (האולפן הפתוח), פרויקט 315 (גיא לוי, מושיק קוברסקי, ד"ר עדי סבו ומשה מלל). בפעם הראשונה קיבל הציבור את ההזדמנות להיחשף לתמלילי החקירות בבית המשפט, שעמדו בניגוד מוחלט להדלפות הפליליות והמניפולטיביות שליוו את התקופה שקדמה להגשת כתב האישום. בעיקר היה זה תיק 4000, התיק ה"חמור" ביותר, שהתרוקן מתוכן בשני ההיבטים המרכזיים שלו, ומהיעדר התמורה התקשורתית לנתניהו (כפי שהוכח גם בבית המשפט וגם על-ידי פרויקט 315 ושלילת קיומה של פגישת ההנחיה לשלמה פילבר שעליה נבנתה כל תזת כתב האישום ולפיה בפגישה זו הנחה נתניהו את פילבר להיטיב עם שאול אלוביץ, בתמורה ל"סיקור חיובי").
אם קודם לכן האמינו חלקים גדולים בציבור הישראלי שנתניהו נרדף באופן מכוון בשל היותו מנהיג הימין שאינו ניתן להבסה באמצעות בחירות, הרי שלאחר שמיעת העדים המרכזיים בתיקי נתניהו, התחושה הפכה לידיעה. עבור אותו ציבור, ייצגו התיקים ניסיון הפיכה (שהצליח) ומערכה נגד הלגיטימציה של מחנה הימין להחזיק ברסן השלטון.

שחיתות
הסכם הגז [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

עוררו חשדות
חובות הבית היהודי הגיעו לסכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים ועוררו חשדות למעילה והתנהלות בלתי חוקית של בנט, שקד ואנשים נוספים במפלגה.

חשדות כבדים עלו באשר למניעיו של לפיד בדחיפת הסכם הגז עם לבנון
▪  ▪  ▪

על-רקע רדיפת נתניהו, על זוטי זוטות, הכשירה היועצת המשפטית שלומית פרגו ברנע, באופן חסר תקדים, לאשר את הפיכת ביתו הפרטי של בנט למעון רשמי ובכך אישרה למעשה את הפיכת ביתו במרכז שכונת מגורים ברעננה, למבצר שהפך את חיי שכניו לגהינום מתמשך. על-פי חשיפתה של העיתונאית אילה חסון, 50 מיליון שקל, השקיעה מדינת ישראל בשיפוצים וביצור המבנה ללא היתרים כנדרש. בנוסף, סכום חודשי של יותר מ-10,000 שימש את בנט ומשפחתו לטובת הזמנות משלוחי מזון. פירוק המבצר, לא כולל בניה שנעשתה בתוך הבית והשביחה את ביתו הפרטי של בנט, צפוי לעלות עוד 2 מיליון שקל נוספים. הסאגה כולה התנהלה תחת גיבוי המערכת המשפטית ו"איתרוג" של ערוצי התקשורת הישנה, שני גופים שהשקיעו מאמץ אדירים בניסיון להוכיח את שחיתותו של נתניהו בנושאים זניחים.
אירוע נוסף שדבר קיומו נודע ימים ספורים לפני הבחירות, היה הסכם הגז המתגבש עם לבנון אשר קודם בבהילות רבה. חשדות כבדים עלו באשר למניעיו של לפיד בדחיפת הסכם הגז עם לבנון. על-פי הפרסום בערוץ 13, "האיש החשוב ביש עתיד אחרי ראש הממשלה יאיר לפיד, הלל קוברינסקי, שלא נושא בתפקיד רשמי במשרד רה"מ, שוחח עם חברי ממשלה על חשיבות חתימת ההסכם עם לבנון. זאת, בזמן שאחותו מכהנת כסמנכ"לית בחברת האנרגיה 'דוראד', שחתומה על הסכם עם חברת 'אנרג'יאן' לרכישת גז טבעי שיופק מאסדת הגז 'כריש'".
שורת פרשיות נוספת שנחשפו בתקשורת, זכו להתעלמות מוחלטת מצד הפרקליטות, המשטרה והיועצים המשפטיים, מנדלבליט, ולאחריו, גלי בהרב-מיארה, מינוי "בובה" של גדעון סער.
- חובות הבית היהודי שהגיעו לסכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים ועוררו חשדות למעילה והתנהלות בלתי חוקית של בנט, שקד ואנשים נוספים במפלגה. תלונה ראשונה הוגשה על-ידי ארז צדוק בספטמבר 2019. בנובמבר 2021 הוגשה תביעה ייצוגית על סך 28 מיליון שקלים. על-פי התובעים: "בנט פעל בתרמית - נעלמו עשרות מיליוני שקלים".
- פרשת הפעלת הרוגלות בתיק הצוללות בניגוד לצווי בית המשפט, חשפה את אופן הפעולה הבלתי חוקי של הפרקליטות במה שהסתמן כשיטת עבודה.
- חודשיים לפני הבחירות חשפה העיתונאית אילה חסון כי שר האוצר ליברמן, הזמין לכאורה את חיסולו של ניצב סנדי מזור, שהיה אחראי על חקירותיו, ממקורבו יוסי כמיסה, בתמורה למאה אלף דולר.
- פרשת המימד החמישי, אחת מפרשיות השחיתות המורדמות, קושרת אליה את בני גנץ, יו"ר "כחול לבן", רם בן ברק מ"יש עתיד" והמפכ"ל לשעבר ורוני אלשיך. הפרשה קיבלה תפנית לאחר חשיפה של קרולין גליק כי אחד המעורבים בפרשה בארה"ב, הגנרל בדימוס ג'ון אלן, "חשוד כי הסתיר את היותו סוכן של קטאר. על-פי צו החיפוש של ה-FBI נגד אלן, ראשי המימד החמישי רצו שיתווך בינם לבין קטאר כדי למכור את הטכנולוגיה שלהם למשטר הפרו-אירני ופרו-חמאס".
הפרשיות, אשר במרכזן עמדו אנשים שהמערכת המשפטית והתקשורתית חפצו ביקרם, נקברו, הושתקו או מוסמסו על-ידי המערכת בדרכים שונות ומגוונות.

המתקפה על הדמוקרטיה וביזוי הכנסת
מלינובסקי. אכלה בגט [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
באחד המפגשים, צולמה מלינובסקי אוכלת באגט גדול מול עיניהם הנדהמות של חברי הוועדה. התנהגותה הבוטה שהייתה קיצונית גם ביחס לשאר חברי הקואליציה, שווקה ברשתות החברתיות כסוג של קריקטורה על ועדות הכנסת וניהולן, תחת ממשלת בנט-לפיד
▪  ▪  ▪

החשדות הכבדים לניגוד אינטרסים בקידום הסכם הגז על-ידי לפיד ופטרונו הילל קוברינסקי, היו רק צד אחד של הסיפור. צד אחר כלל את ביזוי הכנסת באופן חסר תקדים. ההסכם שכלל ויתור על שטח ריבוני של מדינת ישראל היה צריך על-פי חוק לבוא לאישור הכנסת (כך גם היה עם הסכמי אוסלו והסכם השלום עם מצרים). לפיד, שכיהן כראש ממשלה זמני בממשלת מעבר, החליט "לאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה [...] לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת".
חוקים אחרים שנועדו לשנות דה פקטו את שיטת המשטר בישראל, כבר המתינו על השולחן לחקיקה לאחר הבחירות. "חוק הנאשם" שנתפר למידותיו של נתניהו, נועד להוציאו מהמשחק הפוליטי ובכך לרמוס את זכויותיהם הפוליטיות של מיליוני אזרחים שבחרו בו ישירות או במפלגות שהתחייבו לתמוך בו. חוק אחר שקודם על-ידי ליברמן ובמקביל גם על-ידי גנץ וסער, ביקש למנוע את האפשרות להפיל ממשלה בשנתיים הראשונות ברוב רגיל, אלא רק באמצעות רוב של 90 או 70 חברי כנסת. המניע להצעה זו הייתה ההנחה כי ישיגו רוב של 61 ביחד עם בל"ד והאחים המוסלמים, יקימו ממשלת מיעוט, עם תמיכה מבחוץ, ומאותו רגע לא ניתן יהיה להפיל את הממשלה, גם אם זו תהפוך לממשלת מיעוט. הצעה זו הייתה לא פחות מאשר הצעה לבטל דה-פקטו את השריד המשמעותי ביותר לדמוקרטיה בישראל, בחירות.
היבטים נוספים של ביזוי הכנסת והאופוזיציה באו לידי ביטוי בעבודת הוועדות. דוגמה בולטת במיוחד הייתה ח"כ יוליה מלינובסקי ("ישראל ביתנו"), שהפגינה התנהגות דורסנית ונקטה סגנון משפיל במיוחד כלפי חברי האופוזיציה. באחד המפגשים, צולמה מלינובסקי אוכלת באגט גדול מול עיניהם הנדהמות של חברי הוועדה. התנהגותה הבוטה שהייתה קיצונית גם ביחס לשאר חברי הקואליציה, שווקה ברשתות החברתיות כסוג של קריקטורה על ועדות הכנסת וניהולן, תחת ממשלת בנט-לפיד. במקרה אחר, בזמן שחברי הכנסת של האופוזיציה ישבו ביחד עם ח"כ עידית סילמן (אז בקואליציה) לדון ב"סעיף 98" המאפשר לקבוע "סדרי דיון מיוחדים", ניצל ח"כ בועז טופורובסקי ("יש עתיד") יו"ר ועדת הכנסת, את היעדרותם של חברי האופוזיציה, והצביע לבדו בעד העברת "סעיף 98". לאחר שההחלטה "עברה פה אחד", המשיך להצביע לבדו בשורת חוקים נוספים שעברו גם הם "פה אחד".

סיכום
במצב עניינים זה, כאשר לפיד שואף להמשך הכאוס הפוליטי, כל עוד יוכל לכהן כראש ממשלת מעבר, רק ניצחון מובהק של נתניהו יכול היה להוציא את מדינת ישראל מהמבוי הסתום
▪  ▪  ▪

החרם הגורף וחסר התקדים על נתניהו, ביחד עם ההתבטאויות הגסות והמסיתות נגדו מכיוונם של ראשי מפלגות הקואליציה, העמידו את אידיאולוגיית מחנה "רק לא ביבי" כאבן הראשה של כל המבנה הקואליציוני ההטרוגני, שהורכב מניגודים אופורטוניסטים כמו ליברמן וסאמי אבו-שחאדה, בני בגין ועאידה תומא סלימאן, גדעון סער ועופר כסיף, איילת שקד ואחמד טיבי, אלקין ומנסור עבאס, ואלה החזיקו מעמד כשותפים ישירים או עקיפים, רק בשל שינאת נתניהו, שמאז הגשת כתב האישום ומחאת בלפור, עברה תהליך לגיטימיזציה והתקבלה כמשנה האידיאולוגית מרכזית של מחנה השמאל.
במצב עניינים זה, כאשר לפיד שואף להמשך הכאוס הפוליטי, כל עוד יוכל לכהן כראש ממשלת מעבר, רק ניצחון מובהק של נתניהו יכול היה להוציא את מדינת ישראל מהמבוי הסתום. אולם גם מול חישובים פוליטיים אלה, שלאחר ארבע מערכות בחירות, היו ברורים לרבים, הכוח המניע האדיר שפעל בקרב רוב הציבור היהודי, היה תולדה של רצף האירועים הבלתי פוסק שהחל עם הונאת הבחירות של בנט ושקד, והמשיך במתקפה רבתי על זהותה היהודית של מדינת ישראל ועל עצם הלגיטימציה של ציבורים גדולים מאוד לקחת חלק שווה במשחק הדמוקרטי. המצב הכלכלי וההידרדרות הביטחונית שימרו את האווירה העכורה לאורך כל תקופת קיומה של הממשלה. גורמים אלה חברו יחד בקרב הציבורים המרכיבים את גוש הימין והניעו אותם לעבר ניצחון היסטורי בבחירות נובמבר 2022.

תאריך:  17/11/2022   |   עודכן:  17/11/2022
+פיגוע ירי ללא נפגעים במעבר גלבוע
16:43 17/11/22  |  עידן יוסף

מחבלים פתחו באש לעבר מעבר גלבוע בשומרון ונמלטו. מרשות המעברים נמסר: "המעבר נסגר וגורמי הביטחון מבצעים סריקות באזור. אין נפגעים".

+פרס מפעל חיים לדויד ברוזה ולנביל עבוד אשקר

15:58 17/11/22  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

בראש הנהלת פרס שולמית אלוני, שנוסד ביוזמתו של יוסי פרוסט על-ידי חבריה ומוקירי זכרה של אלוני בתיאטרון יפו, עומדת הפרופ' גבריאלה שלו והוא מנוהל במשותף בהתנדבות על-ידי מיכל רפאלי-כדורי ופרופ' עמית שכטר שהיו יד ימינה של אלוני במשך שנים רבות

ברוזה. כבר 40 שנה [צילום: אבינעם מיכאלי]
+סוגדים למילים
08:52 17/11/22  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

קשה לי לקבל, שאדם אשר השמיע ביטויי הערצה לרוצח מתפללים בעת תפילתם במקום מקודש, יושבע לשר בממשלת ישראל  ▪  אני תוהה ושואל, האם יאה להביע זיקה להר-הבית ואהבה לאלוהי הר-הבית תוך הבעת ביטויי אלימות מילולית

בן-גביר. גאה בגניבה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנטומיה של שינאה, דיכוי והשפלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ערימת
הירונימוס  |  17/11/22 21:41
2
אנטומיה של שנאה
מ. עמיר  |  22/11/22 17:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתן קלינסקי
קשה לי לקבל, שאדם אשר השמיע ביטויי הערצה לרוצח מתפללים בעת תפילתם במקום מקודש, יושבע לשר בממשלת ישראל    אני תוהה ושואל, האם יאה להביע זיקה להר-הבית ואהבה לאלוהי הר-הבית תוך הבעת ביטויי אלימות מילולית
יוני בן-מנחם
הדלפת העדויות מוועדת החקירה במותו של יאסר ערפאת המחשידות את יו"ר הרש"פ אבו-מאזן באחריות למות ערפאת היא מכה קשה למערכת התעמולה הפלשתינית. גורמים בפתח אומרים כי תופיק אלטיראווי החשוד העיקרי בהדלפות לתקשורת יועמד לדין וגורלו יהיה כגורל מוחמד דחלאן שהודח מתנועת פתח
עמנואל בן-סבו
החוצפה של מר המוסר מארה"ב בפרשת העיתונאית הפלשתינית אמריקנית, שירין אבו עקלא    החוצפה בה דורש משרד המשפטים האמריקני לחקור את לוחמי צה"ל, על-אף חקירה יסודית, מעמיקה ומקיפה שהתקיימה בצה"ל היא לא פחות משערורייה
איציק וולף
לדיגין עלה לישראל לפני חמש שנים והתגורר בבת ים יחד עם אשתו ועם שני ילדיו    מועד הלוויתו טרם נקבע
דן מרגלית
השבוע נפרץ הסכר המדיני    נואשים מהתעלמות ישראלית מן ההבטחה השקרית של בנימין נתניהו לחתור לכינון שתי מדינות בארץ-ישראל ריכזו אויביה רוב באו"ם והעבירו בקשה לחוות דעת מטעם בית הדין הבינלאומי בעניין המשך השליטה הישראלית ביהודה ובשומרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il