X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

לכותבי הטרגדיות היווניות הייתה לפעמים בעיה: העלילה הסתבכה, המחזה כבר הגיע לאורך המירבי והיה צריך איכשהו להתיר את הסבך. הפתרון שלהם זכה מאוחר יותר לשם לטיני: "דָאוּס אֶכְּס מָכִּינָה" (Deus ex machine) - "האל מתוך המכונה". כפי שמלמדת אותנו ויקיפדיה, "מכונה הייתה מורידה 'אל' לבמה, כדי לפתור מצב שאין דרך אחרת להתירו".
חרטומי פרעה נזקקו להסבר דומה כאשר נתקלו במכת כינים, אותה - בניגוד למכות דם וצפרדע - לא הצליחו לשכפל: "אצבע אלוהים היא", אמרו למלך מצרים. ואילו דייגו מראדונה סירב להודות שהבקיע בידו את השער הראשון מול אנגליה בגביע העולמי של 1982. כיצד הצליח החלוץ נמוך הקומה (1.65 מטר) להתרומם ולנגוח בדיוק רב בין ידיו המוגבהות של השוער פיטר שלטון (1.83 מטר)? תשובתו של מראדונה: "זו הייתה יד האלוהים".
מתניהו אנגלמן מספק לנו דוגמה רביעית של התערבות אלוהית, או כך לפחות ניתן להבין מהדוחות שלו. אצל אנגלמן (ואני אומר בזהירות על סמך קריאה מדגמית), דברים מתרחשים כמעט מעצמם. או, ליתר דיוק, דברים מתרחשים כי גופים חסרי גוף מחוללים אותם. חברות, רשויות, משרדי ממשלה, מועצות מקומיות - הם אלו שאחראים לליקויים עליהם הוא מצביע. כאילו כל אלו הם יצורים חיים, בעלי חופש בחירה ויכולת ביצוע.
מבקרי המדינה לדורותיהם נמנעו בדרך כלל מלציין את שמותיהם של מבוקרים; מיכה לינדנשטראוס היה יוצא דופן בהקשר זה. אבל גם אצל מבקרים אלו, מדי פעם הייתה נכתבת בפירוש הגדרת תפקידו של האחראי. לפעמים ניתן היה להשלים את השם, לפעמים לא, אך לכל הפחות הייתה כתובת: מנכ"ל החברה, ראש אגף במשרד, יו"ר הרשות, ראש העירייה. אצל אנגלמן אפילו זה לא קיים.
יתרה מזאת: אנגלמן מטיל בצורה שיטתית את כל האחריות על הדרג הפקידותי (ושוב, אני מסתמך על קריאה מדגמית). עיכוב ברכבת הקלה בתל אביב? משרד התחבורה וחברת נת"ע. ליקויים בבטיחות בתעופה? רשות התעופה האזרחית. איחוד אגפי המיסים תקוע? רשות המיסים. הרפורמה במשק החשמל נכשלה? רשות החשמל, חברת החשמל. כאילו אין שרים מלמעלה, כאילו לא מדובר בנושאים מרכזיים העולים מיליארדים ולעיתים כרוכים בחיי אדם.
לכך יש להוסיף את העובדה שככל שזכרוני מגיע, אנגלמן לא העביר ליועץ המשפטי לממשלה ולו מקרה אחד של חשד לפלילים שעלה בביקורת. הוא משמש כמבקר המדינה למעלה משלוש שנים, הוציא עשרות דוחות על פני רבבות עמודים - ולא מצא אף מקרה של חשד שכזה. דומני שהוא גם לא הצביע על חשדות לעבירות משמעת או להפרות אחרות. מי שקורא את הדוחות של אנגלמן, יכול בקלות להגיע למסקנה שאפשר למחוק בשקט את עבירת המרמה והפרת האמונים. עובדה: אין שום מקרה בו צריך להפעיל אותה. או בעצם, שום מקרה בו צריך להשתמש באיזושהי עבירה.

האיש של בנימין נתניהו

כך לא נראית ביקורת אמיתית. ודאי שכך לא נראית ביקורת במאה ה-21, בה יש אחריות אישית מורחבת. המחוקק קבע בשורה של מקרים, כי מנהלים נושאים באחריות פלילית אוטומטית למתרחש במשמרת שלהם, אלא אם יוכיחו שעשו הכל כדי למנוע את העבירה. זה קרוי "אחריות קפידה" וקיים למשל בעבירות בתחום הסביבה ובעבירה של אי-תשלום שכר מינימום.
עוד נזכיר, כי מנהליהן של חברות ציבוריות חייבים לחתום על הצהרה אישית בדבר נכונות הדוחות הכספיים שלהן. שלא לדבר על האפשרות בחוק להטיל אחריות על מנהלים כאשר ניתן להוכיח אותה, ואפילו להרים את מסך ההתאגדות ולגבות בצורה אישית את חובותיה של חברה מבעליה ומנהליה. כלומר: העיקרון לפיו בני אדם נושאים באחריות, ולא ישויות חסרות גוף, קיים ומופעל דבר יום ביומו.
גם ההיגיון הפשוט מחייב את זה. הרי פעולותיה של חברה/רשות/מועצה אינן מבוצעות בידי המבנה בו הן יושבות, המחשבים הנמצאים בהן או חשבונות הבנק שלהן. הן מבוצעות בידי בשר ודם, עובדיהן ומנהליהן ושלוחיהן וקבלניהן. נכון שמבחינה משפטית יש אחריות לחברה/לרשות/למועצה, אבל מבחינה ציבורית – האחריות היא קודם כל וככלות הכל של האנשים המפעילים אותן.
מה שעושה אנגלמן הוא פסול בתכלית. ראשית, מבחינה ציבורית: אנחנו הבעלים/הבוחרים של הגופים המבוקרים, אנחנו הלקוחות שלהם, זכותנו לדעת מי פעל בצורה שפגעה בנו ומי אחראי לשירות קלוקל שאנחנו מקבלים. שנית, מבחינה ניהולית: הימנעות מהטלת אחריות אישית היא הדרך הבטוחה להימנעות מהפקת לקחים. היא גם הדרך הבטוחה לכך שאיש לא יתקן את הליקויים, כי כאשר אין מי שאחראי להתרחשותם – ממילא אין מי שאחראי למניעתם.
אי-אפשר שלא להזכיר, כי אנגלמן היה המועמד של בנימין נתניהו לתפקיד המבקר, וכי הוא המבקר היחיד (למעט המבקר הראשון, זיגפריד מוזס) שאיננו משפטן. כבר בעת המינוי עלו טענות, כי נתניהו בחר במבקר שלא יפריע לו, שלא יבדוק את הדרג הפוליטי, שלא יילחם בשחיתות, שלא יתפוס כותרות. נכון שהדוח שפורסם היום (23.11.22) בא בשלהי כהונתה של ממשלת בנט-לפיד, אך הוא עוסק ברובו בתהליכים ממושכים שהתרחשו בעיקרם בימי ממשלות נתניהו. וכאשר נתניהו עומד לחזור ללשכת ראש הממשלה, עם תוכניות נרחבות להרס שלטון החוק, הוא יכול להיות בטוח שלפחות מבקר המדינה לא יפריע לו ולשריו.

תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
15:53 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם  ▪  ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
+מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה  ▪  אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%  ▪  הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

המשך האיחוד אינו על סדר היום
+רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת  ▪  אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רוב הטפסים אינם ממוחשבים
+האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
15:49 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית  ▪  700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם    ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל
איתמר לוין
רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה    אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה
איתמר לוין
העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה
איתמר לוין
המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר
איתמר לוין
בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21%    הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il